Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av gabriela:

hade de visat tillräckligt wowiga saker hade de inte behövt referera till vista öht.

Jo fast det gjorde dom typ vid lanseringen av Tiger. Det som nu måste göras framförallt är förfining av de redan satta grunderna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-09 16:56

Hur mycket lagringsutrymme lär inte Tima Machine ta upp då?!? Om den ska spara varje liten förändring av varje fil alltså!

(By the way... Det är så där min pappa tror att Windows XPs Systemåterställning fungerar.)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-09 17:08

Men är inte Time Machine ett vanligt backup-program med inkrementell backupfunktion och ett snyggt gränssnitt? Är det något annat som skiljer?

Någonting säger mig att MS inte kännes sig så förnedrade. Att bada i sedlar o mynt tvättar bort den känslan ganska bra. De fånerierna kan Jobbs lägga ner.
Men, jag tycker att de nya funktionerna verkar intressanta. Jag oroar mig för hur mycket resurser o processer som ska vara igång hela tiden. Måste lära mig hur man kan få systemet mindre bloatat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 18:53

Än så länge har OSX blivit mer och mer "bloatat" men ändå snabbare och snabbare så det är inget jag skulle oroa mig för direkt. Mer RAM-hungrigt blev dock Tiger jämför med tidigare versioner.

Jag tycker Vista-bashingen är kul. Man ska nog inte se på det så seriöst som att företag A eller B bajsar på sig, men MS har uppenbarliga problem med sitt OS och då får de smaka på det också. Av OSX utveckling än så länge tror jag mycket kommer ske innan release av Leopard.

Ja, MS kommer få tag på en Dev. release av Leopard precis när alla andra får den och troligen kommer den flukturera på nätet. Men Dev. releasen lär inte innehålla mycket mer godis än man visade på WWDC Keynoten så att börja "kopiera" denna är ingen enkel sak (om det nu är det Apple är ute efter).

Men vi får väl se... Säg Mars-April nästa år så "vet" vi nog var skåpen står.

Litet hårdare ord om leopard:
http://www.internet-nexus.com/2006/08/leopards-ten-new-features-dissected.htm

Förresten, det kanske var någon som länkade dit förut? Hur som helst så hopas jag på mer från Leopard. Inte för att jag är missnöjd med Tiger utan för att jag är allmänt girig kanske.

Ursprungligen av Code Red:

Litet hårdare ord om leopard:
http://www.internet-nexus.com/2006/08/leopards-ten-new-features-dissected.htm

Förresten, det kanske var någon som länkade dit förut? Hur som helst så hopas jag på mer från Leopard. Inte för att jag är missnöjd med Tiger utan för att jag är allmänt girig kanske.

Det finns ett frö av sanning i det han säger, men i essensen är det viktiga hur användbara de nya sakerna är. T.ex. hur många använde Volume Shadow Copy i Windows och hur många kommer använda Time Machine i OS X.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det finns ett frö av sanning i det han säger, men i essensen är det viktiga hur användbara de nya sakerna är. T.ex. hur många använde Volume Shadow Copy i Windows och hur många kommer använda Time Machine i OS X.

Det må vara ett väldigt litet frö.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-23 09:50
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det finns ett frö av sanning i det han säger, men i essensen är det viktiga hur användbara de nya sakerna är. T.ex. hur många använde Volume Shadow Copy i Windows och hur många kommer använda Time Machine i OS X.

Jag kommer garanterat använda TimeMachine. Efter ett ras på en av mina hårddiskar i min PC som inte gick att återställa med avancerade program och med stor förlust av data så har jag insett att backup är bra att ha. Så, jag ska med glädje sätta mig in i hur Timemachine fungerar
Hoppas bara att det fungerar bra mycket bättre än Windows XP:s skitdåliga funktion för detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-23 10:04
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det finns ett frö av sanning i det han säger, men i essensen är det viktiga hur användbara de nya sakerna är. T.ex. hur många använde Volume Shadow Copy i Windows och hur många kommer använda Time Machine i OS X.

Shadow copy finns val bara i Windows Server 2003 och Vista ? Ganska ny funktion.
Kan tanka mig att den Shadow copy blir ganska anvandbar och popular i Vista.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 07:34
Ursprungligen av Code Red:

Litet hårdare ord om leopard:
http://www.internet-nexus.com/2006/08/leopards-ten-new-features-dissected.htm

Förresten, det kanske var någon som länkade dit förut? Hur som helst så hopas jag på mer från Leopard. Inte för att jag är missnöjd med Tiger utan för att jag är allmänt girig kanske.

