- biberu
- Medlem ●
Två fel gör ju inte ett rätt, eller hur?
Jag har aldrig förstått argumentet om att alla andra har det så, då ska vi också ha det så. Varför det? Om någon gör fel under lång tid, ska man då fortsätta göra fel trots man vet om det? Jag förstår inte det. Upptäcker man ett fel så vill man ju korrigera det, att sedan andra fortsätter göra fel får ju stå för dem. Sedan om 99mac längre bak i historien har haft samma upplägg med kuverten är ju inte en poäng, ikonerna har inte använts så på väldigt länge och definitivt inte i den senaste versionen som den nuvarande nu har ersatt. De kom väl fram till att de inte var bra och korrigerade det.
Gällande nya användare så har de ju ingen anpassningskurva på 99mac, då de är just nya och bara kör på.
Det är bara avsett att kännas igen av så många som möjligt. Vi hade inget alternativ som många användare redan var bekanta med för att presentera trådstatus på det här sättet förutom just kuverten, men som vi har svarat tidigare så är vi öppna för att byta detta mot något annat bara vi hittar en bättre lösning på de problem som den nuvarande metoden svarar på. Precis som att vissa användare tolkar öppna kuvert som olästa så finns det vissa som tolkar de som lästa, det handlar bara om vilket perspektiv man har. Att vi har den här betydelsen är för att vi tror att fler är vana vid den än den motsatta, och som tidigare sagts så skulle en motsatt betydelse inte lösa problemet för de som nu ser öppna som lästa utan att skapa precis samma problem för de som är vana vid motsatsen. Det är väldigt svårt att helt få bort inlärningskurvan från ett nytt system.
Det är bara avsett att kännas igen av så många som möjligt. Vi hade inget alternativ som många användare redan var bekanta med för att presentera trådstatus på det här sättet förutom just kuverten, men som vi har svarat tidigare så är vi öppna för att byta detta mot något annat bara vi hittar en bättre lösning på de problem som den nuvarande metoden svarar på. Precis som att vissa användare tolkar öppna kuvert som olästa så finns det vissa som tolkar de som lästa, det handlar bara om vilket perspektiv man har. Att vi har den här betydelsen är för att vi tror att fler är vana vid den än den motsatta, och som tidigare sagts så skulle en motsatt betydelse inte lösa problemet för de som nu ser öppna som lästa utan att skapa precis samma problem för de som är vana vid motsatsen. Det är väldigt svårt att helt få bort inlärningskurvan från ett nytt system.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Duck-Rabbit_illusion.jpg
Jag förstår hur du/ni resonerar men jag tycker det är fel. Först och främst, tar man och visar en bild av ett öppet kuvert för en slumpvis utvald person och ber denne svara på om han tror att det är läst eller oläst så kommer i stort sett alla svara att det är läst. Det är det bilden berättar. Det är inte tal om en "Ambiguous image". Sedan så är ju detta problemet tillsammans med övriga märkliga trådikoner möjligt att lösa genom att ersätta ikonerna och färgerna med annat. Det har också poängterats tidigare i denna tråden. Det är ju i så fall lösningen på detta.
Grundproblematiken är att det ska vara intuitivt. Som det är nu så är det motsatsen och vad värre är, den är självvald. Det ska inte behöva vara någon tvekan om betydelsen för olika färger och ikoner utan de ska i stort sett vara självförklarande. Om det då inte fungerar med öppna/stängda kuvert och de olika färgerna som används. Givetvis är det inte nödvändigtvis löst på en kvart men det är ju vad som behöver göras.
Detta var din respons på senare halvan av mitt inlägg #570, jag skulle gärna få respons på första halvan också. Den är minst lika viktig.
Det finns dessvärre inte lika mycket plats i undermenyn som det kan se ut.
Men ta då bort experimentet "Heta trådar", som absolut ingen efterfrågar.
I min värld (jag är systemerare/programmerare) är det bättre att ha efterfrågade grundfunktioner först, och leka fram nya "kul" funktioner senare.
Att vi strax efter lansering bytte namn på den var för att göra det lättare för alla att hitta till den motsvarande funktionen på den nya siten.
Hmmm... Att ta en funktion...
