Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper Boot Camp: Windows på Intel-macar!

Tråden skapades och har fått 211 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av soul8o8:

YESSSSSSSSS!

sweetass. Skönt att apple börjar komma in i matchen. Att de inte som förut står i nåt hörn och vägrar slåss. bring it on! liksom..

Känn på den här: apple släpper en win-osx-api som gör att man kan köra osx-program direkt i windows. ja vet vad ni tänker, döden! men det är omvänd psykologi. Plötsligt gör alla mjukvaruföretag program för osx-apin - för de funkar ju i både osx och windows! = större användarbas ..och användaren kan till sist välja det os som man faktiskt gillar mest...

är inte det allt handlar om? verkar som vi är på väg dit - att användaren till sist villkårslöst kan välja det os som är bäst.. och inte det os som stöder programmen man använder.. nu har de ju lyckats ta 1a steget och gjort att man kan välja dator, hårdvara, villkårslöst.. i like it..

/hi-5

Ja en riktigt inovativ lösning av Apple skulle vara att göra det möjligt att köra OSX på vilken PC-burk som helst. Då tror jag Microsoft skulle få en riktig utmaning. Men problemet är att Apple lever på att sälja burkar, därför är det inte så intressant vilket operativ som det går i dom.
De ser nog mer till möjligheten att sälja sina väldesignade burkar till pc-sidan och att de kan fortsätta köra Windows men på en Macintosh istället för en Dell.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-04-07 08:09

Herregud vad sugen jag blir nu på den nya inteliBooken som kommer... nån gång

Jag är sugen på att installera Windows på min mac - men om jag ångrar mig, kan jag slå ihop partitionerna då, och ta bort windows, utan att förlora någon data från "Macintosh HD"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-07 12:21

Jag råkade partionera min hårddisk så att xp partionen bara blev 5Gb så jag fick ta bort den och partionera om och det var inga problem.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-07 13:34
  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 13:38
Ursprungligen av Jayzee:

Dubbeklicka på USB-kameran under "Den här datorn" så får man en bluescreen
Fick en bluescreen förut när jag startade om datorn också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-08 06:41

Nästa steg borde ju rimligen vara att man kan köra MacOSX på en PC nu då
Alla PC-användare som e trötta på Microsoft men som är beroende av Windows pga. av jobbet mm. skulle ju bli glada.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-08 11:07
Ursprungligen av darios:

Nästa steg borde ju rimligen vara att man kan köra MacOSX på en PC nu då
Alla PC-användare som e trötta på Microsoft men som är beroende av Windows pga. av jobbet mm. skulle ju bli glada.

Att köra MacOSX på en PC är olagligt och kommer aldrig att stödjas av Apple som är ett hårdvaruföretag och som absolut inte vill att deras OS ska köras på någon annan hårdvara än deras (läs EULA). Microsoft åt andra hållet skiter blankt i var deras OS används så länge de säljer licenser, senast ger de sig i bilbranschen (Windows i bilen... nej tack!), vilket betyder att inget stoppar dig från att köra Windows på en Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-08 11:49
Ursprungligen av Jayzee:

Att köra MacOSX på en PC är olagligt och kommer aldrig att stödjas av Apple som är ett hårdvaruföretag och som absolut inte vill att deras OS ska köras på någon annan hårdvara än deras (läs EULA). Microsoft åt andra hållet skiter blankt i var deras OS används så länge de säljer licenser, senast ger de sig i bilbranschen (Windows i bilen... nej tack!), vilket betyder att inget stoppar dig från att köra Windows på en Mac.

Man ska aldrig säga aldrig

Ursprungligen av Jayzee:

Microsoft åt andra hållet skiter blankt i var deras OS används så länge de säljer licenser, senast ger de sig i bilbranschen (Windows i bilen... nej tack!), vilket betyder att inget stoppar dig från att köra Windows på en Mac.

Är det inte så att på en märkes-pc får att inget annat OS än Windows installeras, typ Linux, OS2? D.v.s gäller därmed inte på hemmabyggen ?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-09 22:26
Ursprungligen av Olle@mac:

Är det inte så att på en märkes-pc får att inget annat OS än Windows installeras, typ Linux, OS2? D.v.s gäller därmed inte på hemmabyggen ?

Du får installera precis vilket OS du vill på märkesdatorer också, bara det att datorleverantören bara lämnar support på Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-08 19:42
Ursprungligen av ptr:

Dubbeklicka på USB-kameran under "Den här datorn" så får man en bluescreen
Fick en bluescreen förut när jag startade om datorn också.

Rapporterar detta till Apple. bootcamp@apple.com

Win XP installerat!

