Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-28 16:14
Ursprungligen av RockyMontana:

Men nu blev jag osäker på om jag läst fel bara för det...

[Edit]

Och här kommer länken.
MacNN | O2 offers 3G iPhone Pay & Go availability

300 pund för den lilla och 400 för den stora.
4 700 SEK med lite snabb forex-räkning

[/Edit]

Men den förmodligen fortfarande operatörslåst till O2

Hmm... Good point.
De har inte gått ut med något, så man vet ju aldrig iofs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 19:14

Tack för det televerket!
Efter detta fjasko så hoppas jag att TRE släpper iPhonen, dock så känns det skönt att Telias abonnemang var så kassa att man ens slipper tänka på att köpa telefonen där. Undrar bara när man kan köpa den upplåst.

Ursprungligen av Fredric:

Tack för det televerket!
Efter detta fjasko så hoppas jag att TRE släpper iPhonen, dock så känns det skönt att Telias abonnemang var så kassa att man ens slipper tänka på att köpa telefonen där. Undrar bara när man kan köpa den upplåst.

Hoppas jag verkligen inte. Räcker med att de klyddar mjukvara på några av deras andra telefoner

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Hoppas jag verkligen inte. Räcker med att de klyddar mjukvara på några av deras andra telefoner

Haha, ja som om Tre skulle komma undan med att modifiera Apples mjukvara

Återigen, Telia tillåter oss att köpa iPhone med valfritt Telia-abonnemang och inte bara de trista i-abonnemangen.

Ursprungligen av henkebarn:

Återigen, Telia tillåter oss att köpa iPhone med valfritt Telia-abonnemang och inte bara de trista i-abonnemangen.

Visserligen, men när de specialsydda paketlösningarna som bör vara relativt fördelaktiga inte alls är det så har jag inte några större förhoppningar om att ordinarie paket plus telefon skulle vara det heller. Nu är ju telia telia, och med telia kan man ju inte veta.

Men då deras 'paket' totalt sett är mellan 40-100% dyrare än i England så ska vi nog inte tro att någon annan lösning innebär skratt och glädje för oss som kunder. Men jag ska ärligt gratta dig om du har tätt och jag fel.

Ursprungligen av henkebarn:

Återigen, Telia tillåter oss att köpa iPhone med valfritt Telia-abonnemang och inte bara de trista i-abonnemangen.

Du kanske kommer att få rätt. I alla fall om Telia Sverige kör med samma priser som Sonera Finland.

I Sådant fall skulle ett iMini done right kosta:
[120 min samtal, 100="100" sms och 5GB data]
Telia Mobil Bingo 18 månader & FastPris mobilt bredband = 309 x 18 = 5562 kr
Telefon friköpt (om Telia kör samma pris som Sonera) = 4000 kr
Summa för 18 månader inkl iPhone 8GB = 9562 kr

Telias iMini done wrong with correction kostar:
[100 min samtal, 100="100" sms, 100MB + 5GB data FastPris]
För 18 månader betalar vi 11459 kr

En merkostnad på 1897 kr
Eller ett pris för 8GB iPhonen på 5897 kr
Eller 100MB för 100 kr istället för 5000 MB för 199 kr

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-06-28 23:40
Ursprungligen av petterf:

Du kanske kommer att få rätt. I alla fall om Telia Sverige kör med samma priser som Sonera Finland.

Nej, inte kanske. Det står klart och tydligt på Telias hemsida att man kan köpa den med andra abonnemang

Ursprungligen av MacBro:

Nej, inte kanske. Det står klart och tydligt på Telias hemsida att man kan köpa den med andra abonnemang

Jaa, det vet vi alla att det står. Men min kommentar var en fortsättning på de tidigare kommentarerna jag hade gjort till henkebarns inlägg.
Dvs att det beror helt och hållet på vad Telia sätter för priser på telefonerna.

Följer man Soneras priser är det mera värt att köpa den till det priset och koppla den till ett teliaabonnemang som passar en själv. (tex enl de kalkyler jag och andra postat om)
Om Telia överprissätter telefonerna för att skydda sina (överprissatta) paketabonnemang så spelar det inte så stor roll om den går att koppla till andra abonnemang.
Överprissatt är överprissatt är överprissatt.

Ursprungligen av MacBro:

Nej, inte kanske. Det står klart och tydligt på Telias hemsida att man kan köpa den med andra abonnemang

Nej.
Det står ANVÄNDA med andra abonnemang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 20:43

Finns det några priser för det?
Helst skulle jag bara vilja gå in och köpa min telefon, utan något mer än så, har dessvärre lovat mig att aldrig ha något med Felia att göra igen. Har noll förtroende för det företaget, eftersom dom gång på gång på gång bevisat att dom inte har någon koll.

/ Fred

**

Jag det har alltid tätt och om det skulle svika finns Tena för män också.

Skämt åsido, jag tror inte att telefonen blir billig med andra abonnemang. Vi får se! Det viktiga just nu är att vi inte är tvungna att teckna de skitabonnemangen Telia beskriver som iMini, iMidi och iMaxi.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-29 13:16
Ursprungligen av henkebarn:

Jag det har alltid tätt och om det skulle svika finns Tena för män också.

Skämt åsido, jag tror inte att telefonen blir billig med andra abonnemang. Vi får se! Det viktiga just nu är att vi inte är tvungna att teckna de skitabonnemangen Telia beskriver som iMini, iMidi och iMaxi.

Apple vill inte ha det så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 23:14

Värst vad folk klagar på Telia... är det inte Apple som hållt iPhone ifrån Sverige i ett års tid och nu bestämt sig för att enbart låta Telia sälja den till de priser som Apple varit med och tagit fram.... så kom igen nu, klaga lite på Apple också.
Ni som klagar över priserna, ni kan väl inte köpa Apple datorer heller, för de är trots allt dyrare i inköp än valfri PC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 08:24

RockyMontana: Tolka det här är du snäll.

