Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Trineo:

Frågan sen är ju bara hur det blir med inloggning på homerun... måste ju till nån app för det så man slipper skriva inloggningsuppgifter hela tiden. Nån som vet hur det funkar i dagsläget?

Får mig att tänka på de där programmen som fanns för att automatiskt logga in på ADSL-internet när de krävde manuell inloggning innan nätet gick igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 15:48

Neee... det verkar lite väl hoppfullt att Telia skulle göra det.

Jag skrev understiger men det ska ju vara överstiger.

I alla fall så är det det jag skriver.

Den är 1300,- dyrare i Sverige att köpa.
Det kostar 60,- mer i månaden för abonnemanget i England.
Det tillkommer 199,- i månaden i Sverige för datatrafiken.

1300 - (60 x 18) + (199 x 18) -> 1300 - 1080 + 3582 = 3800 dyrare i Sverige på 18 månader. Dvs 211 kr mer i månaden.

O2					Telia
----------------------------------------------------------
Litet paket - 18 Månader bindning
iPhone 8GB/16GB		1176/1890kr		2495/3295kr
månadskostnad		356kr/mån		299kr/mån
Samtalstid		75 min (2,40/st*)	100 min
SMS			125 st			100 st (0,69/st*)
Data			Obegränsad?		100MB, Obegränsad (5GB) +199kr/mån

Kostnad efter 18 månader med rena alt likvärdigt innehåll
8GB/16GB		7584kr/8298kr		11459kr/12259kr
(* likvärdigt)		+1080kr (lägst)		+310kr (lägst)

ett jävla jidder märker jag på denna sida. Själv tänker jag köpa telefonen, 16 GB för 2600 kr, och sedan köpa till mig ett flatrate-abb för 199 kr samt abonnemanget Telia Mobil för 99 kr, dvs. 298 kr per månad - då får jag fri surf samt även ringa för hela beloppet (jag ringer typ 10-15 samtal HÖGST varje månad, som varar i någon minut), SMS-kostnaden är som vanligt. Det kan inte bli mycket bättre.

Förstår inte denna uppståndelse som har skapats - köp mobilen och var glad istället.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-27 17:12
Ursprungligen av ratorinak1:

ett jävla jidder märker jag på denna sida. Själv tänker jag köpa telefonen, 16 GB för 2600 kr, och sedan köpa till mig ett flatrate-abb för 199 kr samt abonnemanget Telia Mobil för 99 kr, dvs. 298 kr per månad - då får jag fri surf samt även ringa för hela beloppet (jag ringer typ 10-15 samtal HÖGST varje månad, som varar i någon minut), SMS-kostnaden är som vanligt. Det kan inte bli mycket bättre.

Förstår inte denna uppståndelse som har skapats - köp mobilen och var glad istället.

Eller så reagerar vi emot pissiga abbonememang. Var kommer din 16 GB kosta 2600?

Ursprungligen av Laleh:

Eller så reagerar vi emot pissiga abbonememang. Var kommer din 16 GB kosta 2600?

oj, jag sade fel - menar 2495 kr (24 månader). Däremot undrar jag om t.ex. köper det Lappsakojs föreslog, kan jag beställa det (flatrate-49 kr skiten oven) redan nu på mitt nummer, eller måste jag gör allt i butiken när jag köper den? Det räcker väl att de söker på mitt nummer när jag köper mobilen, och ser att jag har ett ABB pågående? Eller?

Ursprungligen av ratorinak1:

ett jävla jidder märker jag på denna sida. Själv tänker jag köpa telefonen, 16 GB för 2600 kr, och sedan köpa till mig ett flatrate-abb för 199 kr samt abonnemanget Telia Mobil för 99 kr, dvs. 298 kr per månad - då får jag fri surf samt även ringa för hela beloppet (jag ringer typ 10-15 samtal HÖGST varje månad, som varar i någon minut), SMS-kostnaden är som vanligt. Det kan inte bli mycket bättre.

Det vore väl bra om det var sant. Lycka till att köpa den till ett subventionerat pris med ett icke subventionerande abonnemang...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 17:14

Ja du har ju inte hunnit jiddra så mycket ännu. Välkommen!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-06-27 17:26

Värst vad alla klagar? För mig blir det iMini och en 8 gigare...verkar helt okej pris.
<3 Telia ger oss täckning <3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 17:30

Hmm, är det inte så att iphone är bunden till de tre abonnemangen som diskuteras i den här tråden.

Ursprungligen av Fred!:

Hmm, är det inte så att iphone är bunden till de tre abonnemangen som diskuteras i den här tråden.

Nee, enligt telias hemsida iPhone 3G frn Apple - iPod, snabb surf och inbyggd gps Telia står det

"Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. Eftersom iPhone ansluter till internet kan det annars bli högre kostnader för datatrafik än du räknat med..."

