Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BeachMagnus:

Butikschef på Teliabutik i Göteborg.

Dock var en vän till mig inne i samma butik idag och en säljare skulle sagt att dem inte kommer ha väntelista för Telia vill åt publiciteten med möjliga köer.

Där är som det alltid har varit med sådant här, ett stort jedra jidder.

Men kom igen.. Man vill alltså efterlikna det som sker i USA vid lansering med milslånga köer.. Neh aldrig jag står i kö för det, då väntar jag! Kul att köa och sen visar det sig att telia har en helt oacceptabel prisplan..

Vi får väl vänta och se helt enkelt

Ursprungligen av quackpack:

Men kom igen.. Man vill alltså efterlikna det som sker i USA vid lansering med milslånga köer.. Neh aldrig jag står i kö för det, då väntar jag! Kul att köa och sen visar det sig att telia har en helt oacceptabel prisplan..

Vi får väl vänta och se helt enkelt

Exakt. Jag kan tänka mig att köa även om det känns lite väl nördigt. Men då vill jag veta innan vad som gäller. Känns som man accepterar det mesta efter ett antal timmars suktande i kö och risken är ju att man nappar på något man normalt inte skulle accepterat.

Personligen skiter jag i om telefonen blir några hundralappar dyrare än väntat utan det är primärt abonnemangskostnaden som kan bli en dealbreaker för min del. Som student har jag helt enkelt inte råd att lägga ut 400+. Att pynta ett par tusen extra för att få telefonen obunden hade däremot inte varit några problem (jobbar ju på sommaren).

Och på telias sida står följande:

Citat:

*Intresseanmälan avser information om iPhone. Förhandsbokning är inte möjlig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 17:57

Johan S: Står också att de kommer släppa mer information så snart Apple visat luren... inte mycket som stämmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 20:20
Ursprungligen av Trineo:

Johan S: Står också att de kommer släppa mer information så snart Apple visat luren... inte mycket som stämmer.

Och så länkar dem till amerikanska iPhone-sidan för mer information. Varför? Det finns ju en svensk iPhone-sida.

Kollade på Telias sida: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

När jag trycker på Intresseanmälan kommer det bara upp en helvit sida utan text. Fler som får likadant ? Förhandsbokning är inte möjlig.

Ursprungligen av KaRo:

Kollade på Telias sida: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

När jag trycker på Intresseanmälan kommer det bara upp en helvit sida utan text. Fler som får likadant ? Förhandsbokning är inte möjlig.

Det är väl som vanligt med Telia - har brakat ihop - var det någon som var intresserad av iPhone - det hade vi ingen aning om.
Ja det är samma här, bara en vit sida.

Precis. Därav mitt tidigare inlägg om att ingen kan veta nåt säkert innan det kommit mer information om priserna från telia

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-10 22:03

Viist är det lag på att man får ta med sig numret från andra operatörer? Och isåfall; funkar det bra? Tar det lång tid eller funkar ens gamla nummer direkt på nta abbot hon nya operatören? Någon som har erfarenhet?

(jag har haft ETT och samma nummer sedan gsm lanserades - detta är ovärderligt för mig)

Ursprungligen av mjg:

Viist är det lag på att man får ta med sig numret från andra operatörer? Och isåfall; funkar det bra? Tar det lång tid eller funkar ens gamla nummer direkt på nta abbot hon nya operatören? Någon som har erfarenhet?

(jag har haft ETT och samma nummer sedan gsm lanserades - detta är ovärderligt för mig)

Ja det stämmer - kallas för portering, och fixas av den "nya" operatören.
Kostnadsfritt skall det vara också.

  • Oregistrerad
  • 2008-06-10 22:10
Ursprungligen av mjg:

Viist är det lag på att man får ta med sig numret från andra operatörer? Och isåfall; funkar det bra? Tar det lång tid eller funkar ens gamla nummer direkt på nta abbot hon nya operatören? Någon som har erfarenhet?

