Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-02 22:14

jo för min del så blir det låsning utav student abb (antar att det likställs med max25) o seda flatrate.. för jag har en iphone idag och megabyten springer iväg, även fast jag inte surfar på telefon utan bara kollar mail.

kort o gott å får den väll kosta 5 papp i inköp (18månaders bindningstid, 16gb).

det är det värt.. jämställas med en annan telefon + ipod så är det inte mycket dyrare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-07-02 22:16

Det står att dom med företagsavtal inte kan teckna mini/midi/maxi, men det står samtidigt inte vilka priser som gäller då för själv iPhone. Eller har någon lyckats lista ut det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 22:27

Verkar inte gå att teckna än... på Mina Sidor alltså.

edit: tog bort allt. totalt onödigt inlägg.

Senast redigerat 2008-07-02 22:42

Du har inte läst trådens senaste tusen inlägg, va?

Ursprungligen av BeachMagnus:

Fler abonnemang med priser har nu släppts!
Med ett 99:- i månaden abbonemang får du en 8gb för 3220- och 16gb för 4020:-
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Ursprungligen av Zimmerman:

Du har inte läst trådens senaste tusen inlägg, va?

Såg det nu, gjorde bara en sku och såg att folk fortfarande skrev om midi mini osv.
Tog bort inlägget.

iPhone: att räkna fram "rätt abonnemang" - sajt?

Hej!
Känner någon till någon sajt på internet där man kan räkna ut vilket abonnemang man ska ha (Telia: imini, midi, maxi, fastpris etc)?

Jag tror att jag ringer 5 korta samtal per dag [ca 10="10" min sammanlagt] = 300 min/månad
skickar iväg 5 sms per dag (OK, vi räknar med 10 per dag) = 150/månad
surfar, svårt att säga hur många MB, men let's assume 300 MB/mån.

Vilket abonnemang bör jag välja? Kan man räkna ut det på någon sajt?
mvh Jonas

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
Känner någon till någon sajt på internet där man kan räkna ut vilket abonnemang man ska ha (Telia: imini, midi, maxi, fastpris etc)?

Jag tror att jag ringer 5 korta samtal per dag [ca 10="10" min sammanlagt] = 300 min/månad
skickar iväg 5 sms per dag (OK, vi räknar med 10 per dag) = 150/månad
surfar, svårt att säga hur många MB, men let's assume 300 MB/mån.

Vilket abonnemang bör jag välja? Kan man räkna ut det på någon sajt?
mvh Jonas

Käre gud..... snacka om att du gör det jobbigt för dig. Kolla på dina två-tre senaste räkningar och måtta på en höft. Det är ju så många olika variabler här att man blir vimmelkantig.

Själv har jag ngt jag tycker funkar bra med min iPhone 1.0 :
Telia till vänner för 69:-/mån + 199:-/mån (=fri surf)
Jag har aldrig räkningar på mer än fem hundra spänn. Hur mkt mail etc jag kollar påverkar inte räkningen.

Jag har mkt lång bindningstid, vilket gör att jag får köpa en 16GB för 5495:-, så "klart och betalt" som han säger i P3...

Skall man sitta och kolla upp att man tjänar 3.75 per månad på att ha ett abonnemang som är billigare på lördagar etc - då skall du kanske överväga om du skall äga en mobil öht. Det KAN ju bli dyrt....

En sak som jag inte förstått är hur kan kostnaden per dag vara 9kr men kostnaden per mb 20kr.

Om ja laddar ner 1mb så kommer det ju ändå bara kosta 9kr eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 22:46
Ursprungligen av Lappsakojs:

En sak som jag inte förstått är hur kan kostnaden per dag vara 9kr men kostnaden per mb 20kr.

Om ja laddar ner 1mb så kommer det ju ändå bara kosta 9kr eller?

Om du laddar ner 0.1 MB och du redan har förbrukat 100 MB - då vet du hur mycket du får betala.

  • Medlem
  • 2008-07-02 22:31

Jag kanske är trög, men varför skulle någon vilja ha Telia 199 eller 299 istället för 99? Den enda skillnaden är väl att man binder upp sig att betala det högre beloppet oavsett hur lite man ringer en viss månad? Eller har jag missat något?

