Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av biberu:

Inläggen, inte citaten?

Jag ser inte vederbörandes inlägg. Det står bara "Dolt". Jag ser dem på datorn, men inte på iPad/iPhone. Och ja, jag är inloggad med samma konto.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag ser inte vederbörandes inlägg. Det står bara "Dolt". Jag ser dem på datorn, men inte på iPad/iPhone. Och ja, jag är inloggad med samma konto.

Spännande! Tack för rapporten, jag ska kika på det.

Ursprungligen av Capeman:

Något annat jag undrar över är det här med kommentarer till Nyheter. I förra versionen av 99mac var de flesta av oss ganska frustrerade över alla dubbletter som skapades, då redaktionens artiklar genererade kommentartrådar om ett ämne som det redan fanns en tråd om. Det här problemet skulle försvinna i och med nya 99mac. Så blev det ju inte, det fungerar precis likadant som innan. Varför blev det ingen förändring? Nu är problemet med dubblettrådar kanske inte lika stort längre, men det tror jag mest beror på att folk här inte är lika mycket på hugget/bryr sig längre.

Jag är osäker på vilken aspekt av problemet du syftar på här. Är det att diskussioner sprids ut över flera platser eller att nyhetsrubrikerna förekommer både på framsidan och under nya inlägg? Vi avser naturligtvis att ha en snabb nyhetsrapportering som ni finner intressant, på det sättet kan vi lyckas undvika problemet helt och hållet. I de fall en tråd har skapats i forumet först så har vi även tagit fram bättre verktyg både för att presentera foruminnehåll på framsidan och för att kontrollera i vilken tråd en nyhetstext ska kommenteras, så att en redaktör kan besluta att låta diskussionen fortsätta i den existerande tråden om behovet uppstår. Vi är dock mer förlåtande med att ha flera trådar som diskuterar samma "ämne" ur olika perspektiv än tidigare. Syftar du på det senare så beslutade vi att ta med de igen för att uppmuntra till diskussion i kommentarstrådarna. Allt detta är dock hypotetiskt, det är som du säger ett mycket mindre problem nu.

CUBEIS, jag vet att du har svårt att andra kritiserar något, vad det än är. Allt skall bara sväljas och accepteras och gör man inte det är man på något konstigt sätt otacksam.

Vänligen avstå från den här typen av anmärkningar på andra.

Ursprungligen av biberu:

Jag är osäker på vilken aspekt av problemet du syftar på här. Är det att diskussioner sprids ut över flera platser eller att nyhetsrubrikerna förekommer både på framsidan och under nya inlägg? Vi avser naturligtvis att ha en snabb nyhetsrapportering som ni finner intressant, på det sättet kan vi lyckas undvika problemet helt och hållet. I de fall en tråd har skapats i forumet först så har vi även tagit fram bättre verktyg både för att presentera foruminnehåll på framsidan och för att kontrollera i vilken tråd en nyhetstext ska kommenteras, så att en redaktör kan besluta att låta diskussionen fortsätta i den existerande tråden om behovet uppstår. Vi är dock mer förlåtande med att ha flera trådar som diskuterar samma "ämne" ur olika perspektiv än tidigare. Syftar du på det senare så beslutade vi att ta med de igen för att uppmuntra till diskussion i kommentarstrådarna. Allt detta är dock hypotetiskt, det är som du säger ett mycket mindre problem nu.

Jag syftar enbart på forumet och det sistnämnda. Ja problemet är mindre men det betyder inte att det är helt hypotetiskt.

Ursprungligen av biberu:

Vänligen avstå från den här typen av anmärkningar på andra.

Ursäkta? Om du tycker mitt inlägg är ett personangrepp (vilket det verkligen inte är, jag kommenterade någons åsikt, inte deras person) får väl du eller moderatorn vänligen redigera mig?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-13 14:04

CUBEIS, jag vet att du har svårt att andra kritiserar något, vad det än är. Allt skall bara sväljas och accepteras och gör man inte det är man på något konstigt sätt otacksam. Det är en inställning jag inte kan förstå.

.

Du = jag

Jag tyckte inte mitt inlägg var så forumledningsvänligt Capeman ?

Inget jag säger lär väl stoppa er att gnälla och klaga på allt och allting här på forumet från denna dag och alla dagar att komma så varför denna oro

Varför tar du till stora släggan Capeman blev du sur nu, förstörde jag planen på att bevisa er tes att nya forumets upplägg kontra mindre aktivitet senaste tiden går hand i hand. Vilket inte alls stämmer tycker jag . Nyhets och artikelrapporteringar har ju blivit utmärkta jämfört med tidigare. Ger mycket glädje till mig och många andra det är jag säker på.

