Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D70 jmf med D1x

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mojo:

Har du lite mer info var jag kan leta efter den här typen av lösning?
Det vore ju fint om jag inte behöver in och mecka i kameran och sabba min garanti...

Såg ett sånt hemmabygge i FOTO för massa år sedan. En vanlig trådutlösare trycker ner avtryckaren. Ska se om jag kan hitta artikeln...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-23 18:39

Rykte på dpreview säger att D70ccd visar gröna färger till vä och rött till höger om slutartiden är 1/8000 och ISO 200.
Gjorde själv idag en test som visar att den serie min kamera tillhör inte har detta problem. en vit vägg fotograferades med ovan värden. Bilden=vit över hela ytan
mvh

Ursprungligen av miri:

Rykte på dpreview säger att D70ccd visar gröna färger till vä och rött till höger om slutartiden är 1/8000 och ISO 200.

Detta "problem" hade jag vid 1/4000 sek och fabriksinställningar. Ska prova med dina rekommenderade inställningar.

Provbild här:
http://99mac.se/forum/showpost.php?p=348215&postcount=29

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 21:22
Ursprungligen av miri:

Gjorde själv idag en test som visar att den serie min kamera tillhör inte har detta problem.

Är det den som du bifogat? Jag tycker att den drar lite åt rött respektive grönt i kanterna (även om det inte är mycket). Drar man upp mättnaden i PS, vilket man förstås inte gör i normala fall, ser man det tydligt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-23 23:13
Ursprungligen av HL:

Är det den som du bifogat? Jag tycker att den drar lite åt rött respektive grönt i kanterna (även om det inte är mycket). Drar man upp mättnaden i PS, vilket man förstås inte gör i normala fall, ser man det tydligt.

mäter du bilden så är värdena ungefär lika. ser du bilden på en kalibrerad skärm så bör du se den som vit . uppmätta värden är i RGB vä 337 337 335 hö 339 339 341 . väggen reflekterar olika.
mvh

Senast redigerat 2004-04-04 17:06
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-23 22:19

Här kommer en bild som illusterar uppräkningsfel. Detta uppvisas inte hos exv Canon 300D eller min D1x.
Mycket av moire debatten på dpreview handlar om dessa uppräkningsfel, dvs när programmet i kameran interpolerar färgerna. Här finns en defekt i Nikon D70. Klassisk moire uppträder annars i mönster och vissa frekvenser när sensorn har en lägre upplösning än optiken med färgmoire som följd. På bilden syns att svarta bokstäver har räknas upp och vissa innehåller felaktiga gissade färger,
Här finns mer om moire, jäkligt ful bild på ett tak.Nikon D70. Jag fick något liknande när jag testade Fuji S2 för något år sedan men inte så förfärligt.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8113095

Senast redigerat 2004-03-23 22:55
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-23 23:06

sitter man på en bärbar dator eller mindre bra skärm är det svårt att se bildfelen etc .Lägger upp en ny, lite tätare. bildstorleken man får ladda upp sätter gränser
Uppräkningsfel i bokstäverna. blått kan ses.

Senast redigerat 2004-03-23 23:16
  • Medlem
  • 2004-03-23 23:16

Remote

Fick detta mail från företaget harbortronics.com idag. Mina problem är lösta även om det innebär att jag sabbar min garanti...

---
I received our D70 yesterday, and have already dissasembled, engineered a
remote connector, and reassembled it!

It is a camera body modification, to add a new connector between the DC
power and video jacks, under the cover on the left side of the camera. The
modification does not involve any of the camera optics, nor will this
modification interfere with any camera feature. The connector will be a
2.5mm jack, identical to what is used on the Canon Rebel cameras, so it will
be compatible with existing bite and tongue switches.

The price is going to be $195 per camera to modify. I suspect this will void
the camera's warrenty, but maybe not...

Be careful up there!

Mark Roberts
Chief Engineer
Harbortronics LLC

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 09:59

Visst, det kan mycket väl vara ljusförhållandena som gör det, men en viss skillnad är det ju. Frågan är inte om väggen är vit på min skärm utan om det är samma nyans till höger och vänster.
Det är som du skriver blåkanalen som varierar något i förhållande till de andra, plus att det är lite mörkare i högerkanten. Men man har ju sett exempel på det här problemet där färgerna varierar mycket mer än så här, så förhoppningsvis har du rätt.

