Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av grenhall:

Vad har du för abonnemang och hur har du aktiverat 4G med Telenor?

4G aktiveras från deras sida mig veterligen. Tror det endast är APN'et internet.telenor.se som har stöd för 4G (där kan jag ha fel).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-26 21:14

Jag kör på services.telenor.se. Har ett företagsabonnemamg med 4G och ingen hastighetsbegränsning (upp till 80mbit). Min iPad har iOS 6.0.2 och det fanns inga switchar på att slå på eller av 4G på iPad. Det bara gick upp i lte-läge.

Ursprungligen av barbapappa_86:

4G aktiveras från deras sida mig veterligen. Tror det endast är APN'et internet.telenor.se som har stöd för 4G (där kan jag ha fel).

Okej får kolla med kundtjänst.

Edit: internet.telenor.se är en gammal apn som dessutom saknar stöd för internetdelning. Men det kanske har ändrats.

Ursprungligen av grenhall:

Okej får kolla med kundtjänst.

Edit: internet.telenor.se är en gammal apn som dessutom saknar stöd för internetdelning. Men det kanske har ändrats.

Gammalt tror jag är att ta i. Används väl fortfarande på deras mobila bredband som fick 4G "först"?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Gammalt tror jag är att ta i. Används väl fortfarande på deras mobila bredband som fick 4G "först"?

Säkert men i mobiltelefon-världen så används det inte på grund av att internetdelningen inte fungerar.

Ursprungligen av MagnusM:

Jag la precis på beta 5 av iOS 6.1 på min iPhone5 och nu har jag Telenor 14.0 istället för 13.0. Får åka in till stan och testa. Enligt några danska sajter slogs lte på i beta 2&3 men togs bort i beta 4. Kan ju förklara varför en del har sett det på sina telefoner.

Kan man inte lägga in den OTA? Har inte fått någon notis än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-27 09:43
Ursprungligen av grenhall:

Säkert men i mobiltelefon-världen så används det inte på grund av att internetdelningen inte fungerar.

Kan man inte lägga in den OTA? Har inte fått någon notis än.

Jag lyckades inte med det och troligen för att denna beta är en GM eller i varje fall var tänkt att bli en GM. Denna verkar inte heller kräva UDID registrering vilket innebär att alla som vill kan installera den.
Jag har konto på developer.apple.com.

Senast redigerat 2013-01-27 10:04
Ursprungligen av MagnusM:

Jag lyckades inte med det och troligen för att denna beta är en GM eller i varje fall var tänkt att bli en GM. Denna verkar inte heller kräva UDID registrering vilket innebär att alla som vill kan installera den.
Jag har konto på developer.apple.com.

Okej får hämta den på deverloper-portalen.

Förresten vad har du gjort åt ditt abonnemang för att få 4G? Telenor var aningen ovilliga att svara på mina frågor då dom "inte visste".

Senast redigerat 2013-01-27 10:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-27 10:13
Ursprungligen av grenhall:

Okej får hämta den på deverloper-portalen.

Förresten vad har du gjort åt ditt abonnemang för att få 4G? Telenor var aningen ovilliga att svara på mina frågor då dom "inte visste".

Oops, tänkte inte på att man inte fick länka till sidor med beta. Sorry.

Vi har storkundsavtal och där har vi 4G som option, men det kostar en slant. Så vet inte vilka abonnemangstyper som krävs för privatpersoner, men då Tele2 delar samma nät bör väl deras 4g abonnemang fungera?

Hittade deras företagsprislista här: http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB12069.pdf

Men privatkundtjänsten har troligen inte koll på företagserbjudanden.

Ursprungligen av MagnusM:

Men då Tele2 delar samma nät bör väl deras 4g abonnemang fungera?

Inte nödvändigtvis.... än!
Det är Net4Mobility och eftersom man inte vet hur samarbetet ser ut, så kanske de bygger en del var och sammanfogar det "sen".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-27 07:46

Det fungerar ju på iPad men inte automatiskt på iPhone. Beror troligen enbart på ipcc profilen, det är där "upplåsningen" finns. Om det nu gick att göra en själv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-27 08:46

Jag la precis på beta 5 av iOS 6.1 på min iPhone5 och nu har jag Telenor 14.0 istället för 13.0. Får åka in till stan och testa. Enligt några danska sajter slogs lte på i beta 2&3 men togs bort i beta 4. Kan ju förklara varför en del har sett det på sina telefoner.

En gissning till Telenor 14.0 är att Telenor uppdaterat sina operatörsinställningar efter godkännande för LTE av Apple. Det förklarar iofs inte varför Magnus kunde köra LTE med Telenor 13.0 men det kanske har att göra med iOS Beta.

Någon som fått LTE i Lund/Malmö?

