Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 22:41
Ursprungligen av Ylan:

Apple har väl sagt att voip kommer att vara tillåtet över wifi men inte över mobilnätet. Man skulle ju då kunna använda Skype hemma.

Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 22:48
Ursprungligen av chuck:

Apple har väl sagt att voip kommer att vara tillåtet över wifi men inte över mobilnätet. Man skulle ju då kunna använda Skype hemma.

Johan

My bad! Du har helt rätt!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av pesc:

Alltså, varje gång du kommer i situationen att du utnyttjar maxtaxan på 9 kronor, så kommer det att kosta 9 kronor om dagen att surfa (maila, youtube, iTunes store, ladda hem iPhone-apps, använda GPS-kartor, etc, etc) i resten av månaden.

Maxtaxan når man vid användandet utav mer än 0,45 MB... och den situationen lär uppstå rätt så ofta.
Har en känsla utav att även Maxtaxan har ett övre tak i MB....

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-28 23:53
Ursprungligen av chuck:

Apple har väl sagt att voip kommer att vara tillåtet över wifi men inte över mobilnätet. Man skulle ju då kunna använda Skype hemma.

Johan

Och då även i telias homerun (wifi) eller vad det nu heter också? Jag sökte lite snabbt och hittade det här iPhoneversion av Skype är här - IDG.se
Om det är tillåtet borde ju Skype vara mer än intresserade av att skapa en applikation som kan köras på iPhonen, och det borde ju inte ens vara svårt?

Isf inriktar man sig ju ENBART på folk som bor i stan, vilket är HELT OCH HÅLLET idiotpuckat.

Som jag fattat det kommer luren kosta 6-7 tusen spänn.
Jag har redan ett abb till min iPhone 1..1.4 (Version 1, Edge-luren eller vad man skall kalla den). Kommer köpa luren "lös".

Tycker det är fånerier att som aftonbladet och en del andra skriver att "iPhone kommer kosta 20 tusen." Voine Voine sälja lösnummer...

Räknar man på det viset så kostar ju de flesta av "konkurrenterna" över 10 papp (såg ngn som räknat fram siffrorna här).

Det har jag råd med.

Sedan undrar jag över alla dessa människor som "minsann skall maila och klaga till någon chef på Telia." Snacka om att sakna prioriteringar här i livet.
Tänkte jag skulle maila till ngn tysk gubbe på Mercedes och skälla ut honom för att hans bilmodeller som är värda ngt mminsann kostyar p åandra sidan en halv miljon! Mage till fräckhet! Va?!

Ett tips kan ju vara, vänta en månad eller två så faller säkert priset.

Ursprungligen av Goflorp:

(Version 1, Edge-luren eller vad man skall kalla den).

Silverryggen kanske?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-28 20:31

Jag tog mig en ytterligare titt på keynoten:

  • 1h25m anges att 56% tycker att den är för dyr - skulle köpa den om den var billigare.

  • 1h40m anges att $199 är priset "world wide"

. Vi skrattade åt amerikanerna förra året och deras hutlöst dyra abb som skulle gå lös på ca 13-14 kkr under 24 månader. Det är lätt att sätta skrattet i vrångstrupen... Visst kommer det att komma andra kombinationer av telefon + abb, men det har ju inte direkt börjat bra om man säger.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-29 00:44

Vänta nu... GPS kostar väl inte pengar att använda? Signalen ska ju gå till en sattelit, inte till Telia på något vänster?

Jag känner att jag har missförstått det hela något otroligt.

  • Medlem
  • 2008-06-29 01:28
Ursprungligen av boris91:

Vänta nu... GPS kostar väl inte pengar att använda? Signalen ska ju gå till en sattelit, inte till Telia på något vänster?

GPS-signalerna är ju "gratis", men kartorna i iPhone ligger på nätet. Det är väl Googles kartor den använder? Då blir det datatrafik med Telia.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-29 10:52
Ursprungligen av MfAP:

GPS-signalerna är ju "gratis", men kartorna i iPhone ligger på nätet. Det är väl Googles kartor den använder? Då blir det datatrafik med Telia.

Sant. Vore ju bra om det gick att ladda ner kartorna för åtmistone Sverige så man slapp den trafikavgiften.

Eller så släpper Navigon eller TomTom sin egen mjukvara till iPhone - då köper jag den helt enkelt.

Ursprungligen av boris91:

Eller så släpper Navigon eller TomTom sin egen mjukvara till iPhone - då köper jag den helt enkelt.

Läste någonstans som jag inte kan hitta nu att TomTom redan har sin .app klar för iPhonen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-29 11:41
Ursprungligen av BeachMagnus:

Läste någonstans som jag inte kan hitta nu att TomTom redan har sin .app klar för iPhonen.

