- PF
- Medlem ●
- Uppsala
@PF:
Jag uppskattade testet av Monomachine, du har ett utmärkt sätt att uttrycka dig. Det är kul att läsa. Men du, var det inte lite hårt att peka på bristen på värme i Monomachine? Det är ju trots allt en starkt nischad maskin och den ger sig inte det minsta ut för att ersätta gamla analogbestar. Hela idén med den är ju att fungera som alternativ eller komplement till just det vanliga VA-köret. Och ett välbehövligt sådant dessutom. Tycker i alla fall jag...
Får man fråga hur länge du får leka med dina testobjekt? Jag ser fortfarande fram emot att ta del av dina åsikter om G2:an.
Oj, missade nästan frågan från Saw. Lika bra att jag svarar...
Framöver kommenterar jag Studio-testerna på Studios forum, det känns mer rätt mot övriga Studio-läsare osv, men jag gör ett undantag nu bara.
Jag uppskattade testet av Monomachine, du har ett utmärkt sätt att uttrycka dig. Det är kul att läsa. Men du, var det inte lite hårt att peka på bristen på värme i Monomachine? Det är ju trots allt en starkt nischad maskin och den ger sig inte det minsta ut för att ersätta gamla analogbestar. Hela idén med den är ju att fungera som alternativ eller komplement till just det vanliga VA-köret. Och ett välbehövligt sådant dessutom. Tycker i alla fall jag...
Tack! Ja, det är sant. Men det finns så mycket att jämföra med idag, på gott och ont, sedan är det förstås en fråga om huruvida den ska jobba i en studio med mycket annan hårdvara eller vara en "standalone"-produkt. För mig kändes det som att priset ändå borde gett utrymme för fler typer av klanger, men det är ju helt beroende på vem som ska använda synten förstås. Monomachine är nischad och den gör det jobbet bra, helt klart, och den är tillräckligt komplex för att vara ett instrument att växa med.
Får man fråga hur länge du får leka med dina testobjekt? Jag ser fortfarande fram emot att ta del av dina åsikter om G2:an.
Det är lite olika, och än så länge har jag ju bara testat dessa två svenska stjärnor. Men ett par veckor kan det nog bli per pryl ungefär.
Som sagt, det är jättefint av er att ni är så "supportive". Klart nervöst att trycka på Send-knappen och skicka iväg en artikel till en tidning som ska ut i över 20.000 exemplar, och tas emot av tusentals läsare, alla med olika reaktioner...
Mvh Patrick
Nu är man äntligen ägare av en ny moog, en Minimoog Voyager Anniversary Edition med serienummer 139. Vilken underbar synth, Bob Moog vet verkligen hur man designar en riktig analogsynth.
Minimoog Voyager Anniversary Edition SN:139
MVH
Demokid
Grattis!
Själv får jag nöja mig med en nyanländ Lexicon MPX-1. Usch vad trist det är med liten display, det var flera år sen jag ägde något liknande. Den låter iofs jääävligt bra men jag vill ha en "snabbare" pryl.....nån tålmodig person som vill ta över effekten för en nätt summa?
Jag brukar inte tycka det är så roligt att sitta i sängen med en ny/gammal synth och ratta ljud. Jag kopplar hellre in den i systemet och försöker göra en låt.
Nu har jag suttit i fem timmar i min säng med Voyagern framför mig och rattat ljud... vilken fantastisk synth!! Hur kul som helst att bara göra en massa ljud som man sedan rattar bort. Oscillatorerna låter fantastiskt och filtrern har verkligen den fethet i lägre registret och det crisp i det övre som bara min gammla Model D kan åstakomma. Lite kul att man kan välja 1/2/3/4 pole filter och dessa kan vara Lowpass/Lowpass eller Lowpass/Highpass. Går t.o.m att få den att låta som en 303:a.
Jag har bestämmt mig för att sälja min Pro~One UC-1 och kanske min röda SH101 med modgrip. Jag kan göra alla dessa ljud och bättre med Voyagern.
Har ni pengar över eller kan stå ut med att äta nudlar och filmjölk några månader rekommenderar jag en Voyager.
MVH
Demokid
aha! trodde den bara hade 4-pole som model D.
Snubblade över en Juno1 med Casio cz1000 orginal case i lokala musikhandeln!
Bara caset var värt ett inköp. Förbluffas över hur annorlunda juno1 låter mot ex juno 60. Kul liten rackare detta. Synd bara att man var tvungen att sätta värme i lödtången :kaaaka!:
Ett ojordat strömkabeljack funkar inte när man saknar sådana kablar hemma :hmmm:
Haha... Jag läste: "Den överaskade rejält, senast jag hade en juno1 hemma var moog -87". Undrade stilla om jag missat något. :kaaaka!:
Själv har jag bara införskaffat Micro Tonic och Vanguard, inte ett spår av hårdvara med klaviatur på, förutom Aminos gamla Juno 2.
En Kawai här med närmare bestämmt en SX-240.
Mysig sak
toandfros CZ1000. I mycket gott skick, vad det verkar.
Jag har aldrig haft en klaviatursynt tidigare så bara det gör förstås detta köp intressant för mig. Men, jag får säga att den dessutom låter ganska trevligt. Väldigt torrt, förstås, det måste till effekter så småningom. Den inbyggda noise- och ringmodulationen gör dock mycket nytta, helt klart. Mm.