Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G: Har ni stött på några problem än?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vet inte om mina problem är vanliga eller ifall de har stötts på av er också men:
1. Batteriet laddar ur väldigt fort (jag har iofs använt den ordentligt heeela dagen)
2. Vissa program startar inte upp, exempelvis Twitterific har gått och dött nu. Kan det bero på att det är lite batteri kvar eller är programmet lite buggigt?
3. Kontakter hänger sig ett tag före man kan börja scrolla. Jag måste i värsta fall vänta upp till 10 sekunder innan jag kan börja scrolla vilket är sisådär.

Bör man göra en återställning?
Eller kanske ladda ur batteriet?

Fler som stött på något?

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-12 01:54

Angående batteriet så är mitt också ganska lågt.. men det brukar bli så när man precis fått något.
När du sedan övergår till normalt användande så ger batteriet mer.

Angående kontakter.
Det är flera saker som laggar betydligt mycket mer än på min gamla iPhone.
Kontaktlistan är det bästa exemplet.. det kan frysa i ett par sekunder innan det går scrolla som du säger. Att klicka på kontakter kan frysa.
Det är ett väldigt snedsteg och minskar skönheten i hela interfacet.

Återställning lär inte hjälpa... av erfarenhet så har interfacet blivit ett snäpp segare för varje ny firmware-patch som anlänt. Vid 1.0.2 var det enormt flyt på allt. vid 1.1.2+ började scrollingen i bildgallerit lagga,, och nu vid 2.0 ska alltså kontaktlistan och skriv/rättstavningen lagga också.

Annars är det inte så mycket att klaga på Ett program jag laddade ner crashade en gång Twitter kanske det var, och Safari har crashat en gång.. när jag gick in på Wikipedia for iPhone och valde språk, vilket för övrigt är en ypperlig Wikipedia-webbapp för iPhone!

Kika på den här för bra jämförelser mellan originalet och 3G. Jag tror att de pushat iPhone lite väl långt med FW 2.0. Verkar vara det som orsakar lagget och fördröjningarna.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-12 05:57

hej,, jag behöver lite hjälp!! hur funkar geotaggningen för kameran?? jag har tagit flera bilder, då kommer det upp en fråga om jag vill spara positionen eller ngt sånt,, men sen då? gur ser jag vart bilderna är tagna?? gör jag ngt fel?? ngn som vet??

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 10:56
Ursprungligen av oykkh:

hej,, jag behöver lite hjälp!! hur funkar geotaggningen för kameran?? jag har tagit flera bilder, då kommer det upp en fråga om jag vill spara positionen eller ngt sånt,, men sen då? gur ser jag vart bilderna är tagna?? gör jag ngt fel?? ngn som vet??

Det betyder att bilden har information inbakad var bilden tog. Det är inget du kan titta på. Om du laddar upp bilden till flicker t ex så känner flicker av geo tag informationen och visar på kartan var bilden togs.

//Rob

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-12 13:29
Ursprungligen av soft:

Angående batteriet så är mitt också ganska lågt.. men det brukar bli så när man precis fått något.
När du sedan övergår till normalt användande så ger batteriet mer.

Angående kontakter.
Det är flera saker som laggar betydligt mycket mer än på min gamla iPhone.
Kontaktlistan är det bästa exemplet.. det kan frysa i ett par sekunder innan det går scrolla som du säger.Att klicka på kontakter kan frysa.

Detta hände för mig med med min amerikanska iPhone ibörjan, på vissa kontakter. Anledningen var att jag hade lagt in för stora bilder (sett till storlek, inte bredd, höjd osv) till dessa - tror de låg på 1.3MB, istället för 10-100KB som de fungerande fick. Kan kanske vara ditt problem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 07:49

här märkt att vissa ggr så splashar den bara till hamnar på homescreen.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-12 08:12

hur menar du då? när jag tar bilden? ska jag gå tillbaka till homescrren?? eller ska man söka på bilden i googles maps?? är det ngn som fårr geotaggning att funka med kameran?? måste man vara ute eller spelar det ingen roll??

Jag har märkt att min laggade något enormt när jag återställde min iPhone med mina gamla inställningar. Men jag testade att köra en återställning i iPhone och bara synca alla kontakter osv och den blev väldigt mycket snabbare sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 12:35
Ursprungligen av AcidRage:

Jag har märkt att min laggade något enormt när jag återställde min iPhone med mina gamla inställningar. Men jag testade att köra en återställning i iPhone och bara synca alla kontakter osv och den blev väldigt mycket snabbare sen.

Jag provade min lite innan jag drog över allt från den gamla iPhonen och då verkade allt flyta på fint.
Efter jag lagt över allt så är det inget som fungerar känns det som. T.o.m så har jag problem att folk inte kan höra mig prata.
Konstigt nog så flyter min adressbok på väldigt bra fastän jag har ca 700 kontakter där. Sms och mail däremot hackar sig ryckigt fram.

