Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Långt ner, Prisavtal Fastpris (inkluderar Telias surfzoner)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-10 23:46

tack.

Ursprungligen av petterf:

Här: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Långt ner, Prisavtal Fastpris (inkluderar Telias surfzoner)

Hur brukar det fungera med telefoner köpta av Telia, är dom låsta till Telia eller har dom som Telenor att man kan stoppa i ett simkort från en annan operatör?

Telias förklaring till deras datapaket är något av det mest luddiga och förvirrande jag läst.
Hoppas Apple har ställt krav så man slipper vara rädd att klicka på fel länk och bli urfattig när nästa faktura dyker upp.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-11 08:30

Jo, det märks att företagets kultur fortfarande är Statlig.
Nå - deras Flatrate fattar man ju. Och det är ju den som gäller - allt annat är otänkbart i min skalle...jag kan inte ägna kraft/tid åt att räkna och hålla reda på hur mycket jag surfar etc. Det känns verkligen 80-tal. Att slippa ägna det korta livet till sådan skit är verkligen värd Pengar.

Nu ska vi se om dom har rätt...dom som säger att operatörerna inte tar betalt (vbetalning) för mobilen när dom säljer mobiler med låsta abbonemang. Om dom har rätt så ska Iphone kunna köpas med deras existerande FlatRate 199 kr./mån. Om Telia tar mera i månadskostnad så har jag rätt; operatörerna tar av avbetalningsavgift för mobilen. Vad ska man annars kalla det? Dom tar in luren för en billig penning och säljer den dyrare till kund - vanlig bizniz m.a.o. Operatörerna är på detta sätt också återförsäljare av mobiler.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Telias förklaring till deras datapaket är något av det mest luddiga och förvirrande jag läst.
Hoppas Apple har ställt krav så man slipper vara rädd att klicka på fel länk och bli urfattig när nästa faktura dyker upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 10:03

telia har nu "uppdaterat" sin sida.
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Nu står det inget om att de kommer publicera mer info utan bara att man skall gå till Apple om man vill ha mer information om produkten. Så fattigt!
"Läs mer om iPhone 3G på apple.se/iphone"

kia2: Varför skall vi sitta och summera ihop information som du hittar lika lätt som oss bara för att du inte vill ha Telia? Seriöst talat så har det varit känt sedan länge att Telia blir den officiella operatören med iPhone i Sverige (norden och lite till defakto) så hur det kan komma som en överraskning för så många här förstår jag bara inte.
Att sedan international-orders skulle komma över ett gäng iPhones som tidigare har jag svårt att tro med tanke på den nya försäljningsmodellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 10:46
Ursprungligen av Trineo:

kia2: Varför skall vi sitta och summera ihop information som du hittar lika lätt som oss bara för att du inte vill ha Telia? Seriöst talat så har det varit känt sedan länge att Telia blir den officiella operatören med iPhone i Sverige (norden och lite till defakto) så hur det kan komma som en överraskning för så många här förstår jag bara inte.
Att sedan international-orders skulle komma över ett gäng iPhones som tidigare har jag svårt att tro med tanke på den nya försäljningsmodellen.

Många med mig är nog intresserade av alternativ till Telia. Så själva frågeställningen känns väldigt relevant. Och att du inte har lust att summera är helt ok. Förmodligen finns det redan någon sammanställning någonstans. Och förmodligen finns det redan någon här som känner till var den finns

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 10:40

phindus: Dock utan garanti på att man defakto kan göra det när den släpps... finns ett gäng sådana oseriösa firmor som lovar att man kan men sen när affärsmodellen lanserats så får de backa på det hela.

Ursprungligen av Trineo:

phindus: Dock utan garanti på att man defakto kan göra det när den släpps... finns ett gäng sådana oseriösa firmor som lovar att man kan men sen när affärsmodellen lanserats så får de backa på det hela.

