Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 19:34
Ursprungligen av phindus:

Jag har som sagt iPhone idag och använder den mest för att surfa. Betalar 99:- i månaden för obegränsat surf. Jag lyssnar kanske 4 timmar per dag på podcasts via den, så nog kan man använda den mycket även om jag inte ringer så mycket från den. Eller ringde skall jag väl säga, då jag inte använder den som telefon längre. Tycker det låter konstigt om Apple endast vill ha de som ringer så mycket, för ärligt talat så är den ju inte så bra/bekväm som telefon.

Jag vill ju så klart att du ska kunna få ett bra abonnemang. Ju fler iPhone-användare desto mer pengar till Apple som då utvecklar den mer.

Jag tycker mer att telefondelen är den minst delen som skiljer sig mest från andra tillverkares telefoner. Safari, iPod är ju helt briljanta. Eller vad är det du ogillar med telefondelen?

Ursprungligen av acke:

Jag vill ju så klart att du ska kunna få ett bra abonnemang. Ju fler iPhone-användare desto mer pengar till Apple som då utvecklar den mer.

Jag tycker mer att telefondelen är den minst delen som skiljer sig mest från andra tillverkares telefoner. Safari, iPod är ju helt briljanta. Eller vad är det du ogillar med telefondelen?

Det var nog lite fel av mig att säga just telefondelen, men det jag syftar på är sådana funktioner som berör mitt dagliga använda av en mobiltelefon. Visst det är mycket enkelt och smidigt att ringa, synka osv, men sedan är det saker jag saknar. Tex att göra grupper av kontakter, skapa profiler för vilken omgivning man befinner sig, skulle vilja ha mer inställningar för meddelandehantering (MMS efterfrågar ju många, jag bryr mig dock inte så mycket), hantera kontakter på SIM-kortet. Småsaker, men ändå sådant som man vant sig vid. Det som stör mig mest är att jag inte kan använda den som modem via BT. Sedan upplever jag och de runt mig att ljudet är lite burkigt och lågt. Ett headset är nästan tvunget då den är väldigt obekväm att prata i under lång tid.

Sedan är den ju som du säger helt briljant när det kommer till iPod och webb. Det finns ingen bättre handhållen gadget i min mening.

Många av de powerfeatures som efterfrågats har ju tillkommit iom uppdateringar, och desto mer kommer ju komma med 2.0 vilket är bra. Men styrkan ligger ju fortfarande i dess integration med internet och det digitala livet som Apple byggt upp med musik, film och bilder. Så det jag hoppas på är att det kanske kommer att finnas olika nivåer på abonnemang, så som det finns för de flesta mobiler. Ett för de som har mycket utgående samtal, men även abonnemang som mer inriktar sig på nätuppkoppling och liknande tjänster. iPhonen är ju trots allt mer en smartphone inriktad mot konsumenter än mot företag så då kan man ju tycka att det borde återspeglas i de obligatoriska avgifterna. Jag menar, jag använder min iPhone många timmar per dag, men jag skulle inte ha någon som helst nytta av 200+ minuter i månaden att ringa för, och jag tror Apple/Telia skulle få många fler kunder om de såg till att de kunde skapa flera abonnemang som tilltalade flera olika grupper samtidigt och inte bara en enda grupp.

Jag tror tyvärr att Apple kommer att få det svårt på den svenska marknaden. Vi här är ju alla Apple fans och är nog beredda att lägga lite mer pengar på prylar bara för att de kommer från Apple. Men det finns många i det här avlånga landet som inte förstår sig alls på iPhonen utan bara tycker att det är en fattig liten pryl som inte klarar av det som alla andra telefoner klarat av sedan länge. Att sedan måla sig in i ett hörn med ett dyrt abonnemang kommer ju inte heller gynna dem. Svenska marknaden är ganska olik den amerikanska. Det är ju bara att se hur mottagandet har varit i Frankrike med flera.

