Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iMac G5

Tråden skapades och har fått 418 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-31 14:36
Ursprungligen av miri:

Jag undrar vem är målgruppen för Apple?
13995 kronor inkl moms för minstingen
Extra minne så maskinen rullar på : 512Mb minne extra ca 1000 - 1200 :- modern dvd firewirebrännare eftersom dvd brännare saknas i den billigaste modellen ca 2400:-
Summa: 17500:-

Den är snygg, men den är omodern vad det gäller flertal detaljer redan nämda av andra.

Återigen kommer det stora flertalet datorköpare se vad pc erbjuder till en mindre kostnad, inte lika snygg , inte lika fräck men priset är fortfarande för de flesta avgörande.

Varför gör inte Apple som Nikon och Canon med sina SLR digitala kameror D70, 300D , kör ut en riktig kioskvältare. Få den vanliga datorkonsumenten att upptäcka Apple datorerna

En Apple Imac till 7995:- och min dotters gamla Imac hade pensionerats på studs.
Jag hade dessutom betalt för mera minne.

mvh

Det finns ju redan en sån. Den kallas eMac.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-31 14:41
Ursprungligen av Macus:

Det finns ju redan en sån. Den kallas eMac.

och vem vill ha en sådan?
Hänvisar dig till de e-mac trådar som det finns ett flertal av här på 99mac.

mvh

Ursprungligen av Macus:

Det finns ju redan en sån. Den kallas eMac.

Ja det hade varit sant om en eMac hade sett ut enligt följande:
19-tums platt CRT-skärm
1,4 GHz PowerPC G4-processor
512 MB DDR400 SDRAM
160 GB Serial ATA-hårddisk
DVD-R/CD-RW-enhet
ATI Radeon 9600 XT
128 MB DDR-bildskärmsminne

Och haft ett pris på: $599

Då hade Apple haft en kioskvältare eller vad man väljer att kalla det.

Ursprungligen av miri:

modern dvd firewirebrännare eftersom dvd brännare saknas i den billigaste modellen ca 2400:-

Men varför skulle man köpa extern brännare för 2 400? Vill man ha dvd-brännare, så köper man mellanmodellen för 15 495:- och får både snabbare processor och en dvd-brännare för 2 000.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 18:06
Ursprungligen av miri:

Jag undrar vem är målgruppen för Apple?
13495 kronor inkl moms för minstingen
Extra minne så maskinen rullar på : 512Mb minne extra ca 1000 - 1200 :- modern dvd firewirebrännare eftersom dvd brännare saknas i den billigaste modellen ca 2400:-
Summa: ca 17500:-

Den är snygg, men den är omodern vad det gäller flertal detaljer redan nämda av andra.

Återigen kommer det stora flertalet datorköpare se vad pc erbjuder till en mindre kostnad, inte lika snygg , inte lika fräck men priset är fortfarande för de flesta avgörande.

Varför gör inte Apple som Nikon och Canon med sina SLR digitala kameror D70, 300D , kör ut en riktig kioskvältare. Få den vanliga datorkonsumenten att upptäcka Apple datorerna

En Apple Imac till 7995:- och min dotters gamla Imac hade pensionerats på studs.
Jag hade dessutom betalt för mera minne.

mvh

Vissa syr sina egna kläder!!
DYRT???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-31 13:53

Jag tyckte nog att det snyggaste på iMacen var lösningen med portarna, riktigt nice. Att Apple förstått att folk vill ha film med 5.1 ljud är ju på tiden också, hoppas de löser det till powerbooken före jul också

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-31 13:54

Vem bryr sig om grafik? Jag villkunna köra Garageband som det var tänkt! Äntligen en billig mac som ska kunna klara det, för det ska den väl ändå klara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 13:57

Globen var snygg, men faktiskt lite plastig... Tycker om den nya designen och hoppas det blir en
STORSÄLJARE!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 13:57

Antar att detta är den mystiska "Tablet-Mac" som det pratades om och man nyligen så skissbilder på.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-08-31 14:28

Plastig globe? Ö? Har du nånsin öppnat och tittat? Det är metall så långt ögat når, med ett plasthölje runt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-08-31 14:52

trallalallala, jag har beställt jag trallalallala

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 15:07
Ursprungligen av Eva:

trallalallala, jag har beställt jag trallalallala

Glöm inte rapportera hur det vart när du öppnar lådan om 2-3 veckor (stog det väl?)

Själv var jag såhär ]--------->[ långt ifrån innan tanken slog mig : Vad skall jag med den till?
Så tänker jag alltid (utom när det gäller radiorör) så här sitter jag med gammal junk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-31 15:17
Ursprungligen av Pär:

Vad skall jag med den till?
Så tänker jag alltid (utom när det gäller radiorör) så här sitter jag med gammal junk

Hehe...

