Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förresten;

Elektronikbranschen - Start - Telenor vill också köpa Telia Sonera

Telenor sugna pÃ¥ Telia Sonera? - Affärsvärlden

Läste om att Telenor ville köpa Telia Sonera även i DI för ett tag sedan.
Vet inte när det i så fall kan vara aktuellt, men OM Telias avtal med Apple blir exklusivt för de här länderna lär ju köpet kosta lite extra

Jag kan tänka mig att betala cirka 4-500:- i månaden totalt för abonnemanget, men då kräver jag att datatrafiken är inkluderad i priset (jag kommer surfa väldigt mycket med den och använda mycket datatrafik). Sen får gärna 100-200 minuter samtal och 100 sms vara inräknade i priset så är jag nöjd. Men över 500:-/månaden är svettigt!!

Ursprungligen av henkebarn:

Jag kan tänka mig att betala cirka 4-500:- i månaden totalt för abonnemanget, men då kräver jag att datatrafiken är inkluderad i priset (jag kommer surfa väldigt mycket med den och använda mycket datatrafik). Sen får gärna 100-200 minuter samtal och 100 sms vara inräknade i priset så är jag nöjd. Men över 500:-/månaden är svettigt!!

Håller helt med.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag kan tänka mig att betala cirka 4-500:- i månaden totalt för abonnemanget, men då kräver jag att datatrafiken är inkluderad i priset (jag kommer surfa väldigt mycket med den och använda mycket datatrafik). Sen får gärna 100-200 minuter samtal och 100 sms vara inräknade i priset så är jag nöjd. Men över 500:-/månaden är svettigt!!

100-200 fria minuter? Är du medveten om hur ynka lite det är? 3-6 min om dagen. Nä, minst 1000 fria minuter och SMS/MMS om det ska närma sig 500kr strecket! Och fri 3G surf som självklarhet och med homerun! Jaij!

Ursprungligen av Rytterfalk:

100-200 fria minuter? Är du medveten om hur ynka lite det är? 3-6 min om dagen. Nä, minst 1000 fria minuter och SMS/MMS om det ska närma sig 500kr strecket! Och fri 3G surf som självklarhet och med homerun! Jaij!

Well, medveten om det är jag, men det kanske uppfattas som lite? Själv ringer jag väldigt lite. Jag kommer använda datatrafiken mycket mer. Jag skickar ganska många sms också.

Vad anser du en skälig plan skulle innehålla? Tänk på att företaget trots allt ska tjäna på det också, så ingen drömplan utan snarare en realistisk plan (med giriga Apple i åtanke).

Titta på T-Mobiles plan "Medium" för €49/månaden:
40 Sms
100 Minuter samtal
Flatrate på datatrafik

Samtidigt erbjuder O2 en "Mediumvariant" för £45/månaden där du får
500 Sms
1200 Minuter och
Flatrate på datatrafik

Skulle ju hoppas och gissa på att Telia ligger närmare O2 än T-Mobile, men man vet aldrig...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-27 18:31

99/mån. max. Det vill säga: jag är ute ur bilden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 18:36

Själv har jag kommit ned till 4-600 i månaden från att konstant de senaste åren legat på runt 2k i månaden... men det är skönt att det inte är jag som betalar det i alla fall, det är ju jobbet.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-05-27 21:50
Ursprungligen av Trineo:

Själv har jag kommit ned till 4-600 i månaden från att konstant de senaste åren legat på runt 2k i månaden... men det är skönt att det inte är jag som betalar det i alla fall, det är ju jobbet.

Dvs era kunder.

Jag betalar 80 kr i månaden för 1GB data och fria SMS. Därtill tillkommer 69 öre i minuten för samtal. Sedan jag bytte till Tele2 ligger mina räkningar på 200-300 att jmf med ca 450 när jag hade Tre (utan fria SMS och data).

