Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av chuck:

Ni som redan har iPhone, går det att se hur mycket data man förbrukar? Det kan ju vara intressant att veta när i månaden man kommer att gå över till att betala 9 kr per dag.

Tja, jag har haft min i tre månader och har använt edge med ett visst mått av försiktighet eftersom jag är snål , och jag har klarat mig på runt 100MB/månad. Det går, men kanske inte optimerat.

Sen, ur mitt snäva Stockholmsperspektiv (ja, jag vet, Sverige är mer än Stockholm) så är det ju så att med fri tillgång till Homerun så är inte ens den minsta datamängden ett problem, Homerun finns verkligen överallt i innerstan, så för den delen kommer vi Tjockhultare klara oss tror jag. Dock en klen tröst för er som bor i andra delar av landet.

Ursprungligen av denjohan:

Sen, ur mitt snäva Stockholmsperspektiv (ja, jag vet, Sverige är mer än Stockholm) så är det ju så att med fri tillgång till Homerun så är inte ens den minsta datamängden ett problem, Homerun finns verkligen överallt i innerstan, så för den delen kommer vi Tjockhultare klara oss tror jag. Dock en klen tröst för er som bor i andra delar av landet.

Jag tänkte först också att man bränner 100mb ganska snabbt, men eftersom jag bor i stockholm kommer det nog att gå bra. Homerun ploppar verkligen upp överallt i innerstaden, och hemma behöver man ju inte använda mobilen till att surfa, egentligen.

Samtalsminuterna var lite snålt, men jag tror att jag håller mig inom mininivån ändå.

Visst, telefonen är dyr och abonnemangen blir således det samma men seriöst? Priserna är det inget fel på men snålheten vad gäller SMS och datatrafik är kolossal. 100mb lär försvinna första dagen då man kollar in appstore.

Hur vet man att man är ansluten till Telia homerun?
ploppar det upp en viss ikon?
nån som vet.

kan ju vara bra att veta då det är snålt med MB i abbonemangen

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-27 12:31
Ursprungligen av playtrip:

Hur vet man att man är ansluten till Telia homerun?
ploppar det upp en viss ikon?
nån som vet.

kan ju vara bra att veta då det är snålt med MB i abbonemangen

Du ser om du är ansluten via wlan eller ej.

jag ska INTE ha nån iphone om d kostar så där mycket! glöm!

Gött! skitbilligt för att få ordning på tillvaron, var såå less på min 1'st gen. med fulchipp å 1.1

Hurra!

Edit:
När man ser alla andra som surar över nått här i tråden så får väl man stämma in:
Fan ta felia om de kommer låta oss trängas om bandbredden!

Tack telia. Där förstörde ni min dag.

Jävla idioter! Bara att hoppas på att man kommer kunna köpa den utomlands på någon vänster och teckna ett Tele2 abonnemang då.

Någon som vet vad som gäller i framtiden då? 24 månaders bindningstid och en ny telefon nästa sommar är inte så jäkligt lyckat...

Ursprungligen av jacoblo33:

Någon som vet vad som gäller i framtiden då? 24 månaders bindningstid och en ny telefon nästa sommar är inte så jäkligt lyckat...

Det om något är ett bra skäl för dagens iPhone-användare i Sverige att fundera på att fortsätta använda sin iPhone ett år till och vänta in en ny modell med lite mer förbättringar under skalet.

Ursprungligen av Adrian B:

Det om något är ett bra skäl för dagens iPhone-användare i Sverige att fundera på att fortsätta använda sin iPhone ett år till och vänta in en ny modell med lite mer förbättringar under skalet.

Tyvärr lider jag av 4-5 tappade samtal om dagen, så måste tyvärr byta. Men annars hade jag säkert gjort det...

men ok. Datatrafiken kanske man kommer undan med trots allt med tanke på homerunen. Men för någon som använder mobilen/iphonen som sin enda telefon och behöver samtalsminuter så är ju egentligen bara maxi abbet det enda. Tycker att det kunde vara lite mer givmilda med minutrarna, det är ju trots allt inte de "gamla" tjänsterna som är själva grejen med iphone utan snarare något som man inte ens ska behöva reflektera över.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-27 12:54

Jag tror att man samlar på sig lite mer än man tror, speciellt i början.

