Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-10 18:05

Hade ett par ärenden i stan och tog fram operatörslistan när jag hade LTE men blev inte så mycket klokare på den.

Gjorde sedan ett par tester för att se vad iPhone 5 pallar i hastighet och känner mig rätt nöjd. Normalt har jag fått mellan 20-30 mbit när jag testat och en enstaka 60mbit'are. Men här blåste det till ordentligt. (utanför Åhlens City)

Ursprungligen av MagnusM:

Hade ett par ärenden i stan och tog fram operatörslistan när jag hade LTE men blev inte så mycket klokare på den.
http://muhlenbock.smugmug.com/photos/i-gXbGGF3/0/M/i-gXbGGF3-M.png

Gjorde sedan ett par tester för att se vad iPhone 5 pallar i hastighet och känner mig rätt nöjd. Normalt har jag fått mellan 20-30 mbit när jag testat och en enstaka 60mbit'are. Men här blåste det till ordentligt. (utanför Åhlens City)
http://muhlenbock.smugmug.com/photos/i-PH4C9rT/0/M/i-PH4C9rT-M.png

Sinnessjuk hastighet!

Jag kommer inte iväg och testa i Malmö idag för jag ligger hemma med en 4G switch och 40C feber. Lyckat.

Ursprungligen av MagnusM:

Hade ett par ärenden i stan och tog fram operatörslistan när jag hade LTE men blev inte så mycket klokare på den.
http://muhlenbock.smugmug.com/photos/i-gXbGGF3/0/M/i-gXbGGF3-M.png

Gjorde sedan ett par tester för att se vad iPhone 5 pallar i hastighet och känner mig rätt nöjd. Normalt har jag fått mellan 20-30 mbit när jag testat och en enstaka 60mbit'are. Men här blåste det till ordentligt. (utanför Åhlens City)
http://muhlenbock.smugmug.com/photos/i-PH4C9rT/0/M/i-PH4C9rT-M.png

TELIA S = Telias 2G??
3 SE = Tre
Sweden Mobile är väl Telenors och Tele2s 2G nät?
Sweden 3G är Telias och Tele2s 3G nät.
Tele2 SE = Tele2 4G?
Telenor SE = Telenors 3G och uppenbarligen 4G?

sjuk hastighet!
Jag har gjort om allt på en "ren" iphone 5 nu och väntar med spänning på ett besök på Åhlens City.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-10 19:00
Ursprungligen av Michael Holm:

TELIA S = Telias 2G??
3 SE = Tre
Sweden Mobile är väl Telenors och Tele2s 2G nät?
Sweden 3G är Telias och Tele2s 3G nät.
Tele2 SE = Tele2 4G?
Telenor SE = Telenors 3G och uppenbarligen 4G?

sjuk hastighet!
Jag har gjort om allt på en "ren" iphone 5 nu och väntar med spänning på ett besök på Åhlens City.

Min fru börjar allvarligt funderat på varför jag måste springa på Åhléns och NK hela tiden! I början vart hon bara glad och sko-kontot gick åt

Ingen som testat vid centralstationen t.ex.?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-10 19:10
Ursprungligen av grenhall:

Ingen som testat vid centralstationen t.ex.?

I Stockholm så har hela Centralstationen LTE men inte där bussarna är. Var kanske inte så tydlig på den punkten i min promenad. Hade jag fått till allt en dag innan hade jag kunnat pröva i Malmö också men är inte där på ett par veckor nu.

Ursprungligen av MagnusM:

I Stockholm så har hela Centralstationen LTE men inte där bussarna är. Var kanske inte så tydlig på den punkten i min promenad. Hade jag fått till allt en dag innan hade jag kunnat pröva i Malmö också men är inte där på ett par veckor nu.

Jag får se när jag kan testa i Malmö. Rent krasst borde det finnas LTE vid centralen i Malmö och kanske vid Stortorget. Jag vet inte men i Stockholm låter det som att det är VÄLDIGT centralt det testas.

Är det någon av er som har Tele2 som har fått upp switchen?

Ursprungligen av westerlu77:

Är det någon av er som har Tele2 som har fått upp switchen?

@Michael Holm har ju fått till det med Tele2.

Jag tyckte jag läste att Mikael i inlägg #292 inte fick till LTE switchen.
Hur ligger det till Mikael?

Ursprungligen av westerlu77:

Jag tyckte jag läste att Mikael i inlägg #292 inte fick till LTE switchen.
Hur ligger det till Mikael?

Nej han fick inte LTE-täckning. Han skrev ju att han gick samma promenad men inte fick LTE. Tror inte han hade gått promenaden utan switchen. Men jag kan givetvis ha fel.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-02-11 12:02

Hade gärna velat testa på mitt 3-abonnemang men det går väl inte i dagsläget förmodar jag då de kör andra band.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 12:47
Ursprungligen av CEk:

Hade gärna velat testa på mitt 3-abonnemang men det går väl inte i dagsläget förmodar jag då de kör andra band.

