Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leverans av svensksålda iPod mini

Tråden skapades och har fått 269 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av gurne:

Ja.. jag fick rabatt direkt via Apple Education Store eller vad den heter också, men jag fick dryga 100 spänn mer rabatt via Mecenat (gällde en 20 Gb). Skumt.

...jag har för mig att det beror på momsen...apple store edu. räknar av de 10% innan momsen är pålaggd, medan mecenat drar av rabbaten efter pålagd moms!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-29 16:12
Ursprungligen av brucelee:

...jag har för mig att det beror på momsen...apple store edu. räknar av de 10% innan momsen är pålaggd, medan mecenat drar av rabbaten efter pålagd moms!

Ja, det stämmer säkert, tänkte att det var så. Bättre att beställa via Mecenat.se som privatperson alltså (tips till övriga blivande Ipod-ägare.. . Känns grymt bra att ha beställt min första Apple-produkt någonsin, men säkerligen inte den sista. Ipod kommer nog bli min nya bästis..

Ursprungligen av brucelee:

...jag har för mig att det beror på momsen...apple store edu. räknar av de 10% innan momsen är pålaggd, medan mecenat drar av rabbaten efter pålagd moms!

Nu vill jag inte vara besserwisser eller så, men du inser väl att det du säger inte är korrekt?
Om du drar 10% från produkten innan momsen dras, kommer momsen minska med 10% också. Dvs. totalt 10% av priset inkl. moms.

Båda är samma sak alltså.
Bara en fotnot.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-05 15:10
Ursprungligen av Will2k:

Nu vill jag inte vara besserwisser eller så, men du inser väl att det du säger inte är korrekt?
Om du drar 10% från produkten innan momsen dras, kommer momsen minska med 10% också. Dvs. totalt 10% av priset inkl. moms.

Båda är samma sak alltså.
Bara en fotnot.

Exakt!

X * 0,9 * 1,25 = X * 1,25 *0,9
VL = HL
  • Oregistrerad
  • 2004-07-29 16:04

Köpte precis den sista silvriga iPod minin på SIBA HBG.

Men hur länge skalla man ladda den första gången? där står inget i manualen!

Så nu har jag bestämmt mig för att beställa en Ipod Mini från apple.se. Men nu är det så att jag får min lön från mitt sommarjobb först i slutet av augusti och om man beställer en Ipod mini nu så kommer den att komma ungefär vid den tidpunkten men då undrar jag, betalar man den när den blir levererad eller gör man det tidigare?

Man betalar när man beställer den, pengarna dras från kontot. Sen kommer de tillbaka igen för att sedan dras "på riktigt" vid leverands.

Betala inte med postgiro, det är struligt. Betala med kort.

Hej på er alla, jag beställde min ipod mini (grön) i måndags (26/7) och fick mail idag att den har lämnat irland så inom 5dagar ska den komma till Umeå. Så tydligen har de börjat få fart på produktionen

Ursprungligen av Ragge:

Hej på er alla, jag beställde min ipod mini (grön) i måndags (26/7) och fick mail idag att den har lämnat irland så inom 5dagar ska den komma till Umeå. Så tydligen har de börjat få fart på produktionen

Hur lång leveranstid stog det att det skulle vara när du beställde den?

Ursprungligen av NilSen:

Hur lång leveranstid stog det att det skulle vara när du beställde den?

det stod att den skulle skeppas/levereras den 23/8..... så jag är en lycklig man just nu

Ursprungligen av Ragge:

det stod att den skulle skeppas/levereras den 23/8..... så jag är en lycklig man just nu

Oj, bäst att jag beställer en idag då så kanske jag har samma tur som du. :eek:

Ursprungligen av NilSen:

Oj, bäst att jag beställer en idag då så kanske jag har samma tur som du. :eek:

Hehe det tycker jag....ta chansen...ser att det står på apples hemsida att det är 4 veckors byggtid på ipod mini....antar att jag haft grymt tur.....

Ursprungligen av Ragge:

Hehe det tycker jag....ta chansen...ser att det står på apples hemsida att det är 4 veckors byggtid på ipod mini....antar att jag haft grymt tur.....

Stog det inte det när du beställde då?

4 veckors leveranstid för mig med och jag fick den 2 veckor "för tidigt".
Ställ er i kö och acceptera väntetiden. Det är v-ä-r-t det. :eek:

Ursprungligen av NilSen:

Stog det inte det när du beställde då?