Känner inte för att betala mer med Telia, vilket jag misstänker att jag kommer få göra om jag ska byta. Min nuvarande iPhone funkar alldeles utmärkt och jag utgår från att den 3G iPhone jag förhoppningsvis kommer kunna köpa under min NYC-vistelse i slutet av juni kommer vara lika lätt att jailbreaka.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-05-27 19:53

Har jag gjort en tabbe?
Så fort jag hörde nyheten om Telia/iPhone ringde jag Telenor och sa upp mitt nuvarande abonnemang. Tanken är att, när jag i slutet av Juli åker till New York, ska köpa en iPhone och därefter köpa det passande abonnemanget här hemma. Men det slog mig nu, att en iPhone inköpt i USA kanske fortfarande måste hackas för att användas med svenska operatörer? Trots att den kommer säljas här...
Kan någon reda ut begreppen för mig?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-27 20:33

Har ingen Iphone men ->Generation 2 med 3G stöd står nog runt husknuten

och då mina herrar o damer lär jag köpa o inte ens fundera på nån dj..la hackning..
Synd dock att den har en värdelös kamera..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-27 20:38

Ni underlättar ju verkligen för Telia med prissättningen
Om alla ist sa att allt över 99kr/mån är för mycket och himlar lite med ögonen kanske det vore bättre?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 21:01

Hoffie: Ja, jag tror att du gjort en tabbe i att vara så snabb. Kan t.o.m vara så att de andra operatörerna också kommer sälja iPhone när den väl släpps.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 22:40

Ju lägre månadskostnad för "abbonemanget" - ju högre direktsumma. "Abbonemangsavgiften" är till största delen en avbetalning för telefonen. Detta tänker inte alla på. Man köper alltså luren på räntefritt lån med månatlig avbetalning.
Telia försöker nu lista ut vad som skrämmer minst: fet initial summa eller fet månadskostnad.

Ursprungligen av mjg:

"Abbonemangsavgiften" är till största delen en avbetalning för telefonen.

Har du källa på det? De siffror som florerat om Apples andel har handlat om 30 procent, inte mer. Jag tror inte AT&T utöver det har gått in och sponsrat telefonen, utan resten är själva kostnaden för abonnemanget.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:13

Nej, någon källa har jag inte och någon källa kommer vi aldrig att få. För mig är det bara erfarenhet och förnuft. Företag ger inte bort någonting. Då skulle styrelsen avsättas omedelbums. Eller den verställande ledningen om det vore så. Detta är grundregeln för kapitalism.
När Telia - t.ex. - annonserar en lur för 1 kr. bara man skriver under en låsning på 12 månader - då har man lagt på en avbetalning för luren. Dom får tillbaka pengarna som dom lade ut när dom köpte luren av tillverkaren. Detta kommer dom aldrig att medge och detta behöver dom inte ens kommentera. Det är bara vardagsbizniz - inte på något sätt skumt/olagligt.
För mig är detta självklarheter. Att det inte är det för alla förvånar mig.

Ursprungligen av Adrian B:

Har du källa på det? De siffror som florerat om Apples andel har handlat om 30 procent, inte mer. Jag tror inte AT&T utöver det har gått in och sponsrat telefonen, utan resten är själva kostnaden för abonnemanget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:24

Just Telia är ju ganska öppna (i alla fall vad gäller företags abb) om att själva abonnemanget kostar 199 kr, eller vad det nu kostar, och att man sedan beroende på mobil, avtalslängd, och kontantpris betalar en slant varje månad under bindningstiden.

Vad gäller iPhone är väl dock frågan om operatörerna överhuvudtaget subventionerar priserna eller om den summa de normalt hade lagt på att sänka priset på mobilerna istället gått till Apple som en andel av intäkterna från abonnemangsavgifterna. Mycket talar ju för att de inte subventionerat priserna eftersom Apple sålt kopiösa mängder iPhones, som sedan använts utan att en krona gått till AT&T. Hade AT&T subventionerat dessa telefoner tror jag aldrig att det skulle ha gått att köpa en telefon utan att samtidigt direkt binda sig för ett abonnemang.

Det intressanta är ju om Apple släppt kravet på intäktsdelning så att operatörerna direkt kan subventionera telefonerna. Om "råpriset" för en iPhone ligger på 399 / 499 euro och detta sedan subventioneras kommer ju iPhone bli ruggigt billig!

Johan

Senast redigerat 2008-05-27 23:36
Ursprungligen av mjg:

Nej, någon källa har jag inte och någon källa kommer vi aldrig att få. För mig är det bara erfarenhet och förnuft. Företag ger inte bort någonting. Då skulle styrelsen avsättas omedelbums. Eller den verställande ledningen om det vore så. Detta är grundregeln för kapitalism.

Bla bla bla, det är ju bara massa nonsensprat du kommer med. Frågan gällde en konkret punkt, nämligen ditt påstående att abbonemangsavgiften "är till största delen en avbetalning för telefonen."

