Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iMac G5

Tråden skapades och har fått 418 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-08-31 12:16
Ursprungligen av Frostyfog:

nackdelar men iMac G5 vs en PM G5:
- singlechannel minne
- lägre FSB (som inte ens kan utnytjae effektivt då minnet är ännu långsammare - på PM så är minne och FSB lika snabba)

Fördelar:
- Pris!
- Platsbesparande!

Ursprungligen av MatsOlov:

Fördelar:
- Pris!
- Platsbesparande!

priset är det enda...

(undrar hur mycket det ändå finns kvar av prestandan - jag tyckte att en 1,6GHz med 800FSB och dualchannel var lite lite, och så minskar dom det ytterligare)

Ursprungligen av Frostyfog:

priset är det enda...

(undrar hur mycket det ändå finns kvar av prestandan - jag tyckte att en 1,6GHz med 800FSB och dualchannel var lite lite, och så minskar dom det ytterligare)

Så stor betydelse för praktisk prestandskillnad jämfört med en singel G5 PM har inte nya iMacens minneshastighet och FSBn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-31 17:15
Ursprungligen av Frostyfog:

priset är det enda...

(undrar hur mycket det ändå finns kvar av prestandan - jag tyckte att en 1,6GHz med 800FSB och dualchannel var lite lite, och så minskar dom det ytterligare)

Sätter man in snabbare komponenter så ökar värmeutvecklingen och därmed högre oljud.
Apple har nog försökt göra avvägningen ljud versus snabba komponenterna.

Jag tycker prestandan är perfekt för hemmet och för vanliga nybörjare.
Det är ju 64 bit CPU !

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 17:26

Finns det ingen ström från lanseringen att titta på???

Ursprungligen av FIIZ:

Finns det ingen ström från lanseringen att titta på???

http://stream.apple.akadns.net/

Ursprungligen av Frostyfog:

på PM så är minne och FSB lika snabba)

Knappast. Minnet på PM är 400Mhz och systembussen är halva processor-klockfrekvensen.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-31 12:19

Den ska väl inte ses som en konkurrent till PM G5, snarare som ett komplement.

Ursprungligen av Frostyfog:

nackdelar men iMac G5 vs en PM G5:
- singlechannel minne
- lägre FSB (som inte ens kan utnytjae effektivt då minnet är ännu långsammare - på PM så är minne och FSB lika snabba)

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 12:20
Ursprungligen av Frostyfog:

angående ljudet.. grattis APPLE, ni lyckas dämpa hårddisken!
diskarna låter enligt tillverkare ca28dB idle@ 1m, apple påstår 25dB @50cm... grattis apple (antingen det eller "ljug mindre") :rolleyes:

Tja, HD:n sitter ju i en låda - dämpar inte det så vet inte jag...

Det blir nog en ny iMac trots allt. Personligen förstår jag inte hur den här designen skulle kunna vara ett steg tillbaks från globen.

Ursprungligen av correctamundo:

Det blir nog en ny iMac trots allt. Personligen förstår jag inte hur den här designen skulle kunna vara ett steg tillbaks från globen.

Globen var ju inte heller perfekt men den hade ju bättre inställningsmöjligheter för skärmen , anslutningarna nedtill , och Globen har ju inte fläktar i skärmen. Slot in på sidan är ju dessutom ganska oergonomiskt och ger större chans att man repar skivor.

Ursprungligen av Errol Garner:

Globen var ju inte heller perfekt men den hade ju bättre inställningsmöjligheter för skärmen , anslutningarna nedtill , och Globen har ju inte fläktar i skärmen. Slot in på sidan är ju dessutom ganska oergonomiskt och ger större chans att man repar skivor.

Hade det blivit en pyramid som det spekulerades i de senaste dagarna hade jag blivit sne ;-). Annars tycker jag den här är lite fräschare än globen som dock var snygg den med.

Inställning av skärmen vet vi inget om i dagsläget men även om man bara kan ändra vinkeln kontra foten så torde det vara rätt lätt att förflytta foten. Så det där ser jag inte som något problem.

Slotens placering är la också ett i-världsproblem? Hur många gånger per sekund behöver man byta skiva? Om man de få gånger det blir aktuellt måste sträcka sig åt höger istället för framåt så ja...ombyte förnöjer?

Varför blir skivorna mer repiga för att sloten sitter till höger?

Anslutningarna håller jag dock med om. Även om det också är ett i-landsproblem.

Ursprungligen av correctamundo:

Hade det blivit en pyramid som det spekulerades i de senaste dagarna hade jag blivit sne ;-). Annars tycker jag den här är lite fräschare än globen som dock var snygg den med.

Inställning av skärmen vet vi inget om i dagsläget men även om man bara kan ändra vinkeln kontra foten så torde det vara rätt lätt att förflytta foten. Så det där ser jag inte som något problem.

Slotens placering är la också ett i-världsproblem? Hur många gånger per sekund behöver man byta skiva? Om man de få gånger det blir aktuellt måste sträcka sig åt höger istället för framåt så ja...ombyte förnöjer?

Varför blir skivorna mer repiga för att sloten sitter till höger?

Anslutningarna håller jag dock med om. Även om det också är ett i-landsproblem.

Visst är det i-landsproblem , men är inte Apple's designers uppgift att undvika sådant:rolleyes: Att sloten sitter på sidan kommer garanterat att repa fler skivor och antagligen sabba en del datorer när den måste vridas för att få in disken ,alla har ju inte obegränsat med fri yta.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 13:05
Ursprungligen av correctamundo:

Inställning av skärmen vet vi inget om i dagsläget men även om man bara kan ändra vinkeln kontra foten så torde det vara rätt lätt att förflytta foten. Så det där ser jag inte som något problem.

