Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC vs. Mac

Tråden skapades och har fått 213 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-12-08 02:28

Hårda paket:
Min bärbara är en Powerbook Pismo (asså en Mac då va asså va).
Vid årskiftet fyller den sex år.
Den har 256 MB RAM.
Jag kör Mac OS X 10.3.9 på den (näst senaste verren av OS X asså va) och ska snart uppgradera till Tiger (senaste verren av OS X asså va) eftersom det tydligen ska gå ännu snabbare även på Pismon.
På Pismon kör jag lite allt möjligt såsom surf och mail, Live och Cubase SX för mindre förproduktioner, klipper lite film på den och så använder jag den som videospelare. Den är inget fartmonster, men det mesta av det här fungerar alldeles utmärkt.
Jag upprepar: Den har 256 MB RAM.

Dagens uppgift: Ta en sex år gammal PC laptop med 256 MB RAM, tryck in senaste Windows XP i den och rocka loss med ovanstående sysslor i de senaste versionerna av respektive program. Have fun!

Varför folk betalar några tusenlappar extra för sina Macar kan man spekulera över i evigheter. För mig är en Mac en god investering av ett flertal skäl, varav det främsta är nyttan som jag har av den och bland övriga att den oftast håller i evigheter och har ett ganska bra andrahandsvärde. När jag sålt Macar som jag använt sedan början av 90-talet så brukar jag få en tredjedel av vad jag gav för dem 3-4 år tidigare. Det får man förmodligen inte för en lika gammal PC om inte köparen ifråga just precis har rymt någonstans ifrån, och i synnerhet inte om PC:n är ett hemmabygge (vilket brukar krävas för att få burken att fungera tillförlitligt).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-08 02:38

Vad var det 99musiks FAQ sa om religiösa strider nu igen?

Tänkte bemöta lite argument, men kom fram till att Mac/PC-tokar som är religiösa ändå inte skulle bry sig så jag struntar nog i det

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 02:49

Jag skiter i vilket! Bryr mig verkligen inte om vad som är bäst eller har bäst prestanda. Även om det kan va kul å snacka om det. Jag köpte en Mac för att jag ville köra med Logic inget annat. Skulle Logic rocka på en Commodore 64, Amiga, atari så hade jag kört på det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-08 02:50

KWS: Om du lödde ihop dem så kanske...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 02:57

HAHAHA

  • Medlem
  • 2005-12-08 02:59

Men... själva syftet med religion är ju att ha något att strida om! Annars skulle ju inte jag kunna ha mer rätt än du (hemska tanke).

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 03:00

NU .. såg jag din avatar Bird
Snyggt!

  • Medlem
  • 2005-12-08 03:55

mhmm... logic är optimerat för mac, det är inget snack om det. men det var ju ett smart drag av emagic att sluta göra det till pc, om jag kunde köra logic pro 7 lika fläckfritt på en dator som kostar mig 12.000 istället för 34.000 , så skulle jag göra det. undrar hur många andra som skulle göra det? blir musiken bättre för att jag betalat 20.000 extra för att inte ha högerklick och ett äpple på sidan av datorn? Förresten är det tufft att mac äntligen har kommit med en mus som har högerklick. bara 20 år försent, men ändå!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-08 08:53
Ursprungligen av apanbort:

mhmm... logic är optimerat för mac, det är inget snack om det. men det var ju ett smart drag av emagic att sluta göra det till pc, om jag kunde köra logic pro 7 lika fläckfritt på en dator som kostar mig 12.000 istället för 34.000 , så skulle jag göra det. undrar hur många andra som skulle göra det? blir musiken bättre för att jag betalat 20.000 extra för att inte ha högerklick och ett äpple på sidan av datorn? Förresten är det tufft att mac äntligen har kommit med en mus som har högerklick. bara 20 år försent, men ändå!

Högerklick är för fjollor! Riktiga män kör tangentbordskommandon!

Arete: nej, du har så rätt... det är som att försöka omvända en 13-årig livets ordare ;P

http://www.ichatgay.com/ ganska roligt faktiskt

att ni inte får virus på macarna är bara för att det anses extremt "lamt" att koda virus till mac. det ger helt enkelt ingen status bland de onda kodarna att ha gjort ett sådant. därför har ni inga. Ungefär likadant är det på linux, fast där kör de det själva, då är det ingen bra idé att koda virus som slår tillbaka på deras bröder

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 09:14
Ursprungligen av apanbort:

http://www.ichatgay.com/ ganska roligt faktiskt

att ni inte får virus på macarna är bara för att det anses extremt "lamt" att koda virus till mac. det ger helt enkelt ingen status bland de onda kodarna att ha gjort ett sådant. därför har ni inga. Ungefär likadant är det på linux, fast där kör de det själva, då är det ingen bra idé att koda virus som slår tillbaka på deras bröder

Eller så är det för att virustöntarrna inte har fattat att vba-makron inte funkar i osx...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ganska skönt att hackerserna tänker på det viset, att man är lam, en lamer...Så kan man göra musik istället för att installera om Windows en gång i veckan. Hoppas inte Apple går för mycket i säng med Gates, då kanske det blir tuffa tider för oss lamisar.

