Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-29 14:17
Ursprungligen av acke:

Sorry för min okunskap här. Om jag väljer Fast Pris Privat. Vad kostar iPhonen då att köpa och måste jag då betala 199kr till för att få fri trafik?

Den informationen finns inte ännu. Räkna med att det dyker upp nya saker i veckan dock. Det hoppas i alla fall jag, för det är precis ett sådan ab. jag vill ha sedan också. Kör redan med fastpris data + telefoni 199 + 599

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-29 17:32
Ursprungligen av acke:

Sorry för min okunskap här. Om jag väljer Fast Pris Privat. Vad kostar iPhonen då att köpa och måste jag då betala 199kr till för att få fri trafik?

Telia har lovat att komma med mer information för befintliga kunder som redan har abonnemang.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-06-29 17:06

aldrig i livet att jag skaffar dessa abonnemang, telia suger stenhårt! Blir till att vänta 3mån tills överpriserna försvinner och fler operatörer får konkurrera, detta är ju bedrägeri och förstör hela syftet med iphone, nä fy fan!

Någon som vet om de fortfarande blir aktivering via itunes här i usa? är i kalifornien till den 14:e juli och hacka borde ju funka, de är tusan lockande nu!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-29 17:33
Ursprungligen av ibanez:

aldrig i livet att jag skaffar dessa abonnemang, telia suger stenhårt! Blir till att vänta 3mån tills överpriserna försvinner och fler operatörer får konkurrera, detta är ju bedrägeri och förstör hela syftet med iphone, nä fy fan!

Någon som vet om de fortfarande blir aktivering via itunes här i usa? är i kalifornien till den 14:e juli och hacka borde ju funka, de är tusan lockande nu!

Aktivering i butik är det besked som getts.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 17:14

ibanez: Som så många redan skrivit, det är tecknande av abonnemang direkt i butik i USA med den nya iPhone enligt alla rykten/pressreleaser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 18:20

Kan inte klistra den här länken tillräckligt tydligen.
Iphonefeber hos Telia - IDG.se

Speciellt detta citat:
"Kan vi vänta oss mer information från er innan lanseringen?
– Ja, det är en hel del som kan hända. Men vad kan jag inte gå in på nu."

Detta är alltså Telias kommunikationschef för mobila tjänster.

Även detta:
"Hur mycket har Apple påverkat prissättningen?
– Självklart har det skett i en dialog med Apple."

Med detta i åtanke tycker jag det verkar självklart att prissättningen är satt i samarbete med Apple och att det kommer mer priser/detaljer innan lanseringen, något jag tror är dels för de som har abonnemang idag men också med kontantkort, men det är som sagt bara vad jag tror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 18:22

Bolle och PetterF: Hur kan man vara funtad om man surfar 100MB en dag och 0,5MB de resterande 30... månad ut och månad in???
Seriöst, kan ni inte komma med nåt bättre? Eller som jag skrev tidigare, börja skriva sensationsjournalistik för Aftonbladet, det är där sådana här jämförelser hör hemma.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-29 18:25
Ursprungligen av Trineo:

Bolle och PetterF: Hur kan man vara funtad om man surfar 100MB en dag och 0,5MB de resterande 30... månad ut och månad in???
Seriöst, kan ni inte komma med nåt bättre? Eller som jag skrev tidigare, börja skriva sensationsjournalistik för Aftonbladet, det är där sådana här jämförelser hör hemma.

Ta det lugnt , jag beskrev bara hur jag trodde att PetterF tänkte

Ursprungligen av Trineo:

Bolle och PetterF: Hur kan man vara funtad om man surfar 100MB en dag och 0,5MB de resterande 30... månad ut och månad in???
Seriöst, kan ni inte komma med nåt bättre? Eller som jag skrev tidigare, börja skriva sensationsjournalistik för Aftonbladet, det är där sådana här jämförelser hör hemma.

Det handlar inte om att vara funtad hit eller dit.
Jag påpekar bara en risk med en telefon som lever på och älskar nätet och en abonnemangsform som är väldigt restriktivt satt och inte tillåter ett iphonens liv.

