- Erik.dv
- Medlem ●
- Stockholm
Ohenning: Håller med dig fullt ut.
Det jag är lite orolig för är att det finns så enormt mycket på PC-sidan. Företagslednignar eller "IT-ansvariga" kan få för sig en massa saker om ett system som de vill kör på PC-sidna eftersom det känner till det.
Som exempel så kollar vi att investera i ett projekthanteringsystem. Ja, vår data ÅF är lite osäker på vad man ska köra på Mac. "Microsoft Project finns, men bara till PC". Sådant får mig att må lite dåligt inför framtiden för Mac.
Jag antar kunskapsnivån måste ökas - där ligger väl felet.
Jag har också en del nära vänner som kör Logic 6 under OS 9 eller OS X, och dom säger detsamma som mig, det behövs mera kraft...
Allright, mycket möjligt. Vad kör de på för hårdvara? Låter otroligt, men är jobbigt och det är sant...
Det JOBBIGASTE, men ändå bästa, är att ju att även folk som är insatta väljer Macen trots den sämre rå-prestandan till ett högre pris.
Jag var och lyssnade på ett föredrag med de här grabbarna:
http://www.thelocation.se/
De berättade om sin musikproduktion. Av deras meritlista kan man ju säga att de är "ganska proffsiga". De hade också sneglat på PC för att få högre prestanda, men efter bara några veckor åkte maccarna tillbaka. De hänvisade till kompatibilitetsproblem, krascher, sämre programimplementeringar osv. Nu hade de PC-burkarna i ett hörn och spelade spel på.
De är inte de första jag hört talas om som väljer mac framför pc av andra skäl än rå prestanda.
Just i dessa dagar är våran institution i full fart med att kasta ut PC-servrar och pc-lösningar för att satsa på en hel-mac-lösning för studenterna.
Det brukar vara en del knorr när studenterna första gången ser maccarna, men de flesta är betydligt mer positiva efter ett kort tag. Det som de klagar mest på är Word och IE!
Nog f*n pissar Apple i motvind...och det kommer bli kämpigt att hålla kvar kunder, och etablera nya - så man kan ta fler marknadsandelar. Men,
1. Det ljusnar - benägenheten till att prova Mac har ökat - tror jag. I alla fall om man skall lyssna på "den lilla omgivning" som jag omger mig med. iPod är ett exempel på hur Apple har visat övriga användare om vad Mac "is about" - Känsla!
2. Rå prestanda - När man kör musikproduktion är prestandabehovet bottenlöst! Jag vet det själv, för jag leker lite på min fritid och vill du köra ett dussintal olika VSTis och samplers, och hundratals Wavespluggar - ja - då behövs det rå processorkraft! Men, då kommer de flesta system till korta i dagsläget - eller!? Vad jag har hört dock - är att felmarginalen är större med PC/MS då det finns en triljon varianter på hur man kan bygga ett system - och därav buggar i drift. Det kommer dock alltid vara så att ngn får det att fungera och berättar om det, på båda "sidor".
3. Toleransnivå - folk har en förmåga att tolerera mer strul med PC/MS, än med Mac. Och detta kanske man kan förstå med det högre prisläget. Det är trots allt så att vänner med PC har mer strul och köper oftare ny dator...då dom uppgivet har lagt ner ambitionen att försöka rädda systemet. Detta händer ju aldrig för mac-användare. Det funkar mest hela tiden...
4. Jag kan nog fortsätta med oändligt många punkter - men detta är mitt sista ngt planlösa famlande i mörkret. Jag börjar på ett nytt jobb snart och i förhandlingarna tog jag upp mitt behov av att jobba på mac - för att jag är van att ha det som arbetsinstrument (det handlar om viss grafisk och textproduktion 50% och produktutvecklign 50%) - det blev inte mycket tjat - just på grund av det faktum att det handlad om grafisk produktion. Då vet alla att Mac "är bättre". Detta tror jag är ett hinder för Mac'en - det måste komma till ytan att i 95% av alla normala användarfall så fungerar Mac lika bra eller bättre i kontorsmiljö. Bara det att man inte behöver oroa sig för virus är en sådan sak.
Nåväl, finns Mac'en kvar fortfarande - så tror jag att "the only way is up" i denna - den elfte timmen. Och, jag hoppas att så är fallet. Visst det finns 1 500 miljoner? som använder windows och kanske 20-30 miljoner som använder mac - det är trots allt en samling människor man inte skall förakta.
Just i dessa dagar är våran institution i full fart med att kasta ut PC-servrar och pc-lösningar för att satsa på en hel-mac-lösning för studenterna.
