Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter några minuter av betänketid när jag tvättade efter jag skrivit mitt förra inlägg så insåg jag med bestämdhet att jag inte tänker köpa telefonen under de omständigheter som erbjuds. Så då åkte jag och köpte en gps istället, den kostade nästan fyra papp men den kommer nog att vara till stor nytta.

Sen får det bli en telefon med videosamtal och ett abbonemang där det är gratis med videosamtal så jag kan samtala visuellt med en släkting som inte har talad kommunikation.

Tack telia, men nej tack!

Köpte en tomtom 730, verkar vara helt ok

Ursprungligen av Jonkanon:

Sen får det bli en telefon med videosamtal och ett abbonemang där det är gratis med videosamtal så jag kan samtala visuellt med en släkting som inte har talad kommunikation.

Så Herrn tecknar. Roligt. Själv elev vid Nordiska Folkhögskolans Teckenspråkslinje 91-93 ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-28 20:22
Ursprungligen av Goflorp:

Så Herrn tecknar. Roligt. Själv elev vid Nordiska Folkhögskolans Teckenspråkslinje 91-93 ...

Yay för folk som gillar mac OCH kan teckna

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-28 02:58

Ja dom abonnemangen väckte inget habegär hos mig iaf, jag tänker knappast stå och hänga på låset för att teckna något av dom. Nej det blir nog att avvakta lite och se om man kan koka ihop något vettigt med något av telias övriga abonnemang. Personligen hade jag gärna bytt bort dom fria SMSen mot mera data eller något annat jag kan ha användning av, jag hatar SMS.

Jag tyckte att det var sjuka priser när jag först såg det men nu har jag lugnat ner mig
Det är lite synd på den begränsade datamängden, iaf som det först ser ut när man tittar på tabellerna.
Själv tänker jag ta iMini.
100 MB lär jag nog surfa upp, men jag lär inte komma upp i några sjuka datamängder eftersom jag kommer surfa mest på datorn iallafall..
Men grejen är att om jag känner för att go bananas nån dag så kan jag ju göra det och veta att jag bara behöver betala 9 kr för den där galna dagen.
Med iMini kommer jag betala 20 kr mer än jag betalar för mitt nuvarande telenorabb (där jag visserligen betalar av hela telefonen).

Visst, jag hade hemskt gärna sett det billigare, men det hade jag sett med det mesta...
Jag kommer nog skaffa den.. Tror jag.
Måste i vilket fall som helst skaffa ny mobil... Blir förbannad varje gång jag använder min LG chocolate.. ska bryta den i två delar framför kameran när jag skaffat iPhone

Senast redigerat 2008-06-28 13:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 22:45
Ursprungligen av Andreas Th:

...
100 MB lär jag nog surfa upp, men jag lär inte komma upp i några sjuka datamängder eftersom jag kommer surfa mest på datorn iallafall..
Men grejen är att om jag känner för att go bananas nån dag så kan jag ju göra det och veta att jag bara behöver betala 9 kr för den där galna dagen.

Sådär tänkte jag också. Först. Men nu har jag insett att det inte stämmer.

När du tar "den galna dagen" kommer du att tömma din pott på 100MB. Resten av månaden kostar typ 9 kronor per dag som du surfar.

Alltså, varje gång du kommer i situationen att du utnyttjar maxtaxan på 9 kronor, så kommer det att kosta 9 kronor om dagen att surfa (maila, youtube, iTunes store, ladda hem iPhone-apps, använda GPS-kartor, etc, etc) i resten av månaden.

Det gäller att du tar "den galna dagen" i slutet av månaden alltså.

Usch! Jag tycker det verkar krångligt med mobilabonnemang.

Ursprungligen av pesc:

Sådär tänkte jag också. Först. Men nu har jag insett att det inte stämmer.

När du tar "den galna dagen" kommer du att tömma din pott på 100MB. Resten av månaden kostar typ 9 kronor per dag som du surfar.

Alltså, varje gång du kommer i situationen att du utnyttjar maxtaxan på 9 kronor, så kommer det att kosta 9 kronor om dagen att surfa (maila, youtube, iTunes store, ladda hem iPhone-apps, använda GPS-kartor, etc, etc) i resten av månaden.