FIKSOFOKSI: det är väl att hårddra det, det där med hur bra din dator fungerar hänger faktiskt på dig själv. Men jag tycker ändå att det är bra att konkurrenslagen finns, annars hade microsoft dominerat totalt... de ville ju köpa upp apple och sänka dem, men det satte konkurrenslagen stopp för. Inte för att jag hade haft något emot det, men konkurrans i sig är
bra! jag är inget större fan av Microsoft heller, men däremot ska det bli spännande att se hur windows vista är, testade betan, och det är grymt snyggt. knäcker Tiger med hästlängder fast det är såklart subjektivt till tusen.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 09:15
Ursprungligen av apanbort:

FIKSOFOKSI: det är väl att hårddra det, det där med hur bra din dator fungerar hänger faktiskt på dig själv. Men jag tycker ändå att det är bra att konkurrenslagen finns, annars hade microsoft dominerat totalt... de ville ju köpa upp apple och sänka dem, men det satte konkurrenslagen stopp för. Inte för att jag hade haft något emot det, men konkurrans i sig är
bra! jag är inget större fan av Microsoft heller, men däremot ska det bli spännande att se hur windows vista är, testade betan, och det är grymt snyggt. knäcker Tiger med hästlängder fast det är såklart subjektivt till tusen.

Som vanligt blir väl den stora och avgörande skillnaden att Tiger fungerar...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

don: de fattar de, de bryr sig bara inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 09:17
Ursprungligen av apanbort:

don: de fattar de, de bryr sig bara inte.

Ibland är ignorans lycka..

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

don: så är det faktiskt inte, körde första betan, och det var grymt stabilt. läs inlägg från andra som testat det, och få samma svar. ganska imponerande med tanke på att det var långt ifrån (halv)färdigt då.

don: eller hur! måste erkänna att det är rätt jobbigt med dessa virus och trojaner!

peth: hela konceptet är ju extremt gay så det väger inte upp fast östermalmskillarna med mac och I-Incestkrull som gör bubbelgumsremixar av gamla 70-tals hits kanske tycker annorlunda, vad vet jag? ;D

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 09:24

HOHOHO

"östermalmskillarna med incestkrull som gör bubbelgumsremixar av gamla 70-tals hits"

EDIT: Tur att jag sparade den eftersom du editerade den sen...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

jag är pc-fanatiker. fast det har ni väl redan fattat

apanbort: Vad är problemet egentligen? Varför alla dessa osammanhängande påståenden?
Om man nu ska gå in på priser ännu en gång så kan man köra ett intressant litet test. Jämför apples dyraste laptops med andra liknande laptops, t.ex. Sony's Vaio-serie eller någon Frost ACM.

Sen det där med virus.. jag vet mycket väl att det går en massa sådana påståenden i vissa kretsar.. men jag kan lova dig att det är rent komplett skitsnack.

edit: "jag är pc-fanatiker" .. ok.. där var problemet.

don: fan!!! hehe

jag skulle aldrig köra frost eller vaio, bygger mitt själv. skillnaden är att valet finns! att dra in sådana argument är bara knasigt, när du inte kan välja en "jättebillig och jättebra" mac.

Volantiz: det verkar som både du och jag har känningar i den branscen då

  • Medlem
  • 2005-12-08 09:35

apanbort: Dags att tagga ner lite på religionskrigandet va?

jgb: ja, det har du rätt i... men det är lätt att bli i gasen när man tycker att något är intressant.

Måste bara säga min åsikt. Har kört linux i min desktopburk i två år, inte en ominstallation eller/mask/virus osv. Nu vore det ju rätt trevligt om man kunde ha en burk till både desktop/musikdator utan en massa antivirus anti hela internet. Virus i burken är förlorad kreativ tid och väldigt tråkigt.

Nästa burk blir troligen en Mac.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 10:49
Ursprungligen av Mosquito:

Måste bara säga min åsikt. Har kört linux i min desktopburk i två år, inte en ominstallation eller/mask/virus osv. Nu vore det ju rätt trevligt om man kunde ha en burk till både desktop/musikdator utan en massa antivirus anti hela internet. Virus i burken är förlorad kreativ tid och väldigt tråkigt.

Nästa burk blir troligen en Mac.

Gott val, det var det som gjorde att jag gick över också, helt plötsligt har du både en x-nix/nux och en desktop i en och samma paket, som dessutom är kompatibel med resten av världen...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Bevaka tråden