Vi skulle kunna testa med vad som händer om användaren konsumerar 10MB/dag vilket varken
Efter 10 dagar är quotan konsumerad.
Därefter betalar kunden 20 x 9 kr = 180 kr.
Så för 300MB har man betalat 280 kr.

Jag är övertygad om att vi kommer att få höra massor av sorgsna berättelser där månadskostnaden för det minsta och billigaste abonnemanget närmat sig 500-600 kr bara för att användarna använt telefonen som den borde användas.

En telefon som iPhonen där i stort sett alla dess tjänster och funktioner är nätbaserade bör alltid säljas med abonnemang som har flatrate på datatrafiken eller med en sådan hög gräns att normalt användande INTE straffar konsumenten.

Jag ser ingen logik med Telias extremt låga datatrafikgränser.
Inte ens det största paketet innehåller flatrate eller en övre gräns som är värd sitt namn. Något stämmer inte här. Känslan är att Telia antingen inte vill riskera att kunderna verkligen använder den full ut - eller att de gnuggar händerna då kunderna faller över till löpande kostnader som ger mycket stora intäkter för Telia.

Jag får nog hålla med petterf, men hoppas på att det går att lösa genom att lägga på 99kr/mån för fri datatrafik (eller i värsta fall 199kr/mån).

299 kr/mån + 99 eller 199 kr/mån är ett ganska bra pris, helt klart inom ramen för vad jag skulle kunna tänka mig betala.

Snälla telia, låt oss slänga på 99kr för fri datatrafik, det skulle förvandla ett ganska medelmåttigt abbonemang till ett riktigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 20:03
Ursprungligen av adm_kenshin:

Snälla telia, låt oss slänga på 99kr för fri datatrafik, det skulle förvandla ett ganska medelmåttigt abbonemang till ett riktigt bra.

Verkligen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 18:29

Ok Bolle, du är ursäktad.

Men jag blir bara så less på folk som skall komma och säga att iPhone är så himla dyr och att det är Telia som är boven i dramat när det redan är klart att 1) priserna är satta tillsammans med Apple 2) det är inte så farliga priser om man ser till normal användning.
Speciellt inte sen att komma med helt orimliga scenarios som jag har svårt att se hur det skulle ske i verkligheten.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-29 18:34

Jag skulle gärna se något liknande avtal för data som det i iMini-abonnemanget till andra telia-abonnemang, det skulle passa mitt sporadiska avvändande mobildata perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 19:02

Tycker att man lika gärna kan se det som:
för 578 kr/månad (299:- + (MAX 31x9=) 279:-)så har man ett flatrate-abonnemang för data samt 100 min fria samtal/sms.
Priset inkluderar dessutom en förhöjd avgift för själva telefonen.

Inte SÅ farligt tycker jag (beroende på vad priserna på samtal/sms hamnar på förstås).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 19:22

Jag tycker det är befogat att räkna fram ett "worst-case"-pris. För då vet man bättre vad det kan kosta för en.

Nämligen: Ett iMini-abonnemang kostar mellan 299 och 299+30*9=569 kronor per månad, beroende på hur mycket man surfar. Visst, det troliga är att man inte kommer upp i 560 kronor, men där ligger faktiskt gränserna (och nu talar jag bara om datatrafik, spränger man 100 minuter/SMS blir det ju ännu mer pengar).

iPhone är ju den telefon som mest av alla uppmuntrar till data-användande. Jag skulle nog vilja påstå att du inte kan ANVÄNDA en iPhone en dag utan att förbruka mer än 0,5MB. Att förbruka betydligt mer är nog inget problem efter en längre session på t.ex. youtube. (Och ni ska nog se att det kommer fler tjänster/program som sprutar data-trafik.)

Det är därför Telias "max 9 kr per dag" är så illmarigt eftersom man lätt kan tycka att 9 kronor någon dag kan man väl ha råd med. Det korrekta budskapet från Telia borde lyda "9 kronor per dag resten av månaden".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 20:41

PetterF: Nu börjar det likna något... men jag slog bakut åt att du drar upp att 115MB kostar 360:- i månaden.