Jo det stod att byggtiden var 4 veckor och apple support sa att det skulle ta dessa 4 veckor men tydligen hade de fel.......

Ursprungligen av Ragge:

Jo det stod att byggtiden var 4 veckor och apple support sa att det skulle ta dessa 4 veckor men tydligen hade de fel.......

OK, får väl hoppas dem har fel på min beställning också då .

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-01 15:50
Ursprungligen av Ragge:

Hej på er alla, jag beställde min ipod mini (grön) i måndags (26/7) och fick mail idag att den har lämnat irland så inom 5dagar ska den komma till Umeå. Så tydligen har de börjat få fart på produktionen

Meh! Fusk Jag beställde min den 17/7 (också en iPod mini grön - ja, till Umeå ) och den har jag inte hört ett knyst om än. Står fortfarande som "open" och kommer "On or before 16/08/2004". Fusk!

Ursprungligen av Spiken:

Meh! Fusk Jag beställde min den 17/7 (också en iPod mini grön - ja, till Umeå ) och den har jag inte hört ett knyst om än. Står fortfarande som "open" och kommer "On or before 16/08/2004". Fusk!

Hmmm det är ju lite konstigt att din fortfarande är "open". Min är i holland nu så den dyker säkert upp i slutet på denna vecka och då har det gått mindre än 2 veckor att få den...men de kankse prioriterar vi som bor på TEG

Ursprungligen av Spiken:

Meh! Fusk Jag beställde min den 17/7 (också en iPod mini grön - ja, till Umeå ) och den har jag inte hört ett knyst om än. Står fortfarande som "open" och kommer "On or before 16/08/2004". Fusk!

ja me,jag beställde min den 17/7 och det står bara open.När tror du att våra kommer?

Ursprungligen av Mini me Rosa:

ja me,jag beställde min den 17/7 och det står bara open.När tror du att våra kommer?

Fick just min gröna ipod mini från apple.se efter 7 dagar och 15 timmars väntetid

Är mäkta imponerad av Apple eftersom de sa att det skulle ta 4 veckor att bygga den!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-03 15:33
Ursprungligen av Mini me Rosa:

ja me,jag beställde min den 17/7 och det står bara open.När tror du att våra kommer?

Min blev "Shipped" idag! Skeppades 03/07/04 (idag alltså), hur lång tid tar det från det tills jag har den? Någon?

Ursprungligen av Spiken:

Min blev "Shipped" idag! Skeppades 03/07/04 (idag alltså), hur lång tid tar det från det tills jag har den? Någon?

Det tog 5 dagar (inkl. helgdagar) tills den kom till till mig på TEG i Umeå....

  • Medlem
  • 2004-08-02 14:31

Förstår inte hur man ska kolla när den kommer. När jag skrev in numret man fick med orderna så står "Varan finns ej".
I mailet står det att den ska komma "On or before 09/08", ungefär, nionde augusti är det iaf.
Lite hjälp nån?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-03 15:45
Ursprungligen av 8fps:

Förstår inte hur man ska kolla när den kommer. När jag skrev in numret man fick med orderna så står "Varan finns ej".
I mailet står det att den ska komma "On or before 09/08", ungefär, nionde augusti är det iaf.
Lite hjälp nån?

Logga in på AppleStore med ditt Apple-ID (din e-postadress) och kika på dina beställningar.

  • Medlem
  • 2004-08-03 17:04

i got my ipod riiiight here

Har hört att det finns nån funktion där man kan spåra sin Ipod så att man ser var den är just nu?

Ursprungligen av NilSen:

Har hört att det finns nån funktion där man kan spåra sin Ipod så att man ser var den är just nu?

http://www.apecode.com/appletrack/

  • Medlem
  • 2004-08-04 12:42
Ursprungligen av Danne Adolphson:

Skrev in numret man fick med mailet från applestore men när jag skriver in den så står det att den inte finns.
w75505xxx är numret, bortsett från x:n men det är ju bara 8 siffror och det börjar inte på 80 som det står på sidan. Har jag missat nåt? Vill veta var den är!

Beställde min Mini den 20/7 så det är fan lång tid kvar.. var hittar jag nummret som jag kan mata in på den där TNT tracking sidan? har ett Web Order Number och ett Sales Number.. men inget verkar fungera..

Ni blandar ihop siffrorna..
Trackningnr finns på AppleStore, "Visa beställningsstatus" (högerkolumn)

Bevaka tråden