Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett antal inlägg raderade gällande Hackintosh. I dagsläget betraktas det bara som OT, men en del har efterfrågat hur vi i fortsättningen väljer att se på sådana diskussioner. Vi får återkomma om det i ett senare skede. Tills dess - raderat.

Fortsätt gärna att prata om huruvida Apple avser att skrota Mac Pro eller inte.

Vänligen,
/ T

Uppdatering; vi kommer även fortsättningsvis att ta bort inlägg som berör Hackintosh då vi bedömer att det spelar i ungefär samma liga som piratkopieringen.

Önskar er alla en trevlig dag.

Vänligen,
/

Varför skrota när det uppenbarligen finns folk som köper Mac Pro.

Bought a new Mac Pro? 1-in-100 chance it'll destroy your data ? Channel Register

Om två återförsäljare tillsammans återkallar c:a 20 Mac Pro från en batch där
1% är defekta så såldes det åtminstone 2000 Mac Pro i storbritannien förra månaden. Och det finns sannolikt fler återförsäljare, inkl. Apple. Inte så illa tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-04 15:11
Ursprungligen av M. Sundbom:

Varför skrota när det uppenbarligen finns folk som köper Mac Pro.

Bought a new Mac Pro? 1-in-100 chance it'll destroy your data ? Channel Register

Om två återförsäljare tillsammans återkallar c:a 20 Mac Pro från en batch där
1% är defekta så såldes det åtminstone 2000 Mac Pro i storbritannien förra månaden. Och det finns sannolikt fler återförsäljare, inkl. Apple. Inte så illa tycker jag.

Haha, svårt att ta den artikeln seriöst då "90%" (tar i lite) av språket är slang. Om uppgifterna stämmer kan jag inte säga nått om men källan/skribenten känns inte så trovärdig! Trots allt roligt att läsa!

  • Medlem
  • 2012-05-04 15:23

The Register må skriva lite mindre byråkratiskt än många andra, men det är ju därför man läser dem. T.ex. skriver de varje rubrik med Yahoo! enligt följande: Yahoo! board! probes! CEO's! CompSci! CV! blunder! (Yahoo! board! probes! CEO's! CompSci! CV! blunder! ? The Register)

Så nog säljs det ett antal Pro därborta i den varma ölens och utanpåliggande rörens förlovades land.

Dom flesta hänger inte på forum och synar specs och håller reda på nya släpp eller känner ens till debatten om MB's död eller inte död :-D. Dom behöver en ny arbetshäst med OSX och dom köper en helt enkelt - en som fixar biffen nu och fem år framåt. Thats it.
Man får inte glömma att det är fina mskiner vi snackar om - och dom blir inte mindre fina för att man på forum sprider ryktet att det är sista generationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-04 18:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Man får inte glömma att det är fina mskiner vi snackar om - och dom blir inte mindre fina för att man på forum sprider ryktet att det är sista generationen.

Håller till 100% med. Senaste MacPro'n kommer hålla många år till. Enda jag saknar i dagens MacPro är faktist thunderbolt. Hade dagens haft "inbyggd" thunderbolt skulle jag köpa en direkt. Grafik kort etc bryr jag mig inte så mycket om, visst vore det trevligt om man kunde slänga in en Q6000 eller en GF680 eller motsvarande från AMD, men jag är ute efter ren muskelkraft och då är dagens macpro löjligt trevlig. Thunderbolt kommer ju in i bilden bara för att det kommit så trevliga thunderbolt attiraljer. Vore trevligt med en Aja KI xxx och en Pegasus som presterar mer än ALLT under 100k på hos dom stora tillverkarna. Släpper Apple en pci-e kort till äldre macpro så tror jag faktist att jag kommer titta lite närmre på den här generationens modell...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-04 19:06

Ehm… Den kanske inte ska vara så snarlik 2010's modell då!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-04 19:06

För mig skulle den naturliga MacPro 2012 vara snarlik 2010 med följande korrigeringar:

- Minst 2-4 Thunderbolt portar.
- 12-16st RAM-minnes platser.
- 4-8 HDD diskplatser. Gärna som Dell har gjort (4st 2.5" + 4st 3.5")
- 1-2 5.25" platser
- Gärna inbyggd hårdvaruraid (åtminstone val för sådan som inte äter PCI-platser om man har så få som idag)
- Upppgrading till senaste generationen Xeon-E5
- Val av både high-end AMD och nVidia spel och proffskort
- Mer balanserad pris / prestanda bild

Problemet med MacPro 2010 idag är pris / prestanda speciellt i de lägre nivåerna. Så ska det inte behöva vara.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-04 19:42
Ursprungligen av Erik.dv:

För mig skulle den naturliga MacPro 2012 vara snarlik 2010 med följande korrigeringar:
spec...

