Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 11:52

bara så att ni vet så får man kämpa för att komma upp i 250mb data trafik. Med tanke på att man får använda telias homerun så är det där man surfar för det mesta.

Ligger på ca 100mb totalt idag med min och då använder jag ju gprs. Lär knappas bli mer med edge!

1 gb data kostar 39 med tele2, får hoppas på attd et ändå dyker upp en ebaymarknad så man slipper snålia

usch Telia. Maxpriset som Steve talade om, bryr ni er inte ett dugg om att följa? Jag hoppas verkligen att Media nappar på detta, kanske något för Plus? KO? Det är ju så uppenbart att Steve lovade något som Telia inte håller. Eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 11:59
Ursprungligen av Rytterfalk:

usch Telia. Maxpriset som Steve talade om, bryr ni er inte ett dugg om att följa? Jag hoppas verkligen att Media nappar på detta, kanske något för Plus? KO? Det är ju så uppenbart att Steve lovade något som Telia inte håller. Eller hur?

Det var väl inte ett maxpris Steve Jobs talade om. Han sade bara att telefonen skulle gå att köpa för 199 $ / 299 $.

Johan

Ursprungligen av Rytterfalk:

usch Telia. Maxpriset som Steve talade om, bryr ni er inte ett dugg om att följa? Jag hoppas verkligen att Media nappar på detta, kanske något för Plus? KO? Det är ju så uppenbart att Steve lovade något som Telia inte håller. Eller hur?

Det är väl ganska exakt vad Steve sade, 1695 kr = $199 + moms (och andra avgifter)

Ursprungligen av phindus:

Det är väl ganska exakt vad Steve sade, 1695 kr = $199 + moms (och andra avgifter)

$199 = 1188kr + moms 25% 1483kr
Så låt säga 1500kr.

Vad kostar 8GB telefonen? 2500:- respektive 1800:- + plus att det då ingår en fullständigt värdelös mängd data genom det efterlängtade 3G nätet. (Maxi är inte aktuellt för de flesta så jag skiver inte med den) Jag tycker att det rimmar illa både med vad Steve har sagt och vad Telia själva skriver om sina tre abb "Alla tre är utformade för att iPhone ska komma till sin rätt och ge dig maximal användarglädje." - men det är i grunden inte hundralapparna det handlar om - det är mängden data som är grundstöret för min del.

Jag är så besviken.

MEN håller med om att om Telia aktiverar fri data för 99kr / mån så blir jag också förmodligen helt omvänd!

Ursprungligen av Rytterfalk:

$199 = 1188kr + moms 25% 1483kr
Så låt säga 1500kr.

Vad kostar 8GB telefonen? 2500:- respektive 1800:- + plus att det då ingår en fullständigt värdelös mängd data genom det efterlängtade 3G nätet. (Maxi är inte aktuellt för de flesta så jag skiver inte med den) Jag tycker att det rimmar illa både med vad Steve har sagt och vad Telia själva skriver om sina tre abb "Alla tre är utformade för att iPhone ska komma till sin rätt och ge dig maximal användarglädje." - men det är i grunden inte hundralapparna det handlar om - det är mängden data som är grundstöret för min del.

Jag är så besviken.

MEN håller med om att om Telia aktiverar fri data för 99kr / mån så blir jag också förmodligen helt omvänd!

Ja, 8GB telefonen kostar 1695:- för 24 mån vilket ju är ganska likt de 1500:-. Det tillkommer ju alltid lite extra avgifter för export osv. Men egentligen är ju detta helt ointressant iom att det inte har något att göra med vad telefonen kostar egentligen då det är upp till telefonbolaget att subventionera ned den till de priserna. Det var ju ganska idiotiskt av Steve Jobs att säga att den skulle kosta så mycket i nästan hela världen då det mest bara har skapat missförstånd (och det inte ens var sant till att börja med).

Vi får väl helt enkelt hoppas att Telia gör som det antyder på sin hemsida och säljer den till fullpris och att man sedan får välja det abonnemanget som passar en själv bäst och sedan eventuellt binda sig en viss tid och få ned priset på telefonen. För jag håller med dig, det är ogenomtänkta abonnemang. Vem säger att den som ringer mycket också är den som surfar mycket? Jag menar, jag surfar jätte mycket men ringer och SMSar väldigt lite. Vad skall jag då med 1000min per månad?

We wanted everyone to afford an iPhone. Jo telefonen, inte abonnemanget...

När jag såg detta själv så kommer jag rikta in mig på den första iPhone. Vill ha metallskal, skiter i gps, 3g är skitsamma med då det blir för dyrt att surfa anyways.

Bara vänta tills iPhone 3g kommer då så det blir lite bättre priser på den första.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-27 15:22

så farligt e det inte med mini,jag som inte surfar så mkt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-27 11:59

De allra flesta kommer nog inte köpa iPhone från Telia om allt detta nu inte är ett skämt av någon extra sur anställd.

Någon borde länka nittionians iPhone-trådar till projektansvarige på Telia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 12:09
Ursprungligen av boris91:

De allra flesta kommer nog inte köpa iPhone från Telia om allt detta nu inte är ett skämt av någon extra sur anställd.

Någon borde länka nittionians iPhone-trådar till projektansvarige på Telia.

På vilket sätt är de här abonnemangen dyrare än vad man får betala med en annan telefon som ungefär motsvarar iPhone? Titta bara på Nokia N95 där man till 99 kronorsabonnemanget (som inte har någon data eller sms) får betala ett tillägg om 200 kronor bara för att få telefonen plus 595 kronor kontant.

Jag tycker också Telia har behandlat det här struligt, framför allt verkar de inte fattat att det måste ingå mer data, men alla verkar ha fått för sig att iPhone helt plötsligt skall vara nästan gratis.

