Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC vs. Mac

Tråden skapades och har fått 213 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-06-07 13:53

Jag har alltid trott att Mac:ar var sämre och mindre användbarare än PC, och att Mac bara dög till journalister och andra skribenter. Tills nu när jag börjat kolla på en massa datorprogram, och de flesta är till Mac, eller både PC och Mac. Och sen ser jag att många av er här på 99Musik använder Mac.

Så min fråga är; Är Mac lika användbara som PC?
Är Mac bättre vad gäller att skapa musik?

Du kommer få tre typer av svar.

1. "Mac och PC är lika användbara, det är mer en fråga om smak och plånbok."

2. "PC är MYCKET bättre, billigare, snabbare, större utbud"

3. "Är man seriös med sin musik använder man Mac.
mac är mycket snyggare och stabilare. Förresten är Bill Gates Hin håle på jorden!!!"

Jag ställer mig nog bakom alternativ 1.
Välj en programvara du gillar å sen väljer du plattform utifrån det. Det går alldeles utmärkt att göra musik på båda.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-07 16:27

Men rent hypotetiskt är dem lika användbara då eller?
Finns det spel osv till Mac?

det finns inte alls lika mycket spel till mac som till pc.. men spelar det verkligen någon roll?

Varför inte lägga ut lite pengar på en xbox istället för ett grafikkort som lämpar sig till spel för samma pris?.. om man ändå ska spela spel menar jag..

En musikdator mår bäst av att va ren från spel och sådant.. det gäller framförallt PC.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-07 17:50

Nej, det var bara en fråga för att få lite perspektiv.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-07 17:59

Haha!

Anledningen till att jag inte vet något om Mac är att jag aldrig använt någon och har inte fått bevisat att dem kan lika mycket.
Det är nog någon gammal fördom jag har som det är dags att skrota...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-07 18:00

Hmm, vad hände med ditt inlägg??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-07 21:12

Jag tog bort det... haha. Tänkte att det kanske var lite för hårda ord som kunde misstolkas.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-07 21:46

Haha, nej då.. Det var bara roligt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-07 22:37

Det tyckte jag med...

För er andra, så drog jag en parallell med en fråga som min mor fick i USA, om det fanns kylskåp i Sverige.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-07 23:45

Mac och PC är lika viktiga.

Man måste ha en av varje.

MacOS X och Windows XP är två svinbra operativsystem. Så enkelt är det.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-07 23:59

Håller med föregående talare, fast jag föredrar win2000 långt före winXP.

Personligen föredrar jag Mac, eftersom jag tycker det är smidigare att jobba med och hårdvaran är snyggare.

Men jag kan förstå de som tycker att Macar inte är prisvärda - man får väldigt mycket mer dator för pengarna i PC-världen, om det inte rör sig om bärbart.

Som musikmaskiner är det lite kluvet: båda plattformarna har ungefär samma hårdvarustöd och vissa program finns för båda plattformarna (Cubase, Reason, Live), men det finns program som bara finns till den ena. På macen brukar det gälla lite mer esoteriska program, som MAX/MSP, Metasynth och Sonicworx, och för PC större utbud av pluggar och program i största allmänhet. De tunga pluggarna (Waves, NI mfl) finns för båda plattformarna, så det är fullt möjligt att göra professionella produkter på båda.

Numera, med XP odyl så är det rätt mycket mindre skillnad mellan dom än det varit, så om du inte har någon särskild anledning att byta är det förmodligen inte värt tiden och pengarna. Dock så känner jag flera som testat Mac OS X och blivit gravt imponerade, och som numera kör det hemma...

jag hoppade från win2k (som jag föredrar framför xp) till os9.. kommer absolut inte byta tebax till windows igen i studion de närmsta åren

  • Medlem
  • 2003-06-08 02:08

Håller nog med eskimo, det är en fråga om tycke och smak....

PC är bra till kazaa och Mac tycker jag inte man skall reducera ner till begreppet "dator"....

False messiah: Leve det esoteriska!

Men Atari då?

Kör på den plattform som du känner dig mest hemma på. Själv kör jag PC eftersom jag vet att jag kan lösa eventuella problem som uppstår. När Pro Tools eller nåt annat på Macen krånglar så står iallafall jag helt handfallen.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-08 16:56

Okej! Då vet jag lite mer! Tack!