Det gäller att du tar "den galna dagen" i slutet av månaden alltså.

Usch! Jag tycker det verkar krångligt med mobilabonnemang.

Ja, om jag överstiger 100 mb på en dag får jag nog lugna mig
Men du har givevis helt rätt. Jag tänkte ju helt ologiskt. Skevt det blir nu...
Får väl surfa jäkligt snålt och använda datatrafik över 3g till mail och sånt, och sedan youtuba etc. när man är vid en wifi-spot...

Lite surt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 13:19

Telia har tydligt gjort bort sig på det psykologiska planet - första reaktionerna borde ju vara "oj vad billigt!" följt "oj vad dyrt det blev" när kunderna väl börjat använda det i praktiken. Nu blev det istället tvärtom.

Här är ett alternativt förslag:
Säg att iPhone 8GB nu kostar 5000:- obunden. Varför inte sälja iMini-alternativet (vilket hemskt namn förresten) för 149:-/mån inkl. 100 min tal, 100 sms och 100MB data? Då skulle det plötsligt kännas väldigt prisvärt.
På det lägger man som man alltid gjort tidigare en "förhöjd månadsavgift" som man sen kan höja/sänka beroende på hur mycket kunden kan hosta upp kontant. Med 150:- extra i månaden skulle man få betala kanske 2500:- i butik, precis som enligt planen. (18*150 = 2700:-). Med 0:- i förhöjd månadsavgift skulle man få betala 5000:- i butik.
Kunderna skulle känna att de hade kontroll på ett helt annat sätt.

C-mon:
Den där lösningen hade jag köpt utan att blinka.
Men telia tänker väl att telefonen redan har sålt sig själv och att de därmed kan ta ut högre priser eftersom de ändå har "monopolet" på den. Vilket är kapitalisternas vanliga metod.
Jävligt tråkigt.

Syndabock

Man kan se abonnemanget som ett avbetalningsköp. Luren med 16GB kostar 600€, 5700 kr, och för iMini är 133 kr av de 299 kr/mån amortering och alltså 166 kr för själva abonnemanget.
Det tycker jag är billigt.
Felet är när Jobs utlovar ett pris på $199, halva priset och dubbla kapaciteten, över hela världen.
Om iPhone inte blir en massprodukt utan bara attraherar oss redan frälsta så faller den. Vem vill skriva smarta applikationer om kunderna är få?

Ursprungligen av RockyMontana:

C-mon:
Den där lösningen hade jag köpt utan att blinka.
Men telia tänker väl att telefonen redan har sålt sig själv och att de därmed kan ta ut högre priser eftersom de ändå har "monopolet" på den. Vilket är kapitalisternas vanliga metod.
Jävligt tråkigt.

Vi kan väl säga som att ENKELT uttryckt så är det två diametralt motsatta företagskulturer som möts här.... eller?

Folk från Apple vill man oftast ... krama..... Folk från Telia vill man oftast.... <fyll i själv>.

Avbetalning sätter många i skiten.
Har ni inte sett Lyxfällan )

nä, skämt o sidor så kan man säkert se det som en slags avbetalning.
Jag ser en hög månadsbetalning jag inte kommer ha råd med (då den skulle hamna på ca. 700 i månaden), även om jag väljer iMidi. Det blir helt enkelt FÖR dyrt och därför har jag idag kontantkort.

Jag trodde faktiskt att Apple skulle göra något annorlunda denna gången för att snabbt skapa en marknad i stället för att utnyttja oss "early adopters". Det var ju så Jobs uttryckte sig. Luren är 3000 kr för dyr. Det har man kanske inte råd med som student och då missar man en viktig mågrupp och stora volymer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-28 14:25

iMidi iMaxi & iEfti ... abonnemangsformerna känns ungefär lika dåliga som tjejtrions "Bad bad boys" och "Raggasteady" ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 15:12

Saffran: Hur kan en grupp som inte kan betala vara en viktig grupp?

Flippen88: Det abonnemanget (fast pris) är utan data... lägg till 199:- i månaden så har du fast pris på data också.

Ursprungligen av Trineo:

Saffran: Hur kan en grupp som inte kan betala vara en viktig grupp?