Inlägget handlar alltså om vita väggen på föregående sida!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-24 19:32

Gjorde mitt första jobb med D70 tillsammans med D1x, Inget spännande. ICA stora lager i Arlöv. Ljusrör. truckar som kör hej vilt.
400ISO till att börja med och sedan 1000ISO på D70. Inget märkbart brus.
Aut. vitbalansering är superb på D70. Magenta , gulstick hanteras suveränt. D1X är 3 år gammal-vilket märks.
5 gånger mer arbete att rensa en D1X bild
D70 är bättre bildmässigt. En D2X som har 8-11 miljoner pixlar och som bygger på på D2H och lika lågt brus som D70
YES

Ursprungligen av miri:

En D2X som har 8-11 miljoner pixlar och som bygger på på D2H och lika lågt brus som D70
YES

Precis, det är det jag går och hoppas på, att D2X ska komma. Men 11 miljoner pixlar är ett minimum om de ska konkurrera med Canon. Släpper de en med "bara" 8 miljoner är det ju en konkurrent till Canon 1D Mark ll vilket blir fel. En D2X ska ju ta upp kampen med Canon 1Ds. Men att D2X skulle ha ett fullformats chip är nog tyvärr inte att räkna med.

Men som sagt, en D2X med samma känsla och handhavande som D2H fast med bättre bildkvalité och minst 11 miljoner pixlar skulle vara väldigt intressant. Men när Nikon presenterar D2X, för det är ju bara en tidsfråga, så kommer det fortfarande dröja månader innan den finns i handeln. Och vad hinner Canon hitta på under den tiden?

Själv står jag och velar, jag är i stort behov av en professionell digitalkamera. Nu kör jag Nikon analogt (F100 och FM3A). Jag beställde först en D2H, strax innan leveransen avbeställde jag den och bokade upp mig på en Canon 1D Mark ll eftersom jag skulle få så mycket mer för samma pengarna. Samtidigt började jag inse att Canon låg så lång före Nikon på den digitala sidan att det kanske var lika bra att konvertera till andra sidan en gång för alla.
Men det sitter lång inne att byta märke och nu velar jag. Nu lutar det åt att jag springer och köper en D70, så att jag åtminstonde har någon slags digitalkamera medans jag velar.
Men en sak är säkert, har inte Nikon presenterat en grym D2X senast nu i sommar så får det bli en Canon 1D Mark ll...

Köp du Nikon D70 så får jag min Mark II mycket fortare..*ler* Skiter du pengar? I väntan på D2X.. D2 är för brusig än. Och tror du de blir bättre. Trots att jag bara jobbat med Nikon inom pressfoto, så är jag nöjd att det är en Canon jag tänker köpa.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-24 20:33

Man kan undra vad finessen är med att skapa ett nytt NEF-filformat som inte är kompatibelt med det gamla..........

*suck*

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-24 22:31

Nikon vill sälja Capture, men Photoshop uppdateras snart så det är bättre att vänta om du inte vill styra kameran, lägga in egna kurvor mm. Då är det Capture som gäller.
mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-28 13:15

"Det är något allvarligt fel med D70, jag har tagit 100 tals bilder varje dag och laddat batteriet 1 gång för 9 dagars sedan".
Ingen indikation på att batteriet håller på att tömmas eller ta slut.
Enastående batteri tid mao.
Raw filer + vanliga jpg visas på ccd (bläddrar bland bilderna), + sparas med en hastighet som är klart snabbare än på Canon 10D eller D60. Canon kamerorna är direkt långsamma jmf med D70 när det gäller att spara ner på cf-kortet eller att visa på displayen.
Tyvärr finns färg uppräkningsfelen som jag har beskrivet tidigare även i Raw filen.
Annars är det mycket kamera för pengarna
mvh

Senast redigerat 2004-03-28 14:47
Ursprungligen av miri:

"Det är något allvarligt fel med D70, jag har tagit 100 tals bilder varje dag och laddat batteriet 1 gång för 9 dagars sedan".
Ingen indikation på att batteriet håller på att tömmas eller ta slut.
Enastående batteri tid mao.
mvh

Skaffade själv till min skola ett par Nikon D70, Jag är mycket imponerad av batteritiden. Har själv tagit massa bilder varje dag och kameran "just keeps going"!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-03 16:02
Ursprungligen av Solitere:

Skaffade själv till min skola ett par Nikon D70, Jag är mycket imponerad av batteritiden. Har själv tagit massa bilder varje dag och kameran "just keeps going"!

