Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin iPhone 5 - Första intrycken?

Tråden skapades och har fått 477 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-28 16:05

Har nagelfart min men kan inte hitta någon skavank alls......pfiuu

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-28 16:16

På vägen hem från en utflykt med familjen fick jag det efterlängtade sms:et från Posten, så jag kunde glida in på ICA och hämta ut min telefon utan omväg. När jag kom hem låg även mitt nano-SIM från telia i brevlådan. Perfekt!

Det var ett litet silvrigt hack i den fasade kanten uppe i vänstra hörnet redan när jag packade upp telefonen, men jag har bestämt mig för att skita i det. Jag byter upp mig från iPhone 4, så det är verkligen ett jättekliv i prestanda. I övrigt känns den uppfriskande lätt, och den större skärmen kändes inte ens ovan. Den största skillnaden i snabbhet hittills upplever jag i Safari. Helt grym skillnad i surfupplevelse!

Jag kunde inte mäta upp nån nämnbar skillnad i 3G-hastighet mot min 4, men det kanske beror på nätet här halvvägs ut på landet. Får testa på lite mer centrala platser framöver.

Hittills är jag riktigt nöjd! Nu väntar jag bara på fuskläderfodralet som borde komma med posten nästa vecka.

Riktigt nöjd jag med efter ett par timmar trots de kosmetiska missödena Grym skillnad i prestanda från 4:an

Japp! Då har man åkt till Täby fram och tillbaka från Gbg för att köpa en olåst telefon, 64 gb. Kul och se butiken, sjukt trevlig personal om än lite amerikanskt, men som sagt väldigt serviceminded.

  • Medlem
  • 2012-09-28 18:27

Här kommer lite Speedtestdata för den intresserade (Tre som operatör, abonnemang med 32 Mbit/s som teoretisk maxhastighet i nedlänk och 4,6 Mbit/s i upp-):

16,17 Mbit/s; 1,81 Mbit/s
13,46 Mbit/s; 2,02 Mbit/s
15,03 Mbit/s; 1,86 Mbit/s
14,40 Mbit/s; 2,70 Mbit/s
16,57 Mbit/s; 2,37 Mbit/s

Wifihastigheten är inte fy skam den heller (200 Mbit/s i nedlänk och 10 Mbit/s i upp- från Comhem):

37,92 Mbit/s; 10,59 Mbit/s
37,08 Mbit/s; 10,92 Mbit/s
37,71 Mbit/s; 11,47 Mbit/s
37,54 Mbit/s; 11,56 Mbit/s
33,65 Mbit/s; 11,37 Mbit/s

Kunde inte hålla mig ifrån att öppna först den bruna kartongen efter besöket på "posten". Lite stressigt - skall bort nu på kvällen - och sent lär det bli.
Vilken härlig liten förpackning/ask Apple fått till. Då har jag ändå sett några efter mina 5 iPhone sedan start. Tyckte 4 S hade snygg förpackning - men denna vinner helt klart. Tycker inte det väger något - får nog sjutton öppna asken också innan jag rusar vidare. Vilken läcker telefon - olika nyanser i svart. Vänder och vrider på den och försöker se några märken eller skavanker genom plasten. Syns ingenting - ser perfekt ut. Nu lägger jag ner den i asken igen. Taxin väntar utanför. Får kolla resten i natt - eller hellre i morgon. Nu vet jag i alla fall att det låg en telefon i asken...........

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 19:44

Precis satt igång min, lagt över säkerhetskopian o.s.v. Första intrycket är att den är riktigt schyst, designmässigt finns inget att anmärka på. Den lättare vikten märkte jag direkt, men det beror nog också på att man förväntar sig att den ska vara lite tyngre eftersom den är lite större än 4S. Har bara hunnit testa lite men att använda nätet, det är stor skillnad till det bättre. Någon nämnde att den kändes hal och jag håller med, den är betydligt halare än 4S men jag vänjer mig nog

Var och klämde lite på en 5:a i Göteborg idag och kände gladeligen att min 4S räcker lång väg
Det ända som var lite avis var skärmen och färgåtergivningen. Annars gillar jag tyngden i föregångaren och att kunna byta baksidan till i mitt fall en grym träskiva, går inte att överträffa..

Jag är inte så imponerad av internethastigheten hos Tele2 än så länge.
Runt 8-10 mbit ner / 1,5 mbit upp inne i centrala Gbg. Frugans 4S med Tele2 hamnade i samma stund på 2-3 mbit/ 1,3 mbit
Jag antar att man kan glömma uppåt 30 i dom flesta fallen.. Vad har ni fått med Tele2 ni som hänger här?
Jag håller inte med att 5:an skulle vara mer hal än 4, 4S, tvärtom. Aliminium baksidan gör snarare att den känns mer greppbar tycker jag.
Fantastisk skärm!