Flippen88: Det abonnemanget (fast pris) är utan data... lägg till 199:- i månaden så har du fast pris på data också.

De kanske är begåvade!
O:-)

Ursprungligen av Trineo:

Saffran: Hur kan en grupp som inte kan betala vara en viktig grupp?

Antalet studenter är en ganska stor grupp?
Ett lägre pris = fler telefoner ut på marknaden, vilket blir vandrande reklampelare för telefonen, följt av att fler har råd med den.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-28 15:56
Ursprungligen av RockyMontana:

Antalet studenter är en ganska stor grupp?
Ett lägre pris = fler telefoner ut på marknaden, vilket blir vandrande reklampelare för telefonen, följt av att fler har råd med den.

Glöm ej heller att i Apples fall driver hårdvaruförsäljningen allt det andra. Filmer, program, musik, tillbehör, allt detta finns ju tillgängligt för varje iPhone-enhet som är där ute.

Allt detta blir lätt till högre inkomster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 15:40

Tyvärr så tror jag inte studenter är en så viktig målgrupp när det gäller en premiumtelefon som iPhone. Även fast jag själv tillhör den gruppen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 15:50

Helt klart en besvikelse, men väntad, prissättning... Dock tror jag Telia får problem med att behålla den i längden. Operatörslåsta telefoner är bara vinstmaskiner för mobilbolagen på kort sikt, i långa loppet måste man släppa dom fria på marknaden - kan inte tänka mig att Apple accepterar annat. Viktigast nu är att etablera iPhone i folks medvetande, och det kan man ju lugnt påstå att de redan har lyckats med!

Personligen vill jag gärna ha en iPhone på sikt, men just nu väger det över att behålla min suveräna Nokia N95 som mer än väl fyller mina behov. Gissningsvis äger jag en 'generation 3' av iPhone inom 18 månader...och då har man inte bara uppgraderat kameran till minst 5 megapixel, man har också utökat lagringskapaciteten till minst 60GB så man på allvar kan använda den som en kombinerad iPod! Jag längtar redan...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-28 16:12

Man får inte glömma bort att detta inte är bara en telefon. Det är också en iPod och en surfmaskin. Med tanke på det är väl inte en sån maskin speciellt dyr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 16:33

Jag tycker inte heller att iphone är dyr, eller det tror jag i alla fall det är ju svårt att veta exakt hur mycket bara telefonen kostar. Det som är dyrt är ju abonnemanget, i alla fall jämfört med andra europeiska operatörer. England har ju bäst abonnemang av de som jag sett i den här tråden i alla fall.

Ursprungligen av Fred!:

Jag tycker inte heller att iphone är dyr, eller det tror jag i alla fall det är ju svårt att veta exakt hur mycket bara telefonen kostar. Det som är dyrt är ju abonnemanget, i alla fall jämfört med andra europeiska operatörer. England har ju bäst abonnemang av de som jag sett i den här tråden i alla fall.

Jag tycker att telefonen är dyr 5700 kronor mot "utlovat" $199. Sedan "avbetalar" man 133 kr varje månad i abonnemanget som är billigt men inte bra, 166 kr/månad.

Ursprungligen av gunek:

Man får inte glömma bort att detta inte är bara en telefon. Det är också en iPod och en surfmaskin. Med tanke på det är väl inte en sån maskin speciellt dyr.

Ok, IPhone:
Larmet väcker mig 05:15 ...
Sitter på färjan på morgonen. Kollar mailet på väg dit....pling, tomt.
Väl på färjan, kollar på ett halvt avsnitt av Scrubs....
Kollar av 99.se lite.

På jobbet.
Skickar och tar emot SMS, ringer brorsan. Kompisen tipsar om ett uTube-klipp med Björn Gustafsson som vi garvar röven av oss till. Tar en bild på en kompis.
På lunchen kör jag min "runda" 99.se, Macworld plus några siter till.

Kollar lite på kartan efter en adress i GBG, jasså, det är DÄR det ligger....

Lunchrummet ser ut som fan, tar tre kort och mailar chefen....efter 3 min har han 3 bilder på "förödelsen", kul när de visas på dagens möte sedan...

Kommer hem, tankar ur bilderna. Slänger ur de Scrubs jag sett nyligen.
Lägger in några Future Weapons istället.