Jag fattar inte heller detta. Om man tänker bort låsta nallar - bara rena abb liksom. Många skaffar abb utan att köpa nalle. Vad har Telia hittat på för idioti?

Ursprungligen av MfAP:

Jag kanske är trög, men varför skulle någon vilja ha Telia 199 eller 299 istället för 99? Den enda skillnaden är väl att man binder upp sig att betala det högre beloppet oavsett hur lite man ringer en viss månad? Eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 22:36
Ursprungligen av MfAP:

Jag kanske är trög, men varför skulle någon vilja ha Telia 199 eller 299 istället för 99? Den enda skillnaden är väl att man binder upp sig att betala det högre beloppet oavsett hur lite man ringer en viss månad? Eller har jag missat något?

Telefonen blir billigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 22:34

MfAP: Kanske för att man gör av med mer än så varje månad och på det viset får ned priset på telefonen... skiljer 800:- i initial kostnad och som sagt, jag kommer ändå göra av med mer än den summan, dock inte tillräckligt för att motivera fastpris på tele också.

Men orka... För oss som vägrar bindningstider då. Kan inte vi få ha kvar vårat abonnemang vi haft sedan -98 och betala mer för telefonen?! :@

Men alltså.. det där iMidi är ju ett bra paket, egentligen - iallfall om man jämför med de andra. Prislappen för telefonen är BRA. Och innan jag har förbrukat mina 100 MB som det ingår i trafik så har det gått typ 14 dagar, och sedan kostar det bara 9 kr / dag, vilket gör man tjänar på det - istället för att teckna typ 99 kr / månaden, då mobilen kostar avsevärt mycket högre vid start, luddig info vad som ingår och plus att man måste betala 199 kr för fri trafik - totalt 299 kr där också, fast mycket sämre.

Ju billigare lur ju sämre avtal för köparen Hur skulle det kunna vara på annat sätt? Att Telia gav extra rabatt på luren om man tar avtalet som ger minst för Telia? Det är klart att dom räknat ut detta.

Själv går alla abb med beräknad användning bort. Det är störigt. Gråtrist. Jolmigt. Luktar svett.

Ursprungligen av ratorinak1:

Men alltså.. det där iMidi är ju ett bra paket, egentligen - iallfall om man jämför med de andra. Prislappen för telefonen är BRA. Och innan jag har förbrukat mina 100 MB som det ingår i trafik så har det gått typ 14 dagar, och sedan kostar det bara 9 kr / dag, vilket gör man tjänar på det - istället för att teckna typ 99 kr / månaden, då mobilen kostar avsevärt mycket högre vid start, luddig info vad som ingår och plus att man måste betala 199 kr för fri trafik - totalt 299 kr där också, fast mycket sämre.

Vissa vill helt enkelt vet aatt dem kan surfa obegränsat och inte sitta och räkna på hur många dagar dem får betala 9:- st för. Bara för att vissa priser är dyrare så kan man välja enkelheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 22:41

Jag tycker det är väldigt trevligt att man slipper öppningsavgifter på de inkluderade minuterna. Det brukar ju annars bli lurad att tro att man ska slippa.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-07-02 22:48

Tycker Telia fastpris veckar vara den prisplan man vill ha för sin iPhone, enda nackdelen skulle vara att priset inte är så hårt subvetionerat..Telia fast pris

Länk:
http://www.telia.se/files/Telia_Mobil_iPhone_prislista.pdf

Punkt 13 till höger:
Upp till 7,2 Mbit/s när du tar emot data. Upp till 0,38 Mbit/s när du skickar data.

Det kommer gå snaaaaaabbbt

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-07-03 12:07

Efter att ha följt tråden så verkar det som att jag ska välja iPhone 16 gb med Mobil till Vänner för 69kr/mån plus Fastpris 199 kr/mån = 268 kr per månad bundet till 18 mån plus telefonen 4220 vilket ger en totalkostnad 9044 kr. Jämfört med iPhone 16 gb iMini 18 mån (totalpris 8677kr) så blir det bara 367 kr dyrare och då får jag surfa obegränsat med data. Det är trots allt en surfmobil.

En dum fråga - men innebär Fastpris att jag får surfa på alla hemsidor världen över och tanka ner obegränsat med data till en hastighet av 0,38Mbit/s för dessa 199 kr per månad? Eller är Fastpris-tjänsten villkorad på något vis?

