Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G: Har ni stött på några problem än?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ja 2.1 - Nu tack.

hade jag en ipone som hängde sig / krashade - och jag visste att det inte berodde på crappy alls - så skulle jag lämna tillbaka den bums. Nallen är skrot - thats it. Min funkar klockrent och det gör givetvis alla iphones som är hela. Jag skulle inte acceptera minsta skit.

Alltså detta måste vara ett av de sämsta produktlanseringar Apple gjort.
Om man släpper en 3G telefon måste rimligtvis just 3G fungera. Allt annat är sekundärt.

Vi snackar avsaknaden av MMS osv osv

Men vad betyder det när telefonen är totalt värdelös när den inte klarar av 3G och knappt ens Edge. Och detta ÄR inte Telias fel. Detta är Apple som strulat.

Och jag kan inte med ord fatta hur dom kan missat det mest vitala.

Om det inte fixas inom närmaste tiden. Ja då är det riktigt allvarligt. Dom kommer definitivt förlora många kunder.

Antingen är det iPhone 3G som är den största katastrofen eller så är det deras mjukvara 2.0

Jag har nog aldrig varit så missnöjd med rn Apple produkt som denna. Tyvärr!!!

När man läser vidare inser man att Apple valt en liten mindre tillverkare av deras 3G chip. Vi får verkligen hoppas det inte beror på det.

Senast redigerat 2008-08-02 21:27
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-03 00:37
Ursprungligen av draags:

Alltså detta måste vara ett av de sämsta produktlanseringar Apple gjort.
Om man släpper en 3G telefon måste rimligtvis just 3G fungera. Allt annat är sekundärt.

Vi snackar avsaknaden av MMS osv osv

Men vad betyder det när telefonen är totalt värdelös när den inte klarar av 3G och knappt ens Edge. Och detta ÄR inte Telias fel. Detta är Apple som strulat.

Och jag kan inte med ord fatta hur dom kan missat det mest vitala.

Om det inte fixas inom närmaste tiden. Ja då är det riktigt allvarligt. Dom kommer definitivt förlora många kunder.

Antingen är det iPhone 3G som är den största katastrofen eller så är det deras mjukvara 2.0

Jag har nog aldrig varit så missnöjd med rn Apple produkt som denna. Tyvärr!!!

När man läser vidare inser man att Apple valt en liten mindre tillverkare av deras 3G chip. Vi får verkligen hoppas det inte beror på det.

Just nu har dock Telia feta problem med 3G överlag!

Ursprungligen av draags:

När man läser vidare inser man att Apple valt en liten mindre tillverkare av deras 3G chip. Vi får verkligen hoppas det inte beror på det.

Jag skulle nog inte säga det=) Infineon är en av dom största tillverkarna av halvledarkomponenter för bl.a. trådlös kommunikation. Tror dom har runt 50000 anställda, alltså i samma storleksordning som Ericsson. Vad jag har förstått så har dom chip i flera andra mobiltelefoner, och det som är i iPhone ska vara state of the art.

Jag är dock orolig att 3G-problemen i iPhone beror på hårdvaran, för jag kan inte tänka mig hur mjukvaran skulle kunna ge såna här fel - och dessutom borde ju alla ha samma problem om det var mjukvaran. Det skulle vara antennen i så fall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 11:54
Ursprungligen av gluttonous:

Tror dom har runt 50000 anställda, alltså i samma storleksordning som Ericsson.

Nja, stämmer det så är det ca dubbelt så många som Ericsson.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 12:36
Ursprungligen av Trineo:

Nja, stämmer det så är det ca dubbelt så många som Ericsson.

Nja, Ericsson har faktiskt fler anställda än så. Ligger närmare 70 000 globalt faktiskt.

För att återvända till ämnet för tråden så blev jag imorse förvånad över hur mycket batteri som gått åt då telefonen legat orörd under natten. Igår kväll hade jag ca 80% batteri kvar och imorse var det nere på 30%. Något mysko har hänt under natten...

Ursprungligen av gluttonous:

Jag skulle nog inte säga det=) Infineon är en av dom största tillverkarna av halvledarkomponenter för bl.a. trådlös kommunikation. Tror dom har runt 50000 anställda, alltså i samma storleksordning som Ericsson. Vad jag har förstått så har dom chip i flera andra mobiltelefoner, och det som är i iPhone ska vara state of the art.

Jag är dock orolig att 3G-problemen i iPhone beror på hårdvaran, för jag kan inte tänka mig hur mjukvaran skulle kunna ge såna här fel - och dessutom borde ju alla ha samma problem om det var mjukvaran. Det skulle vara antennen i så fall...

ok då handlar det helt enkelt om att Apple inte har dom kunskaper som krävs för att göra telefon delen.

Telia samt många andra operatörer har problem eller är det så att ofelbara Apple kan vara problemet. Jag tycker inte det krävs mycket för att inse att det just är Apple som har problem.