...som fungerar ungefär som gamla sajtens "Dagens inlägg"
...som inte alls fungerar som gamla sajtens "Nya inlägg"
...och döpa om den från "Aktiva" till "Nya inlägg"
Kanske inte det mest logiska namnbytet. Så som den fungerar nu, är "Aktiva" ett mycket bättre namn.
Vi får se om den sidan ska vara kvar eller ej, och vi behöver se över namngivningsproblemet eftersom att dessa inte har med statusikonen att göra.
Ja, det är lite olyckligt att det finns två helt olika saker som båda kallas "heta". Varför inte kalla den för "Gillade trådar" så blir den kanske något mer självinstruerande. Eller ännu bättre - ta bort den helt (se ovan).
Ber så mycket om ursäkt för det sena svaret, men du missförstår varför det är sent... ...Det är bara så att jag har haft en dag ledigt.
Ja, ledig får man naturligtvis vara. Tyckte bara att det var lite konstigt att det blev så tyst, efter att du hade svarat så mycket här de senaste dagarna. Men jag tackar för att svaret kom nu.
Jag förstår hur du/ni resonerar men jag tycker det är fel. Först och främst, tar man och visar en bild av ett öppet kuvert för en slumpvis utvald person och ber denne svara på om han tror att det är läst eller oläst så kommer i stort sett alla svara att det är läst. Det är det bilden berättar. Det är inte tal om en "Ambiguous image".
Detta beror helt på personens tidigare erfarenheter och perspektiv, men det är oviktigt. Oavsett vilken tolkning som är vanligast så tror jag vi kan enas om att den motsatta betydelsen av de nuvarande ikonerna skulle skapa precis samma problem för de som är vana vid dessa sedan tidigare. Vi behöver alltså något annat för att lösa problemet.
Sedan så är ju detta problemet tillsammans med övriga märkliga trådikoner möjligt att lösa genom att ersätta ikonerna och färgerna med annat. Det har också poängterats tidigare i denna tråden. Det är ju i så fall lösningen på detta.
Men vad?
Detta var din respons på senare halvan av mitt inlägg #570, jag skulle gärna få respons på första halvan också. Den är minst lika viktig.
Vad är frågan?
I min värld (jag är systemerare/programmerare) är det bättre att ha efterfrågade grundfunktioner först, och leka fram nya "kul" funktioner senare.
Hade vi alltid resonerat så hade vi t.ex. inte lagt in @direktsvars-funktionen, men den har ju plockats upp väldigt bra.
Hmmm... Att ta en funktion...
...som fungerar ungefär som gamla sajtens "Dagens inlägg"
...som inte alls fungerar som gamla sajtens "Nya inlägg"
...och döpa om den från "Aktiva" till "Nya inlägg"
Kanske inte det mest logiska namnbytet. Så som den fungerar nu, är "Aktiva" ett mycket bättre namn.
Syftet var som sagt bara att vägleda till motsvarigheten.
Ja, det är lite olyckligt att det finns två helt olika saker som båda kallas "heta". Varför inte kalla den för "Gillade trådar" så blir den kanske något mer självinstruerande.
Har ordnat detta nu. Tack för förslaget!
Men det syftet skjuter ju högt över och långt utanför målet. Den är ju inte alls motsvarande! Det är ju enbart förvirrande att kalla den för "Nya inlägg", för den är ju inte alls som den gamla sajtens "Nya inlägg".
Det är ju därför det blir så mycket tjafs om detta. Ni "lurar" ju folk att tro att den är ungefär som gamla sajtens "Nya inlägg", när den i själva verket är mycket mer lik gamla sajtens "Dagens inlägg".
Ni gjorde en ny funktion. Ni valde att kalla den "Aktiva". Ni borde ha behållt det namnet, som en markering att det är en ny funktion. Namnbytet till "Nya inlägg" skapar ingenting annat än missnöje och förvirring.
Hade vi alltid resonerat så hade vi t.ex. inte lagt in @direktsvars-funktionen, men den har ju plockats upp väldigt bra.
Att någon av de nya funktionerna plockas upp och mottas väl, försvarar ju inte grundfunktioner som är missvisande, felaktiga, förvirrande eller saknas.
Att någon av de nya funktionerna plockas upp och mottas väl, försvarar ju inte grundfunktioner som är missvisande, felaktiga, förvirrande eller saknas.