Hur som helst så vet vi ju ingenting i dagsläget. Kanske kommer Telia att ha flera olika abonnemang, kanske kommer de subventionera den, kanske kommer de ha riktigt bra priser. Vi vet ju inte ens heller om de har ett exklusivt avtal. Vi får väl bara helt enkelt vänta och se, men jag är riktigt glad att vi iaf fick ett besked om att den kommer hit :).

Ursprungligen av phindus:

Jag tror tyvärr att Apple kommer att få det svårt på den svenska marknaden.

Utifrån vad jag sett på forumet, på iFun och IRL så tror jag att Apple kommer att lyckas riktigt bra här.

Ursprungligen av phindus:

Jag tror tyvärr att Apple kommer att få det svårt på den svenska marknaden. Vi här är ju alla Apple fans och är nog beredda att lägga lite mer pengar på prylar bara för att de kommer från Apple.

Njae, vi är inte alla Apple-fans här. Faktum är att jag tror de flesta som tillkommit till forumet tack vare iPhone kommer från Windowsvärlden. Dom gamla Apple-fansen var redan medlemmar här sedan tidigare i stor utsträckning.

De jag träffat utanför forumet för att t.ex. låsa upp iPhone åt har oftare varit Windows-folk än Mac-folk. En undersökning i USA visade också att de flesta inte kom från Mac-världen.

Ursprungligen av phindus:

Men det finns många i det här avlånga landet som inte förstår sig alls på iPhonen utan bara tycker att det är en fattig liten pryl som inte klarar av det som alla andra telefoner klarat av sedan länge.

Dom kanske hörs mycket och ofta, men jag tror dom är i minoritet. Jag tror de flesta struntar fullständigt i många av de tekniska detaljer som tas upp (ja, till och med 3G/inte 3G) bara dom gillar telefonen och kan betala priset.

Ursprungligen av phindus:

Att sedan måla sig in i ett hörn med ett dyrt abonnemang kommer ju inte heller gynna dem. Svenska marknaden är ganska olik den amerikanska. Det är ju bara att se hur mottagandet har varit i Frankrike med flera.

Det tror jag däremot är ett större problem. Vi svenskar är inte vana vid abonnemang som kostar 500 kr/månad. Visserligen har Telia sedan tidare ett abonnemang med "flatrate" för 599 kr/månad, men frågan är hur många Svensson som tecknat det.

Ett abonnemang på 99 kr/mån är inte speciellt rimligt, men 200-300 kr/månad känns rimligt tycker jag, där tror jag många kan tänka sig att ligga, om det är gott om samtalsminuter, SMS och fri datatrafik.

Ursprungligen av phindus:

Hur som helst så vet vi ju ingenting i dagsläget. Kanske kommer Telia att ha flera olika abonnemang, kanske kommer de subventionera den, kanske kommer de ha riktigt bra priser. Vi vet ju inte ens heller om de har ett exklusivt avtal. Vi får väl bara helt enkelt vänta och se, men jag är riktigt glad att vi iaf fick ett besked om att den kommer hit :).

Mm, precis. Apples första upplägg verkar vara i gungning nu och kanske kommer det vettigare avtal med andra generationens iPhone. Vi har ju inte sett några priser, varken för Sverige eller något av alla de nya länder som presenterats den senaste månaden.

Ursprungligen av Adrian B:

Utifrån vad jag sett på forumet, på iFun och IRL så tror jag att Apple kommer att lyckas riktigt bra här.

Vi kan ju alltid hoppas, men det är alltid svårt att få en korrekt bild av verkligheten från forum och mötesplatser på nätet. Det är ju alltid en speciellt typ av människor, som har ett visst intresse, som möts där. Jag tänker alltid på hur det är på minhembio.com där HD-bild och HD-ljud är det viktigaste som finns, när större delen av Sveriges befolkning knappt vet vad man talar om :).

Ursprungligen av Adrian B:

Det tror jag däremot är ett större problem. Vi svenskar är inte vana vid abonnemang som kostar 500 kr/månad. Visserligen har Telia sedan tidare ett abonnemang med "flatrate" för 599 kr/månad, men frågan är hur många Svensson som tecknat det.