Ni hjälper väl inte medvetet till att bidra till den mindre aktiviteten genom att skriva mindre Capeman för att överbevisa att forumet har fel färg på layouten, och att reklamen som stör i övre hörnet definitivt bidrar till att forumets aktivetet minskar drastiskt ?

Det är ju som i sandlådan snart inte alls roligt nu när jag inte får hålla i spaden längre.

Kritisera så mycket du kan Capeman ledningen är tacksamma för hjälp till förbättringar det tvivlar jag inte på, men jag stör mig på denna smygfalska kritik som byggs upp genom att gömma sig bakom dåligt underbyggda argument.

Ursprungligen av CUBEIS:

Du = jag

Va?

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag tyckte inte mitt inlägg var så forumledningsvänligt Capeman ?

Det handlade inte om det. Jag har sannerligen inget problem med ledningen. Har själv varit moderator här både under gamla och nya ledningem, och kan berätta att den "nya" ledningen är mycket bättre än den gamla, vad det nu har för betydelse.

Ursprungligen av CUBEIS:

Inget jag säger lär väl stoppa er att gnälla och klaga på allt och allting här på forumet från denna dag och alla dagar att komma så varför denna oro

Lite lätt överdrivet va? Din åsikt om att inget får klagas på rör inte bara forumet utan det mesta som diskuteras.

Ursprungligen av CUBEIS:

Varför tar du till stora släggan Capeman blev du sur nu, förstörde jag planen på att bevisa er tes att nya forumets upplägg kontra mindre aktivitet senaste tiden går hand i hand. Vilket inte alls stämmer tycker jag . Nyhets och artikelrapporteringar har ju blivit utmärkta jämfört med tidigare. Ger mycket glädje till mig och många andra det är jag säker på.

Du har uppenbarligen aldrig sett mig ta till "stora släggan". Jag skrev uttryckligen att det nog finns många orsaker till att min aktivitet här minskat. En är C-uppsats. En är flickvän. Något har säkert med forumet att göra. Tycker du uttrycker dig på ett barnsligt sätt nu. Håller fullständigt med om att nyhetsdelen är mycket bättre - men vad har det med saken att göra? Jag talade om forumet.

Ursprungligen av CUBEIS:

Ni hjälper väl inte medvetet till att bidra till den mindre aktiviteten genom att skriva mindre Capeman för att överbevisa att forumet har fel färg på layouten, och att reklamen som stör i övre hörnet definitivt bidrar till att forumets aktivetet minskar drastiskt ?

Jag har aldrig klagat på forumets färg. Om du läser lite längre tillbaka i tråden så ser du att jag tvärtom tycker att forumet ser mycket bra ut nu. Och vad är det för struntprat om att "medvetet bidra till den mindre aktiviteten genom att skriva mindre"? Vad skulle ett sådant tilltag ge för effekt? Och vad i hela världen har reklamen med det här att göra?! Om du refererar till den andra tråden där jag beskriver hur något uppenbarligen gått snett i iPhonevyn så fattar jag ännu mindre vad det har med det här att göra.

Ursprungligen av CUBEIS:

Det är ju som i sandlådan snart inte alls roligt nu när jag inte får hålla i spaden längre.

Det uttalandet får stå för sig självt.

Ursprungligen av CUBEIS:

Kritisera så mycket du kan Capeman ledningen är tacksamma för hjälp till förbättringar det tvivlar jag inte på, men jag stör mig på denna smygfalska kritik som byggs upp genom att gömma sig bakom dåligt underbyggda argument.

Ursäkta, men vad betyder "smygfalsk kritik"? Min eventuella kritik är öppen och ärlig. Nu har jag dock inte nämnt någon specifik kritik mot forumet sedan Nya inlägg återinfördes så jag vet faktiskt inte vad du pratar om. Däremot känns dina argument ganska dåligt underbyggda när du lägger ord i min mun och bygger halmgubbar.

@Capeman: Det var precis det här jag menade. Alla: Tillbaks till ämnet nu.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-13 17:28

Nyhetskommentarer ligger i ordningen nyast först, vilket jag tycker är fel. Är det fel på min inställning?

Ursprungligen av reboot81:

Nyhetskommentarer ligger i ordningen nyast först, vilket jag tycker är fel. Är det fel på min inställning?

Hur de sorteras beror på vilken lista man tittar på. Delforumet, nya inlägg m.fl. ska sortera trådarna på datumet för den senaste kommentaren, men RSS-flödet för det forumet kommer sortera på ordningen trådarna skapades. Vilken sida är du inne på?