Ursprungligen av MagnusM:

Oops, tänkte inte på att man fick länka till sidor. Sorry.

Vi har storkundsavtal och där har vi 4G som option, men det kostar en slant. Så vet inte vilka abonnemangstyper som krävs för privatpersoner, men då Tele2 delar samma nät bör väl deras 4g abonnemang fungera?

Enligt kundtjänst så erbjuder dom inte 4G på sina mobilabonnemang alls. Men min gissning är att det funkar ändå.

Ursprungligen av grenhall:

En gissning till Telenor 14.0 är att Telenor uppdaterat sina operatörsinställningar efter godkännande för LTE av Apple. Det förklarar iofs inte varför Magnus kunde köra LTE med Telenor 13.0 men det kanske har att göra med iOS Beta.

13.5 på iPad var det väl.

Citat:

Har 4g på mitt abonnemang med tvillingkort, men min iPhone 5'a gick inte upp i lte läge. Verkar som om profilerna mellan de två är olika. 13.0 på iPhone och 13.5 på iPad.

Ursprungligen av keptang:

13.5 på iPad var det väl.

Intressant. Då kan det vara så som jag skrev alltså. Måste testa! Undrar var i Malmö dom testar. Centrala delarna känns mest troligt med tanke på frekvensen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-27 10:25
Ursprungligen av keptang:

13.5 på iPad var det väl.

Korrekt, körde 13.5 på iPad. Det gick inte med 13.0 på iPhone. Ska testa i centrala Stockholm idag med 14.0. Börjar runt området med tågstation, där rör det sig många människor.

Ursprungligen av MagnusM:

Korrekt, körde 13.5 på iPad. Det gick inte med 13.0 på iPhone. Ska testa i centrala Stockholm idag med 14.0. Börjar runt området med tågstation, där rör det sig många människor.

Det senaste, LTE-tagging.

Ursprungligen av keptang:

Det senaste, LTE-tagging.

Varför inte mata in upptäckterna på denna site? Fast jag har ingen aning om man kan markera frekvens och teknik.

Men det borde i alla fall gå att hitta masterna som ligger i närheten.

OpenSignal - Crowd-sourced Cellular Coverage Maps for the world.

Ursprungligen av MagnusM:

Korrekt, körde 13.5 på iPad. Det gick inte med 13.0 på iPhone. Ska testa i centrala Stockholm idag med 14.0. Börjar runt området med tågstation, där rör det sig många människor.

Jag ska testa i Malmö/Lund. Får packa ner sonen så vi kör på LTE-rutt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-27 14:27

Står på samma ställe som igår där det fungerade med iPad'en. Men inget lte med iPhone 5, iOS 6 beta 5, Telenor 14.0

Min högst personliga tolkning är då att Apple inte har approved Telenors lte nät för denna omgång, flaggan för lte är troligen inte påslagen i ipcc profilen.. Och att när 6.1 släpps så blir det utan lte på 1800 bandet tills nätet lanseras. Låter ju rätt rimligt.

Eller så får man köra vidare på iPad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-27 14:34

Personalen som testar nätet är nog lediga över helgen, och kanske har slagit av LTE då. Testa på normal arbetstid igen (om möjlighet finns).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-27 15:01
Ursprungligen av kenjon:

Personalen som testar nätet är nog lediga över helgen, och kanske har slagit av LTE då. Testa på normal arbetstid igen (om möjlighet finns).

Igår var det lördag och då gick det bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-27 16:39

I denna tråd diskuteras liknande frågeställningar om 4G och1800. Post 195, 196 & 197

Apple Seeds iOS 6.1 Beta 5 to Developers - Page 8 - MacRumors Forums

Ursprungligen av MagnusM:

Står på samma ställe som igår där det fungerade med iPad'en. Men inget lte med iPhone 5, iOS 6 beta 5, Telenor 14.0

Min högst personliga tolkning är då att Apple inte har approved Telenors lte nät för denna omgång, flaggan för lte är troligen inte påslagen i ipcc profilen.. Och att när 6.1 släpps så blir det utan lte på 1800 bandet tills nätet lanseras. Låter ju rätt rimligt.

Eller så får man köra vidare på iPad.

Men du måste ha fått en "carrier update" på din iPad innan LTE blev tillgängligt eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-28 13:43
Ursprungligen av grenhall:

Men du måste ha fått en "carrier update" på din iPad innan LTE blev tillgängligt eller?

Det var länge sedan jag fick en Carrier Update till min iPad, så har ingen aning om när det gjordes, kanske när 6.0.2 lades på? Från mitt perspektiv gick lte igång så fort jag var i närheten av täckning med lte.

Notera att jag redan har 4G aktiverat på abonnemanget sedan tidigare. Har behov för det med tester av t.ex. modem och en Lumia 920.