Är ju mest hemma på PC och har inte pengar till Mac. Ska jag lägga ner pengar på studio blir det äkta hårdvara isf

Citat:

citerar:

Citat:

citerar: man får väldigt mycket mer dator för pengarna i PC-världen, om det inte rör sig om bärbart

Myt. Jag gjorde ett klipp.
Nej, korrektion. Två klipp.

Eh? vad menar du? Att Mac är prisvärt jämfört med PC, eller att PC-laptops är mer prisvärda än Mac?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 18:05

PC-laptops är mycket mer prisvärda än Mac-laptops ,tyvärr. Jag fick min Mac såld för 16 å 5, och den var en 667 Mhz-modell från i höstas. Se´n köpte jag en ny PC på 1,8 Celeronska hästar och fick 4 laxar över. I en laxask. PC´n är mycket snabbare. Även om Macen har sina fördelar, men jag lär köpa en ny eMac så fort pengarna säger: "Här är vi!"... För samma pengar som denna får man en iBook - och den är fin att se på, men seriöst, tragiskt långsam på allt.

Skillnaden är mindre när det gäller proffsburkar, dvs de som ligger och konkurrerar med Powerbooken (tänker då på IBM:s och Sony:s vräkmodeller framförallt). Sällan lika snygga, och sällan lika lätta, och definitivt sällan widescreen.

Du vet att många pc-processorer för mobilt bruk drar ner i halva farten när de kör på batteri? (Enligt vad jag hört iaf.) Just bärbart tycker jag faktiskt att Apple har rätt bra dealar, även om Ibooken inte ligger fullt lika bra till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-10 02:43

Om detta må de lärde tvista.

Jag trodde mitt förra inlägg mm förklarade min ståndpunkt med rätt vettiga argument (=Begagnad dator mot ny - snabbare dito - och rätt bra med pengar tillbaks i fickan)- och jag hade just en Powerbook G4.

Man köper det man vill ha, och om man får det man vill ha så blir man nöjd. Man kan jämföra äpplen och päron i all evighet.

Om du söker efter motargument - ptja, skärmen har något högre upplösning i 15" PB, men PC´n är så bra på att utnyttja skärmbredden i och med maximera-knappar och annat, så skillnaden blir ytterst försumbar. Den här skärmen är dessutom lättare att läsa i dagsljus än den på PB´n som är väldigt svåranvänd utomhus - man ser knappt skärmen oavsett vinkel / etc en ljus dag. Processorn går inte ned i hastighet såvida man inte själv ställer in datorn så. Macen har en del småfinesser, PCn har en del andra. Det blir en jämn match, men en PB kostar mer än dubbelt så mycket som en PC av denna kaliber. Samma minnesmängd, CDRW/DVD, lika stor hårddisk. Snabbare processor i PCn. Tyvärr.

Och du argumenterar med fel person...

Jag älskar Mac. Liksom. Också.

Såg att Apple nu sänkt priserna på sina laptops något, vilket innebär att jag fick bra betalt för min begagnade dator, som en fotnot. Deras priser är dock fortfarande så höga att man får en bärbar PC (som säkerligen vinner matchen mot Macen) PLUS en eMac för samma pengar. Till exempel.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 21:10

Benchmarking o likn.?

Jag är en trogen pc-användare. Men måste säga att powerbooken (1,5ghz) lockar med sin gedigna konstruktion och det intressanta OS X. För första gången på riktigt länge verkar det som om en powerbook g4 1,5ghz, 512 ram 80gb hd har fått en riktigt vettig prislapp. Med studentrabatt kan jag köpa en för ca 17000:- (lägger man till en tusing får man med DVD-brännaren)

Första frågan gäller prestanda...
Hur ställer sig pbooken (1,5 ghz, 512 ram, 80 gb 5400 rpm hd) gentemot en p mobile 1,7 ghz win xp (motsvarande hårdvarutillbehör), är det någon som vet? Ungefär hur många audiospår i cubase sx kan man spela upp på pbooken innan det hackar, hur många pluggar etc.? Får man vad man man betalar för, i processorkraft?