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-27 17:34

"Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris."
Från Telias hemsida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 17:37

Jaha, då förstår inte jag heller varför folk klagar, eller varför telia har tagit fram dessa nya abonnemang.

Antagligen kommer mobilen bli dyrare om du tecknar ett annat abbonemang än dom tre.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-27 17:54
Ursprungligen av playtrip:

Antagligen kommer mobilen bli dyrare om du tecknar ett annat abbonemang än dom tre.

Tror det med

Ursprungligen av playtrip:

Antagligen kommer mobilen bli dyrare om du tecknar ett annat abbonemang än dom tre.

Joo, de kommer troligtvis bli dyrare men satt och räknade på de med iPhone 16gb

iMini:

24 månader: 299kr * 24 + 2495 = 9671 SEK
18 månader: 299kr * 18 + 3295 = 8677 SEK

TELIA MAX MOBIL 25 + Fri internettrafik:

18 månader: 8677 - (248 * 18) = 4231 SEK
24 månader: 9671 - (248 * 24) = 3719 SEK

tecknar man sig för 18månader så kan telefonen kosta uppemot 4231kr men ändå lönar sig med att teckna "TELIA MAX MOBIL 25 + Fri internettrafik" samtidigt som du får fördelen med fri internettrafik, om jag räknat rätt dvs ;D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 18:06

Telefonen kommer säkerligen inte att vara subventionerad något alls för abonnemang utöver de tre i-paketen. Räkna alltså med att 16GB-varianten kostar uppåt 5-6000 kr.

16GB kommer lätt att kosta 7000 kr.

Nu är det rätt många som inte är max mobil25:are.
för mig, eftersom jag ligger på minst dubbelt så många sms i månaden som iMaxi ger mig är det abonnemang som gäller för mig fastpris privat: 599:-/mån + Fri internet trafik: 199:-/mån. Men var hr jag fått för mig att det bara gäller om man surfar på svenska sidor...
Hmm...
Oavsett så känns det som vad jag "måste" ha för att inte få betala dubbelt så mycket i månaden med tanke på mitt telefon(miss)bruk.
Och dåkommer jag a) få betala telefonen till ett osubventionerat pris alt b) vara tvungen att låsa upp mig i 18 månader.

Eftersom jag är principiellt emot att vara upplåst och van vid att köpa mina telefoner osubventionerat så lutar det mer åt att köpa en olust lur och skaffa t ex Glocalnets Mobil FRITT för 99:- månaden. Då har jag 4000 sms dessutom vilket jag aldrig tror att jag varit i närheten av. fast då har jag ju inte surf.
Men jag har ganska ofta trådlöst internet i närheten...

Vem kommer först hitta den perfekta iPhone-kombon?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-06-27 21:35

Jag håller tummarna för att det kommer att vara möjligt att köpa telefonen utan bundet abonnemang. Alltså att jag kan få lägga mina sju tusen (eller whatever), flytta mitt Tele2 kompis till Telia vänner + fastpris data och slippa bindningstiden.

Dels för att jag verkligen inte vill ha en upplåsning. Lägger hellre massor med pengar initialt än att behöva var tvungen att betala löpande en längre tid. (Ja, jag vet att jag är i minoritet i det här landet, men vafan liksom.)

Dels för att jag enligt min hittillsvarande telefonbytartakt förbrukat 1,5 telefoner per år. Och känner jag Apple rätt kommer en ny version snabbare än den förra (korrelationer med iPod) uppdateringen. Dvs inom 10 månader, kanske rent av till jul. Och vem vill sitta med förra generationens grejer?!?

Jag har för sjutton budgeterat med 10 kkr på iPhone. Låt mig spendera!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 21:37
Ursprungligen av Kalle W:

Jag håller tummarna för att det kommer att vara möjligt att köpa telefonen utan bundet abonnemang. Alltså att jag kan få lägga mina sju tusen (eller whatever), flytta mitt Tele2 kompis till Telia vänner + fastpris data och slippa bindningstiden.

Dels för att jag verkligen inte vill ha en upplåsning. Lägger hellre massor med pengar initialt än att behöva var tvungen att betala löpande en längre tid. (Ja, jag vet att jag är i minoritet i det här landet, men vafan liksom.)

Dels för att jag enligt min hittillsvarande telefonbytartakt förbrukat 1,5 telefoner per år. Och känner jag Apple rätt kommer en ny version snabbare än den förra (korrelationer med iPod) uppdateringen. Dvs inom 10 månader, kanske rent av till jul. Och vem vill sitta med förra generationens grejer?!?

Jag har för sjutton budgeterat med 10 kkr på iPhone. Låt mig spendera!

word!

Skönt att inte vara själv

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-29 14:13
Ursprungligen av Kalle W:

Jag håller tummarna för att det kommer att vara möjligt att köpa telefonen utan bundet abonnemang. Alltså att jag kan få lägga mina sju tusen (eller whatever), flytta mitt Tele2 kompis till Telia vänner + fastpris data och slippa bindningstiden.