Precis, frågan är om Apple kommer att distribuera den eller om man nu har en egen lösning på gång.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-29 13:21
Ursprungligen av BeachMagnus:

Läste någonstans som jag inte kan hitta nu att TomTom redan har sin .app klar för iPhonen.

Du har du läst slarvigt. TomTom har en prototyp, en testversion - det är dock oklart om de kommer att kunna saluföra den.

TeliaSoneras mobilchef har e-postadressen hakan.dahlstrom@teliasonera.com

Kan vi få honom att inse att surf över 3G borde vara fri i iPhoneabonnemangen? Minuter och SMS bryr jag mig inte om.

Telia vet vad de gör. Det är ju Sverige. Alla gnäller och gnäller sedan går och köper iPhone till hela familjen. De som tvekar tittar på andra som har iPhone och köper till slut också. Blir det på ett annat sätt? Det tror jag inte. Ska Ni bojkotta Telia+Apple?
Apple enligt avtalet tar ju vad var det 40 % ? av kostnaderna?

Ursprungligen av Alex Freeman:

Apple enligt avtalet tar ju vad var det 40 % ? av kostnaderna?

Inte längre.
Apple subventionerad priset till operatörerna på den första generationen iPhone och för det tog apple procent på trafikintäkterna. Det var därför både Apple och operatörna kunde sälja dem och de aktiverades genom itunes. Hackade telefoner var till störst förlust för apple som gick miste om kickback'en. Operatörerna fick ju trafiken för sig själva även om den som hade exklusiviteten troligen blev lite putt.

För 3G versionen pekar allt på att Apple kör på samma upplägg som alla telefontillverkare. De säljer dem till fullt pris till operatören som i sin tur subventionerar dem och tar hem det via påslag på månadskostnaden. I och med detta kan inte apple sälja dem utan de säljs endast via operatören. I framtiden kanske även genom deras ombud.
Apples vinst kommer nu från telefonen, iTMS, AppStore och en eventuell merförsäljning av MobileMe-konton.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-29 02:38

Så jag som sitter med första generationens upplåsta iPhone och har Comviq abb... och betalar ca 200-300kr i månanden (som jag ringer upp) så finns det ingen vits med att byta till billigaste abbonemanget hos telia. VÄRDELÖST telia... ge mig fri data på iMini så KANSKE jag kan tänka mig att teckna det. Annars får det bli att skaffa telfonen på annat sätt och behålla comviq.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-29 09:45
Ursprungligen av kainen:

Så jag som sitter med första generationens upplåsta iPhone och har Comviq abb... och betalar ca 200-300kr i månanden (som jag ringer upp) så finns det ingen vits med att byta till billigaste abbonemanget hos telia. VÄRDELÖST telia... ge mig fri data på iMini så KANSKE jag kan tänka mig att teckna det. Annars får det bli att skaffa telfonen på annat sätt och behålla comviq.

Tänk på att telia måste betala telefonen med månadsavgiften, något som du slipper med din importerade telefon. Du jämför alltså en månadsavgift för telefon+abonnemang med din månadsavgift för enbart abonnemang.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-29 10:22

Bolle: Jag betalar gärna av telefonen på en gång istället för att betala telia överpriser i 18 månader... tittar man på vad telefonen kostar om man drar av vad man får ringa/smsa osv för så blir telefonen svindyr. Det är ju konstigare att den är billigare i andra länder.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-29 13:20
Ursprungligen av kainen:

Bolle: Jag betalar gärna av telefonen på en gång istället för att betala telia överpriser i 18 månader... tittar man på vad telefonen kostar om man drar av vad man får ringa/smsa osv för så blir telefonen svindyr. Det är ju konstigare att den är billigare i andra länder.

Det är den inte. Jämför abonnemang, bindningstider så kommer du att se att skillnaderna faktiskt inte är särskilt stora. TeliaSoneras abonnemang ligger i nivå med övriga operatörer. Sen innebär inte det att jag vare sig försvarar TeliaSonera eller deras abonnemang men det är fel att påstå att iPhone kommer att bli mycket dyrare i Sverige.

Ursprungligen av Northwiz:

Det är den inte. Jämför abonnemang, bindningstider så kommer du att se att skillnaderna faktiskt inte är särskilt stora. TeliaSoneras abonnemang ligger i nivå med övriga operatörer. Sen innebär inte det att jag vare sig försvarar TeliaSonera eller deras abonnemang men det är fel att påstå att iPhone kommer att bli mycket dyrare i Sverige.