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-13 17:36
Ursprungligen av biberu:

Hur de sorteras beror på vilken lista man tittar på. Delforumet, nya inlägg m.fl. ska sortera trådarna på datumet för den senaste kommentaren, men RSS-flödet för det forumet kommer sortera på ordningen trådarna skapades. Vilken sida är du inne på?

http://www.99mac.se/artikel/4070-sms-dodar-fl...
Klickar man på den första kommentaren så hamnar man längst ned
http://www.99mac.se/forum/p/2152576

Är det bökigt att göra rubriken 'Kommentarer' länkad till kommentarssidan?

Ursprungligen av reboot81:

http://www.99mac.se/artikel/4070-sms-dodar-fl...
Klickar man på den första kommentaren så hamnar man längst ned
http://www.99mac.se/forum/p/2152576

Är det bökigt att göra rubriken 'Kommentarer' länkad till kommentarssidan?

Ah, nu är jag med. Tanken med det är att man snabbt ska se om, eller få ett hum om hur många, nya kommentarer som har tillkommit sedan man läste artikeln senast, om man t.ex. klickar in dit via rubriken på framsidan istället för kommentarsbubblan eller nytt i forumet.

Rubriken är länkad till den första olästa kommentaren nu.

Ursprungligen av pmarriott:

Problemet är att de är cachade och när du ändrar inställningarna på en enhet har inte den andra påverkats. Om du provar blockera-/avblockera en användare, vilken som helst, på din iPhone så borde den uppdateras. Fixar en patch för att uppdatera den oftare med.

• Medlem
  • International user
  • 2013-05-16 21:39
Ursprungligen av CUBEIS:

Där i ligger nog mycket av sanningen att det kan vara lite dött på forumet vi är nog alla lite mindre aktiva än förr det hänger lite ihop med att Apple har tappat lite av "stinget" om ni frågar mig. Inte lika spännande produkter som förr, det var mer hype och nytänkande och framtid i produktlanseringarna från Apple i slutet av 90-talet och början och mitten av 2000 talet.

Men "sista ordet" folket dödar lite av glädjen som fanns tidigare nästan som vi har fått in virus i macmiljön

Forumet i sig ska inte belastas för allting, det blir vad vi gör det till. Folk dvs.. vi är för bekväma nuförtiden vill ha allt serverat på silverfat väntar bara på att få trådarna upplästa av framtidens Siri och att aktivt skriva något seriöst och läsa igenom tråden innan man skriver ett inlägg, nej fy vad jobbigt.

Hm, konstigt inlägg.
Hur menar du att alla är lite mindre aktiva för att DU tycker att Apple har tappat "stinget"?

För övrigt tycker jag inte Apple har tappat stinget, men jag är ändå mindre aktiv.

Ursprungligen av zappee:

Hm, konstigt inlägg.
Hur menar du att alla är lite mindre aktiva för att DU tycker att Apple har tappat "stinget"?

För övrigt tycker jag inte Apple har tappat stinget, men jag är ändå mindre aktiv.

Sannolikt är det många faktorer som bidrar till att man är mindre aktiv i ett forum. Man kanske tappar intresset tillfälligt, eller så får man andra prioriteringar i livet. Sociala medier som Facebook och Twitter tror jag har tagit en del av den tid som annars tillbringades i ett forum. Lyckligtvis finns 99mac här den dagen man verkligen behöver eller vill hänga i ett forum igen med andra Mac-användare.

Jag blir hela tiden utloggad från min padda. Med långt lösenord så blir det lite extra jobbigt, nån mer än jag?

Ursprungligen av klarabara:

Jag blir hela tiden utloggad från min padda. Med enerverande långt lösenord så blir det lite jobbigt.

Hur ofta och i vilka situationer sker det här? Använder du WiFi eller 3G? Safari? Vad har du för inställningar för cookies? Några tillägg i din browser som påverkar hur de sparas?

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-17 12:33

Jag blir hela tiden utloggad från min padda. Med långt lösenord så blir det lite extra jobbigt, nån mer än jag?

Samma här.

Inga tillägg. Safari iOS 6. Accept cookies from visited.

Jag är också utloggad både i iphone och padda när jag ska titta in nästa gång. Jag har iofs ett lätt lösenord (abc123) men ändå irriterande.

• Medlem
  • Storvreta
  • 2013-05-30 11:23

Jag ber inledningsvis om ursäkt ifall detta ämne redan har bearbetats men jag har inte hunnit hänga med i utvecklingen av den här tråden.