Jag har inte laddat den på 16 dagar.
Kört en otrolig mängd bilder
imponerande
mvh

Ursprungligen av miri:

Jag har inte laddat den på 16 dagar.
Kört en otrolig mängd bilder
imponerande
mvh

Djeflar! Hur är det med objektiv till Nikon, jag har bara koll på Canon eftersom farsan är en Canon-människa sedan 70-talet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-28 15:32

D70 RAW+JPG. Inställningar i kameran och kameran ger samma bild i raw format + jpg. Raw måste öppnas med Nikon View eller Nikon Capture och kan därefter slussas över till PS. Jpg bilden komprimeras i basic och inte i normal eller fine.
Filstorleken blir ca 0,8 Mb i jpg basic
Skillnaden är inte så stor, för att förstå så lägger jag upp hela bilden med utsnittet markerat

Senast redigerat 2004-03-28 20:19

Hallå miri.

Du säger att du måste gå via Nikon View eller Capture innan du kan jobba med bilderna i PS. Varför inte använda den PSplugin som följer med Nikon View för att jobba med bilderna direkt i PS?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-01 17:53
Ursprungligen av lanman:

Hallå miri.

Du säger att du måste gå via Nikon View eller Capture innan du kan jobba med bilderna i PS. Varför inte använda den PSplugin som följer med Nikon View för att jobba med bilderna direkt i PS?

Photoshops RAW-funktion stöder inte D70 i nuläget......så det går inte att köra RAW (NEF) direkt i PS....

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-01 22:45
Ursprungligen av lanman:

Hallå miri.

Du säger att du måste gå via Nikon View eller Capture innan du kan jobba med bilderna i PS. Varför inte använda den PSplugin som följer med Nikon View för att jobba med bilderna direkt i PS?

Det går förvisso att öppna dem på detta sätt......men du tappar ju alla finesserna med RAW......och kan bara ändra exponeringen....

Fungerar D70´s NEF filer bara i Capture 4 eller fungerar de i de tidigare versionerna också. Mvh Erik

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-02 18:28
Ursprungligen av ThomasC:

Det går förvisso att öppna dem på detta sätt......men du tappar ju alla finesserna med RAW......och kan bara ändra exponeringen....

Mycket kan faktiskt göras i PS 8 och i 16 bitars läge genom att låta Nikon View öppna bilden.
Jag är inte så säker på att jag föredrar Nikon Capture före PS egen program konverterare när den snart kommer att hantera RAWfilerna från D70.
Liksom Nikons scannerprogram är fönsterhanteringen för korrektion av bilderna klumpig.
Onödigt stora fönster och jäkla vandrande upp och ner.
Mvh.

Nu får ni ursäkta en som just vaknat men...
Om jag öppnar en nef-fil med nikons plugin i photoshop så har jag ju en bild i 16 bitars färgläge.
Vad är det jag inte får möjlighet till?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-03 11:46
Ursprungligen av lanman:

Nu får ni ursäkta en som just vaknat men...
Om jag öppnar en nef-fil med nikons plugin i photoshop så har jag ju en bild i 16 bitars färgläge.
Vad är det jag inte får möjlighet till?

Om ditt mål bara är att få upp bilden i 16 bitar i PS, har du inte tappat några önskade möjligheter alls. Var glad och jobba på!

Om du satt dig in i arbetsflödet gällande RAW-filer i nya Photoshop CS, har du i nuläget tappat nästan alla av funktionerna i Camera RAW-pluggen.

