Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D70 jmf med D1x

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-09 19:57
Ursprungligen av CyberPet:

Vet inte om min skärm är illa kalibrerad, men den övre bilden ser korrekt exponerad ut, där vitt är vitt och grått är grått. Den nedre bilden har på min skärm en blåtoning. Knepigt med kalibrering, minst sagt.

Den undre bilden är blåare om du mäter den i Photoshop.....sannolikt beroende på olika ljusförhållande på QP-kortet och bakgrunden. Det är lätt hänt....

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-09 19:54

du kollar på qp card och inte bakgrunden?
mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-09 20:08

Svar nej, värdena stämmer
tog ner bilden och kontrollmätte.
vitt är helt jämt i RGB, beroende var du mäter i det gråa kan det skifta något
svart helt jämt
Kolla vad du har för inställning på din pipett. 3 x 3 eller 5 x 5 . Så att den inte står på punktvärde. Kontrollera samtidigt att Adobes PS inställning är Adobe och inte colorsync.
mvh

Senast redigerat 2004-04-09 20:22
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-09 20:16
Ursprungligen av miri:

Svar nej, värdena stämmer
tog ner bilden och kontrollmätte.
vitt är helt jämt i RGB, beroende var du mäter i det gråa kan det skifta något
svart helt jämt
Kolla vad du har för inställning på din pipett. 5 x 5 pixlar. Så att den inte står på punktvärde
mvh

QP-kortet är RÄTT, men bakgrunden är blåare på undre bilden...mätt med 5x5 pipett...

just a slight missunderstanding...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-09 20:23

tack
mvh

Ah! Givetvis... såg bara helheten och tänkte inte på att QP-kortet faktiskt var rätt (grått utan någon färgton). Tittade på kortet på övre bilden (såg inte någon färskiftning där heller) så jag blev lurad av den nedre bilden och dess bakgrund. *slarvig*

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-09 23:04

Under ideala förutsättningar (läs konstant ljus ,blixt etc) kan ett enkelt qp kort vara till vägledning för att få flera olika olika motiv så rätt som möjligt färgåtergivna.
Exempel: rött vin, flaska med en gulaktig etikett, rött vin med grön etikett osv. Röd tröja med oranga prickar.
Här i dessa motiv finns inga givna vit eller grå punkter som referens för varken kamerans sensor eller mätsystem.

Genom att tillföra en första provbild ett qp kort kan som tidigare nämts värden med lätthet uppmätas, sparas och appliseras på nästkommande bilder. * Under förutsättning att kamerans inbyggda mätfunktioner inte kompenserar för motivet.
Och att att inga ändringar har gjorts med ljuskällorna.
Fördelen mot exv ett vitt papper som vit referens är att du också kan ställa in grått och svart.
Därmed korrigera även i mellan och skugg/svarta partier

*
Nu har vissa digital kameror lite hyss för sig, kompenserar för motivet trots att du har valt manuell tid och bländare efter uppmätta ljusvärden med exv blixtmätare. Vissa kameror ändrar contrast inställningarna efter hur motivet ser ut, vilket är fullkommligt galet.
Därför gäller det att kunna stänga av dessa funktioner i kameran.
mvh

Senast redigerat 2004-04-10 10:38

Du nämnde att du använder 5 pixlars mätpunkt, är det bättre än 3x3? Jag läste att Scott Kelby rekommenderade 3x3 pixlar för pipett/trollstav, så jag undrar vilka fördelar är med 3 respektive 5 pixlars mätområde? Större precision med 5x5?

Var hittar man förresten sånadär QP-kort? Tänkte även med färgkartor, typ de man ser det står "Kodak" på? Nånstans man kan beställa online?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-09 23:25

Skall jag mäta en exv hudton och korrigera för tryck då föredrar jag större pipett yta. Behovet av vad som skall göras styr.Likaså storleken på den faktiska ytan som skall mätas. Man kan däremot bli rejält lurad om en mätning utförs med punktinställning.
Qp card hittar du hos de flesta fotoaffärer. http://www.qpcard.com/

Finns även ett advancerat färgkort och programvara.
mer om detta senare

mvh

Senast redigerat 2004-04-10 10:35
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-10 11:48

För att inga missförstånd skall ske lägger jag upp QP kortet. Värdena är ca. kan slå lite på var du mäter i fältet.
Vita ytan skall ses som vit . grått som grått osv
Vid kontroll av qp card på en av mina kalibrerade CRT skärmar så får jag en svag men ändå skönjbar ton av rosa i det vita, Antagligen är skärmen fortfarande kall, har inte stått på tillräckligt länge, ca 20 min eller mer rekommenderas för CRT, eller så behövs skärmen kalibreras om med kalibrator..
Mvh