När det gäller abonnemang till iPhone har det talats om att Apple sponsrar telefonen mot att dom får en del av intäkterna. Observera att AT&T inte påstås sponsra telefonen (annat än att dom ger Apple en del av intäkterna). Den andel Apple får av AT&T är hemlig, men det har pratats om upp till 30 procent. Men du hävdar alltså att det är högre än 50 procent och du baserar det på att det är "grundregeln för kapitalism" som ger denna siffra?

Ursprungligen av mjg:

När Telia - t.ex. - annonserar en lur för 1 kr. bara man skriver under en låsning på 12 månader - då har man lagt på en avbetalning för luren. Dom får tillbaka pengarna som dom lade ut när dom köpte luren av tillverkaren.

Ja, men det gäller ju bara i de fall man köper en av Telia subventionerad telefon. Om jag köper min telefon obunden hos Dustin och sedan köper mitt abonnemang från Telia helt fristående, då har ju inte Telia subventionerat telefonen överhuvudtaget, eller hur?

Då är ju abonnemangsavgiften till 100 procent en kostnad för abonnemanget och till 0 procent en avbetalning. Därför kan man inte bara dra alla abonnemang över en kam och hävda att "erfarenhet och förnuft" säger att abonnemangsavgiften är till största delen avbetalningar.

Ursprungligen av mjg:

Dom får tillbaka pengarna som dom lade ut när dom köpte luren av tillverkaren. Detta kommer dom aldrig att medge och detta behöver dom inte ens kommentera.

Det är väl inget hemligt alls, eftersom man kan jämföra vad abonnemanget kostar utan telefon resp vad telefonen kostar utan abonnemang i de allra flesta fall (iPhone är ett specialfall, men nu gällde det 1 kr-telefoner.)

Exempel: Om ett abonnemang kostar 200 kr extra under bindningstiden på 12 månader så betalar man alltså 2400 kr extra, som räntefri avbetalning på telefonen. Säg att telefonen kostar 1 kr med bindning och 2.800 kr utan bindning, då sponsrar Telia mobilen (ur din synvinkel) med 399 kr (samt ger kredit och räntefri avbetalning) mot att du är deras kund i ett år.

Ursprungligen av mjg:

För mig är detta självklarheter. Att det inte är det för alla förvånar mig.

Ja, visst är det enkelt när världen är full av självklarheter. Synd bara att det inte stämmer med verkligheten.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-28 00:32

Som sagt; jag baserar mig på erfarenhet och förnuft. Du baserar dig på "har det talats om". Vem har mera på fötterna? Ingen aning. Jag tror. Du tror. Vi kommer aldrig att få v e t a.

Ursprungligen av Adrian B:

Bla bla bla, det är ju bara massa nonsensprat du kommer med. Frågan gällde en konkret punkt, nämligen ditt påstående att abbonemangsavgiften "är till största delen en avbetalning för telefonen."

När det gäller abonnemang till iPhone har det talats om att Apple sponsrar telefonen mot att dom får en del av intäkterna. Observera att AT&T inte påstås sponsra telefonen (annat än att dom ger Apple en del av intäkterna). Den andel Apple får av AT&T är hemlig, men det har pratats om upp till 30 procent. Men du hävdar alltså att det är högre än 50 procent och du baserar det på att det är "grundregeln för kapitalism" som ger denna siffra?

Ja, men det gäller ju bara i de fall man köper en av Telia subventionerad telefon. Om jag köper min telefon obunden hos Dustin och sedan köper mitt abonnemang från Telia helt fristående, då har ju inte Telia subventionerat telefonen överhuvudtaget, eller hur?

Då är ju abonnemangsavgiften till 100 procent en kostnad för abonnemanget och till 0 procent en avbetalning. Därför kan man inte bara dra alla abonnemang över en kam och hävda att "erfarenhet och förnuft" säger att abonnemangsavgiften är till största delen avbetalningar.

Det är väl inget hemligt alls, eftersom man kan jämföra vad abonnemanget kostar utan telefon resp vad telefonen kostar utan abonnemang i de allra flesta fall (iPhone är ett specialfall, men nu gällde det 1 kr-telefoner.)

Exempel: Om ett abonnemang kostar 200 kr extra under bindningstiden på 12 månader så betalar man alltså 2400 kr extra, som räntefri avbetalning på telefonen. Säg att telefonen kostar 1 kr med bindning och 2.800 kr utan bindning, då sponsrar Telia mobilen (ur din synvinkel) med 399 kr (samt ger kredit och räntefri avbetalning) mot att du är deras kund i ett år.