Denna grej skall göra att man kan sätta fast den på vägen, förstår inte riktigt bara.

/Thomas

Grattis!

otroligt snygg !!!!!!
detta är nog den snyggaste datorn från apple någonsin, och lätt räknat den snyggaste datorn överhuvudtaget !!!

clean, slimmad och otroligt bra prylar för ett vettigt pris...

11 poäng av 10 möjliga !!!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-31 14:57

Tänk på att iMac G5 1,6ghz har en systembuss på 533mhz och en PowerMac G5 1,6ghz har en systembuss på 800mhz. Det är en rejäl skillnad.

Själv tycker jag det är en prisvärd dator om än en aning ful. Den går ut för mycket nedanför skärmen. Borde haft en större skärm ända ner.

Ursprungligen av xerent:

Själv tycker jag det är en prisvärd dator om än en aning ful. Den går ut för mycket nedanför skärmen. Borde haft en större skärm ända ner.

Man kan sätta dit två små touch-screens...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-08-31 15:08

Vem som helst kan få ge mig en sån!

Aftonbladet

Kanske en av Aftonbladets bästa nyheter någonsin.

Ursprungligen av xerent:

Tänk på att iMac G5 1,6ghz har en systembuss på 533mhz och en PowerMac G5 1,6ghz har en systembuss på 800mhz. Det är en rejäl skillnad.

Själv tycker jag det är en prisvärd dator om än en aning ful. Den går ut för mycket nedanför skärmen. Borde haft en större skärm ända ner.

1. Det är en iMac. Inte en Powermac. Dom SKA inte vara lika snabba. Face it.

2. Vadå ful!? Häng den på väggen, och voíla!

3. Vadå skärm ända ner? Vart ska hårddisken och allt vara då? Det är väl ett under att dom lyckats klämma in allt som det är?

Hade jag haft lite mer pengar hade jag köpt en på en gång. Prisvärd, praktisk, snygg, snabb och sexig.

Ja faktiskt.... den mest prisvärda dator Apple haft på länge. Bara skärmen får man normalt betala 11-13 papp för om det ska vara något. Och nu får man själva datorn utöver det. Riktigt riktigt fint. Nästan hälften av personalen på ÅF:en där jag jobbar funderar på att köpa en direkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 15:04

Ska man ha en iMac är den förbannat perfekt.

Har den, som cuben, en extern strömlåda?

/T

Ursprungligen av J Thomas E:

Har den, som cuben, en extern strömlåda?

/T

Nej, den är inbyggd.

Oj! Vilken go nyhet... Rätt nice enligt mig:)

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 15:13

Kungligt snygg!!
Kungligt snygg!!

Jag gillar konceptet oxå. Jag menar, egentligen, vem har en dator längre än två max tre år?? Även om den är utbyggbar så byter man ju till slut ut den. Om inte annat för att man vill ha nåt nytt!! Plus att allt i en dator blir gammalt, sätter du dit en snabbare CPU så lider du ändå av en långsam bus, minne etc..

Vill ha!!
Vill ha!!

Smart placerade pluggar oxå!!
Jag är grymt imponerad!!

/jensa

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-08-31 18:53
Ursprungligen av schmuck:

Jag gillar konceptet oxå. Jag menar, egentligen, vem har en dator längre än två max tre år??

Alla vi som inte har ett överflöd av pengar att lägga på något som kostar som en begagnad bil Jag satt (och leeeeeeeeeed) tom Januari 2002 med en Quadra 800 med 64 mb ram och 28.8 modem. Så jag kan nog stå ut med min Globe 800/512 en stund till

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-08-31 19:03
Ursprungligen av iggy:

Alla vi som inte har ett överflöd av pengar att lägga på något som kostar som en begagnad bil Jag satt (och leeeeeeeeeed) tom Januari 2002 med en Quadra 800 med 64 mb ram och 28.8 modem. Så jag kan nog stå ut med min Globe 800/512 en stund till

Håller med dig, själv får jag hålla tillgodo med min emac ett tag till. Fast jag har iallafall fiberkabel och 10mbit direkt in i egna villan.

Edit:.....och in i datorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 15:16

Jag orkade inte läsa igenom allt, men går den verkligen att hänga på väggen om alla portarna sitter på baksidan. Den måste ju åt minståne ha ström.

Kan det komma en fästanordning för vägg som fortfarande gör det möjligt att vinkla skärmen?

Inte en sladd på bordet alls är ju drömmen. Död åt sladden. (och dess uppfinnare?)

Bevaka tråden