Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC vs. Mac

Tråden skapades och har fått 213 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"I övrigt... Funkar det bra att koda i .NET-plattformen på macen, t. ex. genom Virtual PC?"

jorå.. http://www.mono-project.com/ är ett annat alternativ

• Oregistrerad
  • 2005-02-05 00:22
Ursprungligen av Volantiz:

"I övrigt... Funkar det bra att koda i .NET-plattformen på macen, t. ex. genom Virtual PC?"

jorå.. http://www.mono-project.com/ är ett annat alternativ

Utmärkt, tack Volantiz - Du hann posta ditt meddelande före mitt!

/Mikael W.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-05 00:24

Är det ens något att tvivla på? Powerbook är de finaste laptops man kan finna. Powerbook är state of the art. Måste upplevas.

• Medlem
  • 2005-02-05 00:30

Jag är också van Pc användare, men när jag skulle bygga egen ljudläggningsstudio så blev det mac. Just mycket pga att det inte finns så mycket spel och bösprogram som man kan kasta in i macen. Perfekt, då blir det BARA ljud i macen. Och dator som dator, ju mer applikationer man stoppar in desto större risk att grejer krockar etc tror jag.
Och jag har fått den uppfattningen att pc kan man konfigurera som man vill, mycket att vela bort sig på men det går att få ett stabilt system men man måste lära sig ganska mycket om hur datorn funkar och hur man löser problem. Medans macen är byggd att det ska fungera direkt, man skall inte behöva vara datatekniker för att få det att fungera. Å andra sidan om det är nåt strul, och man vill ändra på något, så går inte det. Då blir man förbannad, men så länge allt funkar så gör det ju inget att man inte har alla inställningsmöjligheter.
Ta bara exemplet om en cd skiva fastnar i släden, man trycker på eject men macen vägrar svara. Hade det varit en pc hade man först försök med den manuella knappen. Funkar inte det så stäng av, tryck in en nål eller nåt vasst i det lilla hålet och dra ut släden, funkar alltid. Men en mac, efter att ha tryckt på eject till förbannelse, försök komma åt nån manuellknapp som inte finns, starta om men musknappen nertryckt och be för att det skall funka, gör det inte det så får man be igen och hoppas att man slipper montera isär cd-läsaren. Men som sagt, det inträffar inte så ofta

"Å andra sidan om det är nåt strul, och man vill ändra på något, så går inte det."

I OSX så kan man ändra på helt sjukt mycket behind the scenes.. upp med terminalen och latja runt lite så ska du få se på grejor ..det hjälper iofs om man har koll på någon UNIX-variant sen tidigare. Det är en av de stora orsakerna till att jag switchade till OSX.. jag är UNIX-tekniker i grunden och föredrar system som jag kan ta kontroll över ifall jag skulle behöva det.. tyvärr så går inte det i windows ens i närheten av lika mycket

Måste säga att Windows XP är det stabilaste OS jag kört hittils, om än väldigt resurskrävande. OS X är dock mycket snyggare och glassigare, alla knappar ser ut som små karameller som jag blir sugen att äta.. Men glassighet tröttnar man på efter ett tag eftersom det segar ner, har stängt av alla snygga "effekter" på min XP-burk.

dalle: kolla in http://bb4win.sourceforge.net/bblean/ ifall du vill ha XP ännu mindre resurskrävande.. och imho snyggare dessutom

Volle: Kollade sidan och det verkar finnas en hel del inställningsmöjligheter. Inget för nybörjare dock. Kan vara värt att kolla upp när nya burken införskaffas.

Det är inte så läskigt som det först kanske ser ut. Ladda hem filen.. packa upp.. kör blackbox.exe .. så stänger den ner explorer och drar igång bblean-gränssnittet. Menyerna får man genom att högerklicka på desktopet. .. man behöver inte ens konfigurera någonting för att köra det

tillägg: om man inte installerar det så är det i värsta fall bara till att starta om datorn för att komma tillbaka till explorer.. alternativt döda processen blackbox och starta explorer.exe (ctrl-shift-escape för att snabbt komma dit)

Volle: Då litar jag på dig och gör det medsamma.. Ifall du inte ser mig på forumet ett tag framöver så vet du hur det gick..

Edit: Testade och det började fungera på en tiondels sekund typ! Kul! Stilrent blev det med!

Pc är bäst.

