Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D70 jmf med D1x

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-21 13:33

Jag gjorde samma test, grönare vänster och rödare ut mot höger bildkant.
så stor var inte färgskillnaden som jag hade förväntat mig efter att läst tråden på dpreview.
Trivs du annars med kameran?
M

Nej, hade jag inte läst om det så kanske jag inte ens märkt det.

Hittills trivs jag riktigt bra. Är ganska inkörd på mitt analoga hus dock, så handhavandet är ju lite annorlunda.

Manuella objektiv ska gå att använda men då utan ljusmätning. (Som jag förstått det) Nu har jag hittat ett ganska billigt macro-objektiv som jag går och tänker på... Macro eller telezoom, macro eller telezoom...?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 12:17

Miri (eller någon annan) det verkar som du har haft tid att testa kamerna rätt ordentligt och har något att jämför med. Själv har jag bara fotat med analog systemkamera och Canon G1, G3 och Ixus 400 tidigare. Nu finns det plötsligt otroligt många fler parametrar.
Självklart kommer jag jobba med bilderna i Photoshop före publicering men ju enklare desto bättre...

Det lilla jag testat min D70 verkar bra. Men jag har lite funderingar om inställningar. Nu ska jag åka bort en vecka och har inte rikigt tid att testa allt tillräckligt. Därför har jag några frågor:

• Rekommenderas sRGB framför AdobeRGB?

• Bildskärpning - automatisk eller ingen?

• Kompensera ton - automatisk eller normal?

• Mättnad - normal eller dämpad?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-04 21:56
Ursprungligen av David Molarin:

Manuella objektiv ska gå att använda men då utan ljusmätning. (Som jag förstått det) Nu har jag hittat ett ganska billigt macro-objektiv som jag går och tänker på... Macro eller telezoom, macro eller telezoom...?

De uppgifter jag fått då jag undersökt saken säger att man inte kan använda manuella objektiv. Vilket innebär att jag får köpa nya då jag blir digital.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-08-04 22:51
Ursprungligen av Jörgen U:

De uppgifter jag fått då jag undersökt saken säger att man inte kan använda manuella objektiv. Vilket innebär att jag får köpa nya då jag blir digital.

Manuella objektiv går att använda på D70, men det faller bort en del finesser som inte stöds. Har du t ex ett gammalt nikonobjektiv med gaffelkoppling så fungerar inte öveföringen av bländarvärdet till kameran, autofokus stöds inte osv.....men att köra manuellt med nedbländad mätning fungerar dock.

Så det är nog vad man lägger i begreppet "fungerar" som är avgörande för de svar du får på frågan om gamla nikongluggar funkar på D70.

/tc

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-22 17:46

D70 är idag jmf med D1X + D60
Bilder direkt från kortet och till Fuji lab utan att några ändringar har gjorts i bildprogram:
Hör och häpna. D70 piskar här min D1x 0ch Canon D60 vad det gäller de flesta motiv.
Om du skall göra bilder från ett Fuji lab rekommenderar jag följande
D70 och Adobe RGB läge, färgerna blir lugnare och naturligare än med s-rgb. (trots att laben oftast är i s-rgb) Bildskärpning =ingen Komp ton =normal, Mättnad =Normal.

När det gäller Adobe RGB och bilderna in till dator, finns här en bugg trots att Adobe rgb är vald i kameran.
Bilderna kommer in som taggade D70 och känns inte igen i Photoshop, Ignorera detta och asigna Adobe RGB. Mättnadsgraden är för hög i vissa färger för tryck, rött samt cyaner måste kontrolleras. Blå färg i himmel överdrivs. Kameran vill gärna göra världen något mer färgrik än vad den är.
OBS välj alltid Adobe RGB en färgrymd som innehåller mer färgnyanser än S-rgb

Skoj att D70direkt från kameran ger ett så bra resultat med ett Fuji Frontier lab

Bilderna från de tre kamerorna finns att beskåda på Mattssons Foto i Lund

Senast redigerat 2004-03-22 22:51
  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 18:08

Kul att höra att en del av farhågorna kommit på skam.
DÅ blir det Adobe RGB och Bildskärpning=ingen. Motsvarar den bildskärpningen som kameran kan göra den man kan göra i Photoshop? Eller vad gör bildskärpningen?