Använder bilden på bloggen. Svarar på en del mail jag fått under dagen.

Ja, iPhone har radikalt ändrat hur jag LEVER.
Den fixar mina mediafiler musiklyssnande, videotittande), mitt mailande, mitt "bildtagande", mitt "infosurfande", adresskollande mm mm. och den gör det BRA!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-28 20:42
Ursprungligen av Goflorp:

. . . . . Ja, iPhone har radikalt ändrat hur jag LEVER. . . . .

Så himla bra du beskriver det Goflorp, precis så där är det ju!

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, iPhone har radikalt ändrat hur jag LEVER.
Den fixar mina mediafiler musiklyssnande, videotittande), mitt mailande, mitt "bildtagande", mitt "infosurfande", adresskollande mm mm. och den gör det BRA!

Ditt inlägg lät som en sådan där apple-reklam där de intervjuar folk med iPhone ^^
Men jag kan tänka mig att man använder den mycket, därför vill jag också ha en.
Klockrent.

En svensk medelanvändare ringde 2007 för 120 minuter per månad enl PTS.
Inte ens medelsvensson får plats i deras pinsamt snåla iMiniabonnemang.

Verkar som att Telia försöker sälja iPhonen som någon folknalle - en 'Tuff och käck telefon' till dem som surfar till 1 webbsida och ringer 3 minuter om dagen och utifrån det har man paketerat abonnemangen.

Jag har funderat lite över de övriga abonnemangen och varför man strypt dem så hårt i datatrafik.
Har man inte tänkt? Har man tänkt? Varför har resten av världen tänkt anorlunda än Telia?
Varför stryper man datatrafiken så hårt? Hoppas man att folk ska falla i fällan och köra på deras 9kr/dagen som ger högre vinst för dem istället för att teckna FastPris på datatrafiken?
Vill man så gärna föra över användarna till WLAN istället för UMTS/HSDPA tro?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-28 21:14
Ursprungligen av petterf:

En svensk medelanvändare ringde 2007 för 120 minuter per månad enl PTS.
Inte ens medelsvensson får plats i deras pinsamt snåla iMiniabonnemang.

Verkar som att Telia försöker sälja iPhonen som någon folknalle - en 'Tuff och käck telefon' till dem som surfar till 1 webbsida och ringer 3 minuter om dagen och utifrån det har man paketerat abonnemangen.

Jag har funderat lite över de övriga abonnemangen och varför man strypt dem så hårt i datatrafik.
Har man inte tänkt? Har man tänkt? Varför har resten av världen tänkt anorlunda än Telia?
Varför stryper man datatrafiken så hårt? Hoppas man att folk ska falla i fällan och köra på deras 9kr/dagen som ger högre vinst för dem istället för att teckna FastPris på datatrafiken?
Vill man så gärna föra över användarna till WLAN istället för UMTS/HSDPA tro?

Jag har också tänkt på det där. Jag ringer inte speciellt mycket; 1–2h i månaden och det är ju faktisk mer än vad det minsta abonnemanget erbjuder. Telia har inte direkt gjort detta till något lätt beslut för mig: vad ska man välja? ska man välja? ska man köpa en touch? varför skulle min andra mobiltelefon lägga av? ska man räkna på det? kommer den släppas på något annat vis? ska man vänta? var ska jag hitta en telefon under väntan?

Men precis just slog tanken mig att skype finns; obegränsat med samtal i ett land för 30kr/mån. Kommer det att släppas en skype-applikation till iPhone? Jag har wifi hemma och på skolan...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-28 21:18
Ursprungligen av enkel:

Men precis just slog tanken mig att skype finns; obegränsat med samtal i ett land för 30kr/mån. Kommer det att släppas en skype-applikation till iPhone? Jag har wifi hemma och på skolan...

Intressant!
Och visst låter det troligt att det kommer att släppas en Skype-applikation

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 22:30
Ursprungligen av enkel:

Men precis just slog tanken mig att skype finns; obegränsat med samtal i ett land för 30kr/mån. Kommer det att släppas en skype-applikation till iPhone? Jag har wifi hemma och på skolan...

Nej, Apple är inte intresserade!

Vänligen, Ylan

Bevaka tråden