Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-27 14:42
Ursprungligen av bollman:

Ja, det står så, men varför skriver man då överhuvudtaget att MB över gränsen kostar 20:- ?
Dessutom, med en maxtaxa på 9:- /dag så ser jag överhuvudtaget inte varför i hela friden man skulle betala för mer MB? Det kan ju max bli 279:- /månad oavsett hur mycket man surfar i så fall.
Surfa dygnet runt, hur mycket som helst och det kostar dig 578:- med iMini. Då har du 300:- kvar att ringa för över de 100 gratisminuterna innan du kommit upp i iMaxi och iMidi känns ju som rätt onödigt abb...

20 kr/MB gäller väl upp till 9 kr/dag. Om du bara använder 0.25 MB betalar du 5 kr den dagen istället..

Ursprungligen av bolle:

20 kr/MB gäller väl upp till 9 kr/dag. Om du bara använder 0.25 MB betalar du 5 kr den dagen istället..

Precis så - inte så svårt att förstå - tycker jag ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 14:39

Finns det något sätt att kontrollera hur mycket data normal surfning (alltså besök på webbplatser inte så mycket nedladdning) ger på en månad?

Skärmen är ju liten, så värst mycket grafik och liknande borde ju inte en vanlig sida få plats med.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-27 14:41
Ursprungligen av Fred!:

Finns det något sätt att kontrollera hur mycket data normal surfning (alltså besök på webbplatser inte så mycket nedladdning) ger på en månad?

Skärmen är ju liten, så värst mycket grafik och liknande borde ju inte en vanlig sida få plats med.

Telefonen laddar ner hela sidan oavsett hur mycken den kan visa.

Ursprungligen av Fred!:

Finns det något sätt att kontrollera hur mycket data normal surfning (alltså besök på webbplatser inte så mycket nedladdning) ger på en månad?

Skärmen är ju liten, så värst mycket grafik och liknande borde ju inte en vanlig sida få plats med.

Här kan du se lite:

99.se - Visa enstaka inlägg - Telia presenterar prissättning för iPhone 3G i Sverige

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 14:55

Oj då, man inser ju att 100mb kommer att gå åt ganska snabbt. Utan konkurens sätter dom priser som dom vill.

Ursprungligen av Fred!:

Oj då, man inser ju att 100mb kommer att gå åt ganska snabbt. Utan konkurens sätter dom priser som dom vill.

Jag reagerade likadant, men tror att jag klarar mig med surfzonerna som är gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 15:05
Ursprungligen av Valfrid:

Jag reagerade likadant, men tror att jag klarar mig med surfzonerna som är gratis.

Ja, det slog mig precis också. Dessutom så kostar ju imini abonnemanget plus 30 dagar a´9kr 300kr mindre än imaxi.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-06-27 14:40

Det strunt samma, iPhone tankar ju hem hela sidan och skalar om internt. Alltså tankas hela sidan hem, oavsett, i full storlek.

Nån som orkar tänka och som kan förklara varför man ska betala iMaxi-priset av rena surfskäl, relaterat till att man kan surfa lika mycket på övriga abonnemang, med maxtaxa?

Ursprungligen av Stinky:

Nån som orkar tänka och som kan förklara varför man ska betala iMaxi-priset av rena surfskäl, relaterat till att man kan surfa lika mycket på övriga abonnemang, med maxtaxa?

Inget, det är om man vill prata mer och SMS:a.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 14:52

Någon borde göra ett litet program som håller koll på hur mycket data man har tankat sedan senaste månadsskiftet, lägga upp på appstore och kanske kalla det Felia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 14:53

Stinky: Redan tänkt och kommer inte fram till något skäl.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-27 15:05

priserna på iphone var ok men abonnemangs priserna haha jag känner mig rånade av telia. Tänkte köpa först när man fick besked iphone skulle släppas 11 Julie men nu nej tack hoppar inte på Telia tåget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-27 15:11

och plötsligt så verkade 3G och GPS så mycket mindre intressant, om det inte bara varit för att min iPhone GEN1 ser ut som den blivit överkörd av en Caterpillar 994 och har en skrämmande batteritid...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-27 15:18

