Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtiden för Macen

Tråden skapades och har fått 324 svar. Det senaste inlägget skrevs .

är du tillräckligt pårökt för att hänga på då ?

referensen till "CPU = Cigg Prepared with Undentified materia.
Jag har hört att rökare inte tycker om Äpple måste vara syran som inte går ihop med nikotin. ?" tyder ju på något suspekt....

jag för min del röker ju inte, så....

• Avstängd
  • 2003-06-02 22:35

Jag har aldrig rökt i hela mitt liv.
Förutom passiv rökning eftersom jag arbetat på krog.
Dessutom passiv decibel och många gånger dålig musik.

Sant är att väldigt få rökare eller nikotinanvändare inte tycker om äpple Just på grund av den syra som finns i frukten.
Den syra jag får i mig är från citron och druvor. Druvors dryck även kallat vin.
Öl som är min favoritdryck förutom mineralvatten kan också innehålla syra
beroende på källa.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-02 22:38

Att det finns program som kräver enormt mycket med datorkraft är bara halva sanningen. Den andra halvan är att samma program är inte anpassade till moderna operativsystem såsom Mac OSX. Program som är inte optimerade för flera processorer och Altivec. Däribland Photoshop som är snabbare på en G4 med Os 9 än på samma G4 med OSX? Finns det? Om vi får program skrivna FÖR OSX (inte något Carbon sk...t, bakåt kompatibellt med OS 9) då kan man prata om rättvisa jämförelsetester.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-02 22:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
hahahaha

Ja, om det bara vore såväl....
Sen så har vi ju frågorna runtomkring den macen om (om, inte när) den väl kommer...
kommer det att finnas program som funkar under OS X ?
Kommer det finnas ett utbud av tredjepartspluggar till denna platformen ?

För mig så är dessa pluggar minst lika viktiga som grundprogrammet i sig, det är inte något jag klara mig utan.
Då kanske ni börjar förstå min misstro till Apple och deras väg.

Och seriöst, tror ni på att Apple någonsin kommer leverara en rackmonterad mac med "kickass" prestanda för runt 15.000 inkl. moms ?
Eller ens 20.000 inkl. moms ?
Eller kanske bara en helt grym BTO tower-maskin som kostar under 20.000 inkl. moms ?
skulle inte tro det.....

M

Det är väl ingen tvekan om, det har vi sett redan med PPC Macens inträde.
Programföretag har inget val för det är där ligger framtiden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Att det finns program som kräver enormt mycket med datorkraft är bara halva sanningen. Den andra halvan är att samma program är inte anpassade till moderna operativsystem såsom Mac OSX. Program som är inte optimerade för flera processorer och Altivec. Däribland Photoshop som är snabbare på en G4 med Os 9 än på samma G4 med OSX? Finns det? Om vi får program skrivna FÖR OSX (inte något Carbon sk...t, bakåt kompatibellt med OS 9) då kan man prata om rättvisa jämförelsetester.

Så du menar att en jämförelse skulle bara vara vettig och någorlunda rättvis om man jämförde samma program eller samma pluggar under OS 9 kontra Win XP ?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-02 22:55
Citat:

Så du menar att en jämförelse skulle bara vara vettig och någorlunda rättvis om man jämförde samma program eller samma pluggar under OS 9 kontra Win XP ?

Nej, program som är skriven för XP mot program som är skriven för OSX som utnyttjar operativsystemmets alla fördelar. Det kallar jag jämförelsetest.
OS9 är en konstruktion från mitten av 90 talet, lite optimerat. Photoshop var skriven från början för just det operativsystemmet inte för OSX. Man har bara lagt på en "tolk" som gör det möjligt att köra den under OSX. Så alla förstår att den kan inte ha samma prestanda på OSX som på OS9. Är du med?
Sedan i brist på engagemang kan Adobe bortförklara detta genom att säga att Wintel samarbetar med Adobe bättre än Apple därför kan program optimeras bättre för Windows än för Mac. Sk..t snack.

ok, men då kanske vi kan jämföra samma program o samma pluggar under OS X kontra Win XP, förutsatt att dessa program o pluggar är optimerade för sina OS ?
Skulle det vara mer rättvisande?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-02 23:03

Ja. Annars har vi missat hela grejen.