Jag kände, när Steve presenterade Sverige att DENNA SKA JAG HA!
Nu blev jag väldigt skeptisk.

Men som någon sa, går det inte kolla med någon iphoneägare idag hur mkt de förbrukar?

Helt OK priser. Detaljer kunde lösts bättre, men det kunde också ha blivit betydligt sämre med tanke på att det är Telia. Ett iMini-ab. känns riktigt vettigt.

Och, givetvis är en iPhone 3G en relativt dyr historia. Jobs snack om "alla ska ha råd" var mest säljar-/press-lingo.

Någon som har telias VDs mail eller någon annan högt uppsatt på telia så man kan bomba dem med kritik?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-06-27 12:58

Vettiga abonnemang, lite snålt med minuter dock. Gillar tanken med maxpris per dag för data.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-27 12:58

Det är väl bara att inte köpa den?

Näpp!

Hade velat ha den, men blir inget under dessa förutsättningar.

Får se när allt lagt sig och lugnat sig. Då kanske jag slår till på en om det är läge. Personligen är jag väl inte deras målgrupp som de har tänkt, utan jag vill inte pröjsa mer än mina 500-600 per kvartal som jag gör nu.

Tänkte väl mest surfa via wifi, och allmänt vara restrektiv. Vill ha en digital filofax och denna syncar väl överlägset med macen, får se vad som sker med ipod touch också. Den kanske är ett bättre alternativ för mig?

Givet tänkte jag pröjsa hårdvaran, inte 1 kr utan runt 3-4000 skulle väl fungera för den med 16 gig. Med tanke på att den inte har frontkamera, minneskortplats och annat som är standard på skräptelefoner idag så kan de heller inte ta betalt för det som om det vore guds gåva.

Och nog börjar folk tänka mer restrektivt, då vissa har endast startavgift och inga mer kostnader för mobil oavsett om du ringer till fast eller mobil. Lägg sen till en stundande inte fullt så hög konjunktur så tror jag att många tycker att man inte ska binda upp sig på så lång tid med hög kostnad.

Jag kan heller inte avgöra hur mycket datatrafik man behöver, och risken för att hela tiden få pynta extra är också avskräckande.

Men som sagt är jag nog inte den tilltänkta målgruppen. Synd för jag betalar troget mina pengar år efter år efter år efter år, men snart överväger jag att inte vara nåbar när jag är i norrland helt enkelt. Börjar tröttna... Har också fast abbonemang år efter år efter år efter år... Många tusenlappar tänka sig. Kanske dags att byta där också när jag ändå ska flytta så tar de en avgift för att göra det också... suck.

/Jon

Dyrt, helt sjukt dyrt. För det första så har Tele2 datapaket på 1gb för 39kr per månad och Telia och Tele2 delar 3G-nät. Dom har även fastpris på data för 99, det vill säga halva priset mot för Telia. Varför kan man inte få ett pris på iPhone utan ab. säg att den kostar 4500-5000 och sen välja vilket abonnemang man vill som passar. Då kan säljarna stå och mersälja datapaket, alla kan välja ett ab. som passar just dom. Finns inget som säger att man automatiskt SMSar mindre för att ringer mindre osv. Tråkigt, men nu var jag ju eg. inte intresserad bara tråkigt att se så galen prisssättning

Ska bli intressant att se vad för alternativ kunder som tedan har Telia idag kommer att få, jag har tyvärr bindningstid kvar.

Ursprungligen av Patrik D:

Ska bli intressant att se vad för alternativ kunder som tedan har Telia idag kommer att få, jag har tyvärr bindningstid kvar.