Jag måste ändå i allt klagande säga att detta fortfarande är min favorit telefon men mitt tålamod har en gräns.

Hur kan min iPhone 2G med Comviq alltid ha bra täckning medan min iPhone 3G oftast pendlar mellan en pinne och fyra, och då pratar vi varken 3G eller edge.

Jag har problem när jag ska ta bort applikationer. Om jag gör det från telefonen (med kryssknappen) så vill iTunes föra över applikationen igen till telefonen när jag synkar.

Om jag tar bort applikationen i iTunes så säger iTunes "du har applikationer i din telefon, vill du föra över dem". Och då dyker applikationen upp i iTunes igen...

Ok, det är ett mindre problem men lite irriterande.

jag kan påpeka att min batteritid överträffar vad jag kunde ana: har 3g aktiverad hela tiden, har surfat och använt gps, tittat på youtube och film... efter en dag så fick jag 20% varningen jag tycker iallafall att det är bra jämfört med andra mobiler

Om ni vill roa er med att kolla på vad det är som kraschar på iPhone så finns det loggar i i Mac OS.

Din användare-> Bibliotek-> Logs-> CrashReporter-> MobileDevice-> "Namnet på din telefon"

Där kan jag t ex se att Safari kraschat 12ggr, tv.nu har kraschat 2ggr och något som heter "mediaserverd" har kraschat 15ggr. Det är den här informationen som skickas till Apple när rutan om man vill skicka "diagnostisk information" dyker upp i iTunes. Jag skickar den hela tiden för att de ska se vad som kraschar.

Ursprungligen av Rickard A:

Om ni vill roa er med att kolla på vad det är som kraschar på iPhone så finns det loggar i i Mac OS.

Din användare-> Bibliotek-> Logs-> CrashReporter-> MobileDevice-> "Namnet på din telefon"

Där kan jag t ex se att Safari kraschat 12ggr, tv.nu har kraschat 2ggr och något som heter "mediaserverd" har kraschat 15ggr. Det är den här informationen som skickas till Apple när rutan om man vill skicka "diagnostisk information" dyker upp i iTunes. Jag skickar den hela tiden för att de ska se vad som kraschar.

12 juli --> idag:

MobileSafari: 64ggr
mediaserverd: 59ggr
Panics: 6ggr

Jag har valt att skicka diagnostisk information varje gång jag ansluter min iPhone.
Vid en panic så försvinner tidsinformationen under Användning/Vänteläge helt och räkneverket för Mobil nätverksdata hoppar tillbaka till en tidigare "mätpunkt". Hur tidig vet jag inte men igår råkade jag ha kollat min förbrukning strax innan en panic och när telefonen bootat upp igen saknades det 65MB.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-03 23:19

Hittills överlag mycket imponerad över iphone 3G vilken är min första appleprodukt...

Negativa sidor som jag INTE visste innan jag köpte den...

Att inte kunna redigera musiken från telefonen.

Ordlistan när man skriver SMS... Ibland litar man på att ordlistan kommer ändra ett ord där man använt a eller o istället för åäö men de gånger ordlistan inte ändrar ordet alternativt ändrar till ett icke önskat ord så tar det väldigt mycket onödig tid att gå tillbaka och ändra detta själv.. borde finnas åäö på den svenska modellen.

Ibland går det extrem segt innan telefonen reagerar på det man tryckt.... Tex. vid SMS eller när man skall in i adressboken eller liknande...

Att inte kunna använda en låt till ringsignal eller larm via telefonen utan att först behöva utföra diverse åtgärder i något program tycker jag är väldigt märkligt på en så pass avancerad telefon...

Dock väger de positiva sidorna upp dessa nackdelar än så länge åtminstone.... De kända bristerna lägger jag ingen energi på att gnälla över för de var jag medvetna om innan köpet..

Här är lite fler saker jag stör mig på:
1. iCal-kalendrar man prenumererar på syncas inte till iPhone. Det betyder att födelsedagarna från adressboken inte kommer in i iPhone. Apple säger iofs själva att det inte fungerar men det är ändå klart störande. Hoppas de fixar det.
MobileMe: Syncing calendar subscriptions

2. Uppgifter från iCal synkroniseras inte heller.

Måste nog också ställa mig i kön över personer som klagar på mottagningen. Med min förra nokia mobiltelefon var det inga som helst problem att kolla mailen och ringa ett par samtal när jag sitter på tåget. Nu är det totalt hopplöst. 90% av tiden står det "ingen service". Jag har inte riktigt lyckats verifiera detta, men det verkar vara mindre problem på de långsammare tågen.
Hur som helst, en sak som att snabbt ringa och be någon hämta mig vid stationen är totalt hopplöst från tågen. Enda chansen är att man är snabb och ringer när tåget står vid en station.