• Avstängd
  • 2003-06-02 23:27

Jag är Switcher
Kommer direkt från Win
Till OS X
Klart att jag är glad och positiv.

jag gjorde lite tester innan jag köpte min PC.

under OS 9 och cubase VST 5 på en G4/733 med 1.5 Gb ram. pluggen jag använde var Waves renaissance reberb, den kräver mycket CPU...
jag kunde öppna 3 reverb innan macen hängde sig.

jag satt i en annan studio med en dual 1.25 G4 med 1.5 Gb ram och OS X Jaguar installerad. program cubase SX, samma plugg som innan.
jag kunde öppna ungefär 10 st, sen orkade inte macen mer.

jag hade en polares PC hemma bara för att testa om PC var något för mig.
Win XP och cubase SX, samma plugg som innan...
jag kunde öppna 12 eller 13, sen orkade inte den PCn mer.

Så jag läste på lite, köpte min PC med 512 Mb ram och Win XP, installerade cubase SX, samma plugg som innan och testade...
jag kunde dra igång 19 st reverb innan min PC gav sig.
denna maskin kostade mig ungefär 10.000 inkl. moms och då räknade jag in ett bra ljudkort i priset.

Nu så ska jag uppgradera CPUn i den för att jag vill ha lite mera kraft, det kommer kosta mig ca 500-700 kr.

så detta är sanningen: macen ligger efter, så enkelt är det bara...
För mina behov så behövs det mer CPU än Apple kan pressa fram, och till ett bra pris dessutom...

M

• Avstängd
  • 2003-06-02 23:34

OS 9 är ju gammalt Varför pilla med det ??

kan tilläggas att idag så kan jag plocka ihop en PC under 10.000 inkl. moms som är långt mycket bättre än den dator jag har, som bara har ca. 6 månader på nacken.
Då räknar jag på samma moderkort och sådant, det enda som skiljer (i stor sett) är CPU hastighet.
samma moderkort, minnen, hårddiskar och grafikkort alltså.
det är bara CPU som jag byter för att få en dator som är otroligt snabb...
Skulle inte denna burken räcka heller så kan jag ju bara köpa en ny för 10.000 inkl. moms.

när släpper Apple en sådan dator för dom pengarna ?
jag kan alltså köpa 3 såna här PC för samma pengar som en riktigt bra mac kostar, 4 PC om jag tittar på dom dyraste macarna....

Och ja, den är faktiskt otroligt stabil, jag har inte haft en enda krash i Win XP eller Cubase SX på 6 månader.
Och jag har verkligen kört hårt med maskinen, tro mig.
Är OS X på en G4 så stabilt ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
OS 9 är ju gammalt Varför pilla med det ??

för att vid tiden det begav sig så funkade alla mina pluggar och mjuksynhar under OS 9, men inte under OS X...

Och tillomed idag så finns inte alla pluggar o mjuksynthar som jag använder till OS X.

därför !

• Avstängd
  • 2003-06-02 23:38

Eftersom du vet vad du är ute efter
Varför inte beställa det du vlll ha??

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Eftersom du vet vad du är ute efter
Varför inte beställa det du vlll ha??

Det är ju precis det jag har gjort...
en feting PC !!!

en mac kan inte jämföras eftersom de pluggar och mjuksynthar jag använder idag inte ens finns till Macen.
Och det är inte planerat att komma heller.....

Så mitt val blir ju ganska enkelt, jag väljer en PC.

• Avstängd
  • 2003-06-02 23:42

PC= Personal computer

Have a nice day!

För att citera Malen:

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Mac folket köper det de vill köpa.
De har gjort eget val.
Pc folket köper det som andra har köpt.
De tror att de har gjort ett eget val.

Enda skillnaden är att jag vill göra ett par korrigeringar på detta citat...

"både Mac och PC folket köper det de vill köpa.
De har gjort eget val.
folket köper det som andra har köpt.
De vet att de har gjort ett eget val."

• Avstängd
  • 2003-06-02 23:47
Citat:

För att citera Malen:

Enda skillnaden är att jag vill göra ett par korrigeringar på detta citat...

"både Mac och PC folket köper det de vill köpa.
De har gjort eget val.
folket köper det som andra har köpt.
De vet att de har gjort ett eget val."

Grupptryck??