Senast redigerat 2004-04-10 12:07

Hmm inte så bra på detta med blixt men går det inte att använda en sådan
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=12&languageId=12&prodId=373&catId=101

Har nu fått min D70 och är mycket nöjd

Mvh Erik

Jag ska köpa en D7 med Af 28-80G 3,5-5,6G-objektiv, ett extrabatteri, ett 512MB CF-kort och kortläsare. Vad ska jag tänka på, är det något annat förutom den standardutrustningen som följer med som jag borde skaffa? Har inte så lång tid på mig att "upptäcka" vad som fattas eftersom jag ska köpa den någon vecka innan jag åker till Island och ska ut i vildmarken, och där har jag inte lika stora möjligheter att komplettera... Miri, i vilken miljö använde du den iom att batteriet var så bra? var det inomhus eller mycket utomhus också? Hur var luftfuktigheten? Fick den vara inomhus under nätterna?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-12 18:23

Kameran har hängt med överallt, ingen extrem kyla. Har du pengar över , köp med SB800 blixten.
+ filter till linsen. Ett filter kan få en smäll men en repad lins är inte kul
Lycka till på Island och besök Blå lagunen
mvh

Nej, tyvärr, har sparat i över ett år för det här tillfället att köpa en ny kamera. Att vänta i ett halvår ytterligare är inget jag känner för. Men tack för svaret!

Om du är orolig för temperaturskillnader. Låt kameran/objektiven anpassa sig till temperaturen/luftfuktigheten i kameraväskan eller en plastpåse innan du handskas med dem. Att ha med sig extra batterier är alltid bra, förutom extra minneskort och UV-filter förstås.

Posta gärna bilder sen när du kommer hem. Är nyfiken på Island!

Ursprungligen av CyberPet:

Om du är orolig för temperaturskillnader. Låt kameran/objektiven anpassa sig till temperaturen/luftfuktigheten i kameraväskan eller en plastpåse innan du handskas med dem. Att ha med sig extra batterier är alltid bra, förutom extra minneskort och UV-filter förstås.

Tack för tipset om att låta kameran anpassa sig till temperaturen i en påse. Ska testa det.

Ursprungligen av CyberPet:

Posta gärna bilder sen när du kommer hem. Är nyfiken på Island!

Klart jag ska om det blir några bra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-13 22:35

Hänger på Cyberpet här angående goda råd när du ute i buschen. Ta ut batteriet från kameran, så att inte elektroniken tjyvar spänning under natten och håll batteriet varmt. Sov med det. Efter första laddningen, dra ur batteriet ordentligt så det är helt tomt, stäng kameran, ta ur batteriet och sätt in det igen. Nu kan du ta ett flertal bilder till och tömma batteriet ytterliggare. Ladda.
lycka till

mvh

Senast redigerat 2004-04-14 01:32

Vertikalgrepp

Är det någon som har hittat något "pirat" vertikalgreppp eller är jag för tidigt ute?
Om ni sett nåt lägg ut adressen här i såfall

Mvh Erik

Ursprungligen av Tracer:

Är det någon som har hittat något "pirat" vertikalgreppp eller är jag för tidigt ute?
Om ni sett nåt lägg ut adressen här i såfall

Mvh Erik

Inte annat än ett hemmabygge. Det finns dock inga kontakter för att kunna sköta kameran från ett vertgrepp.

Ursprungligen av David Molarin:

Inte annat än ett hemmabygge. Det finns dock inga kontakter för att kunna sköta kameran från ett vertgrepp.

Ja det är ju lite synd att det inte finns några kontakter, dock skulle ju avtryckaren fungera med Ir men slutar och bländar inställningen skullle väl vara lite värre att fixa =(

Mvh Erik

Tack för all info miri! Det har verkligen hjälp och varit nyttigt! Scandinavian Photo får också tacka dig, för om 10 dagar så köper jag en D70 av dem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-04 16:44

Mattssons Foto har kameran, kamera+lins. på lager om du får strul med leveransen
046 148500
mvh

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-05-12 00:02

Gå in på http://fotosidan.se och titta på bilder som fotograferats med en uppsjö av olika kameror och det finns många oberoende tester och utvårderingar av olika kameror åxå.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-17 23:23
Ursprungligen av Cygni:

Gå in på http://fotosidan.se och titta på bilder som fotograferats med en uppsjö av olika kameror och det finns många oberoende tester och utvårderingar av olika kameror åxå.