¨Det brukar vara en del knorr när studenterna första gången ser maccarna, men de flesta är betydligt mer positiva efter ett kort tag. Det som de klagar mest på är Word och IE!
Rädsla för det okända
vill bara känna hur det känns o va mä i en så lååååång tråd
jag tror att de macavändare (som mej själv tex) inte har så svårt för just pc...
pc e ju ingenting (inte surt menat alltså)
det e väl micrsosoft o deras produkter o sätt som man kokar lite på ibland...
sista tiden har jag verkligen haft superproblem mä mina macprylar, både privat o i studion.
varför sneglar jag inte på andra sidan?
e man lite hjärntvättad kanske?
hm...
jag gillar "tänket" i macprylarna.
jag gillar "känslan" i macprylarna.
när dom funkar...
o det gör dom oftast om jag ser hela den period jag varit macanvändare.
men visst får dom va snabbare o billigare!
vore ju dumt o påstå nåt annat...
jag tror apple kommer att komma med många nya lysande produkter framigenom!
det finns nog lite ljus i slutet av tunneln trots allt!
Man kan få intrycket att 12moons har missat poängen med den här tråden. Den handlar ju inte om Macen i nutiden, utan om Macen iframtiden. Med PPC 970, som om mindre än två år kommer att ha spöat Intel och AMD å det grövsta, så är snacket om prestanda ett argumentet för Mac, inte mot.;)
Erik.dv:
en av mina polare har en dual G4/867 med 1.5 Gb ram, en G4/800 med 1.5 Gb ram och en "gammal" G3/350 som står med ett protools system för vokaler...
En annan polare har en dual G4/1.25 Ghz med 1.5 Gb ram, en dual G4/450 (tror det är 450, kan vara 500) med 1 Gb ram och protools för vokaler...
Protools maskinerna kör med instickskort och egen CPU kraft, men
båda dessa polare behöver alltid mera CPU kraft iallafall.
och båda funderar på att köpa en PC som extra maskin eftersom det är så billigt och man får så mycket mer, till o med dom fattar den biten.
Visst, dom gnäller lite över att det inte är apple hårdvara, men likväl så håller de med mig i slutändan.
Bollman:
Dessa mycket framgångsrika herrarna sitter på protools system som har egen DSP kraft, deras programvaror förlitar sig inte heller på apples hårdvara när det gäller rå CPU prestanda.
Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Man kan få intrycket att 12moons har missat poängen med den här tråden. Den handlar ju inte om Macen i nutiden, utan om Macen iframtiden. Med PPC 970, som om mindre än två år kommer att ha spöat Intel och AMD å det grövsta, så är snacket om prestanda ett argumentet för Mac, inte mot.;)
???
ja, eller hur...
läs lite mera av mina inlägg, kolla vad jag vill ha från apple i framtiden, inte bara i nutiden...
och vem har lust att vänta i 2 år ?
skulle du kunna tänka dig att vänta i 2 år på en dator ?
när det gäller apple så håller man på alla info fram tills expo, absolut ingen info kommer från apple HQ ang hårdvara innan dess och det tycker jag är så otroligt fel.
man tar tillomed fullt pris på hårdvaran i sortimentet fram tills (i stort sett) samma dag som det lanseras ny hårdvara.
Nej tack, då köper jag hellre en PC och sen, "om 2 år", så kanske jag kollar på apple hårdvara igen.
Det där snacket har ju alltid varit apples jargong, "det kommer snart, det är på G..." men likväl när det kommer så är det inte så snabbt som man skulle vilja ha det.
tyvärr...
Så för att klargöra en gång till, apple måste fixa dessa problem med CPU, pris och sen sätta lite fart på programutvecklare o tredjepartutvecklare.
Framtid, inte nutid...
"Jag var och lyssnade på ett föredrag med de här grabbarna:
De berättade om sin musikproduktion. Av deras meritlista kan man ju säga att de är "ganska proffsiga". De hade också sneglat på PC för att få högre prestanda, men efter bara några veckor åkte maccarna tillbaka. De hänvisade till kompatibilitetsproblem, krascher, sämre programimplementeringar osv. Nu hade de PC-burkarna i ett hörn och spelade spel på."
Jag kikade lite på deras hemsida och jo, de verkar ju helt klart ganska duktiga Vore intressant att höra vad 12moons gör för musik som kräver så mycket mer än vad "proffsen" behöver. Om jag förstod det rätt så har han det hela som hobby, medans många som har det som yrke väljer mac framför wintel.
Angående musikproduktion.
Jag har spelat in med så gott som varenda Mac som har funnits sedan 1998 och det har alltid funkat hur bra som helst.