Ett abonnemang på 99 kr/mån är inte speciellt rimligt, men 200-300 kr/månad känns rimligt tycker jag, där tror jag många kan tänka sig att ligga, om det är gott om samtalsminuter, SMS och fri datatrafik.

Här är vi iaf överens. Tror inte flatrate lockar så många människor som inte redan vet att de vill ha en iPhone utan mer skrämmer bort dem. Det kommer nog också vara svårt för många att acceptera att man både måste betala ett högt pris för telefonen, samt en hög månadsavgift... Detta kn ju dock vara något som blir mer accepterat med tiden då fler och fler i ens omgivning skaffar en iPhone.

200-300:-/mån tror jag också är en bra nivå för att locka till sig många nyfikna kunder. Dock är jag tveksam till om Telia är så generösa, men vi kan ju alltid hoppas!

Ursprungligen av Adrian B:

Mm, precis. Apples första upplägg verkar vara i gungning nu och kanske kommer det vettigare avtal med andra generationens iPhone. Vi har ju inte sett några priser, varken för Sverige eller något av alla de nya länder som presenterats den senaste månaden.

Det tror jag också, och har egentligen trott från början. Apple försöker få ut så mycket som möjligt till en början i USA där deras största fan-skara finns men måste sedan sakta men säkert släppa taget något. De ger sig in på så många marknader nu som har så olika struktur att det blir svårt att hålla en gemensam linje i sin marknadsföring.

Men allt detta är ju givetvis spekulationer och det borde man ju försöka undvika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 22:47
Ursprungligen av phindus:

Det var nog lite fel av mig att säga just telefondelen, men det jag syftar på är sådana funktioner som berör mitt dagliga använda av en mobiltelefon. Visst det är mycket enkelt och smidigt att ringa, synka osv, men sedan är det saker jag saknar. Tex att göra grupper av kontakter, skapa profiler för vilken omgivning man befinner sig, skulle vilja ha mer inställningar för meddelandehantering (MMS efterfrågar ju många, jag bryr mig dock inte så mycket), hantera kontakter på SIM-kortet. Småsaker, men ändå sådant som man vant sig vid. Det som stör mig mest är att jag inte kan använda den som modem via BT. Sedan upplever jag och de runt mig att ljudet är lite burkigt och lågt. Ett headset är nästan tvunget då den är väldigt obekväm att prata i under lång tid.

Håller med på alla dina punkter. Om man ser det från den ljusa sidan så kan alla utom den sista (antar jag) av dina features fixas med mjukvaruuppdateringar till din nuvarande telefon.

Trisen > Klart att iPhone 3G kommer få en bättre kamera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:06

Finns det någon anledning att tro att iPhone eller det abonnemang som den kommer att säljas med kommer att vara dyrare, eller billigare, än i tex Österrike. En 16 GB iPhone kostar ju där 499 euro eller ungefär 4650 kronor och det billigare abonnemanget 39 Euro eller 365 kronor i månaden med 1000 minuter inkluderade (om jag fattat villkoren rätt, min tyska inskränker sig till att beställa korv och öl). I England kostar ju en 16 GB iPhone 329 pund eller ca 3800 kronor och det billigaste abonnemanget 35 pund eller 408 kronor i månaden med fri data, fri wifi, 600 minuter och 500 sms.

Jag tycker inte att dessa priser är särskilt avskräckande utan skulle gladeligen slå till på en 16 GB iPhone med ett sådant abonnemang. Vill man ha det billigare tror jag inte att man befinner sig inom Apples tänkta målgrupp. Man försöker ju inte nå budgetköparna med sina datorer så varför skulle det vara annorlunda med iPhone?

Jag har inte en susning om hur svenska abonnemangsavgifter förhåller sig till utlandet, men inte är det så mycket dyrare här? Min gissning blir att en iPhone med 32 GB kommer att kosta 4695 kronor tillsammans med ett abonnemang med fri data och ring för hela beloppet (dvs runt 500 minuter om det kostar 0,69 kr/min) för runt 350 kronor i månaden.

