Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Olle@mac:

Kanske redan alla vet att fler än telia kommer att sälja iPhone, följande fanns i ett brev från telia som damp med till oss som bett telia hålla oss uppdaterade - går inte att tolka det på annat sätt än att dom kommer att få konkurrens - så tolkar jag "till en början":

Jag tolkade det som att den inte kommer säljas på apple.se eller i tredjepartsbutiker som säljer telia-abonnemang iallafall.
Fast det är ju möjligt de menar konkurrens, hoppas det!

edit:
Annars borde de väl ha uttryckt mer solkart att "kommer till en början bara säljas av telia" ?
Jag kan ju tänka fel också...

Dom kan ju mena att elgiganten ska sälja den senare, fast med Telias abonnemang? Allt är en tolkningsfråga

Detta fick jag veta av en kompis inom Telia:
8 juli kommer beslutet om tilldelning per butik i Sverige.
Samma dag kommer telia meddela butikerna vad det är för abonnemang och priser som gäller.

Ni kommer inte kunna få reda på vad det kostar genom att prata med personalen i butik de får inget säga förren 11 juli.

Men som han sa: Ring mig den 8 juli så ska jag kolla.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Detta fick jag veta av en kompis inom Telia:
8 juli kommer beslutet om tilldelning per butik i Sverige.
Samma dag kommer telia meddela butikerna vad det är för abonnemang och priser som gäller.

Ni kommer inte kunna få reda på vad det kostar genom att prata med personalen i butik de får inget säga förren 11 juli.

Men som han sa: Ring mig den 8 juli så ska jag kolla.

Grymt

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-18 15:01

jepp...sådan här info läcker alltid :-). När info nått hundratals (lågavlönade/ej karriärister/ej egna intressen i företaget) anställda så kommer info till oss inom en timme Hallelujah!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ni kommer inte kunna få reda på vad det kostar genom att prata med personalen i butik de får inget säga förren 11 juli.

Men som han sa: Ring mig den 8 juli så ska jag kolla.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-18 15:47

Jag blir så trött på att telia ska hålla på och sega så dant, varför skicka ut ett nyhetsbrev när man inte har något nytt att säga? Dom måste ju vara helt tappade bakom en hiss!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2008-06-18 15:51
Ursprungligen av Pilen:

Jag blir så trött på att telia ska hålla på och sega så dant, varför skicka ut ett nyhetsbrev när man inte har något nytt att säga? Dom måste ju vara helt tappade bakom en hiss!

Gissningsvis:
För att de får en miljard frågor om dagen av typen ”Vad kommer det kosta?” och ”När finns den i butik?”.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 15:59

Många andra operatörer har gått ut med priser på både telefon och abonnemang, men varför kan inte Telia göra detta?
Det känns helt klart som ett slag i ansiktet där de försöker tukta sin användarbas för att visa sin dominans... likt "Vi bestämmer och det finns inget ni kan göra åt det!"... och lagom efter hör man Nelson "Haa Haa!"

Det är just sånt här som gör att man blir så jäkla förbannad på Telia, de har noll kundmedvetenhet. Vad är det som är så farligt med att gå ut med priserna redan nu och låta folk diskutera det hela? Eller är det så att de vill göra tiden så kort som möjligt så att det blir en impulshandling utan att man tagit sig tid att jämföra med andra abonnemang?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-18 16:32
Ursprungligen av Trineo:

Det känns helt klart som ett slag i ansiktet där de försöker tukta sin användarbas för att visa sin dominans... likt "Vi bestämmer och det finns inget ni kan göra åt det!"...

Jag tycker att det liknar Apples sätt att handera sina kunder. Vi säger inte ett knysst innan Jobs har haft sin Keynote och sagt "finns i AppleStore nu för XXX dollar"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-18 16:56
Ursprungligen av gunek:

Jag tycker att det liknar Apples sätt att handera sina kunder. Vi säger inte ett knysst innan Jobs har haft sin Keynote och sagt "finns i AppleStore nu för XXX dollar"

Fast det är väl för att det är just Apple som styr upp hela processen. Antar att det var en av villkoren för att få saluföra iPhone för operatörerna.