Sedan måste det vara värt en del att ha fritt tillgång till Telias Homerun och surfzoner?

Johan

Ursprungligen av chuck:

Jag tycker också Telia har behandlat det här struligt, framför allt verkar de inte fattat att det måste ingå mer data, men alla verkar ha fått för sig att iPhone helt plötsligt skall vara nästan gratis.

Bra skrivet, jag känner lite likadant. Det har varit lite överdrivet negativa reaktioner, jämför man med andra abonnemang är det inte illa (även om knappast är billigt).

  • Medlem
  • Robertsfors
  • 2008-06-27 11:59

Jag struntar ifall telefonen är låst till Telia, jag har Telia Refill och vill gärna fortsätta använda det eftersom jag sällan ringer och lär surfa med WLAN. Hoppas verkligen att det kommer en lösning för sånna som mig. :<

nje...99 min per månad är för lite. De flesta jag känner har numera gjort sig av med sin fasta tel. och använder enbart mobilen. Jag använder den dessutom i tjänsten. hamnar lätt någonstans på 4-500min/mån. Men för det betalar jag fastpris 500pengar för idag, inte nästan det dubbla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-27 12:09

Med andra ord: Jag behåller min nuvarande iPhone, uppgraderar den och köper eventuellt en i USA om det blir intressant. Då har säkert hackandet tagit form på allvar igen.

Ursprungligen av lither:

Med andra ord: Jag behåller min nuvarande iPhone, uppgraderar den och köper eventuellt en i USA om det blir intressant. Då har säkert hackandet tagit form på allvar igen.

Du kan ha allt hackande i världen, men det hjälper dig knappast om du måste skriva på ett kontrakt för att ens få köpa en telefon i USA.

Ursprungligen av Adrian B:

Du kan ha allt hackande i världen, men det hjälper dig knappast om du måste skriva på ett kontrakt för att ens få köpa en telefon i USA.

Precis, mot Franska Rivieran

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-27 12:22

Riktigt usla abb. Man får hoppas på att man kan få en billig nånstans i världen så man kan hacka skiten. Håller tummarna för staterna!

Ursprungligen av Laleh:

Riktigt usla abb. Man får hoppas på att man kan få en billig nånstans i världen så man kan hacka skiten. Håller tummarna för staterna!

activation in store..... Så vill du inte betala roaming är det kört

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-27 12:27
Ursprungligen av PeeMaN:

activation in store..... Så vill du inte betala roaming är det kört

Därför jag sa hålla tummarna ;). Trodde det var underförstått att alla som hänger här vet allting gällande iPhone

Sen är det också jäkligt trevligt att Telia Homerun ingår i abonnemanget. Bara det kostar normalt sätt 374 kr i månaden för flat rate. Jag tycker det ständigt poppar upp Telia Homerun när jag kollar wifi-nät, framför allt i stadskärnor och vid hotell. Täckningskarta här: Telia Homerun

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 12:13
Ursprungligen av Ciryon:

Sen är det också jäkligt trevligt att Telia Homerun ingår i abonnemanget. Bara det kostar normalt sätt 374 kr i månaden för flat rate. Jag tycker det ständigt poppar upp Telia Homerun när jag kollar wifi-nät, framför allt i stadskärnor och vid hotell. Täckningskarta här: Telia Homerun

Det är helt rätt något man inte ska underskatta. Sen är det ganska schysst att de satt maxtaxa på 9 kr per dag exklusivt för iPhone-abonnemangen.

"Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på
9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-27 15:21
Ursprungligen av Ciryon:

Sen är det också jäkligt trevligt att Telia Homerun ingår i abonnemanget. Bara det kostar normalt sätt 374 kr i månaden för flat rate. Jag tycker det ständigt poppar upp Telia Homerun när jag kollar wifi-nät, framför allt i stadskärnor och vid hotell. Täckningskarta här: Telia Homerun

bra sida homerun varje gång man öppnar kartan så hänger safari sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 15:25
Ursprungligen av fudge:

bra sida homerun varje gång man öppnar kartan så hänger safari sig.

Ha! Det hände precis mig också.

Ursprungligen av Fred!:

Ha! Det hände precis mig också.

Samma sak med Firefox och IE7 på PC'n också-....

Televerkets gamla monopol-prissättningar sitter kvar i väggarna hos Telia, det är det inget snack om!

  • Medlem
  • 2008-06-27 12:18

I Finland så kommer Sonera / TeliaSonera att sälja telefonen. Köper man den utan något av deras tre abonemang, Small, Medium eller Large så kostar 8 GB 429€ och 16 GB 519€.

Priserna är nog ungefär samma på de tre abonemangen här i Finland som de är i Sverige.

Men varför gör de på detta vis med datatrafiken, får se hur jag gör.

Sonera - Hinnat

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-27 12:21
Ursprungligen av iKiwi:

I Finland så kommer Sonera / TeliaSonera att sälja telefonen. Köper man den utan något av deras tre abonemang, Small, Medium eller Large så kostar 8 GB 429€ och 16 GB 519€.

Priserna är nog ungefär samma på de tre abonemangen här i Finland som de är i Sverige.

Men varför gör de på detta vis med datatrafiken, får se hur jag gör.

Sonera - Hinnat

Då blir det Viking Line om ett par veckor.

  • Medlem
  • 2008-06-27 12:24
Ursprungligen av DaPhox:

Då blir det Viking Line om ett par veckor.

Men du måste nog köpa något av Soneras andra abonemang. Det går inte att köpa utan abonemang, skrev lite otydligt i min tidigare post.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 12:26

Ni som redan har iPhone, går det att se hur mycket data man förbrukar? Det kan ju vara intressant att veta när i månaden man kommer att gå över till att betala 9 kr per dag.

Johan

Bevaka tråden