Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-07-04 20:33
Ursprungligen av rky:

Gick nedräkningen till midnatt den 11 juli, eller butikens vanliga öppningstider (eller någon annan tid)?

Var inne på Teliabutiken i Växjö idag. De sa att iPhone börjar säljas kl 10:00. Det hade varit diskussioner om att öppna kl 00:00 men nu var det 10:00 som gällde för samtliga Teliabutiker.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-07-04 23:29
Ursprungligen av tobbehj:

Var inne på Teliabutiken i Växjö idag. De sa att iPhone börjar säljas kl 10:00. Det hade varit diskussioner om att öppna kl 00:00 men nu var det 10:00 som gällde för samtliga Teliabutiker.

Jag var inne i Gävle idag, och frågade om de skulle öppna försäljning vid midnatt. Nej, det hade de inte hört talas om. Det var 10.00 på fredagen som gällde enligt "Jonas" i butiken.

För övrigt var mitt ärende dit att portera min Tele2 kompis till Telia vänner + fastpris data bundet på tolv månader. Jag försökte ringa kundtjänst, men det enda man fick där var en jäkla robot som inte gick att prata med. Tog tåget till Gävle istället, eftersom jag räknade med att det gick snabbare än att försöka nå dem på telefon.

Förhoppningsvis funkar min strategi att få köpa Iphone till fullpris på fredag i och med att jag numer har ett bundet abonnemang.

Ses i kön på fredag förmiddag på Stortorget i Gävle.

Ursprungligen av rky:

Gick nedräkningen till midnatt den 11 juli, eller butikens vanliga öppningstider (eller någon annan tid)?

Dom sa att dom börjar sälja den klockan 10 på fredag alltså vid öppninstid. Jag far dit på lunchen och köper en så man inte råkar bli utan Tror inte dom tar in nå mängder här i Luleå plus att det finns 1 telia butik här i lilla byn

Ursprungligen av TZW:

Går det att ställa in så att iPhone aldrig ansluter på något annat sätt än via WiFi?

Om man inte knapppar in något APN så försöker luren inte ansluta via EDGE/3G.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Om man inte knapppar in något APN så försöker luren inte ansluta via EDGE/3G.

Det låter ju bra

Har raderat OT inlägg i denna tråd, inget ont över Goflorp, men jag tyckte inte de passade in på ett Macforum.

/Jetwash

EDIT: KOmmer inte ens ihåg vad jag skrev?
Var jag elak mot ngt ?

Senast redigerat 2008-07-05 22:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 19:39

Oskis: Hur menar du när du säger att det är oklart???

"Unikt för dem är att när datatrafiken som ingår via 3G/EDGE är förbrukad gäller maxtaxa med 9 kr/dygn."

Det står på första sidan om iPhone hos Telia.
Det är snarare alla på forumet som gör det krångligt genom att gissa fram och tillbaka. Telia har även nu gått ut och förklarat att det är unikt för iAbonnemangen att det bara är 9:-/dag som tak för ALL data och inte på surfport som deras andra abonnemang har.

Ja, från och med det tillfälle du passerar 250MB gränsen så kommer din månadskostnad att öka med max 9 kr om dagen, för de kvarvarande dagar du konsumerar mera än 0,45 MB. Oavsett om du förbrukar 1MB eller 50MB per dag.

Ursprungligen av petterf:

Ja, från och med det tillfälle du passerar 250MB gränsen så kommer din månadskostnad att öka med max 9 kr om dagen, för de kvarvarande dagar du konsumerar mera än 0,45 MB. Oavsett om du förbrukar 1MB eller 50MB per dag.

Det där var något nytt för mig, att det kostar 9 kr/dag även om man inte surfar en endaste kb

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 21:32

Nu när man ändå kan välja andra abonnemang, undrar man ju varför de inte gjorde iMini som en variant av 99 kr/mån + 199:- fri surf?

iMini kunde ju ha sett ut så här:
75 fria minuter (därefter rådande taxa: 0,69 öre/samtal + 0,79 öre i uppkoppling)
75 fria sms (därefter rådande taxa: 0,69 öre/sms)
Fri data

Det blir ju ungefär samma sak.
Eller så kunde de ju ha skippat i-abonnemangen helt så klart....