Vista är väl inte släppt ännu?
om det nu inte är det - hur kan man referera till Vista, när Vista inte finns - om Vista inte finns när Leopard kommer kommer alla Vistaapplikationer vara "plagiat" på Leopard?

konstig kille

/Tangen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-10 06:03

Någon som har mer info om WebClips för att skapa Widgets från delar av webbsidor? Går det exempelvis att skapa en widget med det och sedan lätt skicka det till andra eller måste var och en av dem gå igenom samma förfarande också?

Vore ju underbart om man kunde spara ner det i en .wdgt fil...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 14:41
Ursprungligen av Timber:

Någon som har mer info om WebClips för att skapa Widgets från delar av webbsidor? Går det exempelvis att skapa en widget med det och sedan lätt skicka det till andra eller måste var och en av dem gå igenom samma förfarande också?

Vore ju underbart om man kunde spara ner det i en .wdgt fil...

Nej, du kan inte skicka vidare widgeten som du skapat med WebClip. Den försvinner i samma ögonblick som du stänger den i Dashboard.

Vista finns ju som publik beta. Där är alla funktioner i princip med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 08:31
Ursprungligen av Code Red:

Vista finns ju som publik beta. Där är alla funktioner i princip med.

hmm, och Leopard bara som utvecklar version - vad är skillnaden?
att den ena är publik bara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 09:19

Har alla glömt/missat de första Steve-J påpekade på keynoten, det var iaf att de främsta nya funktionerna i Leopard ligger under "Top Secret" stämpeln? Så man kan vara besviken på provsmaks versionen på sin höjd, vad och hur Leopard kommer att se ut vet nog ingen ännu, Vista har dock visat det mesta av sig i sin beta....

Ursprungligen av Fredric:

Har alla glömt/missat de första Steve-J påpekade på keynoten, det var iaf att de främsta nya funktionerna i Leopard ligger under "Top Secret" stämpeln? Så man kan vara besviken på provsmaks versionen på sin höjd, vad och hur Leopard kommer att se ut vet nog ingen ännu, Vista har dock visat det mesta av sig i sin beta....

Helt sant. Man glömmer så lätt - bra att någon påminner än.

En liten funktion som kanske kan ses som het onödig men som jag emellanåt skulle önska är följande eller så är det bara "dumt":

Skulle det inte kunna vara trevligt om man likt tex Pararell eller liknande program kunde i ett litet fönster gå in på andra konton på sin dator, för att tex kolla ett mail - men man vill ändå inte lämna det nuvarande kontot.

Ungefär som "snabbt användarbyte", multipel inloggning fast i fönsterform?

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Ungefär som "snabbt användarbyte", multipel inloggning fast i fönsterform?

Precis.

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Ungefär som "snabbt användarbyte", multipel inloggning fast i fönsterform?

gärna att man (lätt) skulle kunna logga in på burkar över nätverket också.

edit: den funktionaliteten verkar finnas i apple remote desktop:
http://www.apple.com/remotedesktop/

Senast redigerat 2007-01-21 22:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 18:13

Nu är en ny version släppt. Version 9A283 innehåller ändringar i Föräldrakontroll, stora ändringar i iCals gränssnitt, 3D audio och förbättringar i Förhandsvisning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 18:18

Bra sugen på att se hur nya iCal ser ut. Inga bilder ännu vad jag har sett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 20:06
Ursprungligen av acke:

Bra sugen på att se hur nya iCal ser ut. Inga bilder ännu vad jag har sett.

Jasså det är du. Då ska jag ge dig en länk så du håller tyst. http://img139.imageshack.us/my.php?image=picture1wp6.png

Ursprungligen av acke:

Jasså det är du. Då ska jag ge dig en länk så du håller tyst. http://img139.imageshack.us/my.php?image=picture1wp6.png

Så stor skillnad ser det inte ut att vara mot idag. Knapparna för dag/vecka/månad och sökfältet har flyttat, vilket resulterat i ett fält överst med mycket tomt utrymme och ett fält nederst med mycket tomt utrymme. Då ser det bättre ut som det är nu då det finns ett fält nederst som alla kontroller använder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 20:19

Var hitta du info om detta?

Ursprungligen av Erik.dv:

Var hitta du info om detta?

AppleInsider: Apple seeds Mac OS X 10.5 Leopard build 9A283

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-10-15 20:27

Något jag hade velat se i nya iCal är att när efter månadsskifte, typ 2a nov, och man i minikalendern trycker på knappen-för-att-komma-till-dagens-datum visar just aktuell månad och inte föregående (även om veckan började i oktober)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 22:19

Fräschare utseende men verkligen ingen radikal skillnad… Jag som trodde det skulle hända saker med iCal. Hoppas på mer inför release!

Bevaka tråden