Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC vs. Mac

Tråden skapades och har fått 213 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-09 13:23

4tusen.... dom ökar ju cachet med.... fast iofs vore dom ju kunna slänga med nya kanter så datan ser fin ut i det priset....

  • Oregistrerad
  • 2005-12-09 13:27

tja, eller så lägger du till 6500 och köper en ny iBook... 12"

Tibooken är den snyggaste G4 powerbooken dom gjort, alu ser helt cp ut om du frågar mig.. till skillnad från iböckerna som minsann är skitsnygga... fast jag önskar ändå att powerböckerna fortfarande sett ut som pismon, fast lite tunnare (och lättare...=)

---

"du är aldrig tuffare än din sista <valfritt>"

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-09 13:31

Det är iofs synd att dom bommade på kanten som flagar.... annars är den asnais!! iBook är den snyggaste tycker jag, och prisvärd, sen kan ju flickvännen få ärva 550n desutom.

Jag tycker att G3 ib är ascharmig, tjejen har pfs gamla och skriver på, sjukt tuff är dasslocket!!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-09 13:38

Men 4k för att få en 1.2 ghz tibook, det är ju en superdeal! Jag uppgraderade min pismo till g3-900 och jävlar vad den klockade sen, slängde dessutom i en 7200rpm disk och 1gb minne... otroligt prisvärt, kostade mig $350 för professorn, sen kostade ju resten av grejorna skjortan, men jag hade fått pismon gratis av en polare som tyckte den var "slut" så det blev en bra deal för mig...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Apple har ju blivit förtjust i svart på sistone (se tex ipod), och med största sannolikhet har nya intel-powerbookarna nytt utseende. Det ryktas om kolfiber och det kan säkert bli ganska snajdigt.

Om de nya bärbara burkarna kommer i januari så kan det vara en idé att försöka sälja den gamla nu om du vill maximera förtjänsten. Å andra sidan är den såpass gammal att den inte kan droppa så mycket mer och det är lite snopet om de nya maskinerna dröjer.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-09 13:57

Jo viist skulle den bli räser, men jag vill ha en 12" tror jag, och ska vänta på stålar och nya modellerna.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-09 15:47

Fördelen med de som köper begagnat är att det finns en diger hop gamla Mac-gubbar på 45+ som älskar gamla macar å betalar bra, de har knappt koll på Apples hemsida och nya prylar utan gillar trygga köp å går på ~ 5 år gamla burkar. Tillgången är ju inte skyhög, vilket innebär att priserna håller sig pigga.

Tusen tack för all information, särskilt Volantiz. Kan jag lita pà det du säger, att Acer fyller laptoppen med skräp? Om sà är fallet lutar det nu starkt àt en powerbook. Ty:
1. Det blir inte sà stor skillnad i pris mellan de mer högkvalitativa Pc-laptopparna och powerbooken med studentrabatt.
2. Spel fanns till macen. Kliar det för mycket i fingrarna efter ett halvàr fàr jag väl köpa en begagnad pc och hotta upp. Eller en Xbox.
3. Nu vinner powerbooken med 3-4 punkter i min lilla +/- lista.
4. Pratade med min lärare som känner en del av folket pà apple. Han tror inte pà ryktet om de nya macarna redan i januari. Snarare 6 mànader till... ergo: Jag tjackar dator i mellandagarna.
5. Varför har jag börjat med att skriva allting i 1,2,3 form? usch.

David L: Jag kommer hem till Sverige över julen och till Stockholm i mellandagarna. Vi kan kanske träffas dà? Jag slàr en signal... Till Paris är du välkommen när du vill, dock kan de vara lite problem med boendet eftersom cité är väldigt hàrda pà hur mànga dagar man fàr ha gäster. Men det gàr förmodligen att lösa om jag bara blir förvarnad i tid.

Ursprungligen av Valfrid:

4. Pratade med min lärare som känner en del av folket pà apple. Han tror inte pà ryktet om de nya macarna redan i januari. Snarare 6 mànader till... ergo: Jag tjackar dator i mellandagarna.

