Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mjg:

Jag tror inte det var kritik som ändrade Apples policy - det var fransk lagstiftning.

Ja, så uppfattade jag det också. Men sedan dess har det hänt en del och enligt rykten har Apple tänkte ändra sitt upplägg. En redan bekräftat förändring är att det nu finns länder som ska få iPhone från fler än en operatör.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-27 10:09

Sweeeet!!!! Lysande!!!! Jag kör ju telia både privat och i jobbet, underbart.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-05-27 10:11

Skönt att det inte är så långt kvar till WWDC, hoppas bara att det har ramlat in några containrar till Sverige också

Vem vet, Telenor kanske annonserar att dom ska börja sälja iPhone snart också.

Apple kan ju omöjligt vara nöjd med avtalet med bara Telia för hela norden, Telia är väldigt små i Danmark och Norge vad jag har läst.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 10:33

Jag har Comviq/Tele2 Knockout - ett abb som är så bra att Comviq/Tele2 förgäves försökt få mig att lämna det och byta till ett annat. Dom har lagt ner abbet sedan länge. Rena förlustaffären för dom.
Jag pyntar 69 spänn i månaden. Detta får jag ringa/sms'a upp och jag har hittils aldrig sprängt 69-vallen. Detta säger en del om mina telefonvanor. Jag är en email-man...och sms om det brådskar. Att prata i telefon är bland det uslaste jag vet. Att man kan prata i Iphone är iofs ett bonus, men jag är alltså ute efter dom andra funktionerna

Så - vad göra? Jag har ingen bindningstid och kan hoppa över till Telia bums och pynta dom 9-12000 under två års tid. Plus 3-4000 cash. Alltså 12-16000 riksdaler. Det blir verkligen en dyr telefon för mig...när jag idag pyntar abbo för 1600 kr. på två år.
För mig är det bättre bizniz att köpa luren abbofri rakt av - även om den kostar 10000 kr. Eftersom 3G/surf inte duger till mig - min lägsta nivå är WiFi - så är abbofritt köp min melodi. En självklarhet.
Kommer den att säljas utan abbo i Svea Rike? Om inte så blir det en hackad lik förbannat.

Ursprungligen av mjg:

Eftersom 3G/surf inte duger till mig - min lägsta nivå är WiFi - så är abbofritt köp min melodi. En självklarhet.
Kommer den att säljas utan abbo i Svea Rike? Om inte så blir det en hackad lik förbannat.

Med nuvarandra iphone får man ut ca 7Mbit över wlan.
När du säger 3G, menar du den gamla specen som liknar Edge i prestanda med teoretiska 348/64 kbit, någon smak av hsdpa eller den smygande E HSPA?
Steget från Edge med ca 200kbit (verklig fart) till wlan är ganska skönt men jag är tveksam på att man skulle känna någon större skillnad på att öka prestandan 10, 15 eller 20 gånger när det gäller 'surf' som du pratar om.

Möjligen när man streamar rörligt media till telefonen men för klassisk surfning funkar nog 4Mbit lika bra som 7mbit som 14mbit.
Det är tillräckligt mycket kod som processorn ska processa och rendera grafiskt som tar tid i alla fall.

På något sätt känns det rimligt att prisnivåerna hamnar på ungefär samma nivå som i SB, Frankrike och Tyskland. O2:s avtal tycker jag verkar schyst. Det skulle jag kunna tänka mig. Oranges och Telekoms avtal däremot tycker jag ligger för högt i pris. Hoppas Telia satsar på ett lågt pris för att sälja fler iPhones...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-27 10:41

Jag hoppas att fler operatörer får sälja Iphone i Sverige..
Om så inte skulle vara fallet tror ni att det går att få den upplåst hos Telia så man kan använda den med annan operatör?
Jag har ju massa bindningstid kvar hos 3. Känns lite surt nu, men jag är väldigt nöjd med 3 annars.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 11:06

Antar att det är bra för alla som inte bor i storstäder. Hoppas bara att Telia inte kommer att skapa ett iPhone-abonnemang som är saltat. Om jag kan betala 599 för att surfa fritt och ringa fritt så är det helt ok för mig.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-27 11:26

Tror också det Robo-X.
Varför skulle dom inte skriva att dom blivit exklusiva?
Det hade förmodligen genererat mer abbonemang i slutändan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 11:30

Tror inte heller att det blir exklusivt till Telia, så förhoppningsvis kan jag fortsätta med mitt Tele2 abb.

Jag talade med 3:s kundtjänst nyss och fick beskedet att även de sannolikt skulle sälja iPhone.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 11:48
Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag talade med 3:s kundtjänst nyss och fick beskedet att även de sannolikt skulle sälja iPhone.

Det är mycket möjligt, men personen på kundtjänst har absolut ingen susning om sådant. Han/hon blåste dig. Dom har nog kul...långtråkigt jobb liksom. Och så en massa folk som ringer om den där Iphone.

  • Medlem
  • 2008-05-27 11:43

Synd, ingen iPhone för mig.

När det kommer en obunden köper jag direkt givet att priset är under 10K SEK

/hpe

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-27 11:49

Tre kan kanske inte bekräfta att de ska sälja iPhone, innan Steve Jobs keynote den 9:de, eftersom Tre endast säljer 3G lurar, och iPhone2 fortfarande inte officiellt är 3G (även om vi alla vet att den kommer vara det).

Detta var riktigt kul att höra!
Jobbar själv på Telia, så beskedet att vi ska sälja den kom som en klar lättnad!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-27 13:18
Ursprungligen av Marcus_R:

Detta var riktigt kul att höra!
Jobbar själv på Telia, så beskedet att vi ska sälja den kom som en klar lättnad!