Johan

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:19

Aha - lite siffror att bita i. Tack. Jag utgår från det Österikiska exemplet och säger: slå på 10% på både lur och abb - så har ni Telia-priset. Om jag leker lite med kronor så säger jag: 5199 för luren och 399 för abbot.
Minns nu var ni läste det först

Ursprungligen av chuck:

Finns det någon anledning att tro att iPhone eller det abonnemang som den kommer att säljas med kommer att vara dyrare, eller billigare, än i tex Österrike. En 16 GB iPhone kostar ju där 499 euro eller ungefär 4650 kronor och det billigare abonnemanget 39 Euro eller 365 kronor i månaden med 1000 minuter inkluderade (om jag fattat villkoren rätt, min tyska inskränker sig till att beställa korv och öl). I England kostar ju en 16 GB iPhone 329 pund eller ca 3800 kronor och det billigaste abonnemanget 35 pund eller 408 kronor i månaden med fri data, fri wifi, 600 minuter och 500 sms.

Jag tycker inte att dessa priser är särskilt avskräckande utan skulle gladeligen slå till på en 16 GB iPhone med ett sådant abonnemang. Vill man ha det billigare tror jag inte att man befinner sig inom Apples tänkta målgrupp. Man försöker ju inte nå budgetköparna med sina datorer så varför skulle det vara annorlunda med iPhone?

Jag har inte en susning om hur svenska abonnemangsavgifter förhåller sig till utlandet, men inte är det så mycket dyrare här? Min gissning blir att en iPhone med 32 GB kommer att kosta 4695 kronor tillsammans med ett abonnemang med fri data och ring för hela beloppet (dvs runt 500 minuter om det kostar 0,69 kr/min) för runt 350 kronor i månaden.

Johan

Ursprungligen av acke:

Håller med på alla dina punkter. Om man ser det från den ljusa sidan så kan alla utom den sista (antar jag) av dina features fixas med mjukvaruuppdateringar till din nuvarande telefon.

Absolut, och det är ju en av fördelarna med Apple till skillnad från alla andra mobiler jag har haft. De skickar ut uppdateringar med nya funktioner! De bygger en platform och inte bara produkter som skall slitas-och-slängas.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-27 14:30

Nu hoppades jag innerligt på att det inte skulle bli Telia men så blev det det ändå självfallet.

Men vad ska man göra, får ju vänta några månader eller hacka den.

En fördel med Telia är att dom har ett riktigt väl utbyggt wifi-nät i landet. Rimligtvis blir det en del av ett iPhone-abonnemang.

Ursprungligen av Adrian B:

En fördel med Telia är att dom har ett riktigt väl utbyggt wifi-nät i landet. Rimligtvis blir det en del av ett iPhone-abonnemang.

Det hoppas jag verkligen, använder HomeRun ganska ofta.

Då behöver jag inte byta mobiloperatör.

Ursprungligen av Adrian B:

En fördel med Telia är att dom har ett riktigt väl utbyggt wifi-nät i landet. Rimligtvis blir det en del av ett iPhone-abonnemang.

Jag har ganska låga förväntningar när det gäller deras WiFi-nät och tillgången till det för personer som köper en iPhone. Likt Glocalnet borde Telia redan ha öppnat för avgiftsfri surfning på deras WiFi-nät om man är kund hos företaget, men icke.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag har ganska låga förväntningar när det gäller deras WiFi-nät och tillgången till det för personer som köper en iPhone. Likt Glocalnet borde Telia redan ha öppnat för avgiftsfri surfning på deras WiFi-nät om man är kund hos företaget, men icke.

Om du köper Telias paket för fri trafik (199 kr/mån) så får man väl HomeRun gratis, eller?

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-05-27 16:31
Ursprungligen av Adrian B:

Om du köper Telias paket för fri trafik (199 kr/mån) så får man väl HomeRun gratis, eller?

Så är det för mig iallafall.
/M

Telia har jag och det kommer jag fortsätta med.

Prisnivån får inte bli för tokig och inte en massa extra bös med gps och tjafs. Utan flatrate på rimlig nivå inkl videosamtal.

