Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av 20hz:

Verkar tyvärr inte så nej ..... Macfeber - Inget Visual Voicemail hos Telia?

Tack, men tråkigt

Åk till Förenade Kungadömet och köp en kontantkorts-iPhone istället när de kommer där.

Själv har jag ingen mening att köpa en, ringer för mindre än de 99 SEK jag fyller min kontatnkortstelefon med då och då. Och 100 MB i datatrafik är ju bara löjligt...

Hoppas jag räknat rätt. rätta mig annars

O2			Telia
----------------------------------------------------------
Litet paket - 18 Månader bindning
[b]iPhone 8GB/16GB	1176/1890kr		2495/3295kr[7b]
månadskostnad		356kr/mån		299kr/mån
Samtalstid		75 min (2,40/st*)	100 min
SMS			125 st			100 st (0,69/st*)
Data			Obegränsad?		100MB, Obegränsad (5GB) +199kr/mån

Kostnad efter 18 månader med rena alt likvärdigt innehåll
8GB/16GB		7584kr/8298kr		11459kr/12259kr
(* likvärdigt)		+1080kr (lägst)		+310kr (lägst)


Stort paket - 18 Månader bindning
iPhone 8GB/16GB		0/701kr			1395/2195kr
månadskostnad		535kr/mån		859kr/mån
Samtalstid		1200 min		1000 min (0,79 & 0,69/st*)
SMS			500 st(unlim. BoltOn*)	1000 st
Data			Obegränsad?		1000MB, Obegränsad (5GB) +199kr/mån

Kostnad efter 18 månader med rena alt likvärdigt innehåll
8GB/16GB		9628kr/10329kr		20439kr/21239kr
(*likvärdigt)		+1620kr			+2484kr (lägst)


Största paket - 18 Månader bindning
iPhone 8GB/16GB		0/0kr			1395/2195kr
månadskostnad		891kr/mån		859kr/mån
Samtalstid		3000 min		1000 min (0,79 & 0,69/st*)
SMS			500 st(unlim. BoltOn*)	1000 st
Data			Obegränsad?		1000MB, Obegränsad (5GB) +199kr/mån

Kostnad efter 18 månader med rena alt likvärdigt innehåll
8GB/16GB		16038kr/16038kr		20439kr/21239kr
(* likvärdigt)		+1620kr			+24840kr (lägst)


Största paket samt Telia Fastpris
iPhone 8GB/16GB		0/0kr			?/?kr
månadskostnad		891kr/mån		599kr/mån
Samtalstid		3000 min		3000 min
SMS			500 st(unlim. BoltOn*)	3000 antal
Data			Obegränsad?		Obegränsad (5GB) +199kr/mån

Kostnad efter 18 månader med rena alt likvärdigt innehåll
8GB/16GB		16038kr/16038kr		14364kr/14364kr
(* likvärdigt)		+1620kr			+priset för telefonen?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-27 13:50

Vad menar dom med "Vi återkommer inom kort med priser för befintliga kunder?"

Innebär det att man kommer att kunna köpa telefonen "löst" till ett dyrare pris för att kunna använda till sitt Telia.abb?
Att man t.ex. i affären kontrollerar att man har ett abb. och får köpa den utan på något sätt?

Ursprungligen av marcus.j:

Vad menar dom med "Vi återkommer inom kort med priser för befintliga kunder?"

Innebär det att man kommer att kunna köpa telefonen "löst" till ett dyrare pris för att kunna använda till sitt Telia.abb?
Att man t.ex. i affären kontrollerar att man har ett abb. och får köpa den utan på något sätt?

Priserna de har är för tecknandet at nytt abonnemang. Troligen kan priserna bli anorlunda om man redan är kund och väljer att förlänga sitt nuvarande bundna alt löpande abonnemang gissar jag.
Om det innebär att man kan köpa telefonen utan abonnemang eller inte oavsett omman redan är kund eller inte vete tusan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-27 13:55

Det är så jag tänker, att man kanske nyligen tecknade ett abb. och har lång bindningstid kvar..
Då kan man köpa en iphone utan abb. mot uppvisande av att man är telia kund...