(jag har haft ETT och samma nummer sedan gsm lanserades - detta är ovärderligt för mig)

Jo men det är ju fördelen med comviq jag är ute efter. Jag ringer ju gratis till alla med comviq dygnet runt, och jag känner många som har comviq. Dessutom är inte mitt abonnemang speciellt dyrt per månad heller. Tror det är 49 eller 69kr månaden.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-10 22:19

Samma här - har KnockOut och pyntar 69 spänn månaden - ringer nästan ingenting. MEN...jag vill ha en ohackad Iphone bums 11 juli och då är jag beredd att lämna Comviq efter 15 år. Och det får kosta vad fa'n som helst hos Telia .
Sen...Comviq har ju ändå inte 3G och kanske blir jag en användare av detta - kolla mailen/småsurf - och inte bara en wifi-lirare. Om det är flatrate och om speeden/stabiliteten är så bra som måååånga 3G-påvar här på forumet säger alltså

Ursprungligen av Elajtenworld:

Jo men det är ju fördelen med comviq jag är ute efter. Jag ringer ju gratis till alla med comviq dygnet runt, och jag känner många som har comviq. Dessutom är inte mitt abonnemang speciellt dyrt per månad heller. Tror det är 49 eller 69kr månaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 22:12

Men det kostar väl extra om du vill använda 3G?

  • Oregistrerad
  • 2008-06-10 23:56
Ursprungligen av kia2:

Men det kostar väl extra om du vill använda 3G?

Jag skiter högaktiningsfullt i 3G. Jag kör Wi-fi och endast Wi-fi. Dräller av öppna (tillåtna) nät i Malmö så de tär inget hinder för min del och så himla ofta surfar jag inte med mobil ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 22:30

Comviq/Tele2 har väl 3G? Det verkar så på den här sidan:
Videosamtal - Tele2

Men jag kanske missat något?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-10 23:24

Jisses! Vid minst 5 tillfällen - när jag deltagit i trådar om 3G - så har andra deltagare informerat om att Comviq/tele2 INTE har 3G - utan bara GPRS och eventuellt Edge - detta var anledningen till att dom aldrig var aktuella för Iphone sade minst 10 pers. Jag har varit grundlurad av dissinformation. Totalt blåst!
Nå - dom har inte Iphone så...tj, det blir portning av mitt nummer till Felia den 11 juli. Deras wifi-zoner runt telefonkiosker intresserar mig också...

Ursprungligen av kia2:

Comviq/Tele2 har väl 3G? Det verkar så på den här sidan:
Videosamtal - Tele2

Men jag kanske missat något?

Senast redigerat 2008-06-10 23:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 09:11
Ursprungligen av mjg:

Nå - dom har inte Iphone så...tj, det blir portning av mitt nummer till Felia den 11 juli. Deras wifi-zoner runt telefonkiosker intresserar mig också...

Om det nu går att fixa iPhone utan att teckna abonnemang (tex från International Orders) så kan det bli väldigt relevant att surfa med Tele2 eller annan operatör.

Det vore trevligt att kunna se en sammanställning över de olika aonnemangen (från Telia, Tele2 m.m.) - så att man kan se vilket som är mest fördelaktigt för iPhone-användande. Nån som vet var man kan hitta det?

Ursprungligen av kia2:

Om det nu går att fixa iPhone utan att teckna abonnemang (tex från International Orders) så kan det bli väldigt relevant att surfa med Tele2 eller annan operatör.

Det vore trevligt att kunna se en sammanställning över de olika aonnemangen (från Telia, Tele2 m.m.) - så att man kan se vilket som är mest fördelaktigt för iPhone-användande. Nån som vet var man kan hitta det?

Har jag missat något, eller hur skall international-orders.com få in iPhone 3G till försäljning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 09:21
Ursprungligen av phindus:

Har jag missat något, eller hur skall international-orders.com få in iPhone 3G till försäljning?

Vet ej hur de gör. Men det går att förbeställa där utan abonnemang. Det var någon annan här som sa att de har folk som arbetar undercover i At&T-butikerna....

Ursprungligen av kia2:

Vet ej hur de gör. Men det går att förbeställa där utan abonnemang. Det var någon annan här som sa att de har folk som arbetar undercover i At&T-butikerna....

Mmm, gick det även innan keynotet. Men det skall bli spännande att se om de lyckas hitta ett kryphål någonstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 09:59
Ursprungligen av phindus:

Mmm, gick det även innan keynotet.

Var det en fråga eller ett påstående? Dvs. gick det även innan?

Ursprungligen av kia2:

Var det en fråga eller ett påstående? Dvs. gick det även innan?