Dom kan börja med att byta namn ^^

Tog bilen på lunchen och drog till Malmö. Centralstationen har ingen LTE. Körde till Stortorget, Gustav Adolfs Torg, gick inte ur bilen iofs, men nada. Ska ta Triangeln och sen Emporia. Efter det ger jag upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 12:59

Kan säga att jag håller på att gå runt här i Åhléns men jag får ingen LTE med Telia alls. Ska testa Centralstationen innan jag drar vidare

EDIT: har nu testat vid Centralstationen men den byter inte över till LTE Aalls. Testade även att söka efter operatörer och fick upp:

Telia S
3
Telia
SwedenMobile
Telenor

Det var bara Telia som funkade, Telia S fick jag ingen täckning med. Börjar undra om jag gjort något fel…

Senast redigerat 2013-02-11 13:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 13:03

Mycket pekar på att det bara är Telenor som testar med LTE på 1800nätet...

Jag labbade lite med Carrier Settings-filerna på lunchen och drog mig till minnes att AT&T slog på en "4G" flaggar på sitt HSDPA nät när iOS5.1 släpptes. Men ingen annan operatör gjorde det. Det visar sig att de använder denna sträng

Citat:

<key>DataIndicatorOverride</key><string>4G</string>

och om man lägger till denna sträng i sin egna Carrier Bundle så slår den på "4G" bredvid operatörens namn. Ska försöka hitta ett 3G nät utan HSDPA för att se om den går "ned" till 3G eller om de helt sonika bytte namn bara med denna flagga. Det är ju inte "riktigt" 4G vi pratar om.

Så här ser det ut i varje fall:

Triangeln, södervärn, svågertorp och Emporia avklarat ingen LTE. Iofs har jag bara kört runt sakta och inte gått runt.

En sak jag reagerade på var att vid både Triangeln och vid Hansacompagniet så tvärdog täckningen kort sedan fick jag full täckning men utan symbol efter operatörsnamnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 13:18
Ursprungligen av grenhall:

Triangeln, södervärn, svågertorp och Emporia avklarat ingen LTE. Iofs har jag bara kört runt sakta och inte gått runt.

Gå in i lokalerna, jag tror inte det räcker med att köra utanför.

Ursprungligen av MagnusM:

Gå in i lokalerna, jag tror inte det räcker med att köra utanför.

Får testa när jag har mer tid. Känns konstigt att där inte var LTE vid Centralstationen dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 13:56

Funderar om jag ska fixa ett telenor kontantkort och testa vid Åhléns sen igen när jag är i krokarna

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-02-11 14:23
Ursprungligen av crayzee:

Funderar om jag ska fixa ett telenor kontantkort och testa vid Åhléns sen igen när jag är i krokarna

Kontantkortet är väl dock begränsat till 6 mbit/s, om du hade tänkt testa hastighet vill säga.

Ursprungligen av MagnusM:

En del av mina funderingar kring 1800Mhz bandet och 4G/LTE i övrigt.

Operatörerna är villiga att spendera mycket pengar på bandbredd, datatrafiken ökar enormt i deras nät nu. Tittar man på PTS sida ser man hur de har positionerat sig. Och även hur mycket pengar de har lagt på att få utrymme. Ingen operatör fixar 1800 bandet bara för att iPhone 5 kom ut, utan för att de flesta LTE prylar idag och även framåt kommer utnyttja det bandet.
http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Blocktillstand/
http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Auktioner/Ansokan-tillstand-1800-MHz-bandet/

De pyntade 1.35 miljarder år 2011 för 1800Mhz bandet. De pengarna var nog inte för att köra taltrafik på GSM.

Jag gjorde en liten tabell över den bandbredd man har vunnit i auktioner och det påvisar hur mycket det är värt för operatörerna och vilket handlingsutrymme de nu får i jämförelse med 3G trafiken på 2100Mhz (20Mhz vardera förutom "3" som har 25Mhz inklusive 900bandet).

