Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon släpper 350D 'Digital Rebel' med 8 megapixel

Tråden skapades och har fått 190 svar. Det senaste inlägget skrevs .

miri, jodå, den är ivägskickat till tryckeriet. Den boken som jag fick hjälpa av dig med olika begrepp är ute och är tryckt en andra omgång, så nu översatte jag Photoshop Elements 3 för digitalfotografer av Scott Kelby. Han är duktig, men en rejäl pratmakare.

Enda fördelen med att översätta böckerna är att man lär sig massor på samma gång. Det är inte bara text in och text ut som vissa översättare som inte alls kan programmet de översätter. Jag testar allt och ser till att innehållet stämmer och på så sätt lär jag mig också.

Skull behöva intervjua dig lite när det gäller RAW-hantering... om du har tid. Du kör inte AIM, MSN eller nåt så man kan göra en snabbintervju?

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-19 02:05
Ursprungligen av CyberPet:

miri, jodå, den är ivägskickat till tryckeriet. Den boken som jag fick hjälpa av dig med olika begrepp är ute och är tryckt en andra omgång, så nu översatte jag Photoshop Elements 3 för digitalfotografer av Scott Kelby. Han är duktig, men en rejäl pratmakare.

Enda fördelen med att översätta böckerna är att man lär sig massor på samma gång. Det är inte bara text in och text ut som vissa översättare som inte alls kan programmet de översätter. Jag testar allt och ser till att innehållet stämmer och på så sätt lär jag mig också.

Skull behöva intervjua dig lite när det gäller RAW-hantering... om du har tid. Du kör inte AIM, MSN eller nåt så man kan göra en snabbintervju?

Det finns telefon, du kan ringa när du vill.
Kan jag inte svara så har jag vänner som kan.
mvh

Telefon blir lite problem för jag är rösthandikappad. Men jag skickar dig ett PM istället. Det funkar ju också!

Nu åter till de reguljära sändningarna.....

• Medlem
  • 2005-03-19 14:36

Telefon blir lite problem för jag är rösthandikappad. Men jag skickar dig ett PM istället. Det funkar ju också!

Nu åter till de reguljära sändningarna.....

Kan ni inte snacka "här" istället? Misstänker att det finns högar med intresserade läsare.

Jag fick min 350D idag , inte missnöjd alls. Byter från en Minolta A2:a. Skillnaden är störr än vad jag kunde företställa mig.

Köpte den på Scandinavian Photo för 8 795 kr med Ef-S 18-55 objektiv (paket)

Jag väntar än på Posten. *morr* Kameran har suttit på postterminalen under hela helgen, klart irriterande. Men nu finns den i Piteå någonstans i alla fall. Så jag får väl den i morgon i värsta fall (ska ändå gå på Ica och kolla, om utifall att jag har tur och de har den där och inte skickat ut avin).

Har du fått kameran Petra?
I så fall......hur är den?

Japp! Jag har fått kameran och har, trots hög feber, tagit några testbilder. En del blev faktiskt ganska skarpa.

Jag lekte mest med Tramronobjektivet då det var dagsljus och jag ville testa det lite inomhus och sen tog jag några bilder med blixten.. som jag tycker blev lite för "varma" så jag justerade dem något i Photoshop, men de är ändå varma (kan ju också bero på att jag har ett trävitt tak som jag "bouncade" blixten i.

Som ni märker är jag mycket för Macro... och insåg rätt snart att jag nog får blända ner lite, för annars lär jag missa målet ibland *fniss*. Färgerna i dagsljus är extremt korrekta med verkligheten. Jag blev faktiskt förvånad över hur exakta de återgavs.

Det är mycket att lära än och jag har bara kommit mig till P-mode ännu... har inte vågat mig på Tv eller Av ännu. Men det kommer.

Bilderna är bara nedskalade med lite USM för att jag har lite ont om webbutrymme för att lägga upp fullstora bilder. Alla tagna i 100 ISO med Tamron 28-75/2,8.

http://www.bazazz.com/pics/test350d

Sådär direkt när man packat upp kameran märks det hur liten den är. Min Coolpix 5700 är inte speciellt mycket mindre. Fast 350D är förstås lite tyngre och sen när objektiven kommer på, jag då blir de tyngre. Kit-objektivet är lätt jämfört med Tamronobjektivet men på grund av kit-objektivets ljusokänslighet (eller vad man ska säga) ville jag prova Tamronobjektivet inomhus i dagsljus. Utomhus tror jag nog att kit-objektivet är praktiskt, speciellt då det är så lätt och kameran blir då väldigt portabel och lätt att ta med sig.

För mig är övergången till 350D lite lättare än de som kanske vant sig vid större kameror. För mig är det omdiskuterade greppet perfekt. Som hand i hanske för mina händer. Jag kände inte att naglarna repade mot kameran så att säga, utan jag fick runt handen fint och kan ändå nå rattar och knappar med fingrarna.

