Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin iPhone 5 - Första intrycken?

Tråden skapades och har fått 477 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gick in på Telia i malmö idag. De hade alla på lager förutom svart 32 gb.

Jag jämförde och tyckte faktiskt att vit var väldigt fin. Jag valde vit 32. Jag vill inte riskera svart med allt snack om att de är skrapbenägna.

Mina intryck:

1. precis så tunn och lätt som man alltid velat ha den. riktigt snygg och slim! exklusivt intryck 100%.

2. större utan att kännas "blaffig" som Samsung SIII är. plastig som samsung och de andra smartphones? not!

3. saknar inte att den inte blev större på bredden.

4. väldigt skönt tillskott med höjden/bredden. kalender, mail, operativ har blivit märkbart mer överskådligt etc.

5. sjukt snabb (hade ip4 tidigare)

6. (tillägg) de nya lurarna är riktigt bra!

som vanligt övertygar apple när man väl har/ser den i verkligheten. jag har varit tveksam från första ryktesbilden - men inte längre. inte revolutionerande som vissa förväntar sig men väl så bra evolution. kan bara bocka och buga.

Senast redigerat 2012-09-28 23:09

Och dagens DIY äventyr

Om någon identifierar vad som dockan är gjord av - då blir jag imponerad - men jag misstänker att några här borde kunna klara av det. Det finns trots allt en ledtråd i den korta filmen:)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-05 21:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Och dagens DIY äventyr

Om någon identifierar vad som dockan är gjord av - då blir jag imponerad - men jag misstänker att några här borde kunna klara av det. Det finns trots allt en ledtråd i den korta filmen:)

Lego kanske?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-26 15:14
Ursprungligen av pmarriott:

Fick min imorse. Det första som slog mig är hur lätt den är. Min 4S känns som en tegelsten i jämförelse.
Hade lite problem ett tag med att den verkade tappa internetförbindelsen. Den håller som bäst på att synka ner 650 foton till kamerarullen från iCloud och den verkade liksom bara stanna. Stängde man av WiFi och satte på igen så rullade det på några minuter för att sen stanna igen. Av och till med detta kunde jag inte surfa med den heller. Nu ligger den bara på skrivbordet och får synka och det verkar fungera ok.

Enormt snabb, enormt snygg, lätt, tunn. Fantastisk skärm. Lightning-kontakten är en fröjd. Nu förbannar jag mig själv för att jag var sen med att beställa adaptrar. Jag kan ju inte ladda den i bilen, så min 4S får följa med som navigator ett par veckor till. Adaptrarna har fått leveransdatum "oktober" på Apple Store.
Surf går mycket snabbare, både på 3G och WiFi. Känns som att Safari är mycket rappare på 5:an. Landskrona ligger fortfarande på Ven enligt Maps på iPhone 5. (Enligt iPad ligger det rätt, men både min 4S och 5:a placerar Landskrona på Ven.)
Jag har en liten mikroskopisk defekt i anodiseringen alldeles vid skärmen där mute-knappen sitter, men man får min själ titta noga för att se det.
Kort sagt, en skönhet. Den går dessutom både att ringa upp och ta emot samtal med.

En svart modell?

Ursprungligen av zinned:

En svart modell?

Givetvis. Om jag hade köpt en vit hade jag även skrivit något om det fluffiga rosa skalet som hör till vita iPhones.

Lite bildbevis tack! Lägg upp en bild på era Iphone 5

Ursprungligen av DiSNEYN:

Lite bildbevis tack! Lägg upp en bild på era Iphone 5

Ok.

Tack! Det var ju inte så svårt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-26 16:42
Ursprungligen av pmarriott:

Ok.

[ATTACH="CONFIG"]35235[/ATTACH]

Nu när uttaget för headsett sitter nedtill, är det ens något du tänker på?

Ursprungligen av stile:

Nu när uttaget för headsett sitter nedtill, är det ens något du tänker på?

Väldigt ovant i början tycker jag, men nu efter 3 dagars användning börjar jag vänja mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-26 16:45
Ursprungligen av keptang:

Väldigt ovant i början tycker jag, men nu efter 3 dagars användning börjar jag vänja mig.