I övrigt... Funkar det bra att koda i .NET-plattformen på macen, t. ex. genom Virtual PC?

När det gäller ljudredigering på macen, är det bara BIAS Peak som gäller då? Eller finns det andra avancerade redigering-/masteringprogram?

Har hört att macen tenderar att ha långsam scrollning och seg skärmuppdatering - Isf. hur besvärande är det om man kör ex. kör 4 program och 6 explorer-fönster öppna?

Konkreta och ärliga svar uppskattas
Tack på förhand!

/Mikael W

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 22:28

Hoppla. Kanske vore läge att tala om för snubben att det här är en Mac-sajt. Ja, jag vet att det EGENTLIGEN kanske inte är det, men i praktiken är det ju faktiskt det.
Dessutom: Jag har jobbat professionellt med musik i snart 20 år, och jag kan säga att jag aldrig haft så mycket problem med något operativsystem som med OSX. Det skulle möjligtvis vara Windows 98 andra utgåvan. Och jag är inte ensam om den åsikten. Faktum är att många andra musiker funderar allvarligt på att skippa Macplattformen, till förmån för det ganska stabila och rejäla Windows XP Pro. OS X hänger sig, låser sig, strular och krånglar hela tiden. Vissa påstår att detta har att göra med dåligt skrivna program. So what, säger jag. Det är likförbaskat lika mycket strul. Min rekomendation i dagsläget är att köpa en snabb PC...

Ojojoj! :eek:

  • Medlem
  • 2005-02-04 22:38

99musik är varken Windows eller Mac. 99musik är musik. Inget annat.

Inga religiösa datorplattformskrig på 99musik tack! <- Upprepa tills ni förstår.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-04 22:41

Det fanns en ny sån här tråd också, detta är en asgammal... :-/ 99musik är tydligen inte bara musik, det är även förvirring...

Ursprungligen av PF:

Det fanns en ny sån här tråd också, detta är en asgammal... :-/ 99musik är tydligen inte bara musik, det är även förvirring...

Bob hund har skrivit en utmärkt låt på detta ämne. "istället för musik förvirring" rekomenderas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-04 22:43

Woha!

Ett snabbt inlägg från mig så här en fredagskväll: Jag bytte från PC till Mac för 2 år sedan. Där efter tog mina problem slut. Det är så jävla stabilt att jag inte behöver bry mig om något annat än att göra det jag vill göra. Och jag kör mac ca 10h om dagen. Jag fick min första PC när jag var 6 år gammal, så jag är inkörd PC-användare, DOS 6.22 är min bakficka. Men efter 2 år på Mac så är jag såld.

Men visst är det massa problem, inte för mig, men för massa andra. Halva företaget jag jobbar på kör Mac. Och 80% av dem har problem med sina datorer. Saker strular, saker funkar inte, det blir stora bokstäver så fort det skriver något... osv. SBT som man brukar säga. Och det gäller nog oavsett vilken platform du kör..

Kort sagt. Hårdvaru-platformar är som musik, ingen kommer förstå varför någon annan kan ens tänka sig att välja det man inte valt själv, men likt förbannat så gör folk det. Och när man valt så gäller det att hålla reda på sin maskin. För gör man inte det så är man rökt. Man kan köpa en PC, fylla den med skräp och den kommer sega ut som faaan, detsamma gäller en Mac..

Oj, det blev snabbt, men inte kort
Nu ska jag dricka mig en Gin&Tonic till

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 00:18

He, javisst ska man hålla rent i datorn - Det är jag väl medveten om.
För min del är det hela inte fråga om stabilitet. Det relevanta i sammanhanget är huruvida powerbooken lever upp till de prestandakrav man kan förvänta sig av en modern laptop inom musikproduktion. Eftersom jag inte kan låna någons powerbook och se vad den går för, så uppmanar jag dem som har erfarenhet av mac och pc att ge lite konkreta beskrivningar av vad som fungerar bra och mindre bra i förhållande till respektive plattform, inom musikproduktion i synnerhet. (Observera att detta endast gäller laptops).
Dessutom skulle jag vara tacksam om någon vill kommentera Microsofts Virtual PC - Dvs. om det är fullt möjligt att programmera i MS Visual Studio på macen.

Tack.

/Mikael W.

Bevaka tråden