Hade varit ett sätt att kringå om man vill undvika dessa priser

Priset på luren är väl ok.
men jag skulle vilja ha:
bindningstid: 12 mån.
och i maxipaketet, som väl är vad jag behöver inbillar jag mig:
Prat: klarar mig, tror jag ligger på ungefär hälften just nu; runt 8 timmar
sms: under förra perioden skickade jag 2614 sms. Lite mer än jag brukar, men mindre än min toppnotering. Här måste telia verkligen oka på potten!
Surf: Borde vara obegränsat. men 1000 mb kan jag nog klarar mig på. jag har inte HomeRun tillgängligt här där jag bor, men här har jag ju mitt eget, men ändå...

Sen borde apple fixa så att man kan använda iPhonen som modem till sin MacBook. För det kan man inte idag va?

De måste absolut mångdubbl sms:en!
gärna samtalstiden också; även om jag klarar mig så kanske det inte gäller lla.
Ska de kalla det iMaxi får de allt maxa det också, det tycker jag..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 13:58

macaddict: jag tittade på midi när jag räknade... där skiljer det 900:- på telefonen om du binder dig 18mån eller 24mån. Det är "nästan" 200 i månaden.

Ja om man tycker att 150 nästan är 200

Ursprungligen av Trineo:

macaddict: jag tittade på midi när jag räknade... där skiljer det 900:- på telefonen om du binder dig 18mån eller 24mån. Det är "nästan" 200 i månaden.

Och såklart: Telia måste ju erbjuda prima iPhonetjänster också.
som de AT&T skryter med i USA. Det där visual voicemail där man kan välja vad man vill lyssna på MÅSTE de ju för fan ge en.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-06-27 13:59

Det här känns skumt:

Ursprungligen av Telia:

Datatrafik utöver den som ingår kostar 20 kr/MB. Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på
9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen.

Hur menar de nudå? Jag misstänker att de kanske menar surf via deras förbaskade portal, ,men då är det ju inte unikt för dessa abb, det finns ju på alla abb.

Man kan köpa telefonen utan abonnemang om man är befintlig kund och har mer än 3 månaders bindningstid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 14:04
Ursprungligen av Unbalanced:

Man kan köpa telefonen utan abonnemang om man är befintlig kund och har mer än 3 månaders bindningstid.

Källa?
För jag har inga problem att teckna ett abonnemang med 12månaders bindningstid... beror iofs på vad de kommer ta för själva luren då då.

Ursprungligen av Unbalanced:

Man kan köpa telefonen utan abonnemang om man är befintlig kund och har mer än 3 månaders bindningstid.

Hur vet du detta? Isåfall slår jag till direkt.

Macfeber skriver för övrigt att maxtaxan på 9 kr dygn omfattar all trafik på iPhone, och inte vissa begränsningar som på andra abonnemang, vilket gör att det blir en ganska schysst deal om man väljer iMini.

Detta har säkerts redan sagts i tråden, men jag har aldrig varit med om en struligare lansering

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 14:03

bollman: Det unika är väl att det är max 9kr per dygn för all trafik medans det annars är 9kr per dygn för surfport och 69kr per dygn för all annan trafik. Alltså är det unikt för dessa abonnemang om det stämmer med 9kr per dygn för all trafik.

Jag funderar återigen över datamängden: Så här ser täckningen för surfzonerna ut i stockholms innerstad. Med tanke på att de har en viss räckvidd så tror jag att jag alltid kommer att befinna mig nära en plats då jag vill slö-surfa.

Hemma och på jobbet har jag ju dator, utan det är ju som sagt när man är på språng som man vill använda det.

100mb verkar helt enkelt räcka för mig. Nu är frågan med samtalsminuterna: undrar om det är gratis att ringa till andra med teliaabbonemang?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 14:05

Valfrid: Jo, men hemma och på jobbet har man ju WiFi så då kan man ju faktiskt surfa med iPhonen ändå utan att betala.

Källa är att jag jobbar på Telia och därmed skapade denna tråd.