Lite OT och säkert diskuterat innan men ack så nördigt intressant:
Om man har mobilt bredband till sin dator kan man köra internetdelning över WiFi till sin iPhone!?!
Har man inget wifi hemma klarar man sig undan en hel del onda MB i kalkylen. (förutsatt att mobila bredbandet är flatrate)

Ursprungligen av mikotekniko:

Lite OT och säkert diskuterat innan men ack så nördigt intressant:
Om man har mobilt bredband till sin dator kan man köra internetdelning över WiFi till sin iPhone!?!
Har man inget wifi hemma klarar man sig undan en hel del onda MB i kalkylen. (förutsatt att mobila bredbandet är flatrate)

Det omvända kommer bli väldigt aktuellt! Om man har fastpris på data vore det ju väääldigt bra om man kunde dela iPhonens uppkoppling med sin dator... Tethering kallas det på engelska och det går att göra redan nu men är ganska roddigt. Hoppas någon automatiserar detta till en App eller liknande, då är ju mobilt bredband totalt överflödigt!

Ursprungligen av svantet:

Det omvända kommer bli väldigt aktuellt! Om man har fastpris på data vore det ju väääldigt bra om man kunde dela iPhonens uppkoppling med sin dator... Tethering kallas det på engelska och det går att göra redan nu men är ganska roddigt. Hoppas någon automatiserar detta till en App eller liknande, då är ju mobilt bredband totalt överflödigt!

den dagen Apple själva ger en lösning på detta blir jag glad. tänk att ha en iphone som man inte behöver hacka och ha sig med.

Ursprungligen av svantet:

Det omvända kommer bli väldigt aktuellt! Om man har fastpris på data vore det ju väääldigt bra om man kunde dela iPhonens uppkoppling med sin dator... Tethering kallas det på engelska och det går att göra redan nu men är ganska roddigt. Hoppas någon automatiserar detta till en App eller liknande, då är ju mobilt bredband totalt överflödigt!

Instämmer. Det vore jävligt bra. En Tethering-App som räknar antalet kb och mb både upp- och nedströms som man kan ställa in spärrar och sånt i.

Fixa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 22:26

mikotekniko: Finns annars router för 3G flatrate så du har det på WiFi.

Ursprungligen av Trineo:

mikotekniko: Finns annars router för 3G flatrate så du har det på WiFi.

mjau mjau mjau

Läste just om AT&T i USA. Där kostar Unlimited telefoni och data 129 dollar och unlimited SMS 20 dollar extra. Totalt alltså 149 dollar vilket på svenska blir 894 kr (6 kr/dollarn). Bara för att ha lite perspektiv alltså.

  • Medlem
  • 2008-07-03 23:29
Ursprungligen av svantet:

Läste just om AT&T i USA. Där kostar Unlimited telefoni och data 129 dollar och unlimited SMS 20 dollar extra. Totalt alltså 149 dollar vilket på svenska blir 894 kr (6 kr/dollarn). Bara för att ha lite perspektiv alltså.

Tele2's fastpris kostar 499:- och obegränsad surf 99:- , alltså 598:-
som Telia tar 798:- totalt för. Tele2 har heller ingen bindningstid och man kan
med omedelbar verkan byta mella abonnemang och tjänster.

Telia suger statlig svensk janteballe!

Ursprungligen av Jordi:

Tele2's fastpris kostar 499:- och obegränsad surf 99:- , alltså 598:-
som Telia tar 798:- totalt för. Tele2 har heller ingen bindningstid och man kan
med omedelbar verkan byta mella abonnemang och tjänster.

Telia suger statlig svensk janteballe!

Man ska komma ihåg att Tele2 konkurerar med just priset. (Lite som Dell om också gör det.)
Andra operatörer gör inte det.

Det betyder inte att andra operatörer bör slippa påståendena att de suger

Alla operatörer konkurerar givetvis med priset - detta är grundbulten i affärsverksamhet. Tele2 är billigast helt enkelt. Någon måste ju vara billigast.

Ursprungligen av petterf:

Man ska komma ihåg att Tele2 konkurerar med just priset. (Lite som Dell om också gör det.)
Andra operatörer gör inte det.

Det betyder inte att andra operatörer bör slippa påståendena att de suger

Ursprungligen av Zimmerman:

Alla operatörer konkurerar givetvis med priset - detta är grundbulten i affärsverksamhet. Tele2 är billigast helt enkelt. Någon måste ju vara billigast.

Nu missuppfattar du nog det hela.
Att konkurera med pris, dvs positionera sig som lågprisbolag innebär små marginaler och tvingar dig till stora volymer. Du blir känslig för en rad faktorer.

Att positionera sig som tex apple, som erbjuder ett högt upplevt värde och då även tar betalt för det.
Apples bruttomarginaler har stadigt legat på 25-28% för datorerna! Medans Dell brukade ligga på 3-5% om jag inte minns fel.

Gå in på hemsidorna för tele2, telia och telenor och läs om vad de har för löfte eller hur de beskriver sina tjänster så tror jag att du snabbt upptäcker skillnaderna.
Det brukar stå under 'Om oss' eller liknande.

