Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G: Har ni stött på några problem än?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Att köpa apps från ITS är inte klockrent. Två av appsen jag köpte går inte att synka över till luren från iTunes. Ett felmeddelande säger att filerna inte hittades.

Vad göra? Ingen aning...jag ska försöka kontakta Apple...men det här blir nog en lång giddrig resa för så små saker (programmen och pengasummorna som dragits på mitt VISA).

Aha! För första gången i mitt liv så hjälpte "reparera behörighet" och en omstart när trubbel uppstått!

Ursprungligen av Zimmerman:

Att köpa apps från ITS är inte klockrent. Två av appsen jag köpte går inte att synka över till luren från iTunes. Ett felmeddelande säger att filerna inte hittades.

Vad göra? Ingen aning...jag ska försöka kontakta Apple...men det här blir nog en lång giddrig resa för så små saker (programmen och pengasummorna som dragits på mitt VISA).

Jag hade lite problem i början. Jag köpte/laddade ner ett par program i iTunes och ett par i iPhone. Jag hade även tagit bort ett par program på iPhonen som fortfarande låg kvar i iTunes och vice versa. När jag sedan synkade så blev det lite struligt, så ett par av programmen kraschade i tid och otid.
Men jag återställde iPhonen, tog bort alla program i iTunes och laddade ner de igen. Efter det så försvann allt strul och allt fungerar fint.
Kan samtidigt säga att det funkar som det är sagt med köpeprogrammen (Super Monkey Ball + flera) man får ladda ner de gratis igen om man en gång har betalat.

Ursprungligen av rosdahl:

1. Batteriet laddar ur väldigt fort (jag har iofs använt den ordentligt heeela dagen)
?

iPhone har ju mycket anslutningar, så om du inte använder bluetooth, wifi eller 3g (alla tre är stora batterislukare)för tillfället, ta och stäng av funktionerna. Bör dra ner på batteriminskningen en stor del skulle jag gissa på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 20:55

Det verkar som om telefonen prioriterar Edge (för att spara batteri?) över 3G. När jag surfar så väljer den Edge, men när jag kör igång Youtube så drar den igång 3G. Bug eller feature?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-12 23:45

Efter en dags hårdtestande har jag märkt att mottagningen ändrar sig rätt mycket från full styrka - lite - ingen mottagning alls - full styrka igen.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-12 23:57

3G ger 1-2 staplar mottagning. Surfning går snabbt ändå.
Stänger jag av 3G så är det alltid 5 staplar full täckning.

När jag skulle trycka på ett program (shopplist) nyss så rebootade sig iPhone av någon skum anledning.
Och flera program crashar när den ska utnyttja "nuvarande position". T.ex Mobile news network eller Exposure. "programmet vill använda din position". Klick "ok" --> Crash.

Jag bor alltså i en 3G-skugga mitt i Sthlm/Södermalm har det visat sig (på balkongen får jag lite signal dock) :-D. Detta är ju skit samma när man har andra doningar att surfa med när man är hemma...dessutom kör jag iPhone'n på mitt WiFi så klart.

Problem? Tja...luren tar alldeles för lång tid på sig att välja Edge när 3G är uselt tycker jag. Jag vet inte om dett påverkar samtal...isåfall är man i limbo en stund innan man fått Edge-lina. Däremot så hoppar den snabbt på 3G när den signalen är bra - det är nerbyten som går långsamt.

Batteritid? För mig är detta inte ett problem eftersom jag knappt ringer med telefonen. Jag har ALLT påslaget (3G, WiFi), surfar och mailar och pillar hela dagen - ändå har jag kvar ca 30-40% och klockan är 24.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 00:25
Ursprungligen av Zimmerman:

Batteritid? För mig är detta inte ett problem eftersom jag knappt ringer med telefonen. Jag har ALLT påslaget (3G, WiFi), surfar och mailar och pillar hela dagen - ändå har jag kvar ca 30-40% och klockan är 24.

Min räcker absolut inte så länge. Hoppas inte att något är fel för jag har behövt ladda min två gånger redan idag. Har dock lekt med den på ett eller annat sätt konstant hela dagen.

Jomen....kör man med den hela dagen konstant...bara LCD'n tömmer nog batteriet då Ingen mobil i världen fixar en dag med konstant användande. Det är vetenskapligt omöjligt att ta fram sådana batterier idag.

Ursprungligen av chuck:

Min räcker absolut inte så länge. Hoppas inte att något är fel för jag har behövt ladda min två gånger redan idag. Har dock lekt med den på ett eller annat sätt konstant hela dagen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 00:55

Nä, det är det jag har intalat mig Jag tycket bara det lät på dig som att du lekt med den hela dagen och fortfarande hade 40% kvar. Det finns ju en del att leka med.