Det var dåligt formulerat :). Man kunde beställa iPhone v2 redan innan keynotet, på den sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 12:03
Ursprungligen av phindus:

Det var dåligt formulerat :). Man kunde beställa iPhone v2 redan innan keynotet, på den sidan.

Med det måste ändå innebära att de uppdaterat sidan. För nu står det inte iPhone v2, utan iPhone 3G - med rätt information, nya bilder m.m.

Det verkar ändå tyda på att I-O verkar vara säkra på att de kan levererara.

Jag slänger iväg ett mejl - så får vi se vad de svarar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 22:41
Ursprungligen av kia2:

Med det måste ändå innebära att de uppdaterat sidan. För nu står det inte iPhone v2, utan iPhone 3G - med rätt information, nya bilder m.m.

Det verkar ändå tyda på att I-O verkar vara säkra på att de kan levererara.

Jag slänger iväg ett mejl - så får vi se vad de svarar.

Nu fick jag svar. Så här säger International-Orders:

Så här säger International-Orders i ett mejl till mig:

Will the iPhone be unlocked so I can use it on my network and in my language?

There is no unlock out as the Unit is not available for purchase until the 11th.
It is rumored that an unlock will be released shortly after the release and that the procedure is simple.

I hear that the 3G is only available under contract, does this mean I have to sign the 2 year contract with AT&T ?

So far, all iPhones were subject to purchase with activation, yet millions sold around the world without any contracts to the exclusive Mobile networks.
We can only assume that the terms remain the same as the previous versions until the formal release on July 11th.

What happens if International-Orders.com cannot get the 3G out to customers if the phone is on contract only?

We will make sure to notify you directly regarding your order.

We are confident that the 3G will be obtainable outside of the At&T contract.
So far the previous version was termed under the same rules, yet it was able to make its way to millions of non AT&T customers outside of the US.

We will make sure to keep you up to date with the process of your order should we come across any difficulties in purchasing the unit on your behalf.
We will not charge cancelation and restocking fees should your order be canceled. Only the $35 service will apply.

Ursprungligen av kia2:

Nu fick jag svar. Så här säger International-Orders:

Så här säger International-Orders i ett mejl till mig:

We will make sure to keep you up to date with the process of your order should we come across any difficulties in purchasing the unit on your behalf.
We will not charge cancelation and restocking fees should your order be canceled.Only the $35 service will apply.

Okej, men då förstår jag varför de erbjuder telefonen på sin sida. De vill ge sken av att den kommer gå att få tag på utan abonnemang för att lura folk att förhandsbeställa genom dem, för att sedan återbetala pengarna minus $35 "service charge".

Genialt. Jag tar f ö också beställningar om någon är intresserad, men endast 25 dollars service charge om jag inte kan fixa någon telefon till dig.

  • Medlem
  • 2008-06-12 14:21

Vodafone i Italien kommer att ta 499 och 569 euros för 8GB och 16GB iPhone respektive ... utan abonnemang om jag har förstått rätt.

Länk Vodafone

Ursprungligen av 3OPAH:

Vodafone i Italien kommer att ta 499 och 569 euros för 8GB och 16GB iPhone respektive ... utan abonnemang om jag har förstått rätt.

Länk Vodafone

Verkar gälla kontantkort!

Translation result for http://iphone.vodafone.it/?tk=9616%2Cc&ty_key=iphone.vodafone.it

Ursprungligen av kia2:

Comviq/Tele2 har väl 3G? Det verkar så på den här sidan:
Videosamtal - Tele2

Men jag kanske missat något?

Det är väl till och med Tele2s 3G-nät som Telia använder?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-06-11 15:16
Ursprungligen av mmmikael:

Det är väl till och med Tele2s 3G-nät som Telia använder?

Tele2 och TeliaSonera äger gemensamt ett 3G-nät, Svenska UMTS-Nät AB

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-10 23:41

jag har läst här på forumet om folk som har 3G flatrate med Telia för 199 spänn/mån. På Telias sajt finns inte detta. faktum är att jag inte hittar något alls om 3G på deras sajt. Är jag blind? Eller är alla deras abbonemang 3G där det finns och GSM där det inte finns? Jag hajar zero!

Bevaka tråden