Jag är väldigt nyfiken på hur Apples kontroll/spärr fungerar? Är det en check mot servrar som Apple har och som innebär att de kan släppa på/ta bort nätverk utan IOS-uppdateringe eller är operatörsinställingarna i telefonen som ändras med en uppdatering eller krävs det en IOS uppdatering för att släppa på nya nätverk (osannolikt)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är väldigt nyfiken på hur Apples kontroll/spärr fungerar? Är det en check mot servrar som Apple har och som innebär att de kan släppa på/ta bort nätverk utan IOS-uppdateringe eller är operatörsinställingarna i telefonen som ändras med en uppdatering eller krävs det en IOS uppdatering för att släppa på nya nätverk (osannolikt)

Nya operatörsinställningar mest troligt.

EDIT: Pratade precis med en tjej på Telenors kundtjänst och enligt henne så skulle telefonen själv känna av om LTE-nät fanns och därmed aktivera alternativet. Tror inte ett skit på det em enligt henne så ska det fungera med deras LTE-test hemma så jag får återkomma med resultat.

Som sagt:
http://m.cnet.com/news/iphone-5-gets-4g-lte-w...

Senast redigerat 2013-01-28 12:34
Ursprungligen av MagnusM:

Det var länge sedan jag fick en Carrier Update till min iPad, så har ingen aning om när det gjordes, kanske när 6.0.2 lades på? Från mitt perspektiv gick lte igång så fort jag var i närheten av täckning med lte.

Notera att jag redan har 4G aktiverat på abonnemanget sedan tidigare. Har behov för det med tester av t.ex. modem och en Lumia 920.

Enligt tjejen påTelenor så är 4G aktivt på pott 449 och fastpris-abonnemangen. Så alla med Telenor vet.

Ursprungligen av grenhall:

Enligt tjejen påTelenor så är 4G aktivt på pott 449 och fastpris-abonnemangen. Så alla med Telenor vet.

Trevligt att höra! Jag använder pott 449 och uppdaterade till 6.1 beta 5 i morse, och efteråt kunde jag se att min Carrier Update låg på version 14.0. Däremot ser jag inte någonting om LTE än så länge. Varken bredvid operatörsnamnet i övre vänstra hörnet eller under Settings - General - Cellular (finns bara Enable 3G, inte Enable LTE). Jag bor i Jönköping, men jag vet inte om de har satt upp några antenner på 1800 MHz här.

Kanske behövs en Carrier Update till för att det ska fungera?

EDIT: Glömde nämna att jag har en iPhone 5.

Ursprungligen av Wingdings:

Trevligt att höra! Jag använder pott 449 och uppdaterade till 6.1 beta 5 i morse, och efteråt kunde jag se att min Carrier Update låg på version 14.0. Däremot ser jag inte någonting om LTE än så länge. Varken bredvid operatörsnamnet i övre vänstra hörnet eller under Settings - General - Cellular (finns bara Enable 3G, inte Enable LTE). Jag bor i Jönköping, men jag vet inte om de har satt upp några antenner på 1800 MHz här.

Kanske behövs en Carrier Update till för att det ska fungera?

EDIT: Glömde nämna att jag har en iPhone 5.

Dom testar bara i Malmö, Göteborg och Stockholm såvitt jag förstått. Så det är nog inte så konstigt om du inte ser LTE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-28 19:26

Och där släpptes 6.1:

Following this weekend's release of iOS 6.1 Beta 5 to developers, Apple has just released iOS 6.1 to the public. The update includes new LTE carrier support and Siri-based movie ticket purhcases via Fandango, as well as iTunes Match individual song downloading and a new reset button for advertising tracking.
This update contains improvements and bug fixes, including:

- LTE support for more carriers (complete list of supported carriers at Apple - iPhone 5 - View countries with supported LTE networks.)
- Purchase movie tickets through Fandango with Siri (USA only)
- iTunes Match subscribers can now download individual songs from iCloud
- New button to reset the Advertising Identifier

New LTE carriers for iPhone 5 supported in the update include:

- USA: Alaska Communications, Alaska GCI, Bluegrass Cellular, C Spire, Cellcom, Pioneer Cellular
- Canada: MTS, Sasktel
- Puerto Rico: Claro, Open Mobile
- Croatia: T-Mobile, VIPNet
- Denmark: 3, Telenor, Telia
- Finland: DNA, Elisa, Sonera
- Greece: Cosmote
- Hungary: T-Mobile
- Italy: 3, TIM, Vodafone
- Kuwait: Zain
- Luxembourg: Tango
- Philippines: Globe, SMART
- Portugal: Optimus, TMN, Vodafone
- Saudi Arabia: Mobily, Zain
- South Africa: Vodacom
- Switzerland: Swisscom
- UAE: DU, Etisalat

Bevaka tråden