Men jag håller absolut med om att datagränserna är på tok för låga, absolut. Men personligen kommer jag lösa det med tillägg eller just maxtaxan per dag och räkna med det i priset. Känner fortfarande att det är värt att köpa en iPhone med Telia som leverantör.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-29 21:07

jag har en snabb fråga om man läser svenskan korrekt på telias hemsida:: så verkar det som om man är ny kund så MÅSTE man välja ngn av dessa 3 iphone-abb??

Till din iPhone beställer du något av våra speciellt anpassade abonnemang. Alla tre är utformade för att iPhone ska komma till sin rätt och ge dig maximal användarglädje.

för sen står det att man kan ANVÄNDA vilket telia abb man vill.. det är ju skillnad på att KÖPA eller ANVÄNDA!! har jag rätt??

Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. Eftersom iPhone ansluter till internet kan det annars bli högre kostnader för datatrafik än du räknat med. Vi återkommer inom kort med möjligheterna och prisinformation för befintliga Telia-kunder att teckna sig för en iPhone 3G.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 21:28

Finns väl ingen som kan säga något om du går och tecknar ett abonnemang och 5 minuter senare vill köpa en iPhone till det abonnemanget. Så nej, jag tror i alla fall att man kommer kunna köpa iPhone med andra abonnemang men då till fullpris och inte det subventionerade priset som är idag.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-29 21:32

oj, då kommer det bli vääldigt dyrt!! men då tar jag imaxi och en svart 16gb iphone,, mums!! 850 kr tycker jag är helt ok,, läste precis att i u,k så kommer inte apple store att få sälja iphone 3g,, trist!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 23:26

MobielMe

Samtalstiden och antalet SMS i iMini räcker för mig och priset är acceptabelt... om jag kan använda MobileMe-tjänsterna utan att riskera att spränga maxgränsen för datatrafik! Jag har ingen tidigare erfarenhet av datatrafik via mobil och har noll koll. Är det storleken på mejlen som räknas? Har det någon betydelse om jag öppnar dem eller inte? Hur många MB förbrukas för en ändring i iCal eller adressboken?

Någon som har koll?

Ursprungligen av maca:

Samtalstiden och antalet SMS i iMini räcker för mig och priset är acceptabelt... om jag kan använda MobileMe-tjänsterna utan att riskera att spränga maxgränsen för datatrafik! Jag har ingen tidigare erfarenhet av datatrafik via mobil och har noll koll. Är det storleken på mejlen som räknas? Har det någon betydelse om jag öppnar dem eller inte? Hur många MB förbrukas för en ändring i iCal eller adressboken?

Någon som har koll?

Ja all data räknas, så väl inkommande som utgående. Ju större mail desto högre konsumtion.

Aftonbladets webb etta = 2,5MB
Expressen.se webb etta = 2,3MB
- undersida = 1,3MB/styck

mobil.dn.se 1:an = 165KB

mobil.svd.se 1:an = 60KB
- undersida = 30KB/styck

mobil.aftonbladet.se 1:an = 150KB
- undersida = 30KB/styck

Hämta 10 normala textmail = 100KB

Kolla väder på 5 plater = 6KB

Scrolla fram 3 skärmar satellitbild i google maps = 188KB

Man äter data i ganska hög fart som du ser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 00:19

Att surfa på webben känns inte så viktigt, utan det är gott nog att det är möjligt via wifi. Däremot är som sagt MobileMe-tjänsterna viktiga och där verkar ju inte åtgången för mejl SÅÅÅ avskräckande. Frågan är vad övriga synkningar kräver...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-30 10:23
Ursprungligen av oykkh:

oj, då kommer det bli vääldigt dyrt!! men då tar jag imaxi och en svart 16gb iphone,, mums!! 850 kr tycker jag är helt ok,, läste precis att i u,k så kommer inte apple store att få sälja iphone 3g,, trist!!

haha, 850kr helt okej?!

det är ju helt galet dyrt

Ursprungligen av zappee:

haha, 850kr helt okej?!

det är ju helt galet dyrt

Det beror väl på hur mycket man utnyttjar det, samt vad man har för referensram idag.

Skall tillägga att det hade varit en 6-falldig ökning för mig, men jag vet flera som betalar så mycket i månaden redan idag :).