Det luktar 99.se grupprabatt.

Ursprungligen av mbp:

Det luktar 99.se grupprabatt.

Jobbar också på Telia !! Gick genom systemen för mobil men hittade inget för virtual voice mail än

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 13:16

Om telia aktien skulle stiga på grund av detta så har jag lust att skjuta ett par analytiker. Man kan inte värdera en operatör med sådan bredd utefter vilka mobiltelefoner de får sälja.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 13:21

Men...börserna har väl aldrig följt någon form av förnuft eller logik? Jag vill påstå att Solvalla är - jämfört med vilken börs som helst - en högborg av kunskap, saklig analys och förnuft.

Ursprungligen av Trineo:

Om telia aktien skulle stiga på grund av detta så har jag lust att skjuta ett par analytiker. Man kan inte värdera en operatör med sådan bredd utefter vilka mobiltelefoner de får sälja.

Jag byter gladeligen till Telia och pröjsar 499kr (eller vad det blir) i månaden för att få riktig iPhone med riktigt abonnemang. Nu är det ju inga detaljer släppta, men det är en absolut förutsättning, egentligen den enda förutsättningen, att det är fri datatrafik över 3G.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 14:20
Ursprungligen av Ciryon:

Jag byter gladeligen till Telia och pröjsar 499kr (eller vad det blir) i månaden för att få riktig iPhone med riktigt abonnemang. Nu är det ju inga detaljer släppta, men det är en absolut förutsättning, egentligen den enda förutsättningen, att det är fri datatrafik över 3G.

Håller med om allt du skriver. Den kan inte komma tillräckligt snart!

Hoppas verkligen att det blir en ok prismodell. Kommer inte kännas kul att gå från 60:-/ mån till 500:-/mån.

  • Medlem
  • 2008-05-27 14:43
Ursprungligen av phindus:

Hoppas verkligen att det blir en ok prismodell. Kommer inte kännas kul att gå från 60:-/ mån till 500:-/mån.

nä, precis - själv mobilar jag för 300:-/år k a n s k e behöver jag ingen flashig mobil?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 16:20
Ursprungligen av phindus:

Hoppas verkligen att det blir en ok prismodell. Kommer inte kännas kul att gå från 60:-/ mån till 500:-/mån.

Jag tror du kommer bli riktigt besviken. iPhonen är inte riktad till folk som ringer för 60kr i månaden.

Ursprungligen av acke:

Jag tror du kommer bli riktigt besviken. iPhonen är inte riktad till folk som ringer för 60kr i månaden.

Haha, näe verkligen inte. Den är ju till för folk som vill kommunicera med andra.

Ursprungligen av acke:

Jag tror du kommer bli riktigt besviken. iPhonen är inte riktad till folk som ringer för 60kr i månaden.

Som tur är finns ju upplåsning kvar som alternativ (säger jag som hade 86 kr i senaste räkningen ).

Sen tror jag att på sikt kommer totalpriset för fri trafik att sjunka när konkurrensen ökar. iPhone har ju i de länder där den finns ökat mobilsurfandet extremt mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 17:38
Ursprungligen av Adrian B:

Som tur är finns ju upplåsning kvar som alternativ (säger jag som hade 86 kr i senaste räkningen ).

Sen tror jag att på sikt kommer totalpriset för fri trafik att sjunka när konkurrensen ökar. iPhone har ju i de länder där den finns ökat mobilsurfandet extremt mycket.

86Kr. Jag ringer alltså ungefär 20 ggr mer än dig i månaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 17:47

Vilken operatör spelar i sig ingen större roll för mig, utan det är abonnemangskostnaden som är avgörande. Ni som gladeligen kan betala 500 kr i månaden tillhör nog en ganska liten grupp. Min smärtgräns går nog vid 200 kr, men då har jag inte heller några krav på surfning via 3G (det får gärna kosta extra de få gånger jag behöver utnyttja det).

Att ha en kombinerad iPod och telefon, lättsynkad med mac och med möjlighet till Wi-Fi uppkoppling, är mer än tillräckliga skäl för mig att dregla över en iPhone! Förmodligen är jag inte ensam...

Ursprungligen av acke:

Jag tror du kommer bli riktigt besviken. iPhonen är inte riktad till folk som ringer för 60kr i månaden.

Jag har som sagt iPhone idag och använder den mest för att surfa. Betalar 99:- i månaden för obegränsat surf. Jag lyssnar kanske 4 timmar per dag på podcasts via den, så nog kan man använda den mycket även om jag inte ringer så mycket från den. Eller ringde skall jag väl säga, då jag inte använder den som telefon längre. Tycker det låter konstigt om Apple endast vill ha de som ringer så mycket, för ärligt talat så är den ju inte så bra/bekväm som telefon.

Citat:

Haha, näe verkligen inte. Den är ju till för folk som vill kommunicera med andra.

Det där var väl en konstig kommentar. Så jag är en en associal människa bara för att jag inte ringer för 300-500:- i månaden? Poängen med iPhonen är väl att den är så mycket mer än bara en telefon. Det finns så många andra sätt att gratis få tag på sina vänner att det är sällan att jag behöver ringa dem från mobilen. Mobil har jag i första hand för att kunna bli nådd och att surfa på, och då är ju iPhonen oslagbar.

Men vi får väl se, 200-300:- i månaden skulle jag väl kunna betala om man fick tillgång till homerun. Det hade varit så skönt att slippa hålla på att hacka och hålla på. Vill ha en fin, välfungerande iPhone med garanti :). Men vi kan väl bara vänta och se.

Bevaka tråden