Har kollat Tyskland och England. Så här ser det ut:

Tyskland:

273kr/mån: 50 minuter samtal, 0 sms, 500 MB data inga hotspots - 1600/2350 för luren

460kr/mån: 100 minuter samtal 40 sms, flaterate data + hotspots - 565/1412 för luren

650kr/mån: 200 minuter, 150 sms, flaterate - 9,50/377 för luren

838kr/mån: 1000 minuter, 300 sms, flaterate - 9,50/188 för luren

England:

357/mån: 75 minuter, 125 sms, obegränsad data - 1177/1890 för luren

416/mån: 600 minuter, 500 sms, obegränsad data - 1177/1890 för luren

535/mån: 1200 minuter, 500 sms, obegränsad data - 0/700 för luren

892/mån: 3000 minuter, 500 sms, obegränsad data - 0/0 för luren

Jämfört med dessa tycker inte jag att Telias priser är så dåliga. Det Telia gjort bort sig på är väl i så fall det där med datatrafiken. Att inte lägga in flaterate på något abonnemang känns som en miss.

Ursprungligen av gunek:

Har kollat Tyskland och England. Så här ser det ut:
.....

Jämfört med dessa tycker inte jag att Telias priser är så dåliga. Det Telia gjort bort sig på är väl i så fall det där med datatrafiken. Att inte lägga in flaterate på något abonnemang känns som en miss.

Du glömmer bort att Telia tar hutlösa pengar för luren och dessutom har mycket låg quota för datatrafiken.

Först sammantaget ser man hur det slår:
99.se - Visa enstaka inlägg - Telia presenterar prissättning för iPhone 3G i Sverige

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-27 15:58
Ursprungligen av petterf:

Du glömmer bort att Telia tar hutlösa pengar för luren och dessutom har mycket låg quota för datatrafiken.

Nej, jag gömde inte bort den låga datatrafiken. Jag skrev ju att jag tyckte att Telia gjort en miss där.

Sedan att Telia tar hutlöst för luren...

1695 (sverige) 1600 (tyskland) 1177 (england) tycker inte jag är att kalla hutlöst om du dessutom betänker att den i England kostar 357kr/mån jämfört med Sveriges 299kr/mån

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 16:44
Ursprungligen av gunek:

Nej, jag gömde inte bort den låga datatrafiken. Jag skrev ju att jag tyckte att Telia gjort en miss där.

Sedan att Telia tar hutlöst för luren...

1695 (sverige) 1600 (tyskland) 1177 (england) tycker inte jag är att kalla hutlöst om du dessutom betänker att den i England kostar 357kr/mån jämfört med Sveriges 299kr/mån

Jo men för 60kr till får man 600 minuter och flatrate på datatrafik. Tar man sveriges 299kr lägger till 500 samtals minuter och 9kr per dag för datatrafik så är det ju dyrt, luren kostar ju mer här också. Men England har ju mycket större folkmängd det kanske har med det att göra också.

Ursprungligen av gunek:

Nej, jag gömde inte bort den låga datatrafiken. Jag skrev ju att jag tyckte att Telia gjort en miss där.

Sedan att Telia tar hutlöst för luren...

1695 (sverige) 1600 (tyskland) 1177 (england) tycker inte jag är att kalla hutlöst om du dessutom betänker att den i England kostar 357kr/mån jämfört med Sveriges 299kr/mån

Den kostar 1177,- i England vid tecknande 18-månaders abonnemang.
Den kostar 2495,- i Sverige vid tecknande 18-månaders abonnemang.

Den kostar 1600,- i Tyskland vid tecknande 24-månaders abonnemang.
Den kostar 1695,- i Sverige vid tecknande 24-månaders abonnemang.

Det är rejält med skillnad med tanke på att de dessutom snålat på datatrafiken så otroligt jämfört med O2.
Enda sättet att få datatrafiken som O2 har är att betala ytterligare 199 i månaden - vilket kraftigt överstiger O2s 58kr/månad extra i abonnemangskostnad.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-27 16:53
Ursprungligen av petterf:

Den kostar 1177,- i England vid tecknande 18-månaders abonnemang.
Den kostar 2495,- i Sverige vid tecknande 18-månaders abonnemang.