Om man behöver mer kraft än vad en G4 1Ghz kan prestera i Logic så vet jag inte riktigt vad man använder den till.
Försök till Logic på Windowsplattformen har gjorts ungefär en gång per år när man strandat utan Mac och en "dubbelt så snabb" dator har inte varit i närheten av att fixa det lika galant.
Anledningen till att man kan behöva snabbare dator är för att man vill köra ALLT i mjukvara och det gör ju knappast proffsen ändå.
Skrevs ursprungligen av Chriss
"Jag var och lyssnade på ett föredrag med de här grabbarna:
De berättade om sin musikproduktion. Av deras meritlista kan man ju säga att de är "ganska proffsiga". De hade också sneglat på PC för att få högre prestanda, men efter bara några veckor åkte maccarna tillbaka. De hänvisade till kompatibilitetsproblem, krascher, sämre programimplementeringar osv. Nu hade de PC-burkarna i ett hörn och spelade spel på."
Jag kikade lite på deras hemsida och jo, de verkar ju helt klart ganska duktiga Vore intressant att höra vad 12moons gör för musik som kräver så mycket mer än vad "proffsen" behöver. Om jag förstod det rätt så har han det hela som hobby, medans många som har det som yrke väljer mac framför wintel.
Ja, det är ju märkligt att olika människor har så olika erfarenheter att bygga på. Man kunde nästan tro att det inte är samma datorer det talas om.
När macar hamnar i 12moons händer så blir usla, och när PC hamnar i andras händer så blir de usla.
Nu ska jag fortsätta med att vara lite omogen.
12moons - jag kan lätt förstå att du blandar ihop nutid och framtid - din PC går ju så fort att du måste vara minst 2 år före alla oss andra.:D
Hoppas du inte tar det så känsligt, det är ingen allvarligt menad kommentar.
Och så lite mindre omogen.
Att Apple håller tyst om sina kommande produkter är tråkigt men lätt att förklara. Tänk dig att Intel är på väg att lansera en ny, snabbare processor. Om de för ut nyheten innan den finns på marknaden, så kan det påverka folk som tvekar mellan AMD/Intel - förutsatt att de har ungefär lika prestanda för tillfället så kan vetskapen om att Intel snart leder loppet få potentiella kunder som annars hade valt en AMD att vänta. Intel har en del att tjäna på det.
Apple konkurrerar bara med sig själva i det avseendet. Folk vandrar inte så mycket mellan plattformarna, utan det är i gruppen av dem som redan har en Mac som majoriteten av potentiella kunder finns. Om de säger att det kommer en dubbelt så snabb Mac om tre eller nio månader så har de saboterat sina egna försäljningssiffror rejält fram tills dess.
Möjligen kan PPC 970, om den nu kommer, vara ett så stort lyft att även en och annan som idag funderar på ny PC skulle avvakta, och då är kanske inte Apples vanliga strategi lika självklar.
Jo, det stämmer att jag inte har läst hela tråden ordentligt, utan mest de 3-4 sista sidorna. Men det har ju utvecklat sig till en diskussion om prestanda i dagens burkar, något annat kan du inte säga.
Du har helt rätt i att Apple behöver mer kräm i sina burkar - de ska helt enkelt vara bäst! Jag tror att Apple kan ha tagit igen nästan hela prestandaglappet inom några månader.
Jag väntar så gärna i två år på min nästa dator. Jag räknar med att den jag har nu ska orka med mina behov i minst fyra år till. Men jag vet ju att det finns andra som behöver mer kraft.
Jag tror faktiskt att det var logic under OS9 som de körde. De har säkert ProTools också, och varför valde de mac om ändå inte procesorkraften spelar roll? Jo, för att det helt enkelt fungerar bättre.
Om någonting tar 5 minuter för en mac att processa blir det ändå mindre tid i slutändan om man har mindre strul med hårdvaran, det är enkel matematik.
Chriss:
du har missuppfattat det hela som vanligt...
jag har faktiskit musik- och ljud-produktion som yrke, det är inte min hobby.
Och mina andra polare jag nämnt har också det som yrke, inte som hobby.
Nicklas Högås:
har du inte läst hela tråden kan det ju vara lätt att tappa bort det viktiga.
Och ja, jag är faktiskt före dig i utvecklingen, minst 2 år...
Romanenko:
Att bara spela in med macen fungerar ju fint och kräver i stort sett ingen CPU-kraft egentligen, det kan man ju göra med en gammal 6100 liksom...
det är däremot processering av det inspelade som kräver CPU-kraft, och rena mjukvarusynthar och dylika pluggar drar ju i vissa fall extremt mycket CPU.