Har du kvar bindningstid hos Telia blir dom bara glada om du binder upp dig ett tag till, antingen med något av specialabbonemangen eller något av de "vanliga"!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 13:20

Har räknat lite och omvärderat min ståndpunkt.

Utgå ifrån en iPhone 3G 16GB med iMini på 18månader.

Det abonnemanget är i stort sett samma som deras vanliga abonnemang för 99:-/månaden förutom att här ingår det surf och att det här kostar 200:- mer i månaden.
Tittar man sedan på priserna så skiljer det nära 200:- i månaden mellan 18 resp 24 månader. Så jag tror att vi med säkerhet kan konstatera att telefonen är subventionerad med 200:- eller rättare sagt förhöjd månadsavgift med 200:- för att betala av telefonen.
Sen tar vi då 200:- * 18 och får fram 3600:- och sen plussar vi det med vad vi får betala för luren så är det 6895:- (3295 + 3600). Så jag misstänker att en telefon utan bindningstid för de som redan har abonnemang hamnar nånstans där i närheten.
Nu gnäller nog de som inte förstår sig på sånt här om att det är klart mer än $299 som Steve sa... jo, men Steve sa aldrig någon om något tak på abonnemangen och det är det som gäller i USA också, du köper luren med ett abonnemang på 24mån. Så vi har defakto luren för under det priset redan här i sverige.
Men jämför gärna med vad en Nokia N95 kostar utan abonnemang...

Hur har du räknat då?

Kan du förklara hur du räknade?

Ursprungligen av Trineo:

Tittar man sedan på priserna så skiljer det nära 200:- i månaden mellan 18 resp 24 månader. Så jag tror att vi med säkerhet kan konstatera att telefonen är subventionerad med 200:-

Priserna blev ungefär som jag hade förväntat mig. Den stora besvikelsen var att det inte fanns ett abonnemang med fri datatrafik.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Priserna blev ungefär som jag hade förväntat mig. Den stora besvikelsen var att det inte fanns ett abonnemang med fri datatrafik.

Jo, det var nog första reaktionen också, men man kan ju se det som att alla abonnemang har fri trafik till en kostnad av maximalt 31 x 9 kr/månad.

...fast man borde väl kunna kombinera det med deras "flatratepaket" om man nu vill?

"Prisavtal Fastpris (inkl. Telias surfzoner)
Med prisavtalet Fastpris kan du känna dig helt trygg. Har du behov av att ofta surfa på internet både med mobiltelefonen och med din PC med mobilen som modem är detta prisavtalet för dig. För 199 kr/månad (199 kr/mån exkl. moms för företagskunder) får du surfa obegränsat inom Sverige. I Fastpris ingår dessutom alla Telias Surfzoner där du kan surfa via Homerun (wlan) med högre hastighet. Surfzonerna finns på utvalda platser, till exempel caféer, campingplatser, arenor, hotell, konferensanläggningar och telefonkiosker. Närmaste surfzon hittar du genom att skicka sms till 4499 med texten "homerun". Läs mer om Telias Surfzoner här »"
Mvh

Ursprungligen av Lordlondon:

...fast man borde väl kunna kombinera det med deras "flatratepaket" om man nu vill?

Med maxtaxan på 9 kr/dygn måste du surfa väldigt flitigt (23 dagar i månaden efter att du överstigit gränsen) för att komma upp över 199 kr/månad.

Ursprungligen av Adrian B:

Med maxtaxan på 9 kr/dygn måste du surfa väldigt flitigt (23 dagar i månaden efter att du överstigit gränsen) för att komma upp över 199 kr/månad.

Ok, är det så Telia, gör...jaja, ja då är det ju bättre med deras "Maxtaxa".

Är det någon som hört ifall Telia kommer stöda Visual Voicemail?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 13:24
Ursprungligen av Rossifumi:

Är det någon som hört ifall Telia kommer stöda Visual Voicemail?

Verkar tyvärr inte så nej ..... Macfeber - Inget Visual Voicemail hos Telia?

Bevaka tråden