- Baba G
- Medlem ●
Ack, får väl hålla till godo med bilder istället Men synthen är i behov av att stämmas så då åker man väl på att öppna den iaf :rolleyes: .. det är nog bättre att överlåta det åt en mer kunnig person, så inte synthen brinner upp eller man får sig en kyss .. någon som kan tänkas fixas det och bor i närheten av Falun? Annars brukar jag besöka Götet med jämna mellanrum.... hmmm..
Jodå, det funkar allt med dom rattarna.. men sen håller den sig inte riktigt stämd över flera oktaver. Ska man spela två oktaver högre får man alltså justera någon av tunerattarna igen.. men den låter ändå förbaskat bra dock vore det bra om det gick att fixa
native: Tackar! Nu ska jag nog kunna stämma den själv. Var lite skraj att man var tvungen att behöva öppna hela maskinen för att kunna fixa det, men alla trimpots verkar ju vara åtkomliga iaf. Tänkte aldrig på att det var det dom små hålen i panelen var till för
Insåg nu att jag borde nollställt synten innan jag skickade den...
Parakeet, klart mera spännande ljud än i fabriksbankerna, så mig gör det inget, ska börja dumpa lite ljud till datorn och städa upp och fixxa en massa favoritljud, samt lämna plas för lite egna kreationer. Vet redan nu flera av dina ljud som kommer med där.
Kul! När jag gör ljud så försöker jag göra *användbara* ljud, inte bara ljud som visar vilka fräna grejer man kan göra, som de flesta presetljud. Att de sen inte alltid låter så häftigt må vara.
När jag läste in ljuden från Waldorfs sida så hittade jag ett som hette "stora pattar". Man blir ju nyfiken på hur editören tänkt.
Tjo!
Jag tror Volle har något litet macmeck jag kan ta del av, så interface-biten verkar löst. Nu kom det hårda julklappar på posten idag också. Ungefär 28 kg med fredagsgodis. Har möblerat om hela vardagsrummet men måste nog i alla fall möblera om skrivbordet här nu... jösses!
Nu är det hårt ska ni veta.
Yamaha TX816 + DMP 11 och en smart midi-switcher också signerad moped, småbíls, båtmotors, saxofons, trumpets, trummaskins,.. ja, säkert även chips & ostbågstillverkaren Yamaha.
Pf: vad har du nu egentligen? har tappat räkningen
Jag med!
V-Synth, 1080 m dnc+tch, TX816, DMP11, Prophet VS, Juno 2, Spirit Notepad, Phase 26 USB, LaCie ext 120 gb, Toshiba Satellite m div sfw samt lite andra hemliga grunkor. På inköpslistan står aktiva monitorer.
Rätt trevligt fredagsmys det här må jag säga. Mörkret har sänkts över Stockholm och det perfekta syntljuset har infunnit sig. En kall bira och DX7-harpan layer:ad med en grottfet pad från 1080, lite skumma VS-klockor. Funderar på att koppla in Juno 2 i V-Synth audio in för att kunna doppa den i lite effekter, annars behövs en effektenhet till, till den. Testar alltså 816 med en enda TF1:a just nu, vet ännu inte hur jag separerar dem ut på olika midikanaler. Måste man koppla in > thru > in > thru då möjligen? Amino?
Testar alltså 816 med en enda TF1:a just nu, vet ännu inte hur jag separerar dem ut på olika midikanaler. Måste man koppla in > thru > in > thru då möjligen? Amino?
Du använder bara den MIDI-in på framsidan och ställer varje TF-1:a på COMMON. Jag lämnade varje TF-1:a på Omni On och MIDI-kanal 1. För att ändra det håller du inne knappen vid sidan om displayen på varje TF-1:a (SELECT?) tills den visar en siffra. Därefter trycker du en gång till på den och du kan ändra MIDI-kanal med +1/-1. Ytterligare en gång och du kan stänga på och av Omni, och en tredje gång och du kommer åt Master Tune, vilket är ett måste att ändra på.
Det är värt att kolla manualen. Man behöver nästan bara läsa ett par sidor innan man förstår i princip allt.
Själv har jag nyss tittat i en synthmanual där det står hur man spelar La Paloma med ett trombonljud! BWAHAHAAHAAAAA!!!
PF: Det var ingen dålig lista! Minns när jag köpte mina nya aktiva monitorer, vilket lyft det blev att göra musik! Det har ökat effektiviteten avsevärt hemma hos mig, framför allt när man mixar... :kaaaka!:
EDIT: Nu är jag helt pantad, glömde säga det viktigaste...jag rekommenderar starkt ett bluesky system 2.1. Så, nu var det sagt. Likabra och köpa riktiga grejer direkt har jag kommit på.
Hehe!
Jodå, jag löste det där, det var no problems. Har ju midikablar i gömmorna här, så jag körde på thru-leken. Ett misstag eftersom jag sedan upptäckte att Omni On var på på alla som sagt, men vafan. Det känns kul att sladdarna är inkopplade, tror de mår bra av att skicka lite ettor å nollor.
Jag har fyllt på med ett par moduler till i min .com -nu är hon fullt bestyckad! Ok då, inte helt, det sitter en logomodul på framsidan men det är bara temporärt tills jag byggt frekvensdelare på en blankpanel och stoppat i.
Jag säger bara -Wall of knobs!
Är snubblande nära att köpa en Behringer 3282 för löjliga pengar. Men jag har egentligen varken plats eller användning för så många mono-kanaler...
Hursom, Rillo: Är lite nyfiken på Procossion, hur låter den? Vad är det för stuk sas? (Säg till om du behöver editor till DM Pro förresten, så lägger jag sista finishen på min för JSynthLib...)
Rillo, skoj! Har sneglat på Procussion sedan den kom, minns att man bläddrade igenom den och tyckte det var helt SJUKT vad mycket trummor den innehöll. Lustigt att ngn pratar om den, den verkar ha floppat rejält. Kasta hit lite beats sen!