Jo, fast international-orders.com verkar ju ha fungerat ganska bra för de som har använt dem. Men men, vi får väl vänta och se helt enkelt. Det är väl fortfarande bara rykten att man måste skriva upp sig på abonnemang även i Apple Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 11:12

kia2: Det finns minst 5 olika abonnemang hos vardera operatör och vi har över 5 olika operatörer i Sverige (Tele2, Parlino, Telia, Telenor och Tre är några av de) vilket direkt resulterar i 25 olika abonnemang att lista... sedan finns det fler hos vissa operatörer så det är nog bättre att kolla själv och hitta det som passar ens egna livsstil för jag har svårt att se hur vi skall komma fram till ett abonnemang som passar bättre än det som Telia inte ens har publicerat än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 11:25
Ursprungligen av Trineo:

kia2: Det finns minst 5 olika abonnemang hos vardera operatör och vi har över 5 olika operatörer i Sverige (Tele2, Parlino, Telia, Telenor och Tre är några av de) vilket direkt resulterar i 25 olika abonnemang att lista... sedan finns det fler hos vissa operatörer så det är nog bättre att kolla själv och hitta det som passar ens egna livsstil för jag har svårt att se hur vi skall komma fram till ett abonnemang som passar bättre än det som Telia inte ens har publicerat än.

Sådana jämförelser finns redan: Cint.se

Men du kanske missförstod mig? Jag är intresserad av abonnemang som lämpar sig för den nya iPhone 3G-telefonen. Dvs inte alla abonnemang som finns Jag antar att jag inte är ensam om att vilja ha alternativ till Telia. Eller menar du att vi måste vänta på att Telia publicerar sina priser innan vi kan titta på vad konkurrenterna har att erbjuda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 11:29

Sorry, jag kanske bara är extra grinig idag men blir bara så trött på folk när man ser alla sågningar på det superhöga priset som Telia tar ut på ett abonnemang som Telia själva inte ens har kommunicerat ännu.

Mig veterligen säljs det inte GSM abonnemang längre så det är fortfarande alla abonnemang som passar till nya iPhone... eller så kan man säga att det enbart är de från Telia som passar då den med största sannolikhet kommer vara bunden till Telia.
Så innan vi ens börjar spekulera i vilka andra abonnemang från andra operatörer som finns så kanske vi skall se om det går att få tag på luren utan abonnemang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 11:44
Ursprungligen av Trineo:

Sorry, jag kanske bara är extra grinig idag men blir bara så trött på folk när man ser alla sågningar på det superhöga priset som Telia tar ut på ett abonnemang som Telia själva inte ens har kommunicerat ännu.

Mig veterligen säljs det inte GSM abonnemang längre så det är fortfarande alla abonnemang som passar till nya iPhone... eller så kan man säga att det enbart är de från Telia som passar då den med största sannolikhet kommer vara bunden till Telia.
Så innan vi ens börjar spekulera i vilka andra abonnemang från andra operatörer som finns så kanske vi skall se om det går att få tag på luren utan abonnemang.

Jag har inte sågat något pris från Telia Min främsta anledning att hitta annan operatör är att jag redan idag är bunden.

Nu hittade jag en annan tråd som behandlar just abonnemang till iPhone
http://www.99.se/operat-rer-abonnemang/228767-telias-prisavtal-f-r-datatrafik.html

Fint i England! :

O2 offering existing iPhone customers free iPhone 3G upgrades

AppleInsider | O2 offering existing iPhone customers free iPhone 3G upgrades

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 12:59

men hur ska de på internationals order kunna aktivera den?? för det måste man väl göra i butik? då blir ju telefonen ganska värdelös om man inte aktiverat den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 13:15

Aktivering och upplåsning får man i så fall göra själv (med olika verktyg). Men om det blir möjligt vet vi först efter att telefonen har släppts. I värsta värsta fall går den bara att jailbreaka.

Edit: På sikt kan det även bli så att man kan köpa en färdigupplåst från I-O.

Ursprungligen av kia2:

Aktivering och upplåsning får man i så fall göra själv (med olika verktyg). Men om det blir möjligt vet vi först efter att telefonen har släppts. I värsta värsta fall går den bara att jailbreaka.

Edit: På sikt kan det även bli så att man kan köpa en färdigupplåst från I-O.

Men nu har ju inte denna diskussionen så mycket med Telias avtal som är topic för tråden...

Kommer bli så skönt att äntligen en "ritkig" iPhone utan en massa hack och tjafs, bara uppdatera via iTunes när det finns nya funktioner

Ursprungligen av Patrik D:

Kommer bli så skönt att äntligen en "ritkig" iPhone utan en massa hack och tjafs, bara uppdatera via iTunes när det finns nya funktioner

Amen!