Tack för tipsen!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-22 19:56

All bildskärpning görs efterhand i Photoshop, stäng av den. eller sätt den på 0
mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-22 22:34

Fotografering i blandljus 1000iso

Här får man efterhand revidera både det ena och det andra.
Körde en test med blandljus (Nautilus gym miljö) och 1000 iso. Här fullständigt blåser D70 min D1x av banan. Bruset , färger är extremt snyggt, lite uppräkningsfel, inga cmos fulaktigheter som hos 300D. (med detta menar jag att cmos har en tendens att på jämna färgytor ha uppräkningsfel och som ser ut som oregelbundna flammor i rött)
Nu funkar plötsligt automatiska vitbalanseringen suveränt i ljusrörs ljus och blandljus
Mycket imponerande

Senast redigerat 2004-03-23 19:57

Tack för lite värmande ord, Miri. Eller Har Sv Nikon kontaktat ditt bankkonto?
Ska sätta mig och "fippla" lite med mina inställningar nu.

Rapportera gärna detta på fotosidan också, så kommer Nikon att få sälja minst två hus till på studs!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-23 00:14

Det enda negativa idag blir att sensorn redan har skit på sig, vilket gör att himlar etc nu täcks av prickar .
Nu är jag en van städare av ccd men för den ovane kan detta ställa till förtret

Ursprungligen av miri:

Det enda negativa idag blir att sensorn redan har skit på sig, vilket gör att himlar etc nu täcks av prickar .
Nu är jag en van städare av ccd men för den ovane kan detta ställa till förtret

Mycket intressanta observationer om kamerorna miri! Gör mitt sparande till en Canon 300D svårare när D70 visar sig vara bra i höga ISO-tal. Hur är det med nattfotografering? Och vad beror den mörka pricken på egentligen? Jag har en likadan prick i min Fuji Finepix 40i (drygt 4 år gammal). Pricken är inte lika framträdande men täcker en större yta och är precis lika tråkig att se varje gång. Här syns pricken bra.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2005-09-17 08:39
Ursprungligen av miri:

Det enda negativa idag blir att sensorn redan har skit på sig, vilket gör att himlar etc nu täcks av prickar .
Nu är jag en van städare av ccd men för den ovane kan detta ställa till förtret

Blåser lite liv i denna tråd! Miri! hur skall jag få bort smuts från sensorn? jag har en 2 dagar gammal d70s som redan har en prick! sitter på ett 18-70 kit objektiv! Går smutsen att får bort och hur skall jag gå till väga?

Ursprungligen av Nelson:

Blåser lite liv i denna tråd! Miri! hur skall jag få bort smuts från sensorn? jag har en 2 dagar gammal d70s som redan har en prick! sitter på ett 18-70 kit objektiv! Går smutsen att får bort och hur skall jag gå till väga?

Många verkar använda apotekets orangea blås-blåsa som används till öronskäljning.

Fast använd inte Revaxör. Bara vanlig luft!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-23 00:44

CCD har en större laddning än vissa cmos. vid objektivbyte kommer smuts in i kameran, vid fotografering och öppen slutare och spegeln slår samlas, dras skit till ccd.
Nu har även Canon 1Ds detta problem, denna kamera är en riktig skit magnet.
en kamera som är känd för att inte att dra smuts till sig är D60, konstigt nog har 10D mer problem (samma sensor)
D70 är mer kamera än vad du får om du köper en 300D, satsa hellre på en beg d60 eller en 10D

Skickar med en fil som visar, hoppas jag skillnaden i rött på d1x och d70
tegeltaken blir för röda, gult tegel blir rödfärgat, himmeln blir för blå.
Möjligen går detta inte igenom eftersom de flesta tittar på en skärm som har fel färgtempratur.. I så fall blir bilden med 1.2.3 bättre eftersom den är nalligare men felaktig för bla tryck.
Tydligast kan man se det i tegelpannorna på huset längst bak, dessa är mörkröda och inte hissade till den röda nyans som bilden till höger visar (D70). detta är lätt att korrigera med att dra ca -30 i rött i nyans mättnad.

Senast redigerat 2004-03-23 02:16
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-24 07:17
Ursprungligen av miri:

Skickar med en fil som visar, hoppas jag skillnaden i rött på d1x och d70
tegeltaken blir för röda, gult tegel blir rödfärgat, himmeln blir för blå.
Möjligen går detta inte igenom eftersom de flesta tittar på en skärm som har fel färgtempratur.. I så fall blir bilden med 1.2.3 bättre eftersom den är nalligare men felaktig för bla tryck.
Tydligast kan man se det i tegelpannorna på huset längst bak, dessa är mörkröda och inte hissade till den röda nyans som bilden till höger visar (D70). detta är lätt att korrigera med att dra ca -30 i rött i nyans mättnad.

Juridicum - mitt hem, min borg

  • Medlem
  • 2004-03-23 07:47

Förmodligen har de gjort de här Kalle Anka färgerna medvetet. Det finns många fotografer som uppskattar den färgmättnaden också. Ta Fuji Velvia, och se vad populär den är. För viss typ av fotografering så passar det ju, men det hade ju varit trevligt om man kunde stänga av funktionen. Färgerna mättas inte så mycket, att information försvinner i alla fall? Om man t ex fotograferar något som är väldigt intensivt rött, kommer täckningen att översatureras då?