För imini kan man i grova drag se uppbyggnaden av abonnemanget.
Samtal + sms = 110 kr.
Datatrafiken = 100 kr.
Avbetalning telefon = 90 kr.

Om Telia hade lagt på eller i alla fall erbjudit möjligheten att betala 100,- i månaden så hade vi haft 5000 MB data i månaden istället för patetiska 100MB. Detta gäller inte bara miniabonnemanget.
Istället verkar Telia pimpa deras 'max 9 kr/dag' som för dem som drar över och utnyttjar det riskerar att betala 360 kr (100 + 260) för 115 MB data!
Detta är på gränsen till ocker och förstör hela upplägget och raserar tanken med telefonen.

Det är tydligt var överprissättningen ligger och var Telia har tänkt sig att tjäna grova pengar. Tyvärr för oss kunder är det på iphonens själ. Det som gör den till vad den är - en telefon som vill leva online. Uppkopplad konstant för tjänster, media, kommunikation. För ett modernt liv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 17:05
Ursprungligen av petterf:

Om Telia hade lagt på eller i alla fall erbjudit möjligheten att betala 100,- i månaden så hade vi haft 5000 MB data i månaden istället för patetiska 100MB. Detta gäller inte bara miniabonnemanget.
Istället verkar Telia pimpa deras 'max 9 kr/dag' som för dem som drar över och utnyttjar det riskerar att betala 360 kr (100 + 260) för 115 MB data!
Detta är på gränsen till ocker och förstör hela upplägget och raserar tanken med telefonen.

Vänta, hur tänker du nu?
Räkna på det där en gång till... för jag förstår inte hur du lyckas betala 260:- för 15MB data.
Eller du kanske jobbar på Aftonbladet och kör med sensationsjournalistik och räknar fram det absolut värsta scenariot.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-29 18:03
Ursprungligen av Trineo:

Vänta, hur tänker du nu?
Räkna på det där en gång till... för jag förstår inte hur du lyckas betala 260:- för 15MB data.
Eller du kanske jobbar på Aftonbladet och kör med sensationsjournalistik och räknar fram det absolut värsta scenariot.

absolut värsta scenariot ja, man använder upp 100 MB första dagen och där efter 0.5 MB varje dag. Men man kan ju lika gärna använda 100 MB alla dagarna för samma pris.

Ursprungligen av Trineo:

Vänta, hur tänker du nu?
Räkna på det där en gång till... för jag förstår inte hur du lyckas betala 260:- för 15MB data.
Eller du kanske jobbar på Aftonbladet och kör med sensationsjournalistik och räknar fram det absolut värsta scenariot.

Ja det var ett värsta scenariot case.

Du bränner 100MB första dagen.
Därefter surfar du då på löpande avtal 20kr/MB och max 9kr/dag.
Dag 2-30 surfar du 0,5MB/dag vilket gör att du når upp i 0,5 x 20 kr, det innebär att du går över till 'max 9 kr/dag'

Kostnaden den månaden blir då 29 x 9 = 261 kr.
Plus de 100kr som ingick i abonnemanget för datatrafiken från början.

Jag har fortfarande lite förhoppningar om att andra butiker kommer få in den förr eller senare. Apple iPhone 3G - Apple - Mobiltelefoner

Har bestämt mig att vänta ut en månad eller två och se vad som händer.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-29 11:58

Varför skulle inte Apple vilja distribuera den? Apple tjänar ju knappast något på att iPhone användarna skickar mycket 3g-trafik genom nätet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-29 23:26
Ursprungligen av ahmedmo:

Varför skulle inte Apple vilja distribuera den? Apple tjänar ju knappast något på att iPhone användarna skickar mycket 3g-trafik genom nätet.

Stod väl något i avtalet att inga applikationer som kan följa ens rörelser på en karta får förekomma?

Det var det som duskuterades när rykterna om TomTom/Navigon mjukvaran dykte upp för ett par veckor sedan.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-30 09:21
Ursprungligen av boris91:

Stod väl något i avtalet att inga applikationer som kan följa ens rörelser på en karta får förekomma?

Det var det som duskuterades när rykterna om TomTom/Navigon mjukvaran dykte upp för ett par veckor sedan.

Apple har inskränkningar i avtalet runt iPhone som binder utvecklarna vid vissa villkor. De får inte utveckla och saluföra vilka program som helst om de ska säljas via AppStore. GPS, video och musikprogram är tre exempel. Exakt vad det innebär lär framtiden få utvisa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 13:48

Sorry för min okunskap här. Om jag väljer Fast Pris Privat. Vad kostar iPhonen då att köpa och måste jag då betala 199kr till för att få fri trafik?

Bevaka tråden