Apple är famösa för sin hemlighetsfullhet, men jag tycker ändå ryktena verkar peka på att något nytt intel-relaterat kommer att släppas i januari. Steve Jobs ska hålla Keynoten för MWSF 10 januari, och det brukar han göra när något större ska släppas. Jag skulle åtminstone vänta de två veckorna - det är så lite tid att vänta om ryktena har fel, och du kommer nog känna dig snopen om Apple kommer med en kraftigt uppdaterad powerbook två veckor efter att du köpt din. Om inte annat så brukar de ha utförsäljning av gamla modeller om du inte vill ha en förstagenerationsburk.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-10 19:31

kolla lagerrensningen här:

Plus att dom på förstasidan säger att om man köper data innan jul så får man 512mb extra ram kostnadsfritt...

http://www.kullander.se/index.php?p=http://www.kullander.se/lagerrensning.php

---

"du är aldrig tuffare än dina minnen"

valfrid: Det finns väl datorbutiker i närheten av där du bor? Jag rekommenderar att ta en tur till några sådana butiker någon dag och känner lite på hårdvaran. Lyft på burkarna.. vrid lite lätt på dem för att se om de låter som att den ska spräckas eller om den har lite stabilitet.. stäng och öppna dem ett par gånger.. tryck på skärmarna när de är ihopslagna för att se hur de skulle tåla att hoppa runt i en väska.. knappa på tangentborden.. lyssna på hur högt fläktljud den har vid lättkörning.. låter den hela tiden?.. Kolla på skärmen från lite olika vinklar.. Se vad de har för portar, och är det verkligen fullsize-portar eller jobbigt jox som miniusb/fw? Ta känslorna du får ut av varje test och multiplicera det med hundra.. för så irriterad kan man bli på smådetaljer som "dålig ljusstyrka i skärmen" efter ett tag. Det finns säkert en massa annat man bör kolla upp också. Kör de här testen på ett par acer-burkar och på t.ex. apple-burkar så kommer du nog märka en ganska så stor skillnad.
Hur som helst så är de ju väldigt billiga.. så visst finns det helt klart en mening med dem (precis som för behringer). Jag tycker däremot att det låter som att det inte är något för dig eftersom du tagit upp powerbook som ett alternativ och dessutom inte verkar behöva ta ett extra lån för att lägga några lappar till på en mer användbar dator som dessutom med största sannolikhet kommer gå att använda mycket längre.

http://www.notebookreview.com/ <- där är en bra sida med en väldans massa detaljerade reviews. Problemet jag märkt när jag browsat den sidan är att de flesta recensioner är lite väl positiva.. men man ändå kan få ut en massa bra info därifrån

Jag tycker det är dags att säga det alla tänker på men ingen har sagt... den främsta anledningen att många köper pc istället för mac när det gäller musikproduktion är nog för att man slipper betala för alla program...

Ursprungligen av apanbort:

Jag tycker det är dags att säga det alla tänker på men ingen har sagt... den främsta anledningen att många köper pc istället för mac när det gäller musikproduktion är nog för att man slipper betala för alla program...

Konstigt, det ingår ju GarageBand när du köper en ny Mac och det klarar sig de flesta skapligt långt på. Vad är det som ingår för musikproduktionsprogram när man köper en PC :rolleyes:

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-12-12 14:56

apanbort: du behöver ju inte köpa program till macen heller (om du inte vill)...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 16:25
Ursprungligen av Mårre:

apanbort: du behöver ju inte köpa program till macen heller (om du inte vill)...

Det är ju tur att det finns en del människor som betalar för mjukvaran dom använder så att utvecklarna har råd att göra nya versioner (som andra laddar ner med gott samvete...)...

:Q

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

inte lika bra/lätta att få tag på har jag hört *harkel*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-12 16:26

Det känns så otroligt passé att ha ett risigt hembygge fyllt med warez.

Som tur är har polisen börjat knacka på hos folk som fultankar. Bra det.