"Övrig information om Iphone gäller: Tyvärr så har vi inte mer information än den som pressen redan har. Telefonen kommer att lanseras den 11 juli och vad den kommer att kosta, eller vilket abonnemang som kommer att rekommenderas till den vet inte vi ännu. All denna information kommer att presenteras på lanseringsdatumet den 11 juli. Ni kan läsa mer om, samt få mer information till er mail på denna sida, http:/ / www. telia. se/ iphone

Med vänlig hälsning

Anders Häll
Telia Kundservice"

Bara jag som tycker det låter helt sinnessjukt korkat att gå ut med pris och abonnemang först på releasedagen??? Jag hade kunnat tänka mig att köa för att försäkra mig om att få tag på en iPhone den 11e men jag vill veta innan vad det kommer kosta mig då jag inte är beredd att betala hur mkt som helst för abonnemanget. Jag hatar redan Telia och vetefan om jag har lust att bli kund hos dem om jag ska vara ärlig...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-11 14:49

Jo, det verkar som Telia inte fattat vad dom fått i sina händer. jag har en känsla av att dom inte kommer att klara av att hantera detta - det kommer att bli något megastrul, leveransproblem, felinformation, etc - jag är säker på det. Varför? Arrogans som vanligt så klart...inkompetens och semestertider väger också in. man får inte glömma att Telia är ett företag djupt präglat av statlig kultur. Själva ryggraden av tjänstemän är gamla statliga trotjänare - myndighetsmän. Detta tar en generation av skaka av sig efter "privatisering".

Ursprungligen av mmmikael:

"Övrig information om Iphone gäller: Tyvärr så har vi inte mer information än den som pressen redan har. Telefonen kommer att lanseras den 11 juli och vad den kommer att kosta, eller vilket abonnemang som kommer att rekommenderas till den vet inte vi ännu. All denna information kommer att presenteras på lanseringsdatumet den 11 juli. Ni kan läsa mer om, samt få mer information till er mail på denna sida, http:/ / www. telia. se/ iphone

Med vänlig hälsning

Anders Häll
Telia Kundservice"

Bara jag som tycker det låter helt sinnessjukt korkat att gå ut med pris och abonnemang först på releasedagen??? Jag hade kunnat tänka mig att köa för att försäkra mig om att få tag på en iPhone den 11e men jag vill veta innan vad det kommer kosta mig då jag inte är beredd att betala hur mkt som helst för abonnemanget. Jag hatar redan Telia och vetefan om jag har lust att bli kund hos dem om jag ska vara ärlig...

Senast redigerat 2008-06-11 14:59
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-11 20:08

Larvigt att klaga på Telia bara för att de har ett statligt förflutet...

Ursprungligen av mjg:

Jo, det verkar som Telia inte fattat vad dom fått i sina händer. jag har en känsla av att dom inte kommer att klara av att hantera detta - det kommer att bli något megastrul, leveransproblem, felinformation, etc - jag är säker på det. Varför? Arrogans som vanligt så klart...inkompetens och semestertider väger också in. man får inte glömma att Telia är ett företag djupt präglat av statlig kultur. Själva ryggraden av tjänstemän är gamla statliga trotjänare - myndighetsmän. Detta tar en generation av skaka av sig efter "privatisering".

Hur mycket bättre är Tele2 bara för att det är ägt av Stenbeck?
Och Telenor är ju precis som Telia också delvis ägt av (Norska) staten.
Eller alla småbolag som Glocalnet och allt vad de heter, hur mycket "megastrul, leveransproblem, felinformation" har inte dom...

De erfarenheter jag har av Telia är att de är dyra, men att de oftast levererar det som de lovar. För mig som driver ett företag är en säker leverans viktigare än vem som äger ett bolag. Varför skulle inte staten kunna leverera viktig infrastruktur som mobiltelefoni? Tröttsamt med alla som tror att vinstdrivande statliga bolag är ett problem för vanligt folk....

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-11 20:29

Bättre? Sämre? Stenbeck-kulturen är den vidrigaste av dom alla - det är känt. Jag bara beskriver hur jag uppfattar ett företag - i detta fall telia - och hur jag tror att deras företagskultur och förhållande till kund - fortfarande påverkas av sin historia.
För mig är alla operatörer kapitalistsvin at the end of the day.

Ursprungligen av JesperE:

Hur mycket bättre är Tele2 bara för att det är ägt av Stenbeck?
Och Telenor är ju precis som Telia också delvis ägt av (Norska) staten.
Eller alla småbolag som Glocalnet och allt vad de heter, hur mycket "megastrul, leveransproblem, felinformation" har inte dom...