Ja, visst är det enkelt när världen är full av självklarheter. Synd bara att det inte stämmer med verkligheten.

Man måste skilja på abonnemangsavgift och förhöjd avg. då abonnemangsavgiften är något man betalar för att få "ringa billigt" och den förhöjda avg. är en avgift som är tänkt för att finansiera telefonen.

Man kan binda ett ab utan förhöjd avgift och ändå få en subvention på telefonen, då operatören vet att du kommer vara kund ett antal 12/18/24 månder. Suventionen överstiger dock aldrig totalpriset för ab. Suventionen är självklart olika på olika ab. men väljer du ett ab. där du lovar att ringa för 499 per månad får du högre subvention än om du väljer ett där du lovar att ringa för minst 99 per månad. Säger ju sig själv, personligen hoppas jag Telia väljer att sälja iPhone med alla deras ab. och sätter ett grundpris på telefonen på ungefär 4000:- sen får man välja om man vill binda sig, hur länge och hur man vill finansiera telefonen. Fast det kanske är önsketänkande?

Så länge iPhone inte blir dyrare med abonnemang än vad t.ex en Nokia N95 är, så är det ok. Jag köper hellre iPhone för 6000:- med ett abonnemang med en månadsavgift 399:-/månaden där datatrafik är inkluderat än att få iPhone för 1:- och betala 599:-/månaden (varav 200:- är avbetalning av telefonen) + trafikavgifter.

Vi får hoppas att Telia kan erbjuda något sådant.

Och att de kan erbjuda en riktigt bra försäkring som täcker stöld och allmän oförsiktighet. Jag betalar 39:-/månaden för en sådan försäkring hos Telenor och det känns jävligt bra. 39:-/månaden är ingenting för känslan av att man KAN få en ny telefon (eller få köpa en kraftigt subventionerat) eller få den lagad om man till exempel tappar den och skärmen spricker som en bilruta (har sett otäcka bilder!) eller om någon stjäler den.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-28 01:24

Nu har fler bilder på iPhone 2.0 visat sig. Dessa kan knappast vara fejk:

Even more "leaked" 3G iPhone photos make it out - Engadget

Ursprungligen av boris91:

Nu har fler bilder på iPhone 2.0 visat sig. Dessa kan knappast vara fejk:

Even more "leaked" 3G iPhone photos make it out - Engadget

Oj! Jag vet inte vad jag ska tro. Den är ju i alla fall snygg, så den får gärna vara äkta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 08:59
Ursprungligen av henkebarn:

Oj! Jag vet inte vad jag ska tro. Den är ju i alla fall snygg, så den får gärna vara äkta.

Ja snygg, konstigt att gå från alu till plast. Måste vara en vikt, kostnad och mottagningsfråga? Spelar ingen roll, nästa mobil ska så garanterat vara en iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 09:10
Ursprungligen av boris91:

Nu har fler bilder på iPhone 2.0 visat sig. Dessa kan knappast vara fejk:

Even more "leaked" 3G iPhone photos make it out - Engadget

Går att läsa i kommentarerna att detta är en dummy som är utskickad av Apple för att visa dimensioner till tredje parts tillverkare för att göra skal, skydd osv osv.
Dock så stämmer inte färgerna.
Och tittar på sista bilden så ser man att det endast är ett skal och ingen telefon.

Ursprungligen av Trineo:

Går att läsa i kommentarerna att detta är en dummy som är utskickad av Apple för att visa dimensioner till tredje parts tillverkare för att göra skal, skydd osv osv.
Dock så stämmer inte färgerna.
Och tittar på sista bilden så ser man att det endast är ett skal och ingen telefon.

Iofs har ju alla telefoner alltid ett skal, möjligt att det är det som visas, innan komponenter slängts in.

Ursprungligen av boris91:

Nu har fler bilder på iPhone 2.0 visat sig. Dessa kan knappast vara fejk:

Even more "leaked" 3G iPhone photos make it out - Engadget

Bilder på ett skal??? Ett skal kan väl vem som helst göra å säga att det e iphone?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 13:59
Ursprungligen av janne303:

Bilder på ett skal??? Ett skal kan väl vem som helst göra å säga att det e iphone?

Gör ett då.

Ursprungligen av DaPhox:

Gör ett då.

För att???

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-28 15:13
Ursprungligen av janne303:

För att???

Vem som helst kunde göra det?

Bevaka tråden