RAW-formatet är ju digitalkamerans motsvariget till färgnegativet, och man vill ju ha ut mesta möjliga kvalitet när man gör sin arbetskopia medan filen fortfarande är RAW. Precis som vid kopieringen av ett negativ. Att lita till "retuschen" av kopian, i TIFF, EPS etc, inne i PS leder ofelbart till ett sämre resultat.

Allt är en fråga om hur man vill jobba, och vad man vill ha ut för kvalitet i slutändan......

Hur som helst......det lär komma en uppdatering av PS RAW-pluggen snart. Betatestningen har ju pågått ett tag nu.....

Jaja sakta men säkert börjar även jag fatta, tror jag.
Bearbetningen av NEF-filen (Raw) i Capture är som att fixa till ett bra negativ.
Bearbetningen i Photoshop är mörkrumsarbetet.

I så fall får man väl se till att köpa Capture också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-08 22:34
Ursprungligen av ThomasC:

Om ditt mål bara är att få upp bilden i 16 bitar i PS, har du inte tappat några önskade möjligheter alls. Var glad och jobba på!

Om du satt dig in i arbetsflödet gällande RAW-filer i nya Photoshop CS, har du i nuläget tappat nästan alla av funktionerna i Camera RAW-pluggen.

RAW-formatet är ju digitalkamerans motsvariget till färgnegativet, och man vill ju ha ut mesta möjliga kvalitet när man gör sin arbetskopia medan filen fortfarande är RAW. Precis som vid kopieringen av ett negativ. Att lita till "retuschen" av kopian, i TIFF, EPS etc, inne i PS leder ofelbart till ett sämre resultat.

Allt är en fråga om hur man vill jobba, och vad man vill ha ut för kvalitet i slutändan......

Hur som helst......det lär komma en uppdatering av PS RAW-pluggen snart. Betatestningen har ju pågått ett tag nu.....

RAW tar hälften av TIFF i kilobytestorleken, men ger stor möjligheter att efterbehandla i
Photshop ? Det är vad jag har läst och hört. Men då tror jag att företaget Adobe försöker
hänga med att skapa plugin för alla pro kameror (inbyggd RAW) Eller hur ?
RAW har stora fördelar före TIFF, dvs mindre storlek och efterbehandling av orginal bild.
Sant ?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-09 00:02
Ursprungligen av REP:

RAW tar hälften av TIFF i kilobytestorleken, men ger stor möjligheter att efterbehandla i
Photshop ? Det är vad jag har läst och hört. Men då tror jag att företaget Adobe försöker
hänga med att skapa plugin för alla pro kameror (inbyggd RAW) Eller hur ?
RAW har stora fördelar före TIFF, dvs mindre storlek och efterbehandling av orginal bild.
Sant ?

Jag har aldrig jobbat med Canons ._TIF , som är deras RAW-filer, så något entydigt svar kan jag inte ge. Nikons RAW är hos D1x "lossless"- komprimerade till 1:6 och hos D70 till 1:5. Detta betyder att en RAW-fil från D1x omfattar ca 3,5-4,2 Mb, och en från D70 omfattar ca 5 Mb. Det är inga problem att räkna upp D1x-filer till 40 Mb i Photshop CS genom CameraRAW-pluggen. Snart lär pluggen uppdateras för D70, och inget tyder på att dess filer skulle vara sämre.

Ett trick vid ytterligare uppräkning är att räkna upp bilden till ca 400% av den storlek man är ute efter, lägga på ett svagt brusfilter för att "slå sönder" pixelstrukturen, och sedan skala ner igen. Men det kräver en del RAM........

/tc

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-28 15:35

Här kommer utsnittet. Man kan se i bilden till vä (jpg ) att det finns en komprimering samt att ytan ser lite utsmetad ut jmf med raw filen, men skillnaden är inte så stor som man kan befara. Det går alltså att få alldeles utmärkta resultat även i basic jpg format med D70
Ovanför fågeln och mellan vingarna i bilden till vä kan man se jpg komprimering i det röda.. OBS bilden är uppdragen i visningsläge 500%, Klickar man på bilden och får upp den i eget fönster syns skillnaderna bättre.

Senast redigerat 2004-03-28 20:03
Bevaka tråden