Annars blir det nog en annan, men det vore ju trevligt med något som syncade med macen utan pill

En högst okvalificerad gissning är att telia fått ett försprång på några månader innan alla andra får det, lite som när tre får en modell exklusiv för dem osv...

/jon

Har med stort intresse följt diskussionen och suckandet över ev. pris på obunden iPhone och abonnemangskostnader. En liten påminnelse om hur det var när jag 1993 köpte en begagnad Nokia för 16.000:- och månadskostnaden för normalanvändande låg på 2.500:- - 3.500:-/mån. NMT och inga sms.
Det är 15 år sedan. Vad den nya iPhone kommer att kosta så är den värd varenda spänn.

Jag har en bra variant om när jag köpte min första Macintosh SE 1987. Den skillnaden är astronomisk mot vad man får för stålarna dag.

Nu är det bara att vänta.

Ursprungligen av Paverling:

Har med stort intresse följt diskussionen och suckandet över ev. pris på obunden iPhone och abonnemangskostnader. En liten påminnelse om hur det var när jag 1993 köpte en begagnad Nokia för 16.000:- och månadskostnaden för normalanvändande låg på 2.500:- - 3.500:-/mån. NMT och inga sms.
Det är 15 år sedan. Vad den nya iPhone kommer att kosta så är den värd varenda spänn.

Jag har en bra variant om när jag köpte min första Macintosh SE 1987. Den skillnaden är astronomisk mot vad man får för stålarna dag.

Nu är det bara att vänta.

Vi har en liten annan konkurrenssituation idag så skulle priset bli för högt så är det nog många som vänder den ryggen till. Har kört iPhone i lite drygt ett halvt år och är väldigt förtjust i den, men att punga ut 4-5000:- för telefonen och sedan 12 000:- (om vi ni gissar på 499:-/mån i 24 månader) tror jag de skrämmer bort oerhört många. Det är redan många som är kritiska mot produkten så här på SonyEricssons/Nokias hemmamarknader.

Ursprungligen av phindus:

Vi har en liten annan konkurrenssituation idag så skulle priset bli för högt så är det nog många som vänder den ryggen till. Har kört iPhone i lite drygt ett halvt år och är väldigt förtjust i den, men att punga ut 4-5000:- för telefonen och sedan 12 000:- (om vi ni gissar på 499:-/mån i 24 månader) tror jag de skrämmer bort oerhört många. Det är redan många som är kritiska mot produkten så här på SonyEricssons/Nokias hemmamarknader.

Om man ser till Telias tidigare drag gällande pris kontra månadskostnad så tror jag inte att de kommer att göra på det sätt som du tror.
Om de binder upp kunderna på en hög månadskostnad med fri surf inräknat, så kommer det påverka de pris kunden får betala i butik.

Ja kan tänka mig att med ett ab. som kostar 499/mån, 24mån bindning, så kan priset i butik hamna nångonstans kring 1000kr.
Mer än så kan de inte ta, då risken att skrämma bort kunder är för stor.
Det är inte vid den direkta försäljningen pengarna tjänas in utan med tiden som ab. används.

Edit: Tänk när N95 kom, kostade över 7000kr i butik hos Telia, om kund band upp sig på 269kr/mån, i 24 mån så fick dom betala ca 695kr i butik.

Inte samma sak, men liknande

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 16:35

Jo...men se...för en del är det liksom som att ett Piper privatplan kostade 1,8 miljoner 1970 och bara 890 000 idag. Fortfarande för dyrt...så att säga

Ursprungligen av Paverling:

Har med stort intresse följt diskussionen och suckandet över ev. pris på obunden iPhone och abonnemangskostnader. En liten påminnelse om hur det var när jag 1993 köpte en begagnad Nokia för 16.000:- och månadskostnaden för normalanvändande låg på 2.500:- - 3.500:-/mån. NMT och inga sms.
Det är 15 år sedan. Vad den nya iPhone kommer att kosta så är den värd varenda spänn.