Vad jag förstår så blir det andra priser om jag befinner mig utomlands och surfar, men om jag är inom Sverige så blir det inte dyrare än 199 kr mån?

Ursprungligen av gmail:

Efter att ha följt tråden så verkar det som att jag ska välja iPhone 16 gb med Mobil till Vänner för 69kr/mån plus Fastpris 199 kr/mån = 268 kr per månad bundet till 18 mån plus telefonen 4220 vilket ger en totalkostnad 9044 kr. Jämfört med iPhone 16 gb iMini 18 mån (totalpris 8677kr) så blir det bara 367 kr dyrare och då får jag surfa obegränsat med data. Det är trots allt en surfmobil.

En dum fråga - men innebär Fastpris att jag får surfa på alla hemsidor världen över och tanka ner obegränsat med data till en hastighet av 0,38Mbit/s för dessa 199 kr per månad? Eller är Fastpris-tjänsten villkorad på något vis?

Vad jag förstår så blir det andra priser om jag befinner mig utomlands och surfar, men om jag är inom Sverige så blir det inte dyrare än 199 kr mån?

Vi tänker precis lika du och jag, ska bli intressant och se vad du får för svar på dina frågor

  • Medlem
  • 2008-07-03 12:37
Ursprungligen av gmail:

Vad jag förstår så blir det andra priser om jag befinner mig utomlands och surfar, men om jag är inom Sverige så blir det inte dyrare än 199 kr mån?

Utomlands blir det en helt annan kaka; trampa inte i den fällan! Upp till 145 kr/MB.

Finns det någon funktion i iPhone så att man tillfälligt kan stänga av all datatrafik med edge/3G när man är utomlands? Så att den inte håller på och pushar mail av sig själv eller vad den nu kan tänkas göra.

Och vad händer om man t.ex. är i Malmö och kommer in på Danska nät då och då? (Jag brukar alltid få "Välkommen till Danmark"-sms när jag åker till Malmö.)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-03 12:49
Ursprungligen av MfAP:

Utomlands blir det en helt annan kaka; trampa inte i den fällan! Upp till 145 kr/MB.

Finns det någon funktion i iPhone så att man tillfälligt kan stänga av all datatrafik med edge/3G när man är utomlands? Så att den inte håller på och pushar mail av sig själv eller vad den nu kan tänkas göra.

Och vad händer om man t.ex. är i Malmö och kommer in på Danska nät då och då? (Jag brukar alltid få "Välkommen till Danmark"-sms när jag åker till Malmö.)

Man måste själv ställa in att telefonen ska kunna "roama" utomlands.

Ursprungligen av gmail:

Efter att ha följt tråden så verkar det som att jag ska välja iPhone 16 gb med Mobil till Vänner för 69kr/mån plus Fastpris 199 kr/mån = 268 kr per månad bundet till 18 mån plus telefonen 4220 vilket ger en totalkostnad 9044 kr. Jämfört med iPhone 16 gb iMini 18 mån (totalpris 8677kr) så blir det bara 367 kr dyrare och då får jag surfa obegränsat med data. Det är trots allt en surfmobil.

En dum fråga - men innebär Fastpris att jag får surfa på alla hemsidor världen över och tanka ner obegränsat med data till en hastighet av 0,38Mbit/s för dessa 199 kr per månad? Eller är Fastpris-tjänsten villkorad på något vis?

Vad jag förstår så blir det andra priser om jag befinner mig utomlands och surfar, men om jag är inom Sverige så blir det inte dyrare än 199 kr mån?

Jag är inte säker på det, du! Avtal är ju till för att luras, om man säger så, så det skulle inte förvåna mig om det står i det finstilta att det endast "gäller inom Sveriges rikes gränser. Utanför Sverige kostar det 5000kr/mb".

Skicka ett mail till Telia för säkerhets skull och posta gärna svaret här, för det är nog flera av oss intresserade utav att veta.

  • Medlem
  • 2008-07-03 13:07
Ursprungligen av gmail:

Efter att ha följt tråden så verkar det som att jag ska välja iPhone 16 gb med Mobil till Vänner för 69kr/mån plus Fastpris 199 kr/mån = 268 kr per månad bundet till 18 mån plus telefonen 4220 vilket ger en totalkostnad 9044 kr. Jämfört med iPhone 16 gb iMini 18 mån (totalpris 8677kr) så blir det bara 367 kr dyrare och då får jag surfa obegränsat med data. Det är trots allt en surfmobil.