" Vi återkommer inom kort med möjligheterna och prisinformation för befintliga Telia-kunder att teckna sig för en iPhone 3G."

Det där tolkar jag som att de ska komma underfull med hur de ska behandla kunder som redan har abonnemang men som ändå vill byta till en iPhone. Och det vill Telia då göra möjligt.
Det behöver inte på något sätt innebära att man kan köpa en ny telefon med andra abonnemang än iMongo-abonnemangen.

Så tolkar jag det iaf.

Och i tillägg.
Varför ska man INTE klaga på abonnemangspriserna om man tycker det är för dyrt?
Det är inte telefonen det klagas på, det är inte heller att den är dyr det klagas på.
Det är att det är korkat upplagda abonnemang som nästan mer känns ihopslängda utan precisions-eftertanke. Och dessutom känns det som att Telia använder en hype som de sedan lika gärna kunnat slänga i väggen, så misslyckat var det.
Apple är ett hype-företag, har alltid varit det och kommer troligtvis alltid att vara det, och Telia är det inte. Ändå ska de "hänga på". Det blir bara fel.

Klagar på att Mercan/BMWn kostar för mycket är det ingen som gör.
Den EGENTLIGA frågan är. Vem klagar INTE på bensinpriserna (förutom jag som är miljö-nisse då)?

Fast nu ångrar jag mig igen

Enligt henkebarns förfrågan på telia.se så svarar de ju såhär:

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!
Tack för din förfrågan.

Ja du behöver inte välja något av de utformade Iphone abonnemangen utan kan välja Telia mobil till vänner och lägga till tjänsten Datatrafik Fastpris.

Trevlig sommar!

Med vänlig hälsning

Hanna Ahnqvist
Telia Kundservice

Så det kanske är så att det kommer andra valmöjligheter isåfall.

vill inte ha det hur?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-29 17:31
Ursprungligen av RockyMontana:

vill inte ha det hur?

Fel citering av mig:

Finns det några priser för det?
Helst skulle jag bara vilja gå in och köpa min telefon, utan något mer än så, har dessvärre lovat mig att aldrig ha något med Felia att göra igen. Har noll förtroende för det företaget, eftersom dom gång på gång på gång bevisat att dom inte har någon koll.

/ Fred

**

Skulle det ha varit - Apple vill inte släppa iPhone fri, de vill inte att alla ska kunna sälja den och då den ska subventioneras så blir det abonnemang och bindningstider.

Ursprungligen av Northwiz:

Fel citering av mig:

Finns det några priser för det?
Helst skulle jag bara vilja gå in och köpa min telefon, utan något mer än så, har dessvärre lovat mig att aldrig ha något med Felia att göra igen. Har noll förtroende för det företaget, eftersom dom gång på gång på gång bevisat att dom inte har någon koll.

/ Fred

**

Skulle det ha varit - Apple vill inte släppa iPhone fri, de vill inte att alla ska kunna sälja den och då den ska subventioneras så blir det abonnemang och bindningstider.

Men då man troligtvis kommer kunna köpa iPhone med Telias kontantkort och då man troligtvis kommer kunna låsa upp den inom en snar framtid är det kanske ett bra val för folk som inte vill ha Telia som operatör?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-30 09:23
Ursprungligen av henkebarn:

Men då man troligtvis kommer kunna köpa iPhone med Telias kontantkort och då man troligtvis kommer kunna låsa upp den inom en snar framtid är det kanske ett bra val för folk som inte vill ha Telia som operatör?

Det är väl inte osannolikt - till och med sannolikt.

Och hur är det isåfall nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 07:14

Finns lite tecken på att Halebop kommer sälja iPhone... eller så är deras webansvarige mer fumlig än Telia´s.

Halebop säljer iPhone - IDG.se

Hade svårt att hitta det själv, men gick till kundtjänst, kontantkort och där längst ned finns det.

Svar på de vanligaste frågorna om Halebop kontantkort

Eftersom att halebop är telias lågprisbolag så kan det ju stämma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 08:05

Fortfarande separat bolag. Du kan t.ex. inte köra en telia operatörslåst telefon med halebopkort.
Men det intressanta är just att det är deras lågprisbolag... men men, framtiden får visa vad som händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 09:30

Det jobbiga med att hacka den är ju att garantin ryker all världens väg.

Men vi får väl se vad som händer, den är trots allt inte lanserad än.

Ändra rubriken så vi slipper ännu mer trådar, viktigt att säga att det finns en tråd om man vill diskutera priserna som Telia har satt:
http://www.99.se/nyhetstips-ipod-iphone/245849-telia-presenterar-priss-ttning-f-r-iphone-3g-i-sverige.html

Denna tråd kan ses mer som en "allmän" tråd för att diskutera iPhone 3G i Sverige.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-06-30 13:39
Ursprungligen av Patrik D:

Ändra rubriken så vi slipper ännu mer trådar, viktigt att säga att det finns en tråd om man vill diskutera priserna som Telia har satt:
http://www.99.se/nyhetstips-ipod-iphone/245849-telia-presenterar-priss-ttning-f-r-iphone-3g-i-sverige.html

Denna tråd kan ses mer som en "allmän" tråd för att diskutera iPhone 3G i Sverige.

Har du lagt dit Halebop i rubriken, kan du lika gärna lägga till alla andra telebolag också. Det verkar som alla hävdar att de kommer att sälja iPhone, och ska man gå på rykten likt det om Halebop så är det bara att lägga till. Förresten har inte Halebop dementerat nu.

Bevaka tråden