"The iMac offers the smallest footprint ever, but you can make that zero with an optional VESA mount. Hang it from the wall or swing it around on your desk."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-31 21:12
Ursprungligen av correctamundo:

Det blir nog en ny iMac trots allt. Personligen förstår jag inte hur den här designen skulle kunna vara ett steg tillbaks från globen.

Klumpig pizzakartong. Jag gillar inte det stora vita nertill på framsidan, eller sitter högtalarna där?

Förutom designen är det ju direkt nåt man trillar av stolen för. Inte speciellt märkvärdig spec. Snarare var ju detta vad de minst måste ha i form av processor.

  • Medlem
  • 2004-08-31 12:22

Är den lika tyst eller tystare än iMac globe så köper jag mig en 20" ..inget snack om saken !!!

. . . .Bra prissättning ..verkligen.

Jag har blivit så överkänslig mot fläktljud att aldrig mer kan tänka mig att sitta i samma rum som fläkten. För närvarande har jag borrat ett hål i väggen in till köket där min G4 står. Gamla imacen är föredömligt tyst men nu är jag så bortskämd med min knäpptysta arbetsmiljö att jag inte vågar chansa.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 12:27
Ursprungligen av David Slättne:

Jag har blivit så överkänslig mot fläktljud att aldrig mer kan tänka mig att sitta i samma rum som fläkten. För närvarande har jag borrat ett hål i väggen in till köket där min G4 står. Gamla imacen är föredömligt tyst men nu är jag så bortskämd med min knäpptysta arbetsmiljö att jag inte vågar chansa.

Bor man bra så gör man - men bor man sämre så finns (icke bindande) riktvärden här: < http://www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/buller/buller.htm#riktv >
iMac:en står sig bra i jämförelse med hemmiljö nattetid...
(Fast vad var iMac:ens ljud viktat efter? A, B eller C?)

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 12:30

Den är lite för lik eMac för att göra mig upphetsad.

Smart att göra den lik iPod.

Lite orolig att den ser lite "barnslig" ut.

Såg precis på MacObserver att den kommer först i slutet av november/början av december.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 12:25

"Njut av musik och DVD-film via de inbyggda stereohögtalarna"

Kommer man inte sakna de fantastiska Harman-högtalarna från förra iMac? De sitter väl inbyggda i min eMac också, men här ger de mycket sämre ljud, liksom i nya iMac?

Ursprungligen av jonny R:

"Njut av musik och DVD-film via de inbyggda stereohögtalarna"

Kommer man inte sakna de fantastiska Harman-högtalarna från förra iMac? De sitter väl inbyggda i min eMac också, men här ger de mycket sämre ljud, liksom i nya iMac?

Jag kommer i alla fall köra trådlöst till någon av mina AirPort Express-anslutna stereoapparater

(högflygande framtidsplaner)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-31 12:32

Gillar den inte riktigt.
Förra var snyggare och den är för dyr.
Dom borde fixat anslutningarna i foten istället, tänka vilken härva med allt ikopplat.

Ursprungligen av Creops:

Gillar den inte riktigt.
Förra var snyggare och den är för dyr.
Dom borde fixat anslutningarna i foten istället, tänka vilken härva med allt ikopplat.

Inom kort kommer Griffin eller något annat företag med en iCollector för sladdarna bakom iMac G5. Eller så fixar man det själv med transparenta buntband...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 12:37
Ursprungligen av Andersson:

Inom kort kommer Griffin eller något annat företag med en iCollector för sladdarna bakom iMac G5. Eller så fixar man det själv med transparenta buntband...

Sladdaran???
Behövs med än nätsladd? (airport, bluetooth etc.)

Förresten:
Är det iPod-teamet bakom så kommer det väl snart färgade skins för nya iMac:en

IDG har färsk nyhet inkl rykten om färgändringar.

Ha!

Jag lurades lite där, det är bara rykten om patent för framtida teknik. Hemlighetsmakeriet är nog ett av de bättre sätten att få en lite "exklusivare" framtoning då det är lite som en bilmässa över denna dag.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 22:45
Ursprungligen av Andersson:

Inom kort kommer Griffin eller något annat företag med en iCollector för sladdarna bakom iMac G5. Eller så fixar man det själv med transparenta buntband...

Fast det har väl Apple redan löst åt oss? Titta en extra gång på desigen och fundera över varför det är ett hål mitt bak på "foten". En stark gissning är att tanken är att man ska dra sladdarna genom detta hål, varpå man samlar upp sladdarna.

En reservation att någon redan har svarat. Har inte hunnit läsa längre i tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 22:55

Ja, jag skrev om detta tidigare i tråden...

-Torkel

Ursprungligen av Page Not Found/ Per:

Fast det har väl Apple redan löst åt oss? Titta en extra gång på desigen och fundera över varför det är ett hål mitt bak på "foten". En stark gissning är att tanken är att man ska dra sladdarna genom detta hål, varpå man samlar upp sladdarna.

En reservation att någon redan har svarat. Har inte hunnit läsa längre i tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 13:05

Creops,

Foten har ett hål i överkant...

...i vilket man drar sina kablar å därmed slipper kabelhärvor!!

-Torkel

Ursprungligen av Creops:

Gillar den inte riktigt.
Förra var snyggare och den är för dyr.
Dom borde fixat anslutningarna i foten istället, tänka vilken härva med allt ikopplat.

Senast redigerat 2004-08-31 22:53

Wow!!! Vilken otroligt underbar maskin!

Frågan är dock om den för nåt oljud?

Ciryon

Edit: Var tvungen att låta mer entusiastisk!

Senast redigerat 2004-08-31 19:37
Bevaka tråden