Dels för att jag verkligen inte vill ha en upplåsning. Lägger hellre massor med pengar initialt än att behöva var tvungen att betala löpande en längre tid. (Ja, jag vet att jag är i minoritet i det här landet, men vafan liksom.)

Dels för att jag enligt min hittillsvarande telefonbytartakt förbrukat 1,5 telefoner per år. Och känner jag Apple rätt kommer en ny version snabbare än den förra (korrelationer med iPod) uppdateringen. Dvs inom 10 månader, kanske rent av till jul. Och vem vill sitta med förra generationens grejer?!?

Jag har för sjutton budgeterat med 10 kkr på iPhone. Låt mig spendera!

Enligt de första rapporterna ska det inte gå att köpa iPhone löst (utan att binda sig) eller med telia refill. Det här kan ju ändras, men från börjar är man tvungen att vara eller bli bunden till telia.

Om man kan tänka sig att betala fullpris för telefonen så ska det gå att göra det om man redan har ett bundet abonnemang, så för att undvika att binda sig mer än 12 månader kan man först förlänga/teckna sitt abonnemang med ett år, sedan gå till en teliabutik och säga att man är bunden och då få köpa ut telefonen för fullpris. Som jag fattat det ska det gå, men ingen sån info är ju officiell ännu.

iPhone är en premiumtelefon, det är ingen telefon varje svensson kommer att ha och därmed basta. Det är inte en ny Nokia 5110 som varenda människa har.

Priserna är det absolut inget fel på frågan är ju som sagt bara vad vi som redan är bundna får betala.

Har idag Telia Fastpris och vill givetvis fortsätta med det. Pratar vi runt 5000 för telefon endast som känns troligt är det inte mycket att bråka om tycker jag.

Dock trodde jag att det skulle vara självklart med fri trafik på denna telefon som är så pass inriktad på nätet.

Kanadensarna har också fått se Rogers priser för iPhone abonnemang i Kanada. Inte så populära. Gruber säger att "they suck". Men någon kommenterade i tråden att Telias erbjudande var värre. Vad tycks?
Rogers announces iPhone rates in Canada - The Unofficial Apple Weblog (TUAW)

Vi har pratat mycket om att maxtaxan på 9 kronor/dygn inkluderar all sorts datatrafik. Men för mig så betyder formuleringen "Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen" att det i abonnemangen bara ingår data till webbläsaren.

Eller tolkar jag det helt fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 23:15
Ursprungligen av mattis.se:

Vi har pratat mycket om att maxtaxan på 9 kronor/dygn inkluderar all sorts datatrafik. Men för mig så betyder formuleringen "Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen" att det i abonnemangen bara ingår data till webbläsaren.

Eller tolkar jag det helt fel?

Ja du tolkar det helt fel. Vad som avses är uppenbarligen datatrafiken som går utöver de megabyte som är inkluderade i abonnemanget. Telia skriver ju "När datatrafiken som ingår via 3G/EDGE är förbrukad gäller maxtaxa med 9 kr/dygn."

Johan

Ursprungligen av mattis.se:

Vi har pratat mycket om att maxtaxan på 9 kronor/dygn inkluderar all sorts datatrafik. Men för mig så betyder formuleringen "Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen" att det i abonnemangen bara ingår data till webbläsaren.

Eller tolkar jag det helt fel?

Jag skulle påstå att du tolkar det fel. Ingenstans står det att datatrafiken bara skulle gälla webbläsaren.

Det vore ju helt befängt att göra en sådan begränsning på ett abonnemang speciellt framtaget för iPhone när iPhone är en telefon som mer än någon annan använder sig av datatrafik på alla möjliga sätt (Google Maps, Mejl, iTunes Wifi Store, App Store, Mail, YouTube osv osv).

Hmmm

299 x 18 mån = 5382 kr
iPhone (16GB), 18 mån = 3295 kr
Totalt: 8677 kr

I dagsläget ringer jag för ca 100 kr /mån (18 mån) = 1800 kr

Så bunden telefonen (18 mån) skulle kosta mig total sett: 8677 - 1800 kr = 6877 kr
(De 1800 gör jag ju av med i vilket fall)

Obunden 16GB iPhone (ca) = 5000 kr
Så en obunden iPhone skulle kosta totalt sett: 5000 + 1800 = 6800 kr

Verkar med andra ord som om jag måste hitta ca 6800 kr (utslaget på 18 mån, dvs ca 380 kr/mån) för att kunna köpa mig en iPhone..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-28 00:28

Bra artikel på SvD
SvD » Webb & Teknik

Ursprungligen av Eva:

Bra artikel på SvD
SvD » Webb & Teknik

Mycket bra, ser ut som om herr Erlandsson läst på 99.se.

Bevaka tråden