- encore
- Medlem ●
- International user
Det med max 8 element stämmer faktiskt. Dessutom blandas det hej vilt med olika fabrikat. Lyssna nogrant på hur han lägger och spelar pad/stråkmattor plus hur faseffekterna används. MAn kan tycka vad man vill om hans musik, men att skapa intressanta ljudridåer kan han
Clase : Ah, ursäkta mig. Fast ser man till skivsläpp och tysk effektivitet i symbios, så måste det vara Tangerine Dream du tänker på, inte Kraftwerk. Nåja, jag tror jag förstod vad du tänkte på.
Fick desstom höra av en kille på jam i gbg att Jarre använder 8 ljud åt gången i sina låtar. Det blir tydligen för mycket information på en och samma gång annars. Det ligger en hel del i det faktskt
Oja, man kan lätt röra ihop det redan med en 3-4 stycken ljud på en och samma gång.
Mitt senaste syntinköp är en Jupiter 4 från tyskland:
Det är den andra Jupiter 4:an jag äger. Den första sålde jag dels p.g.a. platsbrist, dels för att jag inte riktigt visste hur jag skulle få den att passa in i min hemmastudio vid det tillfället. Det var en av medlemmarna i bandet "Fredrick Fleet" som köpte den vilket gladde mig eftersom jag gillar deras musik.
Sedan var jag jupiterlös ett bra tag, men saknade dess otroligt varma mjuka analoga ljud. Efter mycket letande hittade jag ett fint exemplar i Tyskland och slog till. Detta exemplar är moddat med externa rattar för att stämma oscillatorerna monterade på toppanelen och så har det en minnesexpansion som gör att man kan lagra 16 gånger fler patchar (valbara minnesplatser via en liten ratt). Snygga och praktiska modifikationer som jag gillar.
Hoppas kunna lägga upp lite musik med denna med i sommar, men vi får se. Som småbarnspappa vet man aldrig om eller när man får tid att sitta och pilla med syntarna.
Den är stor, bastant och tung. Pansarplåt och tjocka gavlar. Som tur var betalade säljaren frakten. Jag fick dessutom notstället, en pedal och originalmanualen på engelska. Det är inte ofta man får allt serverat på det viset.
Visst, man känner igen dess ljud i många tidiga grejer som gjordes på 80-talet. Lyssna även på Yazoo där Jupiter 4 användes flitigt.
Jag hoppas kunna modda den så att den tar CV/Gate in på alla fyra oscillatorer. Det är enligt insatta inte så svårt att fixa, men jag tycker ändå att det är lite läskigt att "operera" syntar på det sättet.
Jupiter 4 och 8 är de som jag gillar mest. hur mycket gav du?
Om det är någon som är intresserad av att höra hur en Jupiter 4 kan låta så finns det samplingar att lyssna på:
http://www.synthdiy.com/search/default.asp
Skriv in sökordet "Jupiter4".
Detta är samplingar som jag gjorde med den förra Jupiter 4:an som jag hade.
Ahhh...äntligen kan jag skriva i den här tråden igen. Har köpt en elektron monomachine tabletop nu. Äntligen! Den funkar så fint med min Sid och Machinedrum. Mums! Det regnar i göteborg, men det är solsken i mitt sinne!
Jag har dock inte shoppat färdigt än, utan skriver nog här igen om någon vecka igen. Vill bara lära mig mono lite först. Kan lätt bli för mycket prylar på en gång annars, och så orkar man inte lära sig någon ordentligt.
Grattis! Är det inte lite overkill att ha både en SID och en Mono? Eller är det grejen att ha "hela serien" ? Stilistiskt rätt om inte annat iofs! Det verkar vara väldigt göteborskt att köra Elektron-prylar... svenskar är lojala... och köra Volvo, right?
Jag ska inte säga nå't, själv kör jag ju Mitsubishi och har ett par Roland, så jag är ju lojal jag med. Med några sneögda stackare! :kaaaka!:
Jag ska inte säga nå't, själv kör jag ju Mitsubishi och har ett par Roland, så jag är ju lojal jag med. Med några sneögda stackare! :kaaaka!:
...& jag är "Korg:ian" om inget märkt det , har ju ägt en hel del synthar i mina dar... Mina synthar genom åren!
Lemons hemsida!
Vi spelar i samma liga, men... allvarligt... 13 ST D-50:or?! Jag har ändå bara haft tre... eller fyra då, en D-550 också... ...sen har han mage att kalla sig Korgian, den lille Rolleknarkarn...
Det var innan jag såg ljuset broder!!!
...& ljuset kom från Korg, först i form av en Wavestation EX - det ljudlandskap som inte går att måla upp med den maskinen har iaf inte jag upptäckt än!
...& sedan kom Z1 in i mitt liv & ingenting har varit sig likt sedan dess...
"Analog"-syntes med TRE osc per röst(VÄGRAR skriva VA - den termen GÅR BORT!), Ringmod, Combfilter, Sync(förstås!), Korsmodulation(förstås!), FM, Fysisk Modellering av; Elpiano(alla tänkbara & otänkbara sorter!), Orglar(el, tonhjul, tramp & kyrkovarianter!), Träblås, Bleckblås, Stråk(Bowed string), Plucked string(Basar, gitarrer, clavinetter, cembalo etc.) Resonance(fyra paralellt ställbara bandbassfilter fritt modulerbara!) & Formantsyntes!
...& möjlighet att blanda & ge med olika synteser på varje oscillator!
Dessutom: fyra(4) LFO, med sjutton(17!) olika vågformer var, per röst, fem(5) fritt adresserbara enveloper & fyra (4) separata effektblock med allt man kan tänka sig, dessutom multitimbral med sex(6) ljud!
Sex polyfoniska arpeggiatorer med swingfunktion, tjugo(20) mönster fem(5) fasta & femton(15) användar programmerade!
M.O.S.S Rulez!
PF: Ska man vara riktigt lojal svensk så kör man köeningsegg...inte för att jag gör det. Sid emulatorn i mono låter inte lika vackert. Sedan så har den bara en oscilator. Nej...jag köpte den för dess vackra härliga fm-syntes. Finns tre underbara synteser i den som ni alla vet (eller borde veta). Och ja, det ser väldigt snyggt ut där de står uppradade. Mono sa sitt första ord idag desstom. Det lät så där charmigt som bara talsynteser kan göra.
Ska nog bygga mig en NL2 , eller en arp , eller en pro-one :kaaaka!: , eller en pro-52 :kaaaka!: eller en...............ja, en renodlad Disko-synth! (Bara man får koll på alla moduler puh). Efter den här så är det nog bara rådjuret som kan få mig att avundas (Får inte visa bilder på så fina maskiner!)
* störtdyker ner i dom fiktiva sladdvindorna igen *
Har du blivit journalist på gamla dar, PF?