Jag har en bra variant om när jag köpte min första Macintosh SE 1987. Den skillnaden är astronomisk mot vad man får för stålarna dag.

Nu är det bara att vänta.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-27 16:07

Oj, så väldigt VÄLDIGT roligt att det blev Telia

Kanon med Telia - tack & bock

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 16:37

Vi kan nog vara på det klara med att den blir dyrare i Sverige än i något annat land. Detta är en universiell lag. Nästan allting som existerar är dyrare i Sverige än i något annat land. jag klagar inte - bara analyserar faktum. Orsaken är enkel: Sverige är världens rikaste land med världens mest välmående folk. Här kan man plocka ut lite extra av konsumenten.

  • Medlem
  • 2008-05-27 16:48
Ursprungligen av mjg:

Vi kan nog vara på det klara med att den blir dyrare i Sverige än i något annat land. Detta är en universiell lag. Nästan allting som existerar är dyrare i Sverige än i något annat land. jag klagar inte - bara analyserar faktum. Orsaken är enkel: Sverige är världens rikaste land med världens mest välmående folk. Här kan man plocka ut lite extra av konsumenten.

Rikast, jo tjena.... Skulle vara väldigt glad om du hade rätt men tyvärr...

Appropå priset, oavsett leverantör är mobiltrafik ruskigt billigt i Sverige numer. I mitt fall är problemet att jag reser mycket (mer än hälften av tiden spenderar jag utanför Sverige) och när man jämför internationella priser är inte Telia en kandidat, mer än dubbelt så dyra jämfört med Telenor... Ändras det vill man dessutom gärna byta och det går ju inte med inlåsning...

Ursprungligen av mjg:

Vi kan nog vara på det klara med att den blir dyrare i Sverige än i något annat land. Detta är en universiell lag. Nästan allting som existerar är dyrare i Sverige än i något annat land. jag klagar inte - bara analyserar faktum. Orsaken är enkel: Sverige är världens rikaste land med världens mest välmående folk. Här kan man plocka ut lite extra av konsumenten.

Du har helt rätt, nån som tror nåt annat är... lite vilsen.
Svenskar är ett folk som kan betala för sig, då tar man ut pengar för såna här prylar.
Den kommer väl hamna ungefär där de andra europeiska länderna ligger, med lite dyrare månadskostnader.

Ursprungligen av mjg:

Vi kan nog vara på det klara med att den blir dyrare i Sverige än i något annat land. Detta är en universiell lag. Nästan allting som existerar är dyrare i Sverige än i något annat land.

Fast det är ju lite av en myt faktiskt som en del svenskar gärna intalar sig ogrundat. Visst, det är dyrt här, men knappast alltid dyrast. Om det är något land där allting är dyrast så är det snarare Norge i så fall.

Ta bensinpriset t.ex, folk klagar över att vi har så högt bensinpris och så visar det sig att Belgien, Danmark, Finland, Holland, Italien, Norge, Portugal och Tyskland faktiskt är dyrare.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-05-27 23:00

Fel om att vi är världens rikaste land...

Ursprungligen av mjg:

Vi kan nog vara på det klara med att den blir dyrare i Sverige än i något annat land. Detta är en universiell lag. Nästan allting som existerar är dyrare i Sverige än i något annat land. jag klagar inte - bara analyserar faktum. Orsaken är enkel: Sverige är världens rikaste land med världens mest välmående folk. Här kan man plocka ut lite extra av konsumenten.

Detta påstående stämmer inte.
Däremot är vi ett av de länder med högst skattetryck. Eftersom det är extremt dyrt att anställa i Sverige blir priserna därefter (arbetsgivaravgifter). Samma sak när det gäller konsumtionsskatt, så ligger vi på den övre skalan.

Tänk såhär: en fjärdedel av priset på en vara eller tjänst går till staten: därav högt pris. Lägg därtill de höga arbetsgivaravgifterna så inser man att företagen måste ha MYCKET höga marginaler, för att överhuvudtaget kunna betala ut löner till alla anställda. Detta gör att allt blir mycket dyrare i Sverige.