Att dom släpper priserna 11 juli känns inte så smart, folk kommer ju inte kunna planera vilket abonnemang dom vill ha, eller om dom ens har råd. Och vanliga svenska människor brukar ju inte impulshandla abonnemang precis.

Dåligt drag av Apple.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-18 16:29

Fick ju nyhetsbrevet från Telia jag också men det innehöll ju inget vi inte redan vet. Självklart...

Man är väl lite naiv av sig ibland. Jag hoppas du har rätt om 8 juli Mattias, åtmistone får vi reda på något innan den finns till salu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 16:41

Njae... produkten är lanserad... då finns det pris. Apple ger inga priser på icke lanserade produkter men nu finns den och då borde det finnas pris också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 17:03

boris91: Varför skulle apple säga att det inte är ok att gå ut med priset på abonnemang och slutpris för Telia när så många andra operatörer har gjort det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-18 23:54
Ursprungligen av Trineo:

boris91: Varför skulle apple säga att det inte är ok att gå ut med priset på abonnemang och slutpris för Telia när så många andra operatörer har gjort det?

Svårt att säga. Olika operatörer har väl gått med på olika villkor... något som ju är helt säkert är att Telia alltid går ut med priser i förväg annars, och varför de inte skulle göra det nu är väl bara förvirrande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-18 17:24

För min del så hoppas jag på att Telias (mycket frustrerande) tystnad beror på en rädsla för

"att om vi går ut med information och reklam nu så kommer vi inte få sålt en enda annan telefon förän 11 juli. Det är ju en månad!!!"

Det tror (läs: hoppas) jag. Känns inte som det finns andra anledningar till tystnaden. Avtalet och Telias tankarrunt upplägg lär varit klart långt innan vi fick reda på att Telia skulle börja sälja den...

Jag var inne i en Teliabutik här i Göteborg för att se om det fanns några livstecken från iPhone synliga... Inga... Men jag slogs av en tanke.. "Va?! Köper folk vanliga mobiler fortfarande... vet de inte att iPhone kommer snart?"

///Maxim

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-18 17:55
Ursprungligen av Maxim:

Jag var inne i en Teliabutik här i Göteborg för att se om det fanns några livstecken från iPhone synliga... Inga... Men jag slogs av en tanke.. "Va?! Köper folk vanliga mobiler fortfarande... vet de inte att iPhone kommer snart?"

Hehe, jag har tänkt på samma sak. Men jag tror faktiskt att det är själv touchskärmen som får folk att välja en "vanlig" mobil. Många tycker nog det är mycket skönare och enklare med fysiska knappar.

  • Medlem
  • 2008-06-19 07:08

Jag läste i någon artikel på nätet (minns inte var) att ett skäl för Telia att vänta kan vara att man vill se hur andra operatörer i Europa väljer att prissätta. Ju fler kända prisplaner desto enklare för Telia att lägga sig "rätt" baserat på hur reaktionen blir på dessa andra priser.

Sedan handlar det nog lite om att mystifiera iPhone och skapa förväntningar så klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-19 08:13
Ursprungligen av bbus:

Sedan handlar det nog lite om att mystifiera iPhone och skapa förväntningar så klart.

Självklart, synd bara att Telia gör det så mycket sämre än Apple

Om jag hade jobbat med Telia hade jag nog valt om att gå ut med ett brev som berättar att vi inte har något mer att berätta - fast på ett snyggt sätt.