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Det var ju synd att du inte kom på det 6 månader tidigare. Då hade du haft 3 st burkar som i sig är "långt mycket bättre än den dator" du köpte.

Någon är lurad här och det är inte jag.

Tror du missade poängen med den lilla biten av info som du ryckte...

det hela är ju bara en pik till att du köpte din mac för faaan så mycket mer deg än jag gav för min PC, och jag har fortfarande mer prestanda än den fetaste macen som finnsa att uppbringa för pengar idag...

so...
the joke is on you !

klart du har en Mac, det har väl alla på 99mac.com

vad har du annars här att göra ?

• Avstängd
  • 2003-06-02 23:53
Citat:

Tror du missade poängen med den lilla biten av info som du ryckte...

det hela är ju bara en pik till att du köpte din mac för faaan så mycket mer deg än jag gav för min PC, och jag har fortfarande mer prestanda än den fetaste macen som finnsa att uppbringa för pengar idag...

so...
the joke is on you !

PrestationsÅngest

inte prestationsångest !

prestationsglädje !!!!!!

Think different !!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 23:55

Den här tråden kommer att explodera om T minus 30 minuter.

Citat:

jag gjorde lite tester innan jag köpte min PC.

under OS 9 och cubase VST 5 på en G4/733 med 1.5 Gb ram. pluggen jag använde var Waves renaissance reberb, den kräver mycket CPU...
jag kunde öppna 3 reverb innan macen hängde sig.

jag satt i en annan studio med en dual 1.25 G4 med 1.5 Gb ram och OS X Jaguar installerad. program cubase SX, samma plugg som innan.
jag kunde öppna ungefär 10 st, sen orkade inte macen mer.

jag hade en polares PC hemma bara för att testa om PC var något för mig.
Win XP och cubase SX, samma plugg som innan...
jag kunde öppna 12 eller 13, sen orkade inte den PCn mer.

Så jag läste på lite, köpte min PC med 512 Mb ram och Win XP, installerade cubase SX, samma plugg som innan och testade...
jag kunde dra igång 19 st reverb innan min PC gav sig.
denna maskin kostade mig ungefär 10.000 inkl. moms och då räknade jag in ett bra ljudkort i priset.

Nu så ska jag uppgradera CPUn i den för att jag vill ha lite mera kraft, det kommer kosta mig ca 500-700 kr.

så detta är sanningen: macen ligger efter, så enkelt är det bara...
För mina behov så behövs det mer CPU än Apple kan pressa fram, och till ett bra pris dessutom...

M

Verkar vara konstiga saker du gör, eller drar du igång den tyngsta pluggen om och om igen bara för att? Jag känner flera personer som arbetar med musikframställning på macen, 2 av dessa arbetar i professionell studio varav den ena fortfarande kör OS 9. Har inte hört något som helst om att det skulle vara några prestandaproblem med macen och musikframställning, snarare lovordar samtliga macen och han jag känner som arbetar i 9:an är annars Wintendo?-människa. Speciellt OS X lovordas för dess inbyggda tjosanhejsan som man använder vid musikproduktion. Vet inte vad det är dock.

Vad jag gör på min Mac? Tja, vad gör jag inte? Grafisk formgivning, webbutveckling, bildbehandling (förutom professionellt så är jag även amatörfotograf och scannar in allt jag fotar som är bra i negativscanner vilket resulterar i tiffar på 50+ MB. Dessa tar kring 10s att öppna så några prestandaproblem anser jag inte heller att jag har.

Jag orkar inte förklara skillnaden mellan olika processortyper ännu en gång men om du söker lite i forumen kommer du hitta trådar i vilka jag gjort detta på ett flertal ställen.

Dock har du rätt i att Macar är dyrare men det kan varken du eller jag göra något åt. Vad vi antagligen känner mycket lite till om är apples budgetar och hur det kommer sig. Men det finns inget som hindrar dig från att köpa den där byggsats-pecen och leka med den om du föredrar det; de flesta andra på det här forumet har dock förstsått macens fördelar och uppskattar dessa.

• Avstängd
  • 2003-06-02 23:57

> Mondo

Jag hukar:)

• Avstängd
  • 2003-06-03 00:01

12 moons måste vara en kul kille från M3

Han gör ju görbra reklam för Apple MAC

Citat:

... och jag har fortfarande mer prestanda än den fetaste macen som finnsa att uppbringa för pengar idag...