Funkar ok. hastigheten på gränssnittet är imponerande, intel-Macen i sig är nog en riktig kanondator, XP är rappare på den än på en ordinär PC känns det som spontant. Däremot kraschade webkameran XP totalt. Kunde inte uppdatera mediaspelaren till v.10 pga. något slags dumheter med verifiering om XP:n är skarp eller ej. Så en "riktig" XP behövs för att få det att funka fullt ut med uppdateringar och sånt.:rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-07 21:59

Får följande meddelade vid installation: insert disk with sp2 containing file:asms , allt krashar,har alla uppdateringar+firmwre.jag kör MBP 1.83.Någon som fått liknande???
Mvh
Björn

Ursprungligen av MRT:

Får följande meddelade vid installation: insert disk with sp2 containing file:asms , allt krashar,har alla uppdateringar+firmwre.jag kör MBP 1.83.Någon som fått liknande???
Mvh
Björn

Har 2 tips. Är skivan en kopia, bränn den igen, långsamt.
Annars har jag läst att det kan ha ngt me USB o göra, plugga ur alla usb-grejer o testa igen.

Har aldrig själv haft problemet men testa

För mig gick installationen helt utan problem, ganska fantastiskt i och med att det är lite HPD-Os så att säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-08 00:56
Ursprungligen av ill_chrill:

Annars har jag läst att det kan ha ngt me USB o göra, plugga ur alla usb-grejer o testa igen.

Precis, speciellt Apples Mighty mouse har jag läst.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-09 14:36
Ursprungligen av ill_chrill:

Har 2 tips. Är skivan en kopia, bränn den igen, långsamt.
Annars har jag läst att det kan ha ngt me USB o göra, plugga ur alla usb-grejer o testa igen.

Har aldrig själv haft problemet men testa

Varför bränna den långsamt? Det blir exakt samma resultat om man bränner snabbt eller långsamt. Så länge inget felmeddelande uppstår vid bränningen har allt brännts.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-04-09 14:40
Ursprungligen av SeBBBe:

Varför bränna den långsamt? Det blir exakt samma resultat om man bränner snabbt eller långsamt. Så länge inget felmeddelande uppstår vid bränningen har allt brännts.

Man kan tro det, men det är inte alltid sant. Någon som kan förklara varför?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-04-10 07:30
Ursprungligen av SeBBBe:

Varför bränna den långsamt? Det blir exakt samma resultat om man bränner snabbt eller långsamt. Så länge inget felmeddelande uppstår vid bränningen har allt brännts.

På min gamla iMac G4 så blev det aldrig en fungerande skiva om jag brände i "Högsta möjliga" hastighet. Satte jag däremot ner den till 1x så funkade det alltid.

Nu på iMac G5:an så fungerar även "högsta möjliga" utmärkt. Men inte vet jag varför det blev så, jag heller

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-08 16:11

Aldrig verkar ytterst konstigt. Så många "aldrig" som apple genomfört det senaste året (kanske två år när berättade man om intel?) borde få folk att inse att vad som helst kan hända...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-08 18:05

Om man vill köra windows kan man väl köpa en dell.

Denna tråd och "Win XP installerat!" är nu sammanslagna då de behandlar samma ämne.

Har någon fått det att fungera med svensk XP?

Försökte installera Windows XP Pro SP2 Svensk version idag på min MBP 1,83, men när jag kommer till läget där jag ska välja partition (i XP-installeraren) så kan jag inte välja något. Tangentbordet svarar inte. Någon med tips?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-04-11 10:24

Hehe, efter mycket om och men gav jag mig på Boot Camp. Efter installationen var klar och jag installerat alla drivrutiner kommer jag inte längre in i Windows. Filer saknas eller är skadade. Underbart! Rensade bort partitionen illa kvickt. Jäkla skräp!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 13:19

Någon som kört photoshop under XP?

Hur går det att jobba med...? Speciellt på en macbook?

/Björn

  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 14:15
Ursprungligen av jurassic579:

Någon som kört photoshop under XP?

Hur går det att jobba med...? Speciellt på en macbook?

/Björn

Skoj!! Nu kan man ju på allvar jämföra hur snabbt tex universalprogramerade program
som Cinema4D jobbar i OSX jämfört med Windows versionen, med exakt samma hårdvara.
Borde inte vara nån skillnad eller?

Ursprungligen av jurassic579:

Någon som kört photoshop under XP?

Hur går det att jobba med...? Speciellt på en macbook?

/Björn

Pillade lite med Photoshop CS2 på MBP, i både Win och OSX läge. Märkte inte så stor skillnad, kändes snabbare i uppstarten av programmet i Win däremot, kanske bara en tillfällighet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-13 20:19

Det borde ju vara en enorm skillnad eftersom det inte behöver emuleras i XP.

Bevaka tråden