Ska försöka göra en total återställning.

Man kan ju synka över allt igen från datorn istället, men jag vill ju har kvar mina sms. Är det någon som vet hur man skulle kunna lösa det?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-07-12 13:03

Jag har ett problem med skärmen, ungefär en tum från överkanten, mitt på skärmen ("på bredden") är ett runt område, sisådär en dryg halv-cm i diameter, som är lite mörkare än den omgivande ytan. Det ser ut som en smutsfläck, men den går inte att torka bort och den är olika mörk beroende på betraktningsvinkeln.
Mest irriterande är den när man scrollar t.ex. lista och den "dyker upp" mellan raderna.

Jag tänkte dock inte klaga ännu. Den är rätt svag (det är nog mest jag som ser den ) så jag ska vänta ett tag och se om den blir annorlunda med tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-14 19:38
Ursprungligen av Zoega:

Man kan ju synka över allt igen från datorn istället, men jag vill ju har kvar mina sms. Är det någon som vet hur man skulle kunna lösa det?

Säkerhetskopian som sparas av iTunes innehåller SMS historik också, så de återskapas. Du kan dubbelkolla under Synkronisering i iTunes inställningar att (och när) den säkerhetskopierades.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 08:40

nej, alltså det är ett problem jag finner... Att ibland splashar den bara till och kommer till homescreen.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-07-12 10:26

Vissa spel/program verkar inte fungera om jag inte har laddaren inkopplad. Någon annan med detta problem?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-12 11:14

sms-signalen slutade att låta efter att jag fått några sms. Den vibrerade bara. En omstart och problemet var löst

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-12 11:38
Ursprungligen av ledin:

sms-signalen slutade att låta efter att jag fått några sms. Den vibrerade bara. En omstart och problemet var löst

Om du är inne i en sms-konversation så får man inte samma signal när du får ett sms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 11:26

jag har problem med att det laggar somfan när jag skriver sms :/ sjukt irriterande

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-12 13:41

Telefonen vill inte koppla upp sig mot mobila internet nåt mer. Varken 3G eller Edge går att få in. Det funkade i går, så jag undrar om det kann vara så att Telia har ett kapacitetsproblem?

Funkar det att koppla upp sig gör er andra?

Jag kan inte ladda ner några program från Appstore.

Det står bara iTunesstore är inte tillgänglig för tillfället, var god försök senare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 11:21
Ursprungligen av smurf:

Telefonen vill inte koppla upp sig mot mobila internet nåt mer. Varken 3G eller Edge går att få in. Det funkade i går, så jag undrar om det kann vara så att Telia har ett kapacitetsproblem?

Funkar det att koppla upp sig gör er andra?

Hade samma problem i morse. Jag startade om telefonen och då var det inga problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 11:25

Födelsedagar försvann i kalendern

Jag har i mina kontakter lagt in födelsedagar. tidigare hade jag iPod Touch och då syntes födelsedagarna i Kalendern. Så även när jag satte igång iPhone också men när jag synkade mot Mobile Me så försvann födelsedagarna i Kalendern.

Någon annan med samma problem?:'(

  • Medlem
  • 2008-07-17 16:05
Ursprungligen av Meo:

Jag har i mina kontakter lagt in födelsedagar. tidigare hade jag iPod Touch och då syntes födelsedagarna i Kalendern. Så även när jag satte igång iPhone också men när jag synkade mot Mobile Me så försvann födelsedagarna i Kalendern.

Någon annan med samma problem?:'(

Ja det har jag. Födelsedagarna har nu dykt upp i "Kontakter" istället för i kalender:'(

Svårare att hålla koll då. Men jag har lagt in dom på nytt i Outlook som ett event (föd dag)
så nu syns dom dels som heldags event och i allas respektive kontakt kort...

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-12 13:57

Då är väl iTunes Store nere för tillfället.

Jag har laddat ner alla App's direkt till iPhone ... där funkar det åtminstone direkt.

Ursprungligen av soft:

Då är väl iTunes Store nere för tillfället.

Jag har laddat ner alla App's direkt till iPhone ... där funkar det åtminstone direkt.

För mig så vill inte iTunes synka min App's till min iPhone
Kommer upp ett meddelande som säger att:

"En del program i iTunes-biblioteket, bl.a. "ZIPcodes", installerades inte på iPhone-enheten "**** iPhone" eftersom du inte är auktoriserad för dem på den här datorn.

Vad betyder detta och hur fixar jag detta problem?
Jag kan ladda ner dom via min iPhone, men det vore bekvämt att bara kunna synka över dom direkt från iTunes..