Att jämföra med Apple är inte konstruktivt - dom har monopol på Macs, iPods, etc.

1. Alla vil ha "stora volymer" (=sälja till många) - detta är också en grundbult i marknadsekonomi. Telia är störst - trots dyrare.
2. Man ska läsa företagens policys - särskilt dom som ligger på nätet - med vaken blick och humor i sinnet. Ingen seriös - journalist eller forskare t.ex. - tar dessa utsagor på allvar. Dom flesta ignorerar dom i sin jakt på sanningen. Det är nys helt enkelt. Eller i bästa fall ren grallimatias.
3. Ingen nationalekonom i världen håller med dig om att inte alla företag konkurerar med priset. Och telia håller absolut inte med...då dom ofta och just nu kör driver där det t.o.m. är GRATIS att surfa året ut.
4. Klart att SAS - och alla andra - konkurerar med priset även om Ryan Air finns.
5. ALLA kan inte ha exakt samma pris - DET skulle vara skumt...och troligtvis dra myndigheterna/polizei till sig
6. Någon måste alltså vara billigast - just nu är det Tele2.

Ursprungligen av petterf:

Nu missuppfattar du nog det hela.
Att konkurera med pris, dvs positionera sig som lågprisbolag innebär små marginaler och tvingar dig till stora volymer. Du blir känslig för en rad faktorer.

Att positionera sig som tex apple, som erbjuder ett högt upplevt värde och då även tar betalt för det.
Apples bruttomarginaler har stadigt legat på 25-28% för datorerna! Medans Dell brukade ligga på 3-5% om jag inte minns fel.

Gå in på hemsidorna för tele2, telia och telenor och läs om vad de har för löfte eller hur de beskriver sina tjänster så tror jag att du snabbt upptäcker skillnaderna.
Det brukar stå under 'Om oss' eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 22:46

Mikotekniko: Förstår inte ditt mjau mjau...
Däremot kan du ju använda internetdelning på macen för att dela ut 3G till iPhonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 22:48

svantet: Kan du inte jämföra lite mer priser från USA... så ser du att man inte kan bara översätta dollarn rakt av. Tex. så köpte jag just en sats med verktyg från USA som skulle kosta 12.000:- här i sverige... jag betalade med frakt precis under 6000:-.
Vad ville jag då få fram med detta, jo, samma sak som sagts så otroligt många ggr, $1 är inte lika med 6.1 SEK när det kommer till prylar, tjänster och dylikt, enbart när du skall växla pengar.

tidigare idag så tecknade jag Max 25 + fri data, för 248 kr i månaden. 5000 kr för mobilen i butik, 24 månader. Som hittat.

Ursprungligen av ratorinak1:

tidigare idag så tecknade jag Max 25 + fri data, för 248 kr i månaden. 5000 kr för mobilen i butik, 24 månader. Som hittat.

Så du kunde teckna abonnemanget och betala redan nu, för att hämta ut telefonen vid senare tillfälle?

Ursprungligen av ratorinak1:

tidigare idag så tecknade jag Max 25 + fri data, för 248 kr i månaden. 5000 kr för mobilen i butik, 24 månader. Som hittat.

Hur gick du till väga när du gjorde detta?

Hur, ratorinak1, hur? Hur gjorde du? Berätta.

Ursprungligen av ratorinak1:

tidigare idag så tecknade jag Max 25 + fri data, för 248 kr i månaden. 5000 kr för mobilen i butik, 24 månader. Som hittat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 04:42

Hur snabbt tror ni 15000 (16000?) abonnemang tar slut? Telia Max 25 har ju en maxnivå för antal kunder.. Just nu är jag i Japan och kommer hem i slutet av augusti och därför inte norpa åt mig ett abonnemang (än) för att vara säker på att ha ett. Det verkar passa mig rätt bra och tillsammans med fri data för 199 kr/mån känns det som en bra iPhone-kombination.

Eller kan man kanske teckna abonnemang med sin e-legitimation?

Ursprungligen av doomas:

Hur snabbt tror ni 15000 (16000?) abonnemang tar slut? Telia Max 25 har ju en maxnivå för antal kunder.. Just nu är jag i Japan och kommer hem i slutet av augusti och därför inte norpa åt mig ett abonnemang (än) för att vara säker på att ha ett. Det verkar passa mig rätt bra och tillsammans med fri data för 199 kr/mån känns det som en bra iPhone-kombination.

Eller kan man kanske teckna abonnemang med sin e-legitimation?

Du kan fixa sådant via Mina Sidor på Telias hemsida och jag tror inte att du behöver vara kund för att få en egen sida.

Bevaka tråden