Förhoppningsvis får vi se nån liknande lösning i juni (crossing fingers) men tror inte vi kommer se fler interna hårddisk platser,
kanske nån special lösning för 2st ssd i ett o samma fack men inte fler platser. Tror apple kommer köra stenhårt på thunderbolt och 3:e parts lösningar, så slipper dom höra hur dyra deras hårddiskar alltid är, hehe...
6TB pegasus R6 som presterar 700-800mb/s för 11k är ju svårslaget.

Nya "XE" moderkorten fixar ju 512gb ram (32gb stickor) så 16 slottar verkar vara standard.

Thunderbolt är dealbreakern för mig allifall.

Jag skulle också vilja se en möjlighet att chassit går att rackmontera, typ 3U/4U eller så. Dvs ingen serverhallslösning, men så att den funkar i nätverksracket på de mindre företagen som kör macserver, samt går att stoppa in i musikerns eller filmredigerarens lilla rack ...

Jepp. Det skulle vara en enkel sak för Apple att ta fram en design som både kan användas som tower och i rack - och ändå vara hur snygg som helst. Dom gillar ju inte lösa delar och att användare ska behöva göra något när dom packat upp en Apple-apparat, men när det gäller MP kan dom göra undantag tycker jag - dom kan skicka med rackfästen man skruvar på om man vill ha burken i rack - vill man inte det så är det bara att lägga undan dessa fästen (snygga vinkeljärn i aluminium så klart).

Ursprungligen av augustekman:

Jag skulle också vilja se en möjlighet att chassit går att rackmontera, typ 3U/4U eller så. Dvs ingen serverhallslösning, men så att den funkar i nätverksracket på de mindre företagen som kör macserver, samt går att stoppa in i musikerns eller filmredigerarens lilla rack ...

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2012-05-12 11:52

Mac Pro kommer ej att försvinna. Uppdatering är påväg.

Ursprungligen av Tanso:

Mac Pro kommer ej att försvinna. Uppdatering är påväg.

Vad bygger du ditt påstående på, har du kanske något nytt ryckte eller länk?

Ursprungligen av Tanso:

...Uppdatering är på väg.

Källa?

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2012-05-12 13:24

Kan bara säga det att Autodesk var över till kontoret och visade Smoke för Mac Pro och de kan gladeligen säga att de har haft diskussioner med Apple och det finns ingen tvekan på att de vill överge detta segment.

Ursprungligen av Tanso:

...finns ingen tvekan på att de vill överge detta segment.

Den formuleringen säger faktiskt att de ska lämna segmentet. Men du menar nog det motsatta.

"...finns ingen tanke på att överge..." hade kanske varit bättre.

Ursprungligen av Tanso:

Kan bara säga det att Autodesk var över till kontoret och visade Smoke för Mac Pro och de kan gladeligen säga att de har haft diskussioner med Apple och det finns ingen tvekan på att de vill överge detta segment.

Apple kommer inte att reglera sin produktion av datorer efter vilken 3 parts mjukvara det finns till Os X. Kommer Apple se att en datormodell inte är lönsam så kommer apple att avveckla denna datormodell oberoende av vilken mjukvara som finns.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2012-05-12 14:23
Ursprungligen av Hunter78:

Apple kommer inte att reglera sin produktion av datorer efter vilken 3 parts mjukvara det finns till Os X. Kommer Apple se att en datormodell inte är lönsam så kommer apple att avveckla denna datormodell oberoende av vilken mjukvara som finns.

Självklart inte Men autodesk skulle inte utveckla deras programvara vidare om inte de visste att datorn som krävs kommer att fortsätta säljas.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-12 14:38
Ursprungligen av Tanso:

Självklart inte Men autodesk skulle inte utveckla deras programvara vidare om inte de visste att datorn som krävs kommer att fortsätta säljas.

Å andra sidan så har dom skrivit om smoke från grunden mer eller mindre för att kunna rulla på en mac mini...

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2012-05-12 16:37
Ursprungligen av Kenneth M:

Å andra sidan så har dom skrivit om smoke från grunden mer eller mindre för att kunna rulla på en mac mini...

Å andra sidan så kan man bara jobba med SD material på en mac mini. Smoke använder Nvidia Quadro grafikkort vilket är ett måste.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-12 19:23
Ursprungligen av Tanso:

Å andra sidan så kan man bara jobba med SD material på en mac mini. Smoke använder Nvidia Quadro grafikkort vilket är ett måste.