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-06-30 10:58

ringde till telia.

De var ganska osäkra eftersom "sidan varit tvungen att läggas upp eftersom det läckt från företaget". Men följande frågor och svar.

Vad kostar samtalen efter att potten är slut?
-79 öre i öppning och 69 öre i minuten.

Vad kostar det att surfa på 3g om man inte har tillgång till Wlan?
- 20 kr / MB.

Så jag som bor i östersund och bara har Wlan via telia ett hotell som man ev kan snålåka på kan inte använda telias Wlan alls.

- Telias telefonkioskar har du även tillgång till. (Inget surf vid våra kioskar enligt telias hemsida)

Så om jag har föstått så är det en omöjlighet att för mig att köpa denna telefon. Jag har inte tillgång till telias Wlan. Inte heller som jag förstår någon annan Wlan heller då eftersom jag måste gå via telias öppningssida för att surfa "gratis" eller för 9 kr. Detta skulle innebära att jag alltid får betala 20 kr/MB för alla surf. Jag vet att man kan tolka det annorlunda på sidan, och det var också därför jag frågade.
Trist. Ni som har gen 1 hur ligger ert långsammare surfkostnad? Betalar ni enbart telefontaxa per minut?

Hellre långsammare och koll på kostnaden än en extrem månadsräkning som man inte kan förutse.

Ursprungligen av Samor:

Så om jag har föstått så är det en omöjlighet att för mig att köpa denna telefon. Jag har inte tillgång till telias Wlan. Inte heller som jag förstår någon annan Wlan heller då eftersom jag måste gå via telias öppningssida för att surfa "gratis" eller för 9 kr. Detta skulle innebära att jag alltid får betala 20 kr/MB för alla surf. Jag vet att man kan tolka det annorlunda på sidan, och det var också därför jag frågade.
Trist. Ni som har gen 1 hur ligger ert långsammare surfkostnad? Betalar ni enbart telefontaxa per minut?

Hellre långsammare och koll på kostnaden än en extrem månadsräkning som man inte kan förutse.

Nu hänger jag inte med. Varför måste du logga in på Telia för att surfa WLAN (bortsett från homerun då)? 9:- gränsen gäller ju all trafik genom 3G/EDGE nätet, så 20kr/MB gäller ju endast för den datan under 0,45MB/dag.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-06-30 11:17
Ursprungligen av phindus:

Nu hänger jag inte med. Varför måste du logga in på Telia för att surfa WLAN (bortsett från homerun då)? 9:- gränsen gäller ju all trafik genom 3G/EDGE nätet, så 20kr/MB gäller ju endast för den datan under 0,45MB/dag.

Enligt telias kundtjänst skulle jag göra det för att få surfa för 9 kr. Jag vet att det låter konstigt det är därför jag skrev inlägget. Men tjejen på telia kanske inte hade all information... men det är ju därför man ringer "information".

Och hur du tänker när du står med telefonen i handen...
Jag vet att jag inte fixar det iallafall... "Äh, det är bara 9:- för hela dygnet"... Sen skulle jag högst garanterat stå där med skägget i brevlådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 09:31

Norhwiz: Du drar du på lite för stora växlar... man får inte göra program som navigerar, däremot får du göra program som använder GPS.

Däremot tror jag garanterat att TomTom och dylika företag kommer ordna detta med Apple´s godkännande. Tror däremot att Apple har den klausulen i för att hemmaknackare inte skall lansera något som sedan får folk att köra ner i sjön och stämma Apple för det.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-30 11:23
Ursprungligen av Trineo:

Norhwiz: Du drar du på lite för stora växlar... man får inte göra program som navigerar, däremot får du göra program som använder GPS.

Däremot tror jag garanterat att TomTom och dylika företag kommer ordna detta med Apple´s godkännande. Tror däremot att Apple har den klausulen i för att hemmaknackare inte skall lansera något som sedan får folk att köra ner i sjön och stämma Apple för det.

Nej, det är snarare du som tolkar in mer än det jag skrev.

Jag gick inte in på hur ett program får eller inte får skrivas/utvecklas - bara att det finns inskränkningar i avtalet med Apple.

Bevaka tråden