Kan tänka mig det, gamla vanor sitter i ett tag, men om några månader så kommer man knappt minnas att det satt upptill tidigare.

Ursprungligen av keptang:

Väldigt ovant i början tycker jag, men nu efter 3 dagars användning börjar jag vänja mig.

Nu sitter det där det alltid borde suttit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-26 16:48
Ursprungligen av pmarriott:

Nu sitter det där det alltid borde suttit.

Möjligt, men ändå när alla iPhone haft uttaget upptill hela tiden så har man vant sig, på din bild så var det det första jag tänkte på trots att jag visste att uttaget byt plats och även sett det på andra bilder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-27 00:41
Ursprungligen av pmarriott:

Givetvis. Om jag hade köpt en vit hade jag även skrivit något om det fluffiga rosa skalet som hör till vita iPhones.

Jag kommer ha ett fluffigt i reserv till min vita iPhone 5

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har haft WiFi-problem med min. Man har full pinne på WiFi, men det händer inget. Går man in i AirPort-appen ser man sin basstation, men kan inte komma åt den och det lyser orange på internet. Stänga av/starta WiFi löser problemet i de flesta fall, men jag har fått starta om. Har läst lite om att andra har haft samma problem. En föreslagen lösning är att prova olika kanaler på WiFi't. Så jag satte min TC på kanal 11 för 2,4 GHz och kanal 48 för 5 GHz. Nu har det rullat felfritt ett tag. Ska testa vidare.

Om du får problem igen, kan du då gå in och kolla vilken IP-adress du tilldelas av din router?

Ursprungligen av zinned:

Jag kommer ha ett fluffigt i reserv till min vita iPhone 5

Om du får problem igen, kan du då gå in och kolla vilken IP-adress du tilldelas av din router?

Jag hade lite problem med detta hemma igår. Där har jag en TC som delar ut IP. Jag tror jag hade 10.0.0.14. När jag sitter på jobbet är jag uppkopplad mot en TC som inte delar ut IP. Här har jag 192.168.0.198.
Jag har provat att ställa in TC'n på kanal 11 för 2,4 GHz och 48 för 5 GHz. Har även provat att ge 5 GHz-nätet ett eget namn och att bara ansluta till 2,4 GHz respektive 5 GHz. Problemet uppstår plötsligt oavsett.

Det jag gör nu är en total återställning utan backup. Ska se om det gör någon skillnad.

Nix, samma skit efter en total återställning. Antar att det blir att vänta på iOS 6.0.1.

Senast redigerat 2012-09-27 08:51

Rullar på för tillfället.

Kan tillägga att min 5:a kommer upp i 12,7 Mbit/s ner och 1,8 Mbit/s upp från mitt skrivbord på 3G. Min 4S som ligger bredvid, med samma operatör (Telenor) kommer upp i 3,5 MBit/s ner och 1,2 Mbit/s upp.

Det är väl Bluetooth som gäller:)

skämt åsido, använder Bluetooth på jobb-iPhonen (3GS) och är inte helt övertygad om Apples Bluetoothimplementering kvalar in i "it just works" kategorin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-26 21:58

Vet inte om detta är rätt tråd, men jag kan ju börja med att gratulera alla som redan har en 5:a. Själv har jag tänkt vänta lite så att ev barnsjukdomar hinner identifieras. Men som vanligt börjar det direkt klia i fingrarna och jag undrar om jag inte snart beställer en.

Nu till frågan. Jag förstår inte vad det är som gör att ni får snabbare nätkapacitet? Vad i tekniken får upp farten? Det låter ju helt fantastiskt. Det skulle verkligen kunna få mig att kasta mig över beställningen. Habegäret kan då elegant döljas bakom en lite livsnödvändig funktion..:cool:

Ursprungligen av xms67:

Vet inte om detta är rätt tråd, men jag kan ju börja med att gratulera alla som redan har en 5:a. Själv har jag tänkt vänta lite så att ev barnsjukdomar hinner identifieras. Men som vanligt börjar det direkt klia i fingrarna och jag undrar om jag inte snart beställer en.