...förlåt, kunde inte låta bli...

hm, jag tycker att mac e hårdvara & PC e mjukvara.

fan jag vet inte men: MAC verkar ha funkis "firmware" och PC har mjah som det e..._...!

kallback: det var väldigt insiktsfullt sagt! Ehumm...

jag e trött att vara PCanvändandare, mina guld_program finns bara på PC dock - men jag har svårt för minimjuks skitprodukter som OS, jag gillar dem inte men har inte haft nått val. jag gillar nog inte "firmwaret" på macarna (tror jag edit: fördom!? otestat!!) heller .. jag längtar efter grejjer jag trivs med i verktyg. **jag går inte in på det senare för då kommer jag skriva en "trådRoman"...

tokedit: vad gör man med PCns/minimjuks produkter om inte pillar med dess parametrar för att få allt att funka? (i min mening för att bli halvnöjd iaf) ska bli kul när jag får chansen att kolla vad mac-grejjena går för eller alla andra alternativ som linux m.m .. jag e nog lat och vill att saker och ting ska funka o flyta på bara, det e väl allt. *ref trådRoman

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-05 11:06

Ok att Visual Studio fungerar i Virtual PC men hur blir prestandan? VS är ju inte direkt Formel 1 under XP om du inte har snabb processor och bra med minne...
Har för mig att man bara kan allokera 512Mb under VPC (kan ha fel) och det är lite lite för VS...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-05 12:50

Exakt, jag anspelade på den

ok ! jag som är lite seg av gårdagens bravader.

PF/snoensko: kanske borde vara underrubriken på offtopic? "istället för 99musik, förvirring"

lasselu: prestandan där blir riktigt kass.. monodev finns annars som ett lite bantat alternativ

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-06 09:37
Ursprungligen av Volantiz:

lasselu: prestandan där blir riktigt kass.. monodev finns annars som ett lite bantat alternativ

Tänkte väl det...:)

Jag vet att detta är uttjatat, men vad finns det för argument egentligen att välja mac? ett exempel, för 33.295,00 kronor får man: Två 2,5 GHz PowerPC G5-processorer med dubbla kärnor
1,25 GHz systembuss per processor
1 MB L2-cache per kärna
512 MB minne (533 MHz DDR2 SDRAM)
250 GB seriell ATA-hårddisk
16x SuperDrive (dubbla lager)
Tre lediga PCI-Express-utbyggnadsplatser
NVIDIA GeForce 6600 med 256 MB GDDR SDRAM

för 27085 kr får man denna pc:
AMD Athlon 64 FX-57 2.8GHz 1MB
8gigabyte (1024MB KINGSTON 533MHz DDR2 CL4,)
Maxtor Maxline III 300GB 7200RPM 16MB UMDA133
Scsi Maxtor Atlas 10K V 147GB U320 WIDE
FATAL1TY X800XL ABIT ATI X800XL 512MB PCIe HDTV DVI

den senare konfigurationen dödar ju macen prestandamässigt...
huvudargumentet att välja mac verkar ju vara
1) logic 7 finns inte till pc.
2) mac är för seriösa användare.
3) pc är så svåra att konfigurera.

är det bara jag som inte tycker att det håller?
varför betala MER för en sämre dator?

ps. det där "bara seriösa människor använder mac" har jag aldrig förstått. tycker snarare
att det är snobberi att slänga ut en massa pengar på en dator som är sämre bara för att man "kan".

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-07 11:56

Jo... visst är det konstigt att folk kan lägga till dom lapparna för en dator, det är nog inte själva datorn... det är helheten.... jag skulle iofs aldirg köpa en dator för över 15laxar... varesig palt-form.... palt i modermodemet vore iofs trevligt..

Men denna frågan kommer vi säkert aldrig att lösa... som ett deffekt korsord eller nått....

Jag köpte mac för att jag var tvungen att ha Final Cut när jag gick filmskola. Har bestämt mig för att jag ska vara nöjd, sitter inte och kollar specar kors och tvärs, det kommer hela tiden snabbare och billigare datorer speciellt i pc-svängen. Behöver lite mer minne, thats it. Saknar iofs. timeworkspluggarna: phasern och reverbet.

aight! ledsen om jag hade en något hatisk ton i mitt föregående inlägg... det var inte menat så. mer förundrad över vad folk väljer att lägga pengar på!

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-07 12:01

Jag tycker ost är dyrt... men köper det till mackan ändå.... hatar leverpastej....

Smaken är som baken... Och Mac funkar ju bra för många. Fick jag en Mac skulle jag garanterat vara nöjd! Tomten?

• Medlem
  • 2005-12-07 12:04

Varför måla köket blått med en färg som kostar 150 kr när man kan måla det grönt för 129 kr?

Jag tycker också att Apple borde sänka priserna. Dom skickar två mail i veckan till mig, tycker det står samma sak varje gång, samma priser trots att det är kampanj. Ipods hit och dit, digital livsstil med bilder på söta kvinnor och barn. Dumpa priserna istället får o hålla på o jiddra!
Vad katten är Digital Livsstil, är det en sån jag har nu? Uppenbarligen kan man vara bakis, även med denna livsåskådning.

Kanske måste man ha familj för att det ska räknas som Digital Livsstil. Jag vill ju bara göra musik och trixa runt lite.

ost

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-07 12:17

sug på denna: .... jag får massa bilder av billgates.... sånna här får jag hela tiden:

kanske hörde hemma i dagens dåliga skämt??

Huh, vilken läskig bild.. Sådär vill man ju inte ha det.

Bevaka tråden