Ett annat tragiskt faktum: eftersom samhället tar ut så höga skatter, så kan man inte jämföra bruttolöner med andra länderna. Det blir missvisande. Det som är intressant är att jämföra köpkraft: dvs. hur mycket man har kvar EFTER skatt och vad konsumtionsutrymmet är. Då kommer man fram till att det mesta är dubbelt så dyrt för oss i Sverige, jämfört med tex. en tysk som har högre lön, lägre skatt, lägre arbetsgivaravgift och därmed totalt sett högre köpkraft. De kan köpa mer för samma pengar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:02

Jisses Snacka om OT! Hallelujah! Har man hört det förr?

Ursprungligen av jiba:

Detta påstående stämmer inte.
Däremot är vi ett av de länder med högst skattetryck. Eftersom det är extremt dyrt att anställa i Sverige blir priserna därefter (arbetsgivaravgifter). Samma sak när det gäller konsumtionsskatt, så ligger vi på den övre skalan.

Tänk såhär: en fjärdedel av priset på en vara eller tjänst går till staten: därav högt pris. Lägg därtill de höga arbetsgivaravgifterna så inser man att företagen måste ha MYCKET höga marginaler, för att överhuvudtaget kunna betala ut löner till alla anställda. Detta gör att allt blir mycket dyrare i Sverige.

Ett annat tragiskt faktum: eftersom samhället tar ut så höga skatter, så kan man inte jämföra bruttolöner med andra länderna. Det blir missvisande. Det som är intressant är att jämföra köpkraft: dvs. hur mycket man har kvar EFTER skatt och vad konsumtionsutrymmet är. Då kommer man fram till att det mesta är dubbelt så dyrt för oss i Sverige, jämfört med tex. en tysk som har högre lön, lägre skatt, lägre arbetsgivaravgift och därmed totalt sett högre köpkraft. De kan köpa mer för samma pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:07
Ursprungligen av jiba:

Detta påstående stämmer inte.
Däremot är vi ett av de länder med högst skattetryck. Eftersom det är extremt dyrt att anställa i Sverige blir priserna därefter (arbetsgivaravgifter). Samma sak när det gäller konsumtionsskatt, så ligger vi på den övre skalan.

Tänk såhär: en fjärdedel av priset på en vara eller tjänst går till staten: därav högt pris. Lägg därtill de höga arbetsgivaravgifterna så inser man att företagen måste ha MYCKET höga marginaler, för att överhuvudtaget kunna betala ut löner till alla anställda. Detta gör att allt blir mycket dyrare i Sverige.

Ett annat tragiskt faktum: eftersom samhället tar ut så höga skatter, så kan man inte jämföra bruttolöner med andra länderna. Det blir missvisande. Det som är intressant är att jämföra köpkraft: dvs. hur mycket man har kvar EFTER skatt och vad konsumtionsutrymmet är. Då kommer man fram till att det mesta är dubbelt så dyrt för oss i Sverige, jämfört med tex. en tysk som har högre lön, lägre skatt, lägre arbetsgivaravgift och därmed totalt sett högre köpkraft. De kan köpa mer för samma pengar.

Undertecknat "Arg skattebetalare"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 17:36

En fundering: Kan Telia känna av om man använder en upplåst iPhone och därmed använder "fel" Telia abonnemang. Dvs om man tex använder sig av ett kontantkort.

Finns det en teoretisk risk att Telia lägger in någon form av spärr för dessa kunder?

Ursprungligen av kia2:

En fundering: Kan Telia känna av om man använder en upplåst iPhone och därmed använder "fel" Telia abonnemang. Dvs om man tex använder sig av ett kontantkort.

Finns det en teoretisk risk att Telia lägger in någon form av spärr för dessa kunder?

Jag tvivlar på att det ens är tekniskt möjligt. Och jag är övertygad om att det inte finns någon praktisk risk för det.

För Telia måste det ju vara bättre att ha en iPhone som körs på vanligt abonnemang i sitt nät, än att den körs i konkurrenternas nät, eller hur?

Bevaka tråden