Nej, det visar bara att man inte ska vara rädd för att lägga till något nytt. Att vissa andra detaljer, som kan fixas, inte har tagits emot lika väl är en helt annan fråga.
Detta beror helt på personens tidigare erfarenheter och perspektiv, men det är oviktigt. Oavsett vilken tolkning som är vanligast så tror jag vi kan enas om att den motsatta betydelsen av de nuvarande ikonerna skulle skapa precis samma problem för de som är vana vid dessa sedan tidigare. Vi behöver alltså något annat för att lösa problemet.
Erfarenheter och perspektiv var ju det du tidigare använde som argument för att behålla de bakvända brevikonerna Dvs att nya användare som kommer hit är vana vid de felaktiga ikonerna.
Däremot är vi är helt ense om att de behöver bytas ut mot ett annat upplägg, frågan från mig är om det arbetas på detta nu?
Ja, jag har inget praktiskt exempel nu. Men visst, jag kan se om jag kan fundera ut något vid första bästa tillfälle.
Det gällde situationen med "Nya inlägg" där jag kommenterade ditt inlägg.
Namnbytet till "Nya inlägg" skapar ingenting annat än missnöje och förvirring.
Det också. Det som är värst med nuvarande upplägg är inte att namnet inte motsvarar funktionen utan att funktionen som vi vill ha, som vi hade tidigare, inte alls existerar.
Däremot är vi är helt ense om att de behöver bytas ut mot ett annat upplägg, frågan från mig är om det arbetas på detta nu?
Det jobbas på mycket. Eftersom att vi bara är en utvecklare så kan inte allt ha fokus hela tiden. Förändringar kommer efter hand, jag kan inte lova något om tid eller ordning. Vi lyssnar naturligtvis på all feedback.
Det gällde situationen med "Nya inlägg" där jag kommenterade ditt inlägg.
Jag tolkar det bara som att vi är av olika åsikt kring hur något som heter "Nya inlägg" ska fungera. Eftersom att du är van vid den gamla siten antar jag att du förväntar dig att lästa trådar ska tas bort från listan, vilket jag absolut förstår. När vi lanserade siten hade funktionen ett annat namn och som jag har svarat tidigare idag så bytte vi namn för att göra det lättare att hitta den plats där motsvarande information kan hittas efter bytet (det var väldigt många frågor angående detta) men det får ju naturligtvis konsekvensen att man tvingas hantera att de inte fungerar likadant också.
Och efter en massa sidor har vi fortfarande inte fått svar på om Nya inlägg kommer att funka som det gjorde på gamla sajten....
För mej är det prio 1 (även om ingen annan bryr sej om det). Jag blir så trött varje gång jag ska gå in och se "om det har hänt något", att jag går in mer och mer sällan numera.
För mej är det prio 1 (även om ingen annan bryr sej om det). Jag blir så trött varje gång jag ska gå in och se "om det har hänt något", att jag går in mer och mer sällan numera.
Jodå, vi är fler som bryr oss om det, och jag upplever det precis som du gör - att man går in och läser trådar mer och mer sällan. Faktum är att jag nog inte läst mer än 10 olika trådar sen Nya Inlägg försvann, och det är synd.
Jodå, vi är fler som bryr oss om det, och jag upplever det precis som du gör - att man går in och läser trådar mer och mer sällan. Faktum är att jag nog inte läst mer än 10 olika trådar sen Nya Inlägg försvann, och det är synd.
+1 på detta.
Lägg dessutom till det faktum att det är färre trådar listade per sida jämfört med förr. Man orkar inte klicka fram "nästa sida" hur många gånger som helst...
Och efter en massa sidor har vi fortfarande inte fått svar på om Nya inlägg kommer att funka som det gjorde på gamla sajten....
Vi svarade på detta igår: Vi letar efter en lösning där vi kan få in dessa listor utan att blanda ihop de olika perspektiven man har av forumet.
Lägg dessutom till det faktum att det är färre trådar listade per sida jämfört med förr. Man orkar inte klicka fram "nästa sida" hur många gånger som helst...
Stämmer, hade råkat skriva fel antal trådar per sida för ett par av listorna. Detta har blivit åtgärdat, och de visar nu precis lika många som före uppgraderingen.