Den kostar 1600,- i Tyskland vid tecknande 24-månaders abonnemang.
Den kostar 1695,- i Sverige vid tecknande 24-månaders abonnemang.

Det är rejält med skillnad med tanke på att de dessutom snålat på datatrafiken så otroligt jämfört med O2.
Enda sättet att få datatrafiken som O2 har är att betala ytterligare 199 i månaden - vilket kraftigt understiger O2s 58kr/månad extra i abonnemangskostnad.

Men månadskostnaden i England är 60kr högre i månaden = 60x18= 1080 och då kommer den engelska luren upp i 2257

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 17:00
Ursprungligen av gunek:

Men månadskostnaden i England är 60kr högre i månaden = 60x18= 1080 och då kommer den engelska luren upp i 2257

För att få ett likvärdig abonemang i Sverige måste man betala 9kr om dagen. 9 x 30 = 299, 299x18 = 5382.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-27 17:06

Jag håller med de som klagar över 1gb datatrafik. Det räcker gott och väl om man man bara surfar på websidor några minuter per dag, men så fort du börjar leka med youtube eller strömma musik och film så ryker 1 gb illa kvickt.

Sen är det lite som när man fick bredband hemma, i början använde man det knappt men efterhand som man blir van vid det ökar ens data-användning rätt ordentligt. När jag först fick "fair usage" data på min mobil låg mitt användande på ca 100 mb per månad, nu, två år senare, snittar jag ca 2-3 gb per månad och kan lugnt se det öka när jag skaffar en iPhone.

Btw, räknas program man laddar ner från AppStore in i ens datatrafik?

Borde man inte kunna eftersom man kan använda vilket abonnemang som helst från telia kunna göra såhär?

Billigaste abonnemanget iMini kostar ju 299kr/mån kan man inte då istället köpa iPhonen och teckna:

Telia max mobil 25 för 49kr / mån
&
Fri internet trafik 199kr/mån
= 248kr

det blir ju billligare än att teckna iMini samtidigt som du får fria sms till alla, igen minutkostnad (till telia telefoner) och fri internet trafik

(iofs måste man vara under 26 år för att få teckna "telia max mobil 25")

Telia Max Mobil 25: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Ursprungligen av gunek:

Har kollat Tyskland och England.

[...]

Jämfört med dessa tycker inte jag att Telias priser är så dåliga. Det Telia gjort bort sig på är väl i så fall det där med datatrafiken. Att inte lägga in flaterate på något abonnemang känns som en miss.

Detsamma gäller i Kanada också för den delen, det är visserligen lite mer data, men fortfarande ingen flatrate där heller. Det är inte bara Telia i alla fall.

Så jag kan surfa hur mycket jag vill för 9kr/dygn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 15:36

Väljs Homerun automatiskt om man befinner sig i närheten av en hot spot eller måste man hålla koll på det själv?

Ursprungligen av Fred!:

Väljs Homerun automatiskt om man befinner sig i närheten av en hot spot eller måste man hålla koll på det själv?

Den känner av vilka nätverk som finns i närheten så får du välja vilket du vill ansluta till. Känner den igen något nätverk du redan varit uppkopplad på försöker den ansluta till detta automatiskt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 15:41

Frågan sen är ju bara hur det blir med inloggning på homerun... måste ju till nån app för det så man slipper skriva inloggningsuppgifter hela tiden. Nån som vet hur det funkar i dagsläget?

Ursprungligen av Trineo:

Frågan sen är ju bara hur det blir med inloggning på homerun... måste ju till nån app för det så man slipper skriva inloggningsuppgifter hela tiden. Nån som vet hur det funkar i dagsläget?

Sant. Den som filar ihop en sådan app lär ju ha en instant hit i Appshop. För man törs väl inte hoppas på att Telia drar ihop en egen?

Bevaka tråden