Vi hade möte om detta 30 min innan pressrealesen. De sa att man kan köpa telefonen utan abonnemang om man har mer än 3 mån bindningstid och att de skulle komma mer info lite senare. Men jag tror att det blir ganska dyrt o köpa den då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 14:13

Unbalanced: Då borde man med andra kunna gå och teckna sig för ett 12månaders abonnemang, det man själv känner passar bäst och sen slänga in en iPhone direkt när man tecknar det i butiken... eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 14:25

Gäller inte maxtaxan enbart för surf på telias portal. Jag har för mig att halebop har något liknande just i denna stund...?

Ursprungligen av simonn:

Gäller inte maxtaxan enbart för surf på telias portal. Jag har för mig att halebop har något liknande just i denna stund...?

Jag vet att andra svarat redan, men frågan kommer upp igen och igen så det är värt att repetera: Maxtaxan för de tre iPhone-abonnemangen är speciell, inte lik Telias maxtaxa i övrigt. För iPhone-abonnemangen gäller den all datatrafik.

Det är bara att läsa innantill på Telias iPhone-sida: "Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på 9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen."

För alla andra abonnemang gäller den bara surfport och viss webbläsning, se mer på fråga 5 här hos Telia.

Jo jag tänkte precis på det också köpa en billig abonnemang och köpa iphone för ett fast pris. Men det är just att Telia är inte så dum,man kommer nog säkert hamna på samma prisnivå som de befintliga abonnemang för Iphone.

Säkert 7000-8000 kr bara för telefonen. kanske mer... men inget som jag kan svara på nu.
Kommer mer info sen. Självklart låst till telia.

unbalanced, vet du hur prisbilden ser ut när det gäller mobilsamtal inom Telia? Jag och min fru ringer gratis till varandra idag (och har just Telia för att det är enda operatören med täckning på vårt sommarställe), och det vill vi ju fortsätta med även om en av oss (well, jag...) byter till iPhone.

Nej tyvärr vet jag inte !! Jag sitter på support och faktura för fast och bredband.

Ursprungligen av Stinky:

unbalanced, vet du hur prisbilden ser ut när det gäller mobilsamtal inom Telia? Jag och min fru ringer gratis till varandra idag (och har just Telia för att det är enda operatören med täckning på vårt sommarställe), och det vill vi ju fortsätta med även om en av oss (well, jag...) byter till iPhone.

simonn, det står ju uttryckligen att maxtaxan gäller ALL datatrafik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 14:32

Äsch, whatta F liksom. Blir en iPhone 3G med iMidi för mig.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-06-27 14:34

Ja, det står så, men varför skriver man då överhuvudtaget att MB över gränsen kostar 20:- ?
Dessutom, med en maxtaxa på 9:- /dag så ser jag överhuvudtaget inte varför i hela friden man skulle betala för mer MB? Det kan ju max bli 279:- /månad oavsett hur mycket man surfar i så fall.
Surfa dygnet runt, hur mycket som helst och det kostar dig 578:- med iMini. Då har du 300:- kvar att ringa för över de 100 gratisminuterna innan du kommit upp i iMaxi och iMidi känns ju som rätt onödigt abb...

Ursprungligen av bollman:

Ja, det står så, men varför skriver man då överhuvudtaget att MB över gränsen kostar 20:- ?
Dessutom, med en maxtaxa på 9:- /dag så ser jag överhuvudtaget inte varför i hela friden man skulle betala för mer MB? Det kan ju max bli 279:- /månad oavsett hur mycket man surfar i så fall.

Sitter och funderar över den meningen också, helt otroligt förvirrande.

Ursprungligen av Patrik D:

Sitter och funderar över den meningen också, helt otroligt förvirrande.

Om man inte har Iphones abonnemang alltså mini/midi/maxi så kostar det 20Kr/mb.

Ursprungligen av bollman:

Ja, det står så, men varför skriver man då överhuvudtaget att MB över gränsen kostar 20:- ?
Dessutom, med en maxtaxa på 9:- /dag så ser jag överhuvudtaget inte varför i hela friden man skulle betala för mer MB? Det kan ju max bli 279:- /månad oavsett hur mycket man surfar i så fall.

1. För att jämföra "normalpris" med maxtaxedealen?
2. Ja, DET fattar inte jag heller. iMaxi känns ju märkligt när man kan surfa hur mycket som helst även på iMini för ab. + 9:-/dag.

Hund begraven?

Bevaka tråden