Dream on!

Vad du har är en dator som, om dina siffror stämmer, är snabbare på en viss sorts filter i ett visst program än en Mac som inte är den "fetaste macen som finns att uppbringa för pengar idag"...

jag drog igång den tyngsta pluggen för att testa om det verkigen är skillnad på hårdvaran.
det är ju lite däråt som diskussionen pendlar.
huruvida macen har en framtid...

jag påstår att macen måste bli snabbare o billigare för att överleva i det långa loppet.
Därav denna frenesi runt CPU-kraft.
Bara design håller inte längre...

och lite bildbehandlig och lite webb, visst, det kräver inte CPU på samma sätt som musik produktion.
Du hänvisar bara till andra människor och deras macar i studio, du har alltså ingen egen erfarenhet av produktion i PC-miljö ?
Det ger dig rätt att klanka du ner på PC och dess prestanda ?
Återigen säger jag bara - för att Apple ska behålla sina kunder och växa så måste Macen bli snabbare o billigare, det är ju liksom en löpande punkt i utvecklingen, eller hur ?
Billigare o snabbare macar skulle inte skada, eller hur ?

och jag hänger här för att jag gillar det...

• Avstängd
  • 2003-06-03 00:19

Har du kollat det enklaste.

Strömmen in:
Har du 240 volt eller mer

16 , 20 , 25 ampere
Rätt frekvens m.m.

Citat:

jag drog igång den tyngsta pluggen för att testa om det verkigen är skillnad på hårdvaran.
det är ju lite däråt som diskussionen pendlar.
huruvida macen har en framtid...

Men det håller inte:

1. Att din wintelmaskin är snabbare på ett filter i ett visst program bevisar... well, ingenting. Och även om det hade gjort det - so what? De millisekunder vi talar om, ja även om det skulle vara någon sekund, jämnas antagligen ut i långa loppet av ett transparentare operativsystem som är lättare att administrera.

2. Jag kan inte se vad macens framtid har att göra med ifall den kraschar efter 10 eller 12 konstiga filter i något obskyrt ljudprogram eller inte...

Citat:

jag påstår att macen måste bli snabbare o billigare för att överleva i det långa loppet.

Säger inte det sig själv? Är inte det hur utvecklingen av PC (Person Datorer) har fungerat sedan de började säljas?

Citat:

Därav denna frenesi runt CPU-kraft.

x86-arkitekturen har ansetts vara överspelad de senaste fem åren och jag trodde du kunde mer än att gå på megahertz-myten...

Citat:

Bara design håller inte längre...

Nej, men apple har aldrig sysslat bara med design... Västvärldens människor verkar faktist desto mer uppskatta god design, så det är något Apple bör hålla fast vid.

Citat:

och lite bildbehandlig och lite webb, visst, det kräver inte CPU på samma sätt som musik produktion.
Du hänvisar bara till andra människor och deras macar i studio, du har alltså ingen egen erfarenhet av produktion i PC-miljö ?

Och du verkar inte ha speciellt mycket erfarenhet av min profession heller...

Lite ljudproduktion och några ljudfilter i ett program som kraschar av sig själv efter 10 filter...

Citat:

Det ger dig rätt att klanka du ner på PC och dess prestanda ?

Vad jag gjort är nyanserat bilden och menat på att inte bara MHz-talet spelar in.

Citat:

Återigen säger jag bara - för att Apple ska behålla sina kunder och växa så måste Macen bli snabbare o billigare, det är ju liksom en löpande punkt i utvecklingen, eller hur ?

Jovisst. Och det är ju det som sker hela tiden, eller hur?

Citat:

Billigare o snabbare macar skulle inte skada, eller hur?

Det skulle det verkligen inte, men när man köper en mac köper man mer än en låda kretskort man får bygga ihop. Man köper en dator komplett med operativsystem samt en mängd utomordentliga program samt sjutspetsteknik och det kostar självallet mer än byggsatsdatorn utan program och operativsystem från Nisses datorhörna. Men visst hade billigare macar varit trevligt, men att bara skrika "billigare macar, snabbare macar" och ge konstiga referenser anser jag vara snudd på debilt.

Citat:

och jag hänger här för att jag gillar det...

Jag med!

Bevaka tråden