Tillgången till dessa funktioner skulle jag säga är viktigt också.
In på siten så ska "Nya inlägg" och "Dagens inlägg" vara ett klick bort. Inte tre klick och lite skrollande.
Har uppdaterat den fullstora huvudmenyn men en funktion som visar de respektive undermenyerna när man hovrar ovanför huvudalternativen så länge, det behövs alltså inga extra klick alls för att gå till nya inlägg oavsett vilken sida man befinner sig på längre. Vi har dock mer planerat för navigationen framöver.
99mac saknar helt enkelt två funktioner:
- Nya inlägg (som faktiskt visar nya inlägg)
- Dagens inlägg (som visar det man idag missförstår som Nya inlägg)
Sidan för "nya inlägg" har blivit uppdaterad med ett alternativ för att enbart visa trådar med olästa inlägg.
Sidan för "nya inlägg" har blivit uppdaterad med ett alternativ för att enbart visa trådar med olästa inlägg.
Underbart! Detta ska analyseras.
Om det fungerar innebär att det fungerar som jag hoppas och tror så är det en kanonpresent så här på fredagskvällen/natten
Outstanding! Nu är jag helnöjd och har personligen inget mer att gnälla över! Tack!
Sökfältet högst upp på sidan 99mac.se:
söker på ’inlärningskurvan’ eller ’Bolognaprocessen’
Prel. sökresultat: inget/inget/inget.
Klickar jag på ’Visa alla’ bredvid ’Diskussionsforum’ så hamnar jag på Nyheter/Arkiv: Inga träffar.
(Visa alla ligger alltså närmare ’Diskussionsforum’ än Nyheter och artiklar.
Om jag vill hitta inlägg http://www.99mac.se/forum/p/2135511 på sökfrasen ’Bologna’
och söker på ’Bologna’ så får inte det resulat jag ville ha. - ’Bologna*’ eller ’Bologna*rocessen’ ger det dock.
Vill jag hitta inlägg http://www.99mac.se/forum/p/2140682 genom att söka på ’anpassningskurva’ så hamnar jag i rätt tråd, men på inlägg #1. Man får inte ens ett sökresultat. Enjag-har-tur-feature kanske, men jag vet ju inte att jag träffat rätt, eller vart i tråden jag har träffat.
Går det att söka i trådar?
Sökfältet högst upp på sidan 99mac.se:
söker på ’inlärningskurvan’ eller ’Bolognaprocessen’
Prel. sökresultat: inget/inget/inget.
Det preliminära resultatet inkluderade enbart rubrik och det första inlägget i diskussionerna, inte svaren. Jag har dock provat att ändra på det nu, så att du får rätt resultat med "Bolognaprocessen" som sökfråga.
Edit: Orsaken till att just den här tråden inte hittas för den termen är att nyhetsforumet exkluderas i den preliminära sökningen, för att inte få dubbla träffar på rubriker för artiklar.
Klickar jag på ’Visa alla’ bredvid ’Diskussionsforum’ så hamnar jag på Nyheter/Arkiv: Inga träffar.
(Visa alla ligger alltså närmare ’Diskussionsforum’ än Nyheter och artiklar.
Har flyttat detta, så att "Visa alla" ligger närmare rubriken den hör till nu. Din browser kan behöva uppdatera cachen innan ändringen går igenom helt.
Om jag vill hitta inlägg http://www.99mac.se/forum/p/2135511 på sökfrasen ’Bologna’
och söker på ’Bologna’ så får inte det resulat jag ville ha. - ’Bologna*’ eller ’Bologna*rocessen’ ger det dock.
Detta är som det ska. Anger man inget annat söker den på hela ord snarare än början av ord.
Vill jag hitta inlägg http://www.99mac.se/forum/p/2140682 genom att söka på ’anpassningskurva’ så hamnar jag i rätt tråd, men på inlägg #1. Man får inte ens ett sökresultat. Enjag-har-tur-feature kanske, men jag vet ju inte att jag träffat rätt, eller vart i tråden jag har träffat.
Går det att söka i trådar?
Inte än. Måste ta fram en presentation av var i disksussioner sökningarna träffar, men det står på önskelistan. Som tur är så är de flesta av trådarna <= 2 sidor så det är främst när man får träffar i samlingstrådar som det är ett större problem.