De erfarenheter jag har av Telia är att de är dyra, men att de oftast levererar det som de lovar. För mig som driver ett företag är en säker leverans viktigare än vem som äger ett bolag. Varför skulle inte staten kunna leverera viktig infrastruktur som mobiltelefoni? Tröttsamt med alla som tror att vinstdrivande statliga bolag är ett problem för vanligt folk....

Ursprungligen av mjg:

Bättre? Sämre? Stenbeck-kulturen är den vidrigaste av dom alla - det är känt. Jag bara beskriver hur jag uppfattar ett företag - i detta fall telia - och hur jag tror att deras företagskultur och förhållande till kund - fortfarande påverkas av sin historia.
För mig är alla operatörer kapitalistsvin at the end of the day.

Word, Amen, You've said it, absolut, håller med och alla andra synonymer som kan tänkas finnas!

Ursprungligen av mmmikael:

"Övrig information om Iphone gäller: Tyvärr så har vi inte mer information än den som pressen redan har. Telefonen kommer att lanseras den 11 juli och vad den kommer att kosta, eller vilket abonnemang som kommer att rekommenderas till den vet inte vi ännu. All denna information kommer att presenteras på lanseringsdatumet den 11 juli. Ni kan läsa mer om, samt få mer information till er mail på denna sida, http:/ / www. telia. se/ iphone

Med vänlig hälsning

Anders Häll
Telia Kundservice"

Bara jag som tycker det låter helt sinnessjukt korkat att gå ut med pris och abonnemang först på releasedagen??? Jag hade kunnat tänka mig att köa för att försäkra mig om att få tag på en iPhone den 11e men jag vill veta innan vad det kommer kosta mig då jag inte är beredd att betala hur mkt som helst för abonnemanget. Jag hatar redan Telia och vetefan om jag har lust att bli kund hos dem om jag ska vara ärlig...

Lite dåligt tycker jag att de inte kan gå ut med information innan lanseringen, det finns väl många som kanske gärna vill veta lite prisbild etc innan bara går och avslutar nuvarande abbonemang hos sin leverantör.. Neh dåligt om de inte släpper priser / etc innan! Fy telia!!

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-06-11 15:08

Operatörer i andra länder har ju hintat om att de kommer släppa priser i början på Juli, det kan ju vara så att de fortfarande sitter i slutförhandlingar med Apple om vad telefonerna skall kosta ut till kund. Förmodligen så har inte operatörerna fått så mycket info innan keynoten. O2 och At&T är ju dom enda som gått ut med priser men de hade ju redan kontrakt med Apple så det var väl lättare för dom.
/M

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-11 16:10

Nej ska dom knipa ända tills lanseringsdatum? Man blir ju bara så trött på dom. Det är ju ingen hemlighet att telia ska sälja iphonen, då kan dom ju lika gärna tala om vad det kommer att kosta. Man får känslan av att någon chef på telia har fått Steve-komplex och minsann också kan hemlighålla saker.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-11 18:02
Ursprungligen av Pilen:

Nej ska dom knipa ända tills lanseringsdatum? Man blir ju bara så trött på dom. Det är ju ingen hemlighet att telia ska sälja iphonen, då kan dom ju lika gärna tala om vad det kommer att kosta. Man får känslan av att någon chef på telia har fått Steve-komplex och minsann också kan hemlighålla saker.

Som det sagts i andra trådar så finns ju möjligheten att avtalet inte är 100% klart än så Telia själva vet kanske inte än några exakta kostnader...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-11 19:57

för mig är kontantinsatsen inte det primära, det är en fast kostnade, men 500spänn i månaden är för mycket, emd tanke på bindningstiden som antagligen blir 24månader..

köa tänker jag iag iaf nte göra, isf blir det beställa på internet.

Ursprungligen av tim-:

för mig är kontantinsatsen inte det primära, det är en fast kostnade, men 500spänn i månaden är för mycket, emd tanke på bindningstiden som antagligen blir 24månader..

köa tänker jag iag iaf nte göra, isf blir det beställa på internet.

Håller med helt.. Det måste landa på rimlig månadskostnad för att jag skall nappa.. Bättre man kan betala mer för telefonen och på så sätt få ner månadskostnaden.. Men hoppas de fixar så man kan välja vilket abb man själv önskar till telefonen.

Bevaka tråden