Det var lätt att hitta fokusen, även med den mer automatiska funktionen. När jag valde fokuspunkter själv funkade det också väldigt bra, men automatiken funkar förvånandsvärt bra i de flesta fall.

Enda som retar mig så här just nu är att man inte ser ISO-valet direkt i sökaren, det borde vara självklart att det syns, eller i den lilla LCD-skärmen. Nu måste man in i Menyn för att se vilken inställning man har. DUMT! Kanske är det något som en firmwareuppdatering kan fixa.

Ok, det var mina första feberyriga intryck av kameran. Jag tror, när jag hunnit läsa manualen lite, så kommer jag att upptäcka en massa roliga saker.

Jo, en sak till... när man fotar med blixten (köpte den lite mindre Canon Speedlite 420) så sänder den iväg en avståndsmätning eller nåt, det var i alla fall något rött ljus som blinkade till innan bilden togs (detta på de två sista bilderna när jag fotade katten och maken). Detta tyckte jag var himla smidigt och trots att vitbalansen inte kände av direkt att jag körde med blixt, så är jag väldigt nöjd.

Frågor?

Kul att du som är en sådan duktig och kreativ fotograf tagit dig råd till en bra kamera. 8.2 Megapixel är inte dåligt. Grattis CyberPet!

• Oregistrerad
  • 2005-03-22 21:12

…Enda som retar mig så här just nu är att man inte ser ISO-valet direkt i sökaren, det borde vara självklart att det syns, eller i den lilla LCD-skärmen. Nu måste man in i Menyn för att se vilken inställning man har. DUMT! Kanske är det något som en firmwareuppdatering kan fixa…

Är det inte bara att trycka in pil upp (ISO-knappen) så får man värdet visat på skärmen? Och vill man ändra ISO-värde så trycker man in samma knapp och vrider på multivalshjuet (eller vad det nu heter?)? Så är på 300D vill jag minnas.

Per, inte vad jag upptäckt. Men jag får undersöka saken. Det jag irriterar mig över att jag vill se vilket ISO-val jag HAR, så jag kan byta om det behövs, då det är lätt att glömma om det står på 1600 ISO eller 100 ISO, det gör ju lite skillnad så att säga Men tydligen är detta något som alla Canon DSLR:r lider av enligt några.

Helt riktigt Per, så är det på 300D.

Petra, jag håller till fullo med om att det är irriterande att ISO-talet inte visas i sökaren och/eller kontinueligt i displayen. Har hänt mig flera gånger att jag plåtat med ISO 1600 utan att jag vetat om det
Kul att läsa dina omdömen om 350D!

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 00:50

Här om dagen när jag var ute och fotade så löste sig min 350D. Den hade gåt ner på sparläget, när jag skulle ta en bild hände inget. Jag stängde av och satt på den men inget hände inget syndes på displayen min första tanke var att batteriet var slut. Jag tog ur batteriet och satt i det igen och då hoppade kameran igång och batteriet visade fullt och det är inte slut än. Någon mer som fått detta problem?

Batteri som strejkar

Ursprungligen av ohls:

Här om dagen när jag var ute och fotade så löste sig min 350D. Den hade gåt ner på sparläget, när jag skulle ta en bild hände inget. Jag stängde av och satt på den men inget hände inget syndes på displayen min första tanke var att batteriet var slut. Jag tog ur batteriet och satt i det igen och då hoppade kameran igång och batteriet visade fullt och det är inte slut än. Någon mer som fått detta problem?

Jag har haft samma problem (och samma lösning) på en Canon G5, samt på mobiltelefonen. Den senare är gammal så den är förlåten, men det borde inte hända första halvåret på en ny kamera. Antar att det är oxid på kontakterna?

ohls, inte än. Det verkar dock inte vara något ovanligt med någon digitalkamera. Jag har hört talas om låsningar på flera olika modeller, men själv bara drabbats en gång med min Coolpix. Det var bara en gång och jag höll på att få en hjärtattack av skräck. Men det löste sig på precis samma sätt som du gjorde och sedan dess (var över ett år sedan) har kameran aldrig betett sig så.

Jag har en "partykamera", en Samsung V4, som från tid till annan drabbas av komatos. Enda sättet att få den på bättre tankar är att ta ut batteriet. Jag tycker inte att det är hela världen på den kameran, men hade det gällt en helt ny 350 hade jag tagit kontakt med säljaren och påtalat "felet". En viktig funktion för att kunna tvinga fram revisioner av dassigt skriven mjukvara är att återföra intrycken till tillverkaren via hans ombud.

Alltså, gud vad det är kul med en kamera som har hyfsad upplösning så man kan beskära i bilden utan att egentligen tappa så mycket fina detaljer. Denna bild var tagen med 400 ISO och beskuren med kring 20% (sedan neskalad för att rymmas på min snåla ISP).