  • Medlem
  • 2012-09-28 20:12
Ursprungligen av westerlu77:

Jag är inte så imponerad av internethastigheten hos Tele2 än så länge.
Runt 8-10 mbit ner / 1,5 mbit upp inne i centrala Gbg. Frugans 4S med Tele2 hamnade i samma stund på 2-3 mbit/ 1,3 mbit
Jag antar att man kan glömma uppåt 30 i dom flesta fallen.. Vad har ni fått med Tele2 ni som hänger här?
Jag håller inte med att 5:an skulle vara mer hal än 4, 4S, tvärtom. Aliminium baksidan gör snarare att den känns mer greppbar tycker jag.
Fantastisk skärm!

Vilken är abonnemangets utlovade hastighet?

25-30 mbit sa en nisse på kundtjänst till mej igår. Delar inte Telia och Tele2 även turbo 3g nätet? I så fall borde det ju vara likvärdigt.

Ursprungligen av san:

Vilken är abonnemangets utlovade hastighet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-29 10:57

westerlu77, det beror på vilket abonnemang du har. De olika abonnemangen har olika maxhastighet. I princip betalar du mer = du får högre maxhastighet och högre surfpott per månad.

Jag har Maxi unlimited, det abbonemanget som inte finns längre. Abonnemanget stödjer 80 mbit i mitt abonemang utan extra kostnad.

Ursprungligen av josie:

westerlu77, det beror på vilket abonnemang du har. De olika abonnemangen har olika maxhastighet. I princip betalar du mer = du får högre maxhastighet och högre surfpott per månad.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag är inte så imponerad av internethastigheten hos Tele2 än så länge.
Runt 8-10 mbit ner / 1,5 mbit upp inne i centrala Gbg. Frugans 4S med Tele2 hamnade i samma stund på 2-3 mbit/ 1,3 mbit
Jag antar att man kan glömma uppåt 30 i dom flesta fallen.. Vad har ni fått med Tele2 ni som hänger här?
Jag håller inte med att 5:an skulle vara mer hal än 4, 4S, tvärtom. Aliminium baksidan gör snarare att den känns mer greppbar tycker jag.
Fantastisk skärm!

http://www.99mac.se/iphone-ipad/298116-traden-fatt-sin-iphone-5-forsta-intrycken.html#post2105973

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-28 20:14

Underbar känsla i telefonen, sitter och återställer den från säkerhetskopia nu. Enda smolket i bägaren är att den blir liggande tills de kan jailbreaka den. Hur mycket jag än må älska Apple så kan jag inte med en ojailbreakad iPhone.

Ursprungligen av CEk:

Underbar känsla i telefonen, sitter och återställer den från säkerhetskopia nu. Enda smolket i bägaren är att den blir liggande tills de kan jailbreaka den. Hur mycket jag än må älska Apple så kan jag inte med en ojailbreakad iPhone.

Lägg ner det där, slutade för ett år sedan, sssååååå skönt att slippa bry sig

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-28 22:08
Ursprungligen av theplague:

Lägg ner det där, slutade för ett år sedan, sssååååå skönt att slippa bry sig

Jag önskar jag kunde. Men det faktum att jag fortfarande inte kan lägga hur många appar jag vill i en mapp irriterar mig något gränslöst. Och jag vill ha "Multifl0w", DET är så multitasking skulle sett ut i iOS!

Tele 2 har fuckat mi med hastigheten i 2 år på 4:an så kan inte tänka mig att det blir bättre på 5:an.. Har aldrig fårr över 1,5 på bbk fast dom säger "upp till 7"...

Bytte till tre med mitt köp av 5:an..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-28 21:17

Och nya hörlurarna, vilken skillnad! De passar perfekt i mina öron och har en riktigt bra basåtergivning utan den där obehagliga hörselproppskänslan. Kommer nog faktiskt kassera mina A-jays till förmån för de här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 21:24
Ursprungligen av CEk:

Och nya hörlurarna, vilken skillnad! De passar perfekt i mina öron och har en riktigt bra basåtergivning utan den där obehagliga hörselproppskänslan. Kommer nog faktiskt kassera mina A-jays till förmån för de här.

Ja mycket bättre ljud än tidigare lurarna, både musik och även när man pratar i telefonen.
Men jag tyckte de kändes lite större, jag måste testa de lite mer och se om jag vänjer mig vid det eller om jag får skaffa andra hörlurar.

  • Medlem
  • Orust
  • 2012-09-28 21:57

Nu har jag inte testat på 4s, men testade Air video på iPhone 5. Vilken bild och ljudet är fan grymt! Känns inte som det kan bli bättre.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2012-09-28 22:03

Vilken skillnad mot 4:an! Trodde inte att det skulle vara det.

Har dock ett litet märke på höger framsida på kanten. Tror dock inte att jag ska göra nått åt det då det är såpass litet. Inget som stör i användandet av telefonen. Har frågat ett par personer om dom kan hitta märket och var bara min mor som hittade det tillslut.

Tog en vit och är väldigt nöjd med mitt val.
Skärmen är magisk. Mycket mer känsligare än min gamla 4a. På ett väldigt bra sätt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-09-28 22:22

Hämtade ut min efter jobbet idag, inget strul än så länge. Väldigt nöjd med telefonen, känns riktigt exklusiv i handen. Nu gäller det bara att hitta ett fint skal/fodral till denna skönhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 22:30

Jag överraskas väl egentligen inte av ngt i 5an, det mesta känns igen från 4an men det som sticker ut i jämförelse är ju självklart vikten, processorn samt skärpan. Som el gringo säger - mer evolution än revolution

Påminner om att trådens ämne är att prata om intrycket man får av sin nya iPhone. Dit hör inte längre diskussioner om tillbehör och var och när man hittar och få tag i sådana. Dit hör heller inte en fortsättning om jailbreak.

Tack,

/ Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-29 00:14

Mitt första intryck:
Snygg förpackning. Som alltid visserligen, men förpackningen blir lite bättre varje år.

Sjukt lätt. Sjukt smal. Känns till en början ovant att det är mer skarpa kanter än 4/4S vars kanter var mer runda.
Har absolut inga defekter, min svarta 64gb är perfekt.

Snabb!
Har kört iOS 6 beta sedan de släpptes och GM sedan den släpptes förstås på min 4S innan. Svårt att beskriva det på annat sätt än att jag aldrig tyckt att den varit långsam förens jag har den här att jämföra med. Småsaker mest, som att det går snabbare att ladda en hemsida. Det känns som kortare animationer när man tex stänger en app, öppnar en app, växlar och håller på. Allt går lite snabbare.

FaceTime-kameran är för övrigt riktigt grym. Synd att den aldrig används ^_^ annat än som spegel.

Har inte testat nya hörlurarna än.

Högtalarna på mobilen är bättre. Tidigare om jag kollade tex youtube så hade jag nästan på Max volym för att jag ska höra vad folk säger. Nu har jag knappt på hälften. Klart och högre ljud än tidigare, tumme upp!

vilken kvalitetskänsla! älskar verkligen apples produkter,
inte en repa på min svarta 64gb som det rapporterats om.
skärmen är avsevärt bättre än 4s
har sambons brevid, testade lite på bbk
wifi, 100/10 comhem, dock långt ifrån ae:
iphone 5: 30/10
iphone 4s: 2/5 (märkligt med snabbare upp...)

på samma 3g nät (tre)
iphone5: 9/1
iphone4s: 4/1

så visst är internet snabbare!

Lurarna passar mig bättre än de gamla. Klart bättre för mig.

lightning... Jag vet inte, svår att stoppa in, svår att ta ut. (edit: lättare nu, var kärv första gångerna men fungerar bättre nu och jag menar själva lightningkontakten, inte USB delen som tydligen kärvar för vissa)

Får bättre hastigheter på mobilnätet (över 9 Mbits/s) , vilket gör mig fundersam eftersom jag tycker att jag landar ovanför abbonemangets maxgräns.

verkar snabbare på wifi också. Når upp till 40-43 Mbits/s vilket är 10 mbits/s snabbare än 4S. (ansluten till 100 mbit/s fiber)

Och med svart telefon och svart bakgrundsbild så ser jag nästan inte var skärmen slutar och kanten börjar. En härlig effekt:)

Senast redigerat 2012-09-29 08:58
  • Medlem
  • 2012-09-29 12:39

Vet inte vart mitt inlägg tog vägen, så jag provar igen. Mina intryck:

Väldigt välbyggd, känns solid.
Lätt
Den nya kontakten är ett stort steg framåt. Mer "klick-känsla" när man ansluter, inte som den gamla 30-pinnarn som man var rädd att bryta av.

Nackdelen är ju att min BookBook till min 4S inte passar längre. Nu kör jag med luren löst i fickan, hoppas det kommer en uppgradering snart från Twelve South.

Ursprungligen av Dalle:

Vet inte vart mitt inlägg tog vägen, så jag provar igen. Mina intryck:

Väldigt välbyggd, känns solid.
Lätt
Den nya kontakten är ett stort steg framåt. Mer "klick-känsla" när man ansluter, inte som den gamla 30-pinnarn som man var rädd att bryta av.

Nackdelen är ju att min BookBook till min 4S inte passar längre. Nu kör jag med luren löst i fickan, hoppas det kommer en uppgradering snart från Twelve South.

Stoppa in den bara i BookBook. Lite högre - men det funkar faktiskt nödtorftigt till nya fodralet kommer.

Bevaka tråden