Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G: Har ni stött på några problem än?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-19 21:15

På min iphone som jag köpte tidigare idag har program från appstore börjat krascha varje gång jag försöker starta dem. Dom lyckas komma så långt som att visa sin egen splash-screen men sen kraschar dom utan ett ljud och jag kommer tillbaka till Home-skärmen

Dom apps som jag har laddat hem är; Facebook, Twitterific, Flashlight, tv.nu och Remote.

Har provat att starta om telefonen flera gånger, men det hjälper inte. Värt att notera är väl också att Remote är ett program från Apple själva, om jag inte har fattat fel.

Nån annan med samma problem? Lösning?

/Ludde

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-20 02:24
Ursprungligen av luddet:

Nån annan med samma problem? Lösning?

/Ludde

Upplevt samma problem flera gånger.

Lösning? Starta om iPhone...

Ursprungligen av luddet:

På min iphone som jag köpte tidigare idag har program från appstore börjat krascha varje gång jag försöker starta dem. Dom lyckas komma så långt som att visa sin egen splash-screen men sen kraschar dom utan ett ljud och jag kommer tillbaka till Home-skärmen

Dom apps som jag har laddat hem är; Facebook, Twitterific, Flashlight, tv.nu och Remote.

Har provat att starta om telefonen flera gånger, men det hjälper inte. Värt att notera är väl också att Remote är ett program från Apple själva, om jag inte har fattat fel.

Nån annan med samma problem? Lösning?

/Ludde

Detta är ett problem som blir när du syncar din telefon gentemot Itunes. Du får återställa den helt via itunes, ladda ned dina apps igen. Var noggrann att låta den synca klart varje gång du ansluter den till din dator, så du inte tar bort kabeln för fort.

Ringvolymen i Inställningar/Ljud återställer sig till standard - kommer inte ihåg inställning.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-07-20 01:39
Ursprungligen av Zimmerman:

Ringvolymen i Inställningar/Ljud återställer sig till standard - kommer inte ihåg inställning.

Det har jag oxå märkt! Dock kan jag säga att det inte är ringvolymen utan själva mobilens volym, testa att gå in på menyn och höja eller sänka med knappen på sidan så ser du att den ändras... lite fult att man inte kan ställa in ringvolym

Jag tror att det är ringtonens styrka man ställer in där...och jag tror att detta är en bug.

Ursprungligen av Tomiii:

Det har jag oxå märkt! Dock kan jag säga att det inte är ringvolymen utan själva mobilens volym, testa att gå in på menyn och höja eller sänka med knappen på sidan så ser du att den ändras... lite fult att man inte kan ställa in ringvolym

enda problemet jag har haft är att telefonen fryst ett antal gånger när jag tar kort, telefonen verkligen hänger sig så jag fick starta om den, annars tycker jag det funkar bra allt.

Mjukvarurelaterat:

  • Nog inget som andra här inte upplevt men jag har haft problem med av att dataanslutningen genom 3G/Edge slutat fungera. Men genom att klicka in den i flygplansläge och sen tillbaka igen så har det fungerat bra.

  • Safari har startat om ett par gånger.

  • Väldigt laggigt GUI. Sjukt irriterande om man bara ska ringa upp någon och man måste vänta som tusan bara för att välja en kontakt i adressboken.

  • GPS'en kan visa totalt fel ibland? I lördags fick den för sig att jag var någonstans i USA.

  • Några av tredjepartsprogramvarorna har dåligt stöd för svenska tecken. Facebook-applikationen är verkligen katastrof. Den kapar av text i textsträngar fram till det svenska tecknet. Växjö blir tex. "äxjö", "Sjöberg" blir "öberg", osv...