Det är det som är grejen och därför som jag tycker att apple måste skärpa sig i framtiden och släppa bl.a. snabbare hårdvara...
att "Proffsen" inte kör ALLT i mjukvara, det är korrekt.
Det gör inte jag heller.
Men att påstå att "Anledningen till att man kan behöva snabbare dator är för att man vill köra ALLT i mjukvara" är ju lite missvisande.
Anledningen är ju att kunna köra MYCKET MER i mjukvara...
Lite off topic...
Jag kommer att tänka på när jag satt och gjorde ett bildmontage i Photoshop 2.5 på en LCII (6802/16MHz/8MB) som skulle tryckas på en A5 i 300 pixlar/tum. (Det var iofs några år sen.)
Bara att starta datorn, starta Photoshop, öppna bilden tog i runda slängar 20-30 min. Lager fanns inte i PS 2.5 så det gällde att göra allt i rätt ordning (det fanns bara ett ångrasteg).
Skärmuppdateringen tog flera minuter, och det gick inte att måla på fri hand. Det blev till att lägga ut nästan pixel för pixel i bilden.
Visst är programvaran idag betydligt mer krävande, men samma arbetsuppgift med dagens maskiner är ljusår från hur det var tidigare.
Jakten på snabbhet kanske är befogad, men känns lite överdriven bitvis...
Skrevs ursprungligen av bollman
Jag tror faktiskt att det var logic under OS9 som de körde. De har säkert ProTools också, och varför valde de mac om ändå inte procesorkraften spelar roll? Jo, för att det helt enkelt fungerar bättre.
Om någonting tar 5 minuter för en mac att processa blir det ändå mindre tid i slutändan om man har mindre strul med hårdvaran, det är enkel matematik.
Logic under OS 9 med protools (PT)...
protools fungerar bäst med apples hårdvara , det är sant, och vet man vad PT kostar så vet man också det hela rör sig om lite mer än bara macen.
men det är ju inte macen i sig som är grejen när man köper ett PT system, man vill ju åt PT pluggarna i första hand, och dom renderas av DSP från instickskort, inte från apples CPU...
och eftersom PT funkar bäst i macen så köper man en mac.
men då får man vara beredd på att lägga upp betydligt mer pengar än bara köpet av en mac.
Visst, det finns en PT le version som inte tar kraften från instickskort och som är billigare, men dom pluggarna låter inte lika bra som pluggarna som renderas på DSP korten...
Sen så tycker jag det är segt att behöva processa ett ljud i 5 minuter i macen när jag kan få det realtime i PC...
OK, det tar inte 5 minuter, men det är ändå inte realtime...
Det har varit mycket diskussioner om vad prousers behöver i framtiden. Vad som hamnat lite i skymundan är vad alla "standardanvändare" (som jag) behöver, vi som jobbar med någon typ av office, lite bildhantering etc.
Här tror jag (eller hoppas jag) att macen har en framtid och det främst av en anledning; MacOS X och dess (nätverks-)kompabilitet. X:et (och i synnerhet 10.2) har öppnat en hel dörrar på standardarbetsplatser med windowsnätverk. Standardprogrammen finns ju till de olika plattformarna.
Om inte MS lyckas implementera alltför många monopolistiska, "utanför standarden-lösningar" (som bygger på IE, .net etc) tror jag att vi kommer att se fler och fler blandade arbetsplatser igen där även macar och linuxmaskiner finns.
Statskontoret har t ex börjat kika på linux-lösningar och i och med MacOS X kan man köra macar på fler och fler kommunala mastodont-nätverk igen (vilket man inte har kunnat köra på många år).
Själv väntar jag otåligt på att vi på min arbetsplats ska installera den nya versionen av Novell så att vi kan koppla på macar igen...
Men frågan är hur länge som MS kommer att förse Mac OS med programvara, ex. Office, IE osv. I och med nästa windows, kodnamn Longhorn, så ska ju IE inte längre vara en stand-alone produkt utan vara integrerat. Kommer de då att utveckla den som en stand-alone produkt till Mac OS? eller lägger de ner tillverkningen?. Det finns ju dock fortfarande Safari och Mozilla, men IE är ju, tyvärr, mer eller mindre en standard.
Sålänge som det finns bra programvara så är det ingen fara att det ska gå ner, ex Photoshop, Office osv. Däremot om de stora företagen skulle svika...
Om vi kan bli av med IE på Macen, så är det bara bra. Den är ju helt unik. Den visar inte sidor som IE på PC, och inte som Netscape eller Mozilla. Ett otyg är vad den är.
