Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iMac G5

Tråden skapades och har fått 418 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-31 11:59
Ursprungligen av whoami:

Lite för dyrt som vanligt!

9800:- plus moms blir inte 13 495:-

www.apple.com/se/imac

Här kommer iMac G5. Det futuristiska, två tum1 tunna höljet hos iMac G5 rymmer inte bara en förtrollande 17 eller 20 tums platt widescreenskärm, utan även resten av datorn, inklusive G5-baserat logikkort, stereohögtalare, en hårddisk på 80 eller 160 GB, direktmatad kombinerad enhet eller SuperDrive samt ett nätaggregat. Alltihopa kostar från 13.495 kr.

Vad kostade globe? Var inte den till och med dyrare?

Mycket snyggt paket förutom framsidan som är i vit plast .....eller ?? "The iMac G5 hangs suspended from a graceful anodized aluminum stand " är det enda jag ser om de använda materialen. Det framhäver dock släktskapet med iPod vilket nog kan vara en beräknad detalj för att få fler nybörjarkunder. Inte helt optimalt för barnfamiljer med inslot som allt möjligt kan hamna i.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-08-31 12:08
Ursprungligen av Örjan:

Mycket snyggt paket förutom framsidan som är i vit plast .....eller ?? "The iMac G5 hangs suspended from a graceful anodized aluminum stand " är det enda jag ser om de använda materialen. Inte helt optimalt för barnfamiljer med inslot som allt möjligt kan hamna i.

iMac har haft slot i många år före globe-modellen och jag har inte sett många sådana (ingen) på service där barn stoppat in saker i sloten. Inte heller i de bärbara.

Denna dator kan slå stor på grund av släktskapet med iPod SAMT ett lågt pris.

Svenska Apple bör se över sin valutaomvandlare, den verkar räkna fel!

  • Medlem
  • 2004-08-31 12:07
Ursprungligen av whoami:

Denna dator kan slå stor på grund av släktskapet med iPod SAMT ett lågt pris.

Svenska Apple bör se över sin valutaomvandlare, den verkar räkna fel!

Sådär har prissättningen alltid sett ut. Ingen överraskning.

Hehe .. här i Norge är priset 11.990 NOK

Hoppas online-shoppen kommer igång snart så vi får se priser på mellan- och topmodellen...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-08-31 12:06
Ursprungligen av Robert R:

Hehe .. här i Norge är priset 11.990 NOK

Med den högre kursen på Norska kronan så blir priset i svenska 13.189.

12k fjälldollars är fan meget pengar

Jämförelser med förra iMacen mottages tacksamt (alltså prismässigt)

får ta ett snack med min far nu känner jag..

" Inte helt optimalt för barnfamiljer med inslot som allt möjligt kan hamna i."

Men hallå? Det har väl varit Slot-In på iMacen sen 1999 (iMac DV SE)

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 12:07

Jag tror det blir mer: 13 000 -15 000 SEK för 17 ´´. Vi får se om en stund. Ändå billigare än förr...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 12:08

Vad "jobbigt" det måste vara för dem som vill sälja sin gamla iMac.Förut ville de ha 12000kr eller så för en 20",nu får de väl inte mer än 8-9000kr.
Apple har fått mycket bättre priser nu,som vi alla tycker om.

Hehe, det lönar sig kanske att åka till Norge och handla även om man måste köpa nytt tangentbord ..

NJAÄÄE ...

13k inkl moms hoppas jag på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 12:09

Detta borde betyda att en powermac G5 1,6 begagnad inte är värd mer än 13-14 tusen, surt....

Ursprungligen av Elias:

Detta borde betyda att en powermac G5 1,6 begagnad inte är värd mer än 13-14 tusen, surt....

Den var väl inte värd mer än så förut heller?

känns som det där får bli min stationära punkt .. 20 tummaren.. ahhh

glöm inte 10% rabatt på mecenatkortet.

shiiit min statiobära pc ska ligga på 24 db plus att den är full av ljuddämpande mattor. Och jag som tycker den låter en massa.

fan kan den inte vara som ibooken för.. typ hålla käften

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 12:12
Ursprungligen av Elias:

Detta borde betyda att en powermac G5 1,6 begagnad inte är värd mer än 13-14 tusen, surt....

Det låter toppen tycker jag

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 12:10

Mumsfillibabba

Det är ett klart steg tillbaka designmässigt, det var ju så här många trodde den första LCD iMacen skulle se ut. Bra pris dock , fast grafikkortet kunde ju vara vassare och det ynkna minnet är ju fånigt.
Kommer nog sälja en del p.g.a. priset men att låta iPod teamet designa den kanske inte var så lyckat. Att ha tre fläktar (om det stämmer) bakom skärmen kommer irritera folk även om de inte låter mycket.

Varför blir man irriterad om de nu inte låter så mycket? Är det just antalet som irriterar+

Ni som kan lite om internal designs, tror ni att detta är en lika blåsig dator som eMacen, eller lär den bli tyst?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-31 12:13

Enligt apple är den på 29Db...förmodligen i idle.
Det verkar inte vara så högljut..eller?

mvh
b0bben

Ursprungligen av b0bben:

Enligt apple är den på 29Db...förmodligen i idle.
Det verkar inte vara så högljut..eller?

mvh
b0bben

Beror på hur man mäter och vilken typ av ljud den ger ifrån sig. Men 29Db nära huvudet kan helt klart vara störande.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 12:20
Ursprungligen av Errol Garner:

Beror på hur man mäter och vilken typ av ljud den ger ifrån sig. Men 29Db nära huvudet kan helt klart vara störande.

Vad har du för bakgrundsljud när du sover - är inte 40-45db max där???

Ursprungligen av Pär:

Vad har du för bakgrundsljud när du sover - är inte 40-45db max där???

När jag sover så är det knäpptyst förutom eventuella snarkningar då , gränsen för irriterande ljud i en lägenhet ligger mellan 30-35 db. Men det finns ju som sagt olika sätt att mäta på.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-08-31 12:14

Jag tror Apple har lärt sig en del när det gäller fläktljuden. Tror, och hoppas, att denna blir lika tyst som PM G5

nackdelar men iMac G5 vs en PM G5:
- singlechannel minne
- lägre FSB (som inte ens kan utnytjae effektivt då minnet är ännu långsammare - på PM så är minne och FSB lika snabba)

angående ljudet.. grattis APPLE, ni lyckas dämpa hårddisken!
diskarna låter enligt tillverkare ca28dB idle@ 1m, apple påstår 25dB @50cm... grattis apple (antingen det eller "ljug mindre") :rolleyes:

Bevaka tråden