En dum fråga - men innebär Fastpris att jag får surfa på alla hemsidor världen över och tanka ner obegränsat med data till en hastighet av 0,38Mbit/s för dessa 199 kr per månad? Eller är Fastpris-tjänsten villkorad på något vis?

Vad jag förstår så blir det andra priser om jag befinner mig utomlands och surfar, men om jag är inom Sverige så blir det inte dyrare än 199 kr mån?

Eh, du får nog göra skillnad i att surfa på internet som inte har några landsgränser och
i att koppla upp dig till internet i olika fysiska länder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-03 16:45
Ursprungligen av gmail:

Efter att ha följt tråden så verkar det som att jag ska välja iPhone 16 gb med Mobil till Vänner för 69kr/mån plus Fastpris 199 kr/mån = 268 kr per månad bundet till 18 mån plus telefonen 4220 vilket ger en totalkostnad 9044 kr. Jämfört med iPhone 16 gb iMini 18 mån (totalpris 8677kr) så blir det bara 367 kr dyrare och då får jag surfa obegränsat med data. Det är trots allt en surfmobil.

En dum fråga - men innebär Fastpris att jag får surfa på alla hemsidor världen över och tanka ner obegränsat med data till en hastighet av 0,38Mbit/s för dessa 199 kr per månad? Eller är Fastpris-tjänsten villkorad på något vis?

Vad jag förstår så blir det andra priser om jag befinner mig utomlands och surfar, men om jag är inom Sverige så blir det inte dyrare än 199 kr mån?

Det är många som ställer sig den första frågan som du också ställer om Fastpris.

Och vad jag har förstått av telias hemsida så just 199 kr/månad kallas för "Prisavtal Fastpris" och då ingår all form av surfning. Via webbläsaren, mail eller andra applikationer.

Sen har vi det som har en maxtaxa på 9kr/dygn som då kallas "Prisavtal rörlig avgift" och det gäller bara vad som surfas via telefonens webbläsare alltså inte mail och annat då kostar det 69Kr/dygn.

Sen tillslut har vi "Telia Surfport" och det kostar 99kr/månad och ungefär som "Prisavtal rörlig avgift" att det måste surfas via telefonens webbläsare annars så kostar det 69kr/dygn

Det är dem 3 "tilläggstjänsterna" man kan ha med Telia. Och det som är förvalt i alla dem olika abbonemangs uträkningarna är "Prisavtal Fastpris". 199kr/månad surfa hur mycket du vill med vilka applikationer du vill.

Citat:

OBS! Maxtaxan på 9kr/dygn gäller för Prisavtal Rörlig avgift och omfattar datatrafiken när du surfar via telefonens inbyggda webbläsare inom Sverige t.ex. via Telia SurfPort. För övrig datatrafik (t.ex. via mobilens program för e-post, trafik via PC med mobilen som modem och trafik via applikationer i mobiltelefonen) gäller maxtaxa på 69kr/dygn.

Detta är vad jag har förstått mig på genom att läsa denna sida många gånger.

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Det har sagts, men jag vill förklara mig. Om jag minns rätt brukar jag nyttja mer än 199:- i månaden på samtal och sms, men jag är inte säker. Gör jag det kan jag ju spara in kosing på själva telefonen genom att teckna 199:-/månaden istället för 99:-/månaden.

Och Laleh: Nej, det gör väl inte det Kanske om man räknar in Väla?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-02 23:07

iPhone vs Nokia N95

Kollade upp priserna för Nokia N95 8GB med olika abonnemang och jämförde mot iPhone 8gb. 24-mån bindningstid förutom Bingo som bara går att få med 18mån.

Visade sig att iPhone faktiskt är billigare!

Iphone
Telia 99 3220+(99*24)=5596
Telia 199 2520+(199*24)=7296
Telia 299 1920 +(299*24)=9096
Bingo 4395+(99*18)=6177
Nokia N95 8GB
99 595+(299*24)=7771
199 1+(399*24)=9577
299 1+(499*24)=11977
Bingo 2595+(299*18)=7977

Bevaka tråden