Bortsett från priset, hur står sig D70 mot D100?

- bildkvalité?
- handhavande?
- snabbhet?
- med extern Nikon DX-blixt?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-23 11:56

Handhavande inget problem förutom saknad av vertikalgrepp. Sökaren ger 95% . är van vid 100%
Du skall testa den Daniel.
Först var jag inte imponerad pga färgmättnaden speciellt i Adobe RGB läge, efterhand insåg jag att informationen fanns även i de mest uppdragna färgerna, rött. cyaner, men det är som jag sagt tidigare , dra ner lite färgmättnad och resultaten blir bra. På Fuji Frontierlabbet ger kameran för den vanlige fotografen som inte vill sitta och efter justera ett mycket bra resultat, se tidigre inlägg.
Batteritiden är underbar, laddat en gång sedan i fredags och tagit 100 tals bilder varje dag. Fortfarande ingen indikation på att strömmen håller på att ge sig. Med D1x hade jag varit inne på 5e batteriet.
Jag behåller den som 2:a kamera , klart bättre än Canon 300d som är långsam, har dålig autofocus och är plastig.
Lånade en sb800 blixt och den fungerade perfekt med kameran
mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-23 13:17

brus 400Iso D1x till vä. D70 till hö. delförstoring mörkt parti i bokhylla
bruset är betydligt mer markant i D1x
Mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-23 13:40

Brus 800 Iso. Detta är det högsta iso tal som D1x har som ordinarie ISO val. D70 har 1600 Iso
Färgbruset är markant i D1x bilden, betydligt mindre i D70 till vänster. Delförstoring+ visas 200%
Gröna boken krackelerar i d1x bilden
mvh

Senast redigerat 2004-03-23 17:08
  • Medlem
  • 2004-03-23 13:56

Remote

Hej hopp,

Jag vill verkligen lägga vantarna på en D70 men har ett stort problem med kameran. Jag måste kunna köra med fjärrutlösare och IR duger inte i "standardutförande" Någon mumlade om att det går att styra kameran via USB, är det någon som vet mer om detta? Eller har något förslag på lösning.

Jag kommer att ha kameran monterad på en hjälm och vill ha avtryckaren i munnen.

Blå himmel,
/David

Ursprungligen av mojo:

Jag kommer att ha kameran monterad på en hjälm och vill ha avtryckaren i munnen.

Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men jag kunde inte låta bli att dra på munnen när jag läste detta.

  • Medlem
  • 2004-03-23 14:25
Ursprungligen av Adrian B:

Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men jag kunde inte låta bli att dra på munnen när jag läste detta.

Lite jobbigt att hålla kameran i handen när man vill ta bilder som denna
http://www.headdown.net/archive/photos/people/atle/skydive/skydive6.jpg

Ursprungligen av mojo:

Lite jobbigt att hålla kameran i handen när man vill ta bilder som denna
http://www.headdown.net/archive/photos/people/atle/skydive/skydive6.jpg

Hur mycket silvertejp går det åt? Snygg bild det där.

Ursprungligen av mojo:

Lite jobbigt att hålla kameran i handen när man vill ta bilder som denna
http://www.headdown.net/archive/photos/people/atle/skydive/skydive6.jpg

Cool bild! Det där är nåt man vill testa innan man dör, helt klart. Och jag anade att det var något sådant du skulle använda det till, men jag fick bara upp en bild i huvudet av någon som gick på stan med en kamera på skallen och avtryckare i munnen

(Sorry för att jag är så OT - men jag följer tråden i övrigt med stort intresse, det är mycket info om D70 som kommer fram här, tack för det miri!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 14:29

Måste bara säga att det är superschysst av miri att dela med sig så här mycket av sina första erfarenheter med kameran! Själv sitter man med is i magen och bara tar in all information man kan komma över, tills man känner sig redo att slå till...

Vill bara beröma dig för bilden Niklas!

Snygg!

// Danne

Håller med HL! Tack Mikael!

Angående fjärrutlösare så kan man tillverka en pryttel som monteras i blixtskon... Som man skruvar en vanlig trådutlösare i... Lite knåp men det ska fungera.

  • Medlem
  • 2004-03-23 23:26
Ursprungligen av David Molarin:

Håller med HL! Tack Mikael!

Angående fjärrutlösare så kan man tillverka en pryttel som monteras i blixtskon... Som man skruvar en vanlig trådutlösare i... Lite knåp men det ska fungera.

Har du lite mer info var jag kan leta efter den här typen av lösning?
Det vore ju fint om jag inte behöver in och mecka i kameran och sabba min garanti...

Bevaka tråden