Jag har upplevt två problem med nya 99mac: Det första är att sidan har en tendens att hänga sig ifall jag spelar upp en video som är länkad i en nyhetskommentar. Detta händer då jag antingen scrollar upp och ner på sidan, alternativt om jag byter flik och sedan försöker gå tillbaka. Då hörs fortfarande ljudet från videon men fliken blir grå och är helt låst. Det hjälper inte att uppdatera sidan utan fliken måste stängas ner och sidan öppnas i ny flik för att det ska fungera igen.

Det andra problemet jag har upplevt är på sätt och vis liknande. När jag skriver ett inlägg i forumet kan det hända att meddelanderutan fryser och blir grå. Det går sedan inte att fortsätta skriva eller kopiera det man redan skrivit för att börja om. Det har lett till att jag flera gånger behövt skriva mitt inlägg i textredigeraren och klippa klistra för att inte bli avbruten mitt i skrivandet (som med detta inlägg...)
Är det någon annan som upplevt detta problem? (ML 10.8.3, Safari 6.0.4)

Förutom detta tycker jag mkt om den nya sidan.

/ Jonas

@kajonas: Tack så mycket för rapporten! Det låter konstigt att meddelanderutan fryser, det är inget som borde avaktivera den. Händer det i någon särskild situation, och fortsätter andra fält/formulär fungera när det inträffar?

Kul att du tycker om sidan!

Jag är nästan aldrig här nuförtiden. Men jag måste säga att 99mac, i sin nya skepnad, verkligen är snyggare än 99mac någonsin har varit. Fantastiskt bra jobbat!

• Medlem
  • Storvreta
  • 2013-05-30 14:58
Ursprungligen av biberu:

@kajonas: Tack så mycket för rapporten! Det låter konstigt att meddelanderutan fryser, det är inget som borde avaktivera den. Händer det i någon särskild situation, och fortsätter andra fält/formulär fungera när det inträffar?

Kul att du tycker om sidan!

Allt i rutan med överskriften "Besvara diskussionen" alternativt "Skapa ny diskussion" fryser. Jag kan navigera tillbaka och trycka på menyerna som vanligt, men då försvinner det jag har skrivit.

/ Jonas

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-30 17:13

Det kommer du att tycka till dess du behöver söka runt här lite.

• Medlem
  • Storvreta
  • 2013-05-30 17:23
Ursprungligen av onnyt:

Det kommer du att tycka till dess du behöver söka runt här lite.

Raka motsatsen, förut tyckte jag att det var stört omöjligt att finna det man sökte efter.

Kan man inte ha en enda sökruta? Nu börjar jag söka i den vanliga för att inse att den inte går till forumet. Då måste jag navigera till forumet och trycka på en knapp som heter "sök i forum". Känns som för många klick mellan mig och the toast.

Kan man inte ha en enda sökruta? Nu börjar jag söka i den vanliga för att inse att den inte går till forumet. Då måste jag navigera till forumet och trycka på en knapp som heter "sök i forum". Känns som för många klick mellan mig och the toast.

Om du syftar på ett fält : ett resultat så ligger svårigheten i att samordna resultat från olika typer av data som kan kräva både olika sökalgoritmer och olika presentation för användaren. Snabbsökningen i sidhuvudet kan dock användas för att söka i forumet med standardinställningar, antingen genom att klicka på länken "visa alla", eller via enter-tangenten som kortkommando för att söka i den aktiva avdelningen.

Ursprungligen av zinned:

Samma här.

Inga tillägg. Safari iOS 6. Accept cookies from visited.

Ursprungligen av Anders T:

Jag är också utloggad både i iphone och padda när jag ska titta in nästa gång. Jag har iofs ett lätt lösenord (abc123) men ändå irriterande.

Vi har inte har lyckats upprepa detta på någon av våra egna enheter så blir det lite gissande, men jag har provat dra ut en patch som eventuellt kan förbättra detta. Rapportera gärna om ni blir utloggade igen efter nästa inloggning.

Ursprungligen av biberu:

Om du syftar på ett fält : ett resultat så ligger svårigheten i att samordna resultat från olika typer av data som kan kräva både olika sökalgoritmer och olika presentation för användaren. Snabbsökningen i sidhuvudet kan dock användas för att söka i forumet med standardinställningar, antingen genom att klicka på länken "visa alla", eller via enter-tangenten som kortkommando för att söka i den aktiva avdelningen.

Jag hittar inte ens "visa alla".

Om det står 99mac så förväntar jag mig hela 99mac... så om databasen säger nej så kan man förtydliga så det står "sök i artikel-arkivet" resp "sök i forumet" i sökfältet som är högst upp,

Bevaka tråden