Annars stör jag mig faktisk mest på att den laggar lite när man öppnar adressboken. Jag kan däremot inte sluta förundras över hur lätt det är att använda tangentbordet. Det spelar ju ingen roll hur taffligt man skriver, man får ju rätt förslag ändå. Ett problem är dock att den föreslår år iställer för är. man tycker ju att är vore ett vanligare ord.

Ursprungligen av chuck:

Ett problem är dock att den föreslår år iställer för är. man tycker ju att är vore ett vanligare ord.

Precis det där har jag irriterat mig på idag. Jämfört med "år" så skriver man "är" betydligt oftare. Finns ett par fler sådana ordförslag som borde optimeras baserat på användningsfrekvens.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-13 12:55
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Precis det där har jag irriterat mig på idag. Jämfört med "år" så skriver man "är" betydligt oftare. Finns ett par fler sådana ordförslag som borde optimeras baserat på användningsfrekvens.

Om du inte vill använda ett ord som iPhone föreslår så trycker du på ordet. Varje gång du trycker bort ett ord får ordet en sämre relevans. Likaså får ord som du använder en bättre relevans.

Med andra ord så borde den börja föreslå är istället för år efter ett tag.

Ursprungligen av gunek:

En sak som jag blev lite besviken på är alarm (påminnelse). Jag använde alltid min gamla mobil (SE) som väckarklocka. Jag hade den avstängd under natten och den ringde ändå. Detta verkar inte funka med iPhone. Alarmet funkar, men inte om iPhonen är avstängd.

Sätt iPhone på flygplansläge och alarmet på annars.

Själv tycker jag inte väckarklocka är den ultimata telefon-funktionen. Påminnelser och alarm som ringer när man har den i fickan däremot.

Jag upplever också att det kan "splasha" till och att appar (t.ex Safari) krashar och tar mig till home screen. Batteritiden kan man väl inte klaga på med tanke på hur mycket jag använder min iPhone. Vissa av mina appar skaffade från amerikanska app store funkar inte, då de bygger på geografiska egenskaper... Så överlag funkar den bra!

Problem och problem...hehe...jag tycker bara att 250 spänn för en docka till 3G'an är väääl dyrt (en plastbit med en kontakt). Dessutom finns den bara på AppleStore än så länge.
Jag hoppas verkligen på licenstillverkade för betydligt lägre pris inom kort...för att använda TVÅ händer när man kopplas in kontakten...och LÄGGA luren...är pinsamt primitivt...sååå konventionellt. En iPhone kräver en docka. Jag behöver 3 stycken - en vid datorn, en på sängbordet och en på jobbet. Sladdar och nätdelar är redan inhandlat på Teknikmagasinet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 15:41
Ursprungligen av Zimmerman:

Problem och problem...hehe...jag tycker bara att 250 spänn för en docka till 3G'an är väääl dyrt (en plastbit med en kontakt). Dessutom finns den bara på AppleStore än så länge.
Jag hoppas verkligen på licenstillverkade för betydligt lägre pris inom kort...för att använda TVÅ händer när man kopplas in kontakten...och LÄGGA luren...är pinsamt primitivt...sååå konventionellt. En iPhone kräver en docka. Jag behöver 3 stycken - en vid datorn, en på sängbordet och en på jobbet. Sladdar och nätdelar är redan inhandlat på Teknikmagasinet.

men snälla du? dockan till iphonen är det mest överskattade i världen, en i-landspryl som inte fyller EN ÄNDA funktion, och du vill ha tre stycken? herregud, jag tror jag spyr

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-17 10:43
Ursprungligen av Oasis:

men snälla du? dockan till iphonen är det mest överskattade i världen, en i-landspryl som inte fyller EN ÄNDA funktion, och du vill ha tre stycken? herregud, jag tror jag spyr

Docken är grym. Jag ska ha två. Minst...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-13 11:54

Är jag dum eller hur funkar inställningen för automatisk inställning av tiden? Igår morse gick klockan som den skulle men nu på morgonen visar iPhoneklockan 10:11 när klockan egentligen är 11:54.

Nån med samma problem?

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-07-13 11:59
Ursprungligen av Kasaen:

Är jag dum eller hur funkar inställningen för automatisk inställning av tiden? Igår morse gick klockan som den skulle men nu på morgonen visar iPhoneklockan 10:11 när klockan egentligen är 11:54.

Nån med samma problem?

Kolla så du ställt in rätt tidszon i inställningarna. Sen så ska det fungera som vanligt ;).

/Johan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-13 12:04
Ursprungligen av onlyj:

Kolla så du ställt in rätt tidszon i inställningarna. Sen så ska det fungera som vanligt ;).

/Johan

I internationellt-menyn är det Sverige som är valt. Och tidszon kan man bara välja när man stänger av automatiskt inställning av tid.

Och även om det "bara" skulle vara fel tidzon så borde ju klockan visa fel med hela timmar. Inte 1 h och 43 min. Eller hur?

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-07-13 12:13
Ursprungligen av Kasaen:

I internationellt-menyn är det Sverige som är valt. Och tidszon kan man bara välja när man stänger av automatiskt inställning av tid.

Och även om det "bara" skulle vara fel tidzon så borde ju klockan visa fel med hela timmar. Inte 1 h och 43 min. Eller hur?

Sant... kanske något fel hos felia? ;)... vet ärligt talat inte...

  • Medlem
  • 2008-07-13 13:39
Ursprungligen av Kasaen:

I internationellt-menyn är det Sverige som är valt. Och tidszon kan man bara välja när man stänger av automatiskt inställning av tid.

Och även om det "bara" skulle vara fel tidzon så borde ju klockan visa fel med hela timmar. Inte 1 h och 43 min. Eller hur?

Det där hände min iPod innan alltid, efter att ha kopplat in den i datorn och startat iTunes (som den gör automatiskt ) så löste det sig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-13 12:15

Ja, jag var inne på att den synkade klockan mot datorns, men efter ett par synkroniseringar så har jag märkt att den inte gör det. Frågan är då om det finns en tidserver i telianätet som är bakfull?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 12:20

Många problem med krashande/strulande program verkar lösa sig om man startar om telefonen efter installation.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-13 12:25
Ursprungligen av Axel von Matern:

Många problem med krashande/strulande program verkar lösa sig om man startar om telefonen efter installation.

Pinsamt enkelt ju. Precis som du sa så var det bara att starta om luren.

Tack:)

Inga App's Fungerar:(

Ursprungligen av Axel von Matern:

Många problem med krashande/strulande program verkar lösa sig om man startar om telefonen efter installation.

Testat att starta om min 3 ggr nu, men bokstavligt talat ALLA mina App's utom några standard (Tlfbok, SMS osv) krashar på en gång..
Dom laddar i ca 2 sec, sen kommer jag till Home Screen igen.. Den startar inte upp ett enda program..
Alla program funkade felfritt innan jag synkade mobilen igår/inatt och iTunes gjorde en 15 min lång backup av min iPhone..

Några fler som har/haft samma problem..?
Ska återställa min iPhone via iTunes och lägga in App'sen på nytt sen får vi se om det hjälper..

Ursprungligen av Pain Reaper:

Testat att starta om min 3 ggr nu, men bokstavligt talat ALLA mina App's utom några standard (Tlfbok, SMS osv) krashar på en gång..
Dom laddar i ca 2 sec, sen kommer jag till Home Screen igen.. Den startar inte upp ett enda program..
Alla program funkade felfritt innan jag synkade mobilen igår/inatt och iTunes gjorde en 15 min lång backup av min iPhone..

Några fler som har/haft samma problem..?
Ska återställa min iPhone via iTunes och lägga in App'sen på nytt sen får vi se om det hjälper..

Behävde inte återställa mobilen, räckte att auktorisera datorn igen och återsynka programmen en gång..

Hmm, nu har jag lagt till en aktivitet i iCal på datorn, men den visas inte varken på MobileMe eller i telefonen. Det där med synkronisering verkar funka lite si och så.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Hmm, nu har jag lagt till en aktivitet i iCal på datorn, men den visas inte varken på MobileMe eller i telefonen. Det där med synkronisering verkar funka lite si och så.

samma sak här, men för mig så fungerar det iallafall, men det tar dock antalet minuter som jag har angett under /Inställningar och sedan /Push, i detta fall femton minuter, innan överföringen inträffar. Men själva grejen är att ju att överföringen skall ske på en gång, typ (precis som de visade på WWDC). Å andra sidan har jag knappt någon täckning här, men det är väl skitsamma eftersom det är så lite som skickas?

Kan även tilläga att jag lyckades skapa tjänsten, trots att jag bara hade 400 kr på mitt konto - troligen dras pengarna EFTER dessa 60 dagar nu, och inte före, som det var för några dagar sedan. Bra där.

Ursprungligen av ratorinak1:

samma sak här, men för mig så fungerar det iallafall, men det tar dock antalet minuter som jag har angett under /Inställningar och sedan /Push, i detta fall femton minuter, innan överföringen inträffar. Men själva grejen är att ju att överföringen skall ske på en gång, typ (precis som de visade på WWDC). Å andra sidan har jag knappt någon täckning här, men det är väl skitsamma eftersom det är så lite som skickas?

Ah, du har rätt, för mig dök det också upp efter ett tag. Men som sagt, det ska ju vara ögonblickligen om man valt push! Hoppas det blir bättre när de fixat alla barnsjukdomar.

Bevaka tråden