Plötsligt blev inte skruttpecen så billig längre...

  • Medlem
  • 2005-12-12 18:58
Ursprungligen av PF:

Det känns så otroligt passé att ha ett risigt hembygge fyllt med warez.

Så du menar att det en gång i tiden inte var "passé att ha ett risigt hembygge fyllt med warez"...

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-12 18:43
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-12 19:22

Nej, folk överallt gjorde så även om jag alltid var passé redan då och körde Mac... hrm! Min första moderna dator med färgskärm å allt var en PowerMac 7200, en charmig burk jag älskade högt och heligt. Den gjorde vi Yellow Orange med som blev en stor hit på mp3.com.

Zwopper: Ubuntu rullar på min gamla PIII 450 som jag fick av Frebrik här på forumet. Jag tycker det är rätt kul men du får gärna skriva en utförlig text i stället för att droppa länken hela tiden. Vore faktiskt skoj om du kunde berätta lite mer. Det du säger om "slå på arkiven i multiverse!" säger mig nada. Har tagit hem lite små spel och sådär, vet ingenting om Linux så jag är rätt lost. Lättanvänt är det ju inte på något sätt alls, jämföra med Win / OS X kan man inte heller. Grafiskt sett påminner det väldigt mycket om MacOS 9 faktiskt. Och det är ju charmigt... Det sitter ett ljudkort i burken, ett Montego tror jag. Och så finns en joysticksladd med midi in å ut. Kan jag... ubunta ihop de bitarna till ett musikpussel? Står ju en hoper midiskrot hemma som gärna tar sig ton. Fick även med ett Opcode-midi-interface, linuxdrivare för det, possible? Studio 64 XTC tror jag det är. Vore ju tokhärligt med nå't kul program som kunde rocka ihop allt det. Till och med SCSI i PCn... så även i Akai S1100 & S1100 EX... koppla ihop?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-12 20:06

@PF: ...som tidigare nämnts i detta eminenta forum...
Hämta & installera Automatix & Easy Ubuntu, så får du fullt MIDIstöd & hela mellevitten...
Dessutom finns det lite fina länkar i forumet på www.ubuntulinux.se
Oooops! - Nu gjorde jag det igen! :eek: :rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-12 20:07

Det där är bara så oerhört icke-informativt tyvärr. För en nolla som mig!

Dessutom: Den sajten är vidrig, känns närmast som någon frikyrklig PC-sajt.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-12 20:14

Ok! Kolla www.ubuntulinux.org då!
Automatix & Easy Ubuntu vet jag att jag direktlänkat till förut, det är klickbara länkar som fixar allt åt dig, du behöver inte kunna Greger.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-12 20:17

Jag ska anlita dig nästa gång jag behöver formulera en instruktion! "Klicka ba. Enkelt ju!". Pedagogpriset 2006!

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-12 20:19
Ursprungligen av PF:

Jag ska anlita dig nästa gång jag behöver formulera en instruktion! "Klicka ba. Enkelt ju!". Pedagogpriset 2006!

DOH! :hmmm:
Men läs innantill då! - kan det va' nått?!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-12 20:21

Hrm. Passa sej, jag kanse insallerar sen Winnows 89 igen på senna datamasinen.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-12 20:24

ADB-maskin?!?!?
Vafalls?!?!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-12 20:38

(Har till och med installerat Ubuntu två gånger (x 2 h) för att 98-CDn inte kunde formatera om disken efter att Ubban varit där och buntat om allt innan. Stört omöjligt. Eller så är jag inte PC-kompatibel (bara att hoppas)...

  • Medlem
  • 2005-12-12 20:41

Zwopper och PF: Ni kanske skall ta det via PM tills dess att ni fått ordning på det eller totalt misslyckats? Då kan det vara dags att rapportera om det hela. Eller starta en helt ny tråd om hur man får snurr på Ubuntu och midi/audio?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-12 20:42

Äsch, det är lugnt, jag har fått alla instruktioner vettu! www.frireligios-linux.org/believe/amen.htm

Bevaka tråden