Fel. Quadro kort är inte ett måste alls. Rekommenderat är inte samma sak som krav. Hade det handlat om Smoke innan 2012 så hade ditt påstående nästan stämt. Vart har du fått din "jobba med SD material" ifrån? Sist jag kollade hade mac mini'n thunderbolt i sig. Ren redigering och den fixar 2k utan problem förutsatt att det är 4:4:4.

Erik - hehe, naturligvis

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2012-05-13 15:38
Ursprungligen av Kenneth M:

Fel. Quadro kort är inte ett måste alls. Rekommenderat är inte samma sak som krav. Hade det handlat om Smoke innan 2012 så hade ditt påstående nästan stämt. Vart har du fått din "jobba med SD material" ifrån? Sist jag kollade hade mac mini'n thunderbolt i sig. Ren redigering och den fixar 2k utan problem förutsatt att det är 4:4:4.

Erik - hehe, naturligvis

Ett måste är det definitvt inte. Men de som använder Smoke på riktigt kommer inte att sitta på en Mac Mini i posthuset, tyvärr. Utan ett Quadrokort så kommer det inte att flyta på.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-13 16:15
Ursprungligen av Tanso:

Ett måste är det definitvt inte. Men de som använder Smoke på riktigt kommer inte att sitta på en Mac Mini i posthuset, tyvärr. Utan ett Quadrokort så kommer det inte att flyta på.

Jag har ALDRIG påstått att någon kommer vilja sitta med en mac mini och leka med Smoke. Jag poängterade bara att Autodesk skrivit om den från grunden så att den kan installeras och opereras på ALLA maskiner Apple erbjuder. Quadro kort har inte behövs sen SP1 (om jag inte missminner) - Folk sitter idag med imac och macbookpro's och redigerar och kompar med smoken. Funkar utmärkt om man har en burn som tar hand om all rendering.

Hade du däremot sagt att Smoke Advanced kräver Quadro så hade jag hållt med, men inte smoke for mac. Inte idag allifall.

Självklart är den bästa datorn man kan komma över, det bästa alternativet för Smoke, gäller ALLA kreativa applikationer som kräver rendering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-12 18:16
Ursprungligen av Kenneth M:

Å andra sidan så har dom skrivit om smoke från grunden mer eller mindre för att kunna rulla på en mac mini...

Å andra sidan skulle potentiellt även den omskrivna appen rulla X-ggr snabbare på en MacPro

Kan rapportera att Mac Pro lever i högönskelig välmåga - åtminstone på vissa ställen. Var i veckan på besök på kungliga bibliotekets digitaliseringsenhet. Har aldrig sett så många Mac Pro-burkar i samma rum. Minst ett 15-tal Där kör man OSX och Win 7 via bootcamp. Det sistnämda för att bokskannerutrustningen inte är mac-kompatibel. Till macarna så körde man inte appleskärmar utan Ezios apdyra färgkalibrerade refernssskärmar. ( tänk 22" skärm med plåthuv runt). Det är väl här som apple har sina MacPro-kunder. Frågan är väl om de kunderna är tillräckligt många för att motivera en fortsatt produktion.

Man KAN dra en stor husvagn på Europa-semester med en Smart eller en MiniCooper. Man KAN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-12 20:48
Ursprungligen av Zimmerman:

Man KAN dra en stor husvagn på Europa-semester med en Smart eller en MiniCooper. Man KAN.

Du kan nog få din Mini att flyga om du verkligen vill, sen om den är byggd för ändamålet är en helt annan sak…

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-12 22:05
Ursprungligen av Zimmerman:

Man KAN dra en stor husvagn på Europa-semester med en Smart eller en MiniCooper. Man KAN.

Allt är relativt. Den skulle nog inte orkar med nått konsument format som äter cpu men ett "rent" som bara kräver hårddisk är ju en annan femma. O jag syftar inte på någon långfilm heller...

Men... Om nu Apple har några ess i ärmen så hoppas jag nästan på en lite annorlunda formfaktor, av lite "lättare" design. Släpade på min nuvarande MacPro o fanskapet väger "inte långt" ifrån min egen vikt. Alla slottar upptagna, 4 hårddiskar och det blir fan tung. Tror den väger runt 25-30 när den är "tom". Inte för att man släpar på MacPro så ofta men det måste vara chassit som väger en hel del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-13 08:19
Ursprungligen av Kenneth M:

Tror den väger runt 25-30 när den är "tom". Inte för att man släpar på MacPro så ofta men det måste vara chassit som väger en hel del.

Strax över18 kg väger MP i grundkonfiguration så visst är det några kilo att lyfta på om man ska flytta den.

Bevaka tråden