Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin iPhone 5 - Första intrycken?

Tråden skapades och har fått 477 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-03 18:52
Ursprungligen av adress@mac:

cliffak /
Kan inte förstå varför du inte får en ny. Fallet verkar ju solklart. Att behöva lämna /vara utan en telefon som är nyköpt.
Jag hade nog fört ett djäv... liv - och vägrat lämna lokalen. Undrar vad ex Apple i Täby hade gjort ? Ganska övertygad om att du fått en ny över disk i samma ögonblick.
Detta fel påminner om det som 4S hade på många telefoner inkl min egen - som jag köpt / returnerade till Apple. Inga problem utan löste sig direkt.

Det är av den enkla anledning att operatörerna inte har DOA på iPhones, något jag tror de själva skulle velat egentligen då det sparar mycket snack från arga/besvikna kunder osv. Tror Apple har ett finger med i spelet eftersom DOA-hantering på andra märken brukar gå väldigt smärtfritt.

Apropå samtal, jag upplever att 5:an är trevligare att hålla i när jag ringer. Svårt att sätta fingret på vad det är men den bara känns behagligare:)

5:an är framförallt kallare att hålla i när man pratar och det är positivt.

För att hoppa tillbaka till frågan om LTE och stöd för alla frekvenser och om hur lätt det skulle vara så rekommenderar jag (sällsynt nog) en artikel i IDG

Frekvensfrossa skapar problem - IDG.se

Detta citat är intressant

Citat:

Att bygga en mobil som kan hantera alla 4g-frekvenser som används runt om i världen är i praktiken inte att tänka på. I stället måste företaget leverera sina mobiler i olika frekvensvarianter för olika marknader. Här väljer olika leverantörer olika strategier.

Samsungs lösning är att släppa två olika varianter för den svenska marknaden för S3:an

Ursprungligen av BlackSmp:

För att hoppa tillbaka till frågan om LTE och stöd för alla frekvenser och om hur lätt det skulle vara så rekommenderar jag (sällsynt nog) en artikel i IDG

Frekvensfrossa skapar problem - IDG.se

Detta citat är intressant

Samsungs lösning är att släppa två olika varianter för den svenska marknaden för S3:an

Intressant läsning!

Det är en väldigt strategiskt smart lösning av Samsung som kommer få en hel del anhängare med kunder som vill känna sig speciella, utvalda, hörda osv.

Det behöver dom för sin försäljningsvolym. Tycker det är bra att Samsung kommer upp som utmanare till Apple. Apple riskerar annars hamna i samma problematik som "Pyttemjuk" eller RIM.

Så här nästan 2 veckor fram, hur upplever folk de här med reptålig-/känsligheten?!
Skrapas färg av väldigt lätt på kanter etc?

Senast redigerat 2012-10-03 18:41
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-03 15:38
Ursprungligen av theplague:

Så här nästa 2 veckor fram, hur upplever folk de här med reptålig-/känsligheten?!
Skrapas färg av väldigt lätt på kanter etc?

Inte en repa,inte ett märke och då kör jag utan skydd och har den med mig på jobbet också (jobbar inom industri)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-03 15:43
Ursprungligen av theplague:

Så här nästa 2 veckor fram, hur upplever folk de här med reptålig-/känsligheten?!
Skrapas färg av väldigt lätt på kanter etc?

Utöver den lilla skråma som fanns redan när jag packade upp den så har jag hittat ett litet skrapmärke på den skarpa kanten vid fasningen. Möjligtvis har det orsakats av min vigselring när jag plockar up och stoppar ner telefonen i fickan. Nu har jag fått mitt fodral, så det återstår att se om det uppstår nåt mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 17:45
Ursprungligen av theplague:

Så här nästa 2 veckor fram, hur upplever folk de här med reptålig-/känsligheten?!
Skrapas färg av väldigt lätt på kanter etc?

Fick min den 28 och har den med överallt, oftast fodral när jag har den i jackan men annars ligger den löst på bord, i kavajen, i jeansen o.s.v. Inte en repa vid leverans och inte en repa efter en knapp vecka. Färgen sitter nog hårt.

Förmodligen den bästa genomgången av purple haze som jag sett

Quick Review: Apple iPhone 5 Camera: Digital Photography Review

bara att inse att mina fåniga försök att få fram problemet gjorde fel. Jag hade ljuskällan för långt inne i bilden

Här är då mitt intryck!

Jag är besviken :/ Jag älskar designen men jag vette sjutton om jag fått ett måndagsexemplar..

Batteriet dör verkligen toksnabbt, och den blir väldigt varm vid användning. Hade surfat litegrann en dag och pratat i telefon ett par minuter och vips så hade batteriet gått från 100% till 68% under mindre än två timmar. Notera att jag inte använda den effektivt i två timmar utan på sin höjd i en timme.

Vidare har jag märkt att såfort jag hamnar i ett område som saknar täckning så söker inte telefonen efter nätet utan man måste sätta den på flygplans-läget och stänga av det för att den ska söka nät (och först då får jag täckning igen- oftast 3-4 pluppar).