Någon med samma problem eller en lösning?

varje gång jag ansluter den till min mbp fryser itunes i fem minuter. Funkar bättre när jag provar på brorsans mb :/

Jag tycker inte att synkroniseringen av kalendrar funkar perfekt.
I iCal har jag 2 egna kalendrar samt 4 som jag prenumererar på, inklusive födelsedagar från Adressboken (den kalendern heter f.ö. "Birthdays" trots att det är ett svenskt system). När jag först synkade via iTunes resulterade det i 15 kalendrar på iPhone, dels kom det med gamla kalendrar som jag raderat för länge sedan, dels blev vissa dubbla, och mina egna kalendrar som jag bytt namn på kom med med både gamla och nya namnet.
När jag sedan ställde in i iPhone att den skulle använda push för kalendrar så har jag fortfarande 5 kalendrar; min arbetskalender, min privata kalender 3 gånger (2 som "Privat", 1 som gamla namnet "Home"), och en gammal kalender som jag raderat för länge sedan. Dessutom kan man tydligen inte få med de kalendrar man prenumererar på om man använder push, ganska synd tycker jag.

Kan tillägga att på MobileMe på nätet så blir kalendrarna rätt. Där hade jag förvisso också med den gamla raderade kalendern från början, men den gick att radera där också. i iPhone verkar det inte gå att radera kalendrar vad jag hittat.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag tycker inte att synkroniseringen av kalendrar funkar perfekt.
I iCal har jag 2 egna kalendrar samt 4 som jag prenumererar på, inklusive födelsedagar från Adressboken (den kalendern heter f.ö. "Birthdays" trots att det är ett svenskt system). När jag först synkade via iTunes resulterade det i 15 kalendrar på iPhone, dels kom det med gamla kalendrar som jag raderat för länge sedan, dels blev vissa dubbla, och mina egna kalendrar som jag bytt namn på kom med med både gamla och nya namnet.
När jag sedan ställde in i iPhone att den skulle använda push för kalendrar så har jag fortfarande 5 kalendrar; min arbetskalender, min privata kalender 3 gånger (2 som "Privat", 1 som gamla namnet "Home"), och en gammal kalender som jag raderat för länge sedan. Dessutom kan man tydligen inte få med de kalendrar man prenumererar på om man använder push, ganska synd tycker jag.

Kan tillägga att på MobileMe på nätet så blir kalendrarna rätt. Där hade jag förvisso också med den gamla raderade kalendern från början, men den gick att radera där också. i iPhone verkar det inte gå att radera kalendrar vad jag hittat.

Jag löste det!
Jag exporterade ut de kalendrar jag ville ha kvar, därefter raderade jag följande filer:

~/Bibliotek/Calendars
~/Bibliotek/Application Support/SyncServices/Local/data.syncdb
~/Bibliotek/Application Support/SyncServices/Local/clientdata
alla filer som heter något med "calendar" i
~/Bibliotek/Application Support/iSync/SyncLocalCopy

Efter det var iCal tomt, bara att importera kalendrarna igen och sedan synka upp på MobileMe, nu funkar allt och jag får inga konstiga kalendrar varken på MobileMe eller i iPhone!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-21 13:37

Synka uppdaterade program ger error

När jag uppdaterar ett program i iTunes och sedan försöker synka till iPhone får jag iTunes error 0xE800002E på de programmen, och de synkas inte över. Samma om jag uppdaterar från AppStore, nästa synkning ger ovanstående error.
Sökning på discussions på Apples supportforum säger att en Restore löser problemet. Men inget kul att behöva göra en Restore varje gång ett program ska uppdateras.
Ingen med samma fel (och kanske en bättre lösning)?

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-12 16:21

Magnus Krantz:

Du kanske började med att synka ifrån någon säkerhetskopia...
Du borde tömma kalendern i iPhone för att synka allt på nytt på den normala vägen och inte återställa efter kopia.

Ursprungligen av wckd:

Anledningen var att jag hade lagt in för stora bilder (sett till storlek, inte bredd, höjd osv) till dessa - tror de låg på 1.3MB, istället för 10-100KB som de fungerande fick. Kan kanske vara ditt problem!

Nepp.
Ibland startar jag telefon .. hamnar på favorit-fliken och trycker på kontaktliste-fliken... då händer inget.. tar 2 sekunder... så hoppar den dit.. sen när man trycker på kontakter tar det upp till 0.5 sek innan profilens innehåll kommer fram.. det blir inte blått direkt när man pekar på namnen som min gamla iPhone helt enkelt.

Pratat med flera som upplever samma sak så...

Ursprungligen av soft:

Magnus Krantz:

Du kanske började med att synka ifrån någon säkerhetskopia...
Du borde tömma kalendern i iPhone för att synka allt på nytt på den normala vägen och inte återställa efter kopia.

Nä, ingen säkerhetskopia, bara vanlig synk.
Vad jag skulle vilja göra är att helt rensa kalendrarna från iPhonen samt MobileMe, bara ha kvar den i datorn, och sedan synka därifrån, men det vet jag inte om det går. Tips någon?

Btw, kalendern synkas inte heller till min andra dator, men det är ju inte ett problem med iPhone, bara med MobileMe.

Senast redigerat 2008-07-12 16:50
Bevaka tråden