Liksom dpreview så finns det fullt av bra inlägg som måste sorteras ut från rena idiotierna.

mvh

jag hade ett galleri (kritikgalleri eller något sådant hette det) på fotosidan, men tröttnade på deras krångliga system när ett par halbum helt plötsligt försvann och det skulle ta flera veckor innan jag kunde återställa dem...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-05-12 21:36

Just nu tycker jag att det fungerar ganska stabilt. Jag tror dom uppgraderade för ett tag sen. Men sajten är ganska kul och jag tycker att det är ganska hög klass på bilderna. Men det diskuteras en hel del digitalkamera där just nu som kan vara ganska intresant för den som ska inhandla en. Om jag hade haft tio lakan över så hade jag köpt en D70 på en gång. Det är nog den bästa kameran man kan köpa just nu till det priset. Jag var på fotomässan i Elmia och lyckades att få känna på en, det var många som slet och drog i de få exen som fanns där. Min uppfattning är att den känns modernare än D300:an men Canon kommer nog med en "killer" till uppgradering snart.

  • Medlem
  • 2004-05-16 02:08

bra kjøp !!!

Hei på dere ( håper dere forstår norsk ) Jeg kom over et bra tilbud her på fredag som jeg bare ikke kunne avstå fra, ( har i flere år hvert på utkikk etter en nikon D 100)
TILBUDET var som følger, SIGMA 18-50, SIGMA 55-200, SANDISK CF 512 MB, NIKON D70 HUS
13500,- ink moms, gikk hjem og satte på min "gamle" SIGMA 75-300 ( som nå blir en 112-450) gikk ut , hørte et helikopter , kikket opp, "kastet" opp kamra og tok dette bilde, i JPG Fine L mode, dvs. nest beste mode. avstanden var ca 200 meter oppe i luften, ( men det er vanskelig å avgjøre hvor langt det var opp til helikopteret ) kamra sto i P leget på hoved velgeren, jeg har i allefall ingen ting å klage på ang. kjøpet....

Mvh. M@ke

Ursprungligen av M@ke:

Hei på dere ( håper dere forstår norsk ) Jeg kom over et bra tilbud her på fredag som jeg bare ikke kunne avstå fra, ( har i flere år hvert på utkikk etter en nikon D 100)
TILBUDET var som følger, SIGMA 18-50, SIGMA 55-200, SANDISK CF 512 MB, NIKON D70 HUS
13500,- ink moms, gikk hjem og satte på min "gamle" SIGMA 75-300 ( som nå blir en 112-450) gikk ut , hørte et helikopter , kikket opp, "kastet" opp kamra og tok dette bilde, i JPG Fine L mode, dvs. nest beste mode. avstanden var ca 200 meter oppe i luften, ( men det er vanskelig å avgjøre hvor langt det var opp til helikopteret ) kamra sto i P leget på hoved velgeren, jeg har i allefall ingen ting å klage på ang. kjøpet....

Mvh. M@ke

Var fick du detta pris? Vill gärna veta, oavsett om det är en fysisk butik eller om du köpte den online. Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2004-05-16 09:13
Ursprungligen av superduperjacob:

Var fick du detta pris? Vill gärna veta, oavsett om det är en fysisk butik eller om du köpte den online. Tack på förhand!

Det er en fysisk butik, det hørtes ut som om jag kunde få ennu bettre kjøp om jag kjøpte fler, jag skulle hatt lite mer greier, så jag kan kolla up på tisdag hva prise kan bli på fler. !!!!

Kolla denna lenken
det var i utgangspunktet dette tilbudet jeg begynte å forhandle pris på.

Mvh. M@ke

Senast redigerat 2004-05-16 19:56
  • Medlem
  • 2004-05-18 22:49
Ursprungligen av M@ke:

Det er en fysisk butik, det hørtes ut som om jag kunde få ennu bettre kjøp om jag kjøpte fler, jag skulle hatt lite mer greier, så jag kan kolla up på tisdag hva prise kan bli på fler. !!!!

Kolla denna lenken
det var i utgangspunktet dette tilbudet jeg begynte å forhandle pris på.

Mvh. M@ke

Tyvärr inga fler kamrahus kvar, det va på ekspert i Rättvik jag kjøpte "erbjudande" over,( det va ett 1 gangs tilfelle )

Mvh. M@ke

Bevaka tråden