Nu till frågan. Jag förstår inte vad det är som gör att ni får snabbare nätkapacitet? Vad i tekniken får upp farten? Det låter ju helt fantastiskt. Det skulle verkligen kunna få mig att kasta mig över beställningen. Habegäret kan då elegant döljas bakom en lite livsnödvändig funktion..:cool:

Ja, det är väl att den har samma teknik för 3G-nätet som iPad 3 har. Generellt kommer jag upp i 2-4 ggr hastigheten med 5:an jämfört med min 4S var jag än mäter.

Jag har haft WiFi-problem med min. Man har full pinne på WiFi, men det händer inget. Går man in i AirPort-appen ser man sin basstation, men kan inte komma åt den och det lyser orange på internet. Stänga av/starta WiFi löser problemet i de flesta fall, men jag har fått starta om. Har läst lite om att andra har haft samma problem. En föreslagen lösning är att prova olika kanaler på WiFi't. Så jag satte min TC på kanal 11 för 2,4 GHz och kanal 48 för 5 GHz. Nu har det rullat felfritt ett tag. Ska testa vidare.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har haft WiFi-problem med min. Man har full pinne på WiFi, men det händer inget. Går man in i AirPort-appen ser man sin basstation, men kan inte komma åt den och det lyser orange på internet. Stänga av/starta WiFi löser problemet i de flesta fall, men jag har fått starta om. Har läst lite om att andra har haft samma problem. En föreslagen lösning är att prova olika kanaler på WiFi't. Så jag satte min TC på kanal 11 för 2,4 GHz och kanal 48 för 5 GHz. Nu har det rullat felfritt ett tag. Ska testa vidare.

Jag tycker att jag har wifiproblem med ios6 och min iPad. Den hänger sig under surfning.

Ger baksidan av aluminium lika bra/hög friktion mot fingrarna som glasskivan på 4/4S? Anodiserad aluminium brukar ju ha en ganska glatt och hal yta så som på iPad och Macbook Pro. På bilder av iPhone 5 ser ytan mer finkornig ut är anodiserad aluminium brukar ha. Kanske den också "limmar fast" mot fingertopparna lika bra som min iPhone 4 gör. Hoppas det!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-27 13:45
Ursprungligen av Macaddict:

Ger baksidan av aluminium lika bra/hög friktion mot fingrarna som glasskivan på 4/4S? Anodiserad aluminium brukar ju ha en ganska glatt och hal yta så som på iPad och Macbook Pro. På bilder av iPhone 5 ser ytan mer finkornig ut är anodiserad aluminium brukar ha. Kanske den också "limmar fast" mot fingertopparna lika bra som min iPhone 4 gör. Hoppas det!

Jag upplever den som betydligt halare än glaset på 4/4S. Dock har jag kört med aluminiumbaksida på min 4:a ett tag nu så vant mig. Men helt klart en mycket glattare yta med sämre friktion!

Ursprungligen av CEk:

Jag upplever den som betydligt halare än glaset på 4/4S

Synd!

Någon som så här snart märkt problem med kameran enligt artikel i MacWorld nu på morgonen ?
"Kameran i iPhone 5 kan vara defekt" - MacWorld

Ursprungligen av adress@mac:

Någon som så här snart märkt problem med kameran enligt artikel i MacWorld nu på morgonen ?
"Kameran i iPhone 5 kan vara defekt" - MacWorld

Låter som Chromatic aberration - Wikipedia, the free encyclopedia

Och låter som ett nytt försök att göra en soppa på en spik såsom Apple Insider skriver

http://appleinsider.com/articles/12/09/26/iphone-5-users-seeing-purple-haze-in-pictures-claim-camera-is-defective

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-27 09:51

Obefogat gnäll från folk som inte är kunniga inom fotografi.

Möjligen så är det kanske helt enkelt reflexer från linsen (lensflare) men som Zinned antyder - man kan inte fota mot ljuskällor hur som helst och förvänta sig toppresultat

Jaha, det verkar som jag har fått ett dåligt exemplar. Apple vill byta ut den. Nu vill de så klart bara byta ut inom samma land som den såldes i, dvs England. De vill att jag skickar min lur direkt till Apple på Irland och så får jag därefter en utbyteslur till min Borderlinx och får sålunda betala någon tusing i frakter fram och tillbaka. Är det någon som har erfarenhet att få utbytt en utländsk iPhone i Sverige?

Bevaka tråden