/Tangen

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-19 08:26

Jag tror att Telia inte går ut med något därför att dom inte tänkt klart. Gubbarna har nu först börjat förstå vidden av den deal dom fått och vad en Iphone är för något. Dom har nu konstanta möten där dom försöker analysera och räkna ut hur dom ska lägga sig med abbonemangen. Dom är helt enkelt inte klara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-19 08:36

Vid närmare eftertanke så tror jag helt enkelt inte Telia har haft den organisation som krävs för att hålla eventuella prisdiskussioner hemliga (före den 9:e juni) - något som Apple garanterat ställt krav på. Därför har man helt enkelt väntat tills efter tillkännagivandet med att ta dem besluten. Det är säkert en tidskrävande process i och med att det är en lur som hittills ställt andra krav på operatörerna och där man tagit fram speciella paket just för den telefonen.
Jag är också irriterad att man inte får veta något, men vid ett försök att tänka logiskt så tycker jag detta kan förklara saken.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-19 08:57
Ursprungligen av vanilj:

Vid närmare eftertanke så tror jag helt enkelt inte Telia har haft den organisation som krävs för att hålla eventuella prisdiskussioner hemliga (före den 9:e juni) - något som Apple garanterat ställt krav på. Därför har man helt enkelt väntat tills efter tillkännagivandet med att ta dem besluten. Det är säkert en tidskrävande process i och med att det är en lur som hittills ställt andra krav på operatörerna och där man tagit fram speciella paket just för den telefonen.
Jag är också irriterad att man inte får veta något, men vid ett försök att tänka logiskt så tycker jag detta kan förklara saken.

Jag tror att det ligger en hel del i detta. Apple ställer hela andra krav på operatörerna och TeliaSonera har redan vid ett tidigare tillfälle, under förhandlingarna, sagt att deras affärsmodell skiljer sig radikalt från andra telefontillverkare. Lägg sedan till att det garanterat finns en klausul (Non-Disclosure) som TeliaSonera valt att följa till punkt och pricka - dvs inte säga ett smack. Visst, andra operatörer lämnar ut information men avtal kan se olika ut i olika länder och med olika operatörer men att per auotmatik förutsätta att allt ansvar ligger på TeliaSonera tror jag är att gå lite för långt. Det brukar vara minst två parter som skriver under ett avtal.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-06-25 21:14

telia har lanserat abonnemangen men inga priser än iPhone 3G frn Apple - iPod, snabb surf och inbyggd gps Telia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 22:26

Undrar hur länge detta monopol håller i sig. Det verkar ju som en vinst för apple, eftersom vi är så många som inte riktigt är supernöjda med hur telia kommer att leverera, att låta iphone säljas på hela marknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 22:28

Det var ju föga imponerande abbonemang...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-26 11:18

Haha vilket bull.

Med fastpris skulle jag betala mer för en iphone med sug-hastighet än vad jag nu betalar för en fede-mac på avbetalning med 24 Mbit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 11:27

boko: Är inte det där en väldigt konstig jämförelse.

Vad betalar boko då för sin "fede-mac" med 24mbit? Jag menar, låt oss säga att man kan välja Telia till Vänner + Fastpris på data. Det blir ju bara 268:-/månaden. Om boko betalar mindre för sitt paket har han nog en avbetalningsplan på 200 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 11:55

Telia är ju för roliga...
Nu har de gjort en liiiiten ändring på iPhone siten...

https://www.tewss.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page?sl=teliase_langejan_iphone#

x som pris på alla istället för xyz..

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-26 12:14

Är det nu så att TeliaSonera är en så värdelös leverantör och abonnemangen är för dyra - köp inget abonnemang. Köp ingen iPhone via TeliaSonera och teckna inget abonnemang men förutsätt inte att dina värsta farhågor besannas förrän det verkligen är så.

Abonnemangens innehåll har nu presenterats men inga priser och såvida ingen kan plocka fram priser från en stensäker källa så är det spekulationer. För övrigt kommer iPhone att fungera med övriga TeliaSonera abonnemang, också, enligt den knapphändiga information som har släppts.

Bevaka tråden