Min lilla djungelkatt Sam... han är såå söt!

Stenbäck, jag skulle prova att hålla i en 350D innan. Då det är annorlunda grepp och kan kännas konstigt om du är van vid större kameror. Kommer man från kompaktkameravärlden tror jag anpassningen till en 350D är lättare, även med "stora labbar".

Jag skulle välja en 20D före en Nikon D70 med tanke på den nya tekniken som Canon har i dessa modeller. Så om jag var som du nu, skulle det tveka mellan billigare Canon och dyrare Canon. Kanske spara lite längre och köpa ett bra allroundobjektiv till att börja med, man behöver ju inte köpa en komplett utrustning första dagen.

Stenbäck, jag skulle prova att hålla i en 350D innan. Då det är annorlunda grepp och kan kännas konstigt om du är van vid större kameror. Kommer man från kompaktkameravärlden tror jag anpassningen till en 350D är lättare, även med "stora labbar".

Jag skulle välja en 20D före en Nikon D70 med tanke på den nya tekniken som Canon har i dessa modeller. Så om jag var som du nu, skulle det tveka mellan billigare Canon och dyrare Canon. Kanske spara lite längre och köpa ett bra allroundobjektiv till att börja med, man behöver ju inte köpa en komplett utrustning första dagen.

Tack för dina inputs Petra! Jag tänker klämma och känna ordentligt på kamerorna
när jag kommer in till en butik som har flera av dem inne. Det där med storleken
tror jag inte bekymrar mig så mycket, men jag vill att kameran ska vara robust.
Jag vet att det är svårare på de "billigare" kamerorna, men så robust som möjligt i
alla fall. Vad gäller bildkvalitén så räcker garanterat alla dessa kameror.

Dessutom vill jag att den ska vara hyffsat snabb att komma igång och kunna
ta åtminstone 3 bilder per sekund, men det förstår jag att alla dessa klarar.

Jag får väl fortsätta följa diskussionerna här och på FS.....eller på 99foto så småningom?

// D

• Oregistrerad
  • 2005-04-01 23:42

Ingen som störs sig på att man kommer åt knappen som ändrar om det ska vara enbild, flerabilder eller självutlösaren? jag tycker att man ofta kommer åt den när man kör i M läget och ska ändra bländaren, ibland tror jag att kameran hängt sig när man tar en bild i sjävla verket har den gåt över till självutlösaren.

ohls, nä aldrig, däremot har jag famlat lite mellan de två knapparna för att hitta rätt knapp för att ställa in ny fokuspunkt. Då jag istället lyckats ändra bländare eller slutare (när jag kört i Av eller Tv).

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-04-07 10:25

Nu finns Canon EOS 350D på dpreview.com med en utförlig recension på 29 sidor.
Kameran får betyget "Highly recommended".

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/

Ursprungligen av crownswe:

Om någon har konkreta frågor kring 350D så ska jag försöka svara. Jag är en så länge hyfsat nöjd med min och kanske kan bidra med något vettigt, även om jag inte är proffsfotograf.

Jag har sett att det finns ett AV-läge på ratten. Detta är vad jag kör mest med vid inomhus- eller kvällsfoto på min analoga EOS 500, ihop med inbyggda blixten. Funkar bra för att "låsa till" skärpan och få fint exponerad förgrund samtidigt som kameran kör längre slutartid för att även lysa ut bakgrunden lite bättre. Funkar det likadant på 350D?

På jobbet kör vi just nu med en Fuji S2 pro som verkar ha uppenbara problem med att exponera rätt med den inbyggda blixten, för att inte tala om föregångaren S1 som var ändå värre.

Så jag är alltså nyfiken på om den exponerar bra med den inbyggda blixten, och särskilt ihop med AV-läget :).

Björn, jag kan inte svara för andra blixtaggregat, men med en Canonblixt blir det rätt varje gång så att säga. Men du har blixtsynk bara till 1/200 s.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-16 01:07

Jaså! Då kanske man ska köpa en 350D istället. Tråkigt bara att den måste vara så himla liten och plastig (enligt mig).

En fråga: Kan man ta foton med displayen eller måste man kolla i sökaren?

Ursprungligen av blodsugare:

En fråga: Kan man ta foton med displayen eller måste man kolla i sökaren?

Eftersom det är en spegelreflex går det inte.

Litenheten är ju jättebra... å plastig vet jag inte. Min gamla Dynax 5si är minst lika plastig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 00:15

Litenheten är ju jättebra... å plastig vet jag inte. Min gamla Dynax 5si är minst lika plastig.

Jaså, då kanske det inte är så farligt.:)
Men har du batterigrepp till din?

Jag såg att det fanns något program som man kan koppla till datorn, hur bra funkar sånt. Typ om man vill kolla skärpa/färger och sånt direkt man tagit bilden? Någon som provat programmet som följer med kamerorna?

Bevaka tråden