Sedan kommer jag som mest upp i 4 mbit/s under 3G (i Skövde centralt). Men med min 100-lina wifi kommer jag upp i 38mbit.

Någon som har en reflektion över detta?

Är återställd från en backup, ska återställa den och göra en clean install och se om det hjälper. Tror ni annars man kan göra en DOA?

Ursprungligen av Specias:

Här är då mitt intryck!

Jag är besviken :/ Jag älskar designen men jag vette sjutton om jag fått ett måndagsexemplar..

Batteriet dör verkligen toksnabbt, och den blir väldigt varm vid användning. Hade surfat litegrann en dag och pratat i telefon ett par minuter och vips så hade batteriet gått från 100% till 68% under mindre än två timmar. Notera att jag inte använda den effektivt i två timmar utan på sin höjd i en timme.

Vidare har jag märkt att såfort jag hamnar i ett område som saknar täckning så söker inte telefonen efter nätet utan man måste sätta den på flygplans-läget och stänga av det för att den ska söka nät (och först då får jag täckning igen- oftast 3-4 pluppar).

Sedan kommer jag som mest upp i 4 mbit/s under 3G (i Skövde centralt). Men med min 100-lina wifi kommer jag upp i 38mbit.

Någon som har en reflektion över detta?

Är återställd från en backup, ska återställa den och göra en clean install och se om det hjälper. Tror ni annars man kan göra en DOA?

Skulle påstå att det är 98% chans att en återställning utan backup löser dina problem.

Ursprungligen av Specias:

Här är då mitt intryck!

Jag är besviken :/ Jag älskar designen men jag vette sjutton om jag fått ett måndagsexemplar..

Batteriet dör verkligen toksnabbt, och den blir väldigt varm vid användning. Hade surfat litegrann en dag och pratat i telefon ett par minuter och vips så hade batteriet gått från 100% till 68% under mindre än två timmar. Notera att jag inte använda den effektivt i två timmar utan på sin höjd i en timme.

Vidare har jag märkt att såfort jag hamnar i ett område som saknar täckning så söker inte telefonen efter nätet utan man måste sätta den på flygplans-läget och stänga av det för att den ska söka nät (och först då får jag täckning igen- oftast 3-4 pluppar).

Sedan kommer jag som mest upp i 4 mbit/s under 3G (i Skövde centralt). Men med min 100-lina wifi kommer jag upp i 38mbit.

Någon som har en reflektion över detta?

Är återställd från en backup, ska återställa den och göra en clean install och se om det hjälper. Tror ni annars man kan göra en DOA?

Batteriet låter lite konstigt.

3g hastigheten går inte att sägs någonting om, den beror inte enbart på telefonen utan även på nätet i övrigt och ditt abbonemang.

Har du startat om telefonen? Ibland har det löst problem med att min inte har hittat nätet samt problem med att den blir varm och käkar batteri

Ursprungligen av BlackSmp:

Batteriet låter lite konstigt.

3g hastigheten går inte att sägs någonting om, den beror inte enbart på telefonen utan även på nätet i övrigt och ditt abbonemang.

Har du startat om telefonen? Ibland har det löst problem med att min inte har hittat nätet samt problem med att den blir varm och käkar batteri

Vas gäller 3G-hastigheten har jag 32mbit/s i uppkoppling för 3G i abonnemanget, vilket är därför jag reagerar.

Har startat om utan att det hjälpt. Har nu återställt telefonen. Svarar snart om hur den verkar

Ursprungligen av Specias:

Vas gäller 3G-hastigheten har jag 32mbit/s i uppkoppling för 3G i abonnemanget, vilket är därför jag reagerar.

Har startat om utan att det hjälpt. Har nu återställt telefonen. Svarar snart om hur den verkar

Har nu återställt och testat men tyvärr blir inte uppkopplingen bättre gentemot min sambos Iphone 4s (samma operatör). Får allt mellan 2-6 mbit i uppkoppling.

Jo. En sak till. Jag har också upptäckt att skärmen "flimrat" till lite då och då på sina ställen. Vad kan det bero på?

Tog två panoramabilder idag där man ser lilasticket, det syns tydligt när det sker:

Snygga bilder.

Jag ser ingenting alarmerande kring dem, det ser ut som ljusreflexer som kan uppstå i närheten av starka ljuskällor.

men som sagt, läckra bilder

Ursprungligen av Specias:

Har nu återställt och testat men tyvärr blir inte uppkopplingen bättre gentemot min sambos Iphone 4s (samma operatör). Får allt mellan 2-6 mbit i uppkoppling.

Jo. En sak till. Jag har också upptäckt att skärmen "flimrat" till lite då och då på sina ställen. Vad kan det bero på?