Problem att synka bilder via itunes

Hej jag hoppas att jag bara sökt dåligt och att detta är ett lättåtgärdat problem.

Hur som helst sitter jag men min helt nya iphone 3G i knät och vill så klart synka över lite bilder. Men detta går inte. Detta meddelande dyker upp:
iphone-enheten "bosses iphone" kan inte synkroniseras. Du har inte tillräcklig behörighet för åtgärden.
Ett felmeddelande som bara dyker upp när jag skall synka bilder. Jag sitter på en macbook med två konton. Vi har "iphoto library" i fruns delade mapp. Jag har mixtrat hit och dit med behörigheter på "iphoto library"mappen men förgäves, hur skall jag lösa problemet?

Sällar mig till de som klagat på 3g-täckningen. Satt på uteservering på Vasagatan i centrala Göteborg häromdagen och skulle surfa. Telefonen hade gått över till Edge, så vitt jag förstår pga brist på 3g-täckning. Edge är inte OK annat än i nödfall, tycker jag!

Hemma och på jobbet går det också alldeles för långsamt. Det verkar osannolikt att Telia skulle ha så pass kass 3g-täckning i hela centrala Göteborg.

Jag har tidigare surfat en del via mobil med operatören Tre. På samma platser som jag nu knappt kan komma online med iPhone kunde jag ladda ner filer i 300kb/s med Tre och min Nokia-telefon.

Hoppas verkligen att Apple får ordning på det här. Det vore så trist att behöva återgå till gamla mobilen!

Fryst och går inte att återställa :(

Är det någon som vet hur man reset:ar när skärmen bara visar äpple även om man startar om med on/off-knapp + home knapp? Återställning går inte då iTunes inte känner av den. Fan! Det kommer ju ta åratal att få den fixad via Telia

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-04 23:04
Ursprungligen av ninjafilm:

Är det någon som vet hur man reset:ar när skärmen bara visar äpple även om man startar om med on/off-knapp + home knapp? Återställning går inte då iTunes inte känner av den. Fan! Det kommer ju ta åratal att få den fixad via Telia

varför åratal när de har telefoner på lager?

Är det någon som vet hur man reset:ar när skärmen bara visar äpple även om man startar om med on/off-knapp + home knapp? Återställning går inte då iTunes inte känner av den. Fan! Det kommer ju ta åratal att få den fixad via Telia

Håller med om att täckningen är otroligt dålig, min växlar i princip mellan 2-3 pinnar till "ingen service" (eller liknande)..

Däremot så kan jag inte skicka sms!! Har fått iväg ett sms på snart 30 timmar?! Någon annan som har samma problem?
Ringde Telia, varav jag kom fram till en GRYMT otrevlig snubbe (lät ungefär som att han sket fullständigt i om någon har problem!), han talade om att telefonen var tvungen att ha +46705008999 som nåt utgående sms nummer eller så, när jag frågade var jag skulle knappa in det på telefonen så vart jag bara vidarebefodrad till Manualen, och i den står det inte någonting om ett "utgående sms nummer intällning"!!
Någon som har löst detta??

tycker att min täckning blivit bättre vid uppdateringen.

Ett tips vid dålig täckning kan vara att inte köra inställningarna från sin gamla 2G telefon.

Jag har två problem. Det ena är att safari stänger ned sig efter ett tag, konsekvent. Det andra är att det som jag skriv in i kalendern på mobilen inte pushas till datorn.

Ursprungligen av Ulf Boström:

Jag har två problem. Det ena är att safari stänger ned sig efter ett tag, konsekvent. Det andra är att det som jag skriv in i kalendern på mobilen inte pushas till datorn.

Det senare har jag också haft stora problem med.

Pushas kalendern till me.com?

Är osäker men måste man inte köra synkningen med sync app?

Ursprungligen av draags:

Det senare har jag också haft stora problem med.

Pushas kalendern till me.com?

Är osäker men måste man inte köra synkningen med sync app?

Jo, jag har me.com eller rättare sagt mac.com.

RTFM...(f'låt)
Det är en inställningssak.

Ursprungligen av draags:

Det senare har jag också haft stora problem med.

Pushas kalendern till me.com?

Är osäker men måste man inte köra synkningen med sync app?

Ursprungligen av Zimmerman:

RTFM...(f'låt)
Det är en inställningssak.

Jo givetvis är det en bra början, men jag tycker att även om det är gjort så lirar det dåligt för mig, men ditt klipska huvud kanske kan dela med dig av din kunskap vad som händelsevis kan vara felet och hur man kan åtgärda det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 07:11

Välj "Auktorisera dator" under "Affär" så löser det sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 09:09

TELIA och APPLE jobbar med 3G

Pratade kl 09.00 idag med Telia och de jobbar febrilt för att få 3G att fungera. De verkar medvetna om att detta är viktigt och att 3G ska komma igång snarast.:)

Bevaka tråden