Vad gäller Office, så får vi se vad som kommer. Open Office med flera. Det är lite tråkigt att de bara plagierar befintliga Office iofs. Om Apple verkligen släpper ett Office-paket, så hoppas jag att de gör det tillgängligt för Windows också. Billigt.
Skrevs ursprungligen av stfm
Om vi kan bli av med IE på Macen, så är det bara bra. Den är ju helt unik. Den visar inte sidor som IE på PC, och inte som Netscape eller Mozilla. Ett otyg är vad den är.
Vad gäller Office, så får vi se vad som kommer. Open Office med flera. Det är lite tråkigt att de bara plagierar befintliga Office iofs. Om Apple verkligen släpper ett Office-paket, så hoppas jag att de gör det tillgängligt för Windows också. Billigt.
Är inte Acrobat snart ifatt alla s.k. Office och Work program
Skrevs ursprungligen av Pirre
Om man gör dokument m.m. i Acrobat så kan det läsas av de flesta.
Rätta mig om jag har fel.
Du gör inte dokumentet i Acrobat. Du använder Word, eller något annat program och sedan gör du en PDF som kan användas till många olika saker.
/c
PDF är ett rikigt trevligt format! Men kan man inte göra dokument i Acrobat .. ja vad det nu heter?
Jag tror att många som funderar på att byta till Mac sitter där och funderar på framtiden.. Om man köper sig en Wintel dator så vet man att den kommer gå att använda i MÅNGA år framåt, och hela tiden kommer det att finnas aktuell programvara (browsers, office paket, osv osv). Om man däremot köper en mac så vet man inte riktigt hur länge till som MS kommer göra sitt office, eller hur länge Icq kommer göra en mac version osv. Såklart finns det alltid några riktiga eldsjälar som gör en klon ändå, men det kanske inte tilltalar en "vanlig" användare att "böka" med. Men så länge som mjukvaruutvecklarna inte överger platformen så kommer det finnas användare. oavsett om de är lite "slöare". Speciellt så tiltalar mac os x många!
Jag sa inte att jag oroar mig, personligen tror jag aldrig att Apple kommer försvinna. På ett eller annat sätt så överlever de. Och programvara är inget problem längre när mac os x är *nix kompatibelt. som sagt är OO ganska ok. Problemet är att MS kör med en del slutna format, t.ex Word formatet är inte helt öppet osv. och många arbetsplatser KRÄVER att man lämnar in sina arbeten i word format, dock klarar OO detta finfint! Men vem vet hur det blir om MS bestämmer sig för att sluta sina format mer. Förhoppningsvis kommer vi slippa MS produkter som "standard" i framtiden. Och jag tror helt klart att vi är på väg mot *nix på ett eller annat sätt, en kompabilitet som aldrig förr skådats. ALLA platformar kan i stort sett köra *nix eller *nix baserade system.
Men som sagt, jag är inte ett dugg orolig. Då skulle jag väl knappast köpa mig en helt ny ibook
Jag ville installera Red Hat eller Mandrake idag på min bärbara PC-hoj (IBM ThinkPad T22), men det verkar vara fel på min Bostream-lina just nu så ISO-bilderna blev helt kajko.
Ska ringa Bostream i morgon och skälla som en galen bannhund! (Red Hat är förresten den enda Linux-distribution som klarar viloläge ordentligt - på min laptop i alla fall.)
Jag undviker MS-program så långt det bara är möjligt. Just nu är det bara OS:et som är från Microsoft på den hårddisken. (Har tre löstagbara HD till den maskinen.)
Använder Eudora, Mozilla och OpenOffice.
Min nästa bärbara burk blir en Mac, inget snack om den saken.
Jag har en Ibm Thinkpad jag med, tyvärr måste jag ha Windows på den också eftersom jag arbetar i det (programvaran finns bara i windows *suck*) men jag har kör Gentoo på denna! Det är grejjer det Finns som LiveCD för mac nu med! (LiveCD = man bootar från cd och kommer direkt in i OS:et, allt körs från cd i stort sett). Dock är Redhat helt ok! Börjar bli mer och mer likt Windows dock =p
Skrevs ursprungligen av Kevin Key
... och protokol.
Personligen så bryr jag mig inte så mycket om det. Jag tror att de öppna standarderna kommer att vinna i slutendan.
Självklart, man har ju så mycket att vinna på öppna standarder och inget att förlora. Men MS är inte så sugna på det hela, och så länge de kan så kommer de att försöka hindra det. MS vd erkännde ju nyss (var det idag till och med?) att Linux är det största hotet som de haft. Och att de måste arbeta för att "slå ner det med schyssta metoder".. right