Bandbredd 4G

Tre

Telia

Telenor/Tele2

800 Mhz

10

10

10

900 Mhz

0

0

6

1800 Mhz

0

35

35

2600 Mhz

10

20

40

Summa Bandbredd i Mhz

20

65

91

(med reservation för att jag har förstått informationen på PTS sida fel)

Och med den begränsning Apple har gjort i sina val av chip och tillverkningsprocesser och att de vill ha så få modeller som möjligt på marknaden (bara 2st iPhone modeller finns, den med CDMA är samma som den internationella) så kanske det inte är så konstigt att 2600Mhz inte fanns med denna gång.
Se på denna lista med de operatörer som finns idag och vilka frekvensval de har så når de rätt många markander med de 2 modellerna de har idag. Allt är en avvägning tillslut och även om Sverige låg i framkant gjorde inte resten av Europa det. (Och ja, jag är medveten om att Samsung, Nokia och Sony har gjort andra val, men då har de också fler modeller per marknad och troligen inte lika hög avkastning per modellserie = andra avvägningar)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks

Inte mycket rätt i den tabellen. Tre har betydligt mer utrymme i 2600-bandet och har dessutom 10 MHz i 900-bandet. Telia har 40 MHz i 2600-bandet och även utrymme i 900-bandet. Net4Mobility har mer än 6 MHz i 900-bandet

Det är gött att ni är så nördiga och åker runt på lunchraster. Gillar er skarpt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 15:04
Ursprungligen av Massabrassan:

Inte mycket rätt i den tabellen. Tre har betydligt mer utrymme i 2600-bandet och har dessutom 10 MHz i 900-bandet. Telia har 40 MHz i 2600-bandet och även utrymme i 900-bandet. Net4Mobility har mer än 6 MHz i 900-bandet

Precis det jag menade, jag kan ha tolkat informationen fel. Här är det jag hittade på PTS sida:

Citat:

2500-2520/2620-2640: Net4Mobility
2520-2530/2640-2650: Hi3G
2530-2550/2650-2670: TeliaSonera
2550-2570/2670-2690: Net4Mobility
2570-2620 (TDD): Hi3G

2520-2530 är väl lika med 10Mhz? siffran efter "/" är som jag förstår det returkanalen?

Switchen har jag fått till lätt med Tele2/Comviq.

Jag har dock inte fått till LTE-täckning i Stockholm City. (Har Centralen kvar att prova)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 18:12

Vart ju bara tvungen att twittra lite med Telenor supporten, de ger givetvis bara svar som man frågar och enligt mallar. Men de säger att lansering ska ske i Q1, det är ju inte långt borta.

Ursprungligen av MagnusM:

Precis det jag menade, jag kan ha tolkat informationen fel. Här är det jag hittade på PTS sida:
2520-2530 är väl lika med 10Mhz? siffran efter "/" är som jag förstår det returkanalen?

Det är nedlänk/upplänk, ja. Dock brukar man ange spektrumet som summan av nedlänk och upplänk d.v.s. 20 MHz i så fall.

Sedan har 3 också ett stort block (50 MHz) i TDD-spektrumet som måste räknas med. Totalt har man alltså 90 MHz.

Ursprungligen av MagnusM:

Vart ju bara tvungen att twittra lite med Telenor supporten, de ger givetvis bara svar som man frågar och enligt mallar. Men de säger att lansering ska ske i Q1, det är ju inte långt borta.

Lär bli som i Norge, tror det var det iaf, att det är i vissa städer. Men riktigt schysst för då antar jag att man kommer få möjlighet att veta exakt var det funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 19:26
Ursprungligen av Massabrassan:

Det är nedlänk/upplänk, ja. Dock brukar man ange spektrumet som summan av nedlänk och upplänk d.v.s. 20 MHz i så fall.

Sedan har 3 också ett stort block (50 MHz) i TDD-spektrumet som måste räknas med. Totalt har man alltså 90 MHz.

Tack för klargörande, jag gjorde vissa antaganden i min tabell, försökte få till och påvisa hur operatörerna planerar för 4G genom infon på PTS sida. Därför är värdet för 900mhz bara relaterat till det och inte hela spektrumet som de har. Telia har ju inte 4G på 900 utan lägger 4G på 800mhz för djuptäckning idag och verkar inte planera för 4g på 900, men vad vet jag. (Såg en Telia ppt för rätt länge sedan men planer förändras).
Angående TDD, finns med på flera ställen i PTS lista, går det verkligen att utnyttja för telefoner idag? Eller vad reglerar det?
Och om man nu räknar med både upp och nedströmmar, måste även alla andra värden fördubblas i min tabell. Men kan en telefon utnyttja fulla hastigheten på uppströmmen? Med dagens volym på envägs-streaming är det då relevant? Tittar på min egna förbrukning och merparten är ned och inte upp.

EDIT: Hittade lite mer info om TDD och det är en del av LTE standarden, men vekar som jag tolkar det, inte användas så mycket än så länge och troligen mer på modem än telefoner.
http://www.mobil.se/nyheter/kartlaggning-allt-du-behover-veta-om-4g-1.514005.html?articlePage=2

Senast redigerat 2013-02-11 21:49

Uppdatering. Min gissning är att den "tappade" 3G-täckningen skulle lett till LTE men eftersom jag körde bil så hann den antagligen inte ansluta till masten tillräckligt snabbt innan jag kom ut ur täckningszon igen. Kan det vara så? Hur förbannat känsligt kan det vara liksom?

Bevaka tråden