Låter som att du fått ett extremt måndagsexemplar! Alla problem på en och samma gång. Testa att återställa och se om det hjälper. Annars får du nog returnera den.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2012-10-04 06:12

Jag har också sett att skärmen flimrar till ibland. Ser ut som horisontella grafikfel. Finns tydligen en hel del som fått det om man googlar.

Ursprungligen av Pascoe:

Jag har också sett att skärmen flimrar till ibland. Ser ut som horisontella grafikfel. Finns tydligen en hel del som fått det om man googlar.

Märkte också det för någon dag sedan.

Jag anmälde fel på min nya iPhone dagen efter jag fått den och då fick jag ett formulär där jag p själva felbeskrivningen uppmanades ange DOA. Halebop iPhone, det var Halebops support som tipsade. DOA finns alltså.

Ursprungligen av webmormor:

Jag anmälde fel på min nya iPhone dagen efter jag fått den och då fick jag ett formulär där jag p själva felbeskrivningen uppmanades ange DOA. Halebop iPhone, det var Halebops support som tipsade. DOA finns alltså.

Vad var det för fel på den då?

  • Medlem
  • Falun
  • 2012-10-04 10:39
Ursprungligen av webmormor:

Jag anmälde fel på min nya iPhone dagen efter jag fått den och då fick jag ett formulär där jag p själva felbeskrivningen uppmanades ange DOA. Halebop iPhone, det var Halebops support som tipsade. DOA finns alltså.

Kan också bekräfta att DOA finns. Var in till Teliabutiken med min iPhone dagen efter leverans och de tog tillbaka den och fyllde i något DOA-formulär. Så nu är det bara att vänta på ny...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-04 12:43
Ursprungligen av Optih:

Kan också bekräfta att DOA finns. Var in till Teliabutiken med min iPhone dagen efter leverans och de tog tillbaka den och fyllde i något DOA-formulär. Så nu är det bara att vänta på ny...

Fast DOA innebär ju att du ska slippa vänta på en ny.

Flimmer verkar folk få på iPad också så jag misstänker att det är SW-relaterat.

Har haft min svarta 16GB sedan i måndags. Fantastisk maskin måste jag säga! Skärmen är ljuvlig och speeden är underbar. Skärmen känns faktiskt bredare också på något konstigt vis.
Handhavandet är dock sämre (pga av storleken) och hörlursuttaget nertill är ett feltänk från Apples sida.

Jag har ett litet märke på baksidan direkt ur kartong men jag tycker faktiskt det är lite skönt att någon annan har satt första repan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-04 10:53
Ursprungligen av Mactastic:

Flimmer verkar folk få på iPad också så jag misstänker att det är SW-relaterat.

Har haft min svarta 16GB sedan i måndags. Fantastisk maskin måste jag säga! Skärmen är ljuvlig och speeden är underbar. Skärmen känns faktiskt bredare också på något konstigt vis.
Handhavandet är dock sämre (pga av storleken) och hörlursuttaget nertill är ett feltänk från Apples sida.

Jag har ett litet märke på baksidan direkt ur kartong men jag tycker faktiskt det är lite skönt att någon annan har satt första repan

Hur resonerar du då?

I min värld är det givet att placera hörlursuttaget i botten, det sitter nu där det borde ha suttit från början.

Ursprungligen av zinned:

Hur resonerar du då?

I min värld är det givet att placera hörlursuttaget i botten, det sitter nu där det borde ha suttit från början.

Exakt!

Ursprungligen av Mactastic:

Flimmer verkar folk få på iPad också så jag misstänker att det är SW-relaterat.

Har haft min svarta 16GB sedan i måndags. Fantastisk maskin måste jag säga! Skärmen är ljuvlig och speeden är underbar. Skärmen känns faktiskt bredare också på något konstigt vis.
Handhavandet är dock sämre (pga av storleken) och hörlursuttaget nertill är ett feltänk från Apples sida.

Jag har ett litet märke på baksidan direkt ur kartong men jag tycker faktiskt det är lite skönt att någon annan har satt första repan

Vad betyder SW? Har en IPad 3 som jag köpte för en 3 månader sedan och den har inga som helst fel eller problem. Så jag antar att mina problem mycket väl kan bero på barnsjukdomar i och med att Apple pressat att få ut så mycket telefoner som möjligt nu i början vilket leder till sämre kvalitetskontroll..

Bara en teori, vad tror ni?

Ursprungligen av Specias:

Vad betyder SW? Har en IPad 3 som jag köpte för en 3 månader sedan och den har inga som helst fel eller problem. Så jag antar att mina problem mycket väl kan bero på barnsjukdomar i och med att Apple pressat att få ut så mycket telefoner som möjligt nu i början vilket leder till sämre kvalitetskontroll..

Bara en teori, vad tror ni?

SW = Software. Mjukvarurelaterat. Verkar som att dom flesta problemen med batteri iaf är mjukvarurelaterade.

det kräver en del tillvänjning åtminstone för mig. Muskelminnet är starkt:)

Men som en kompis till mig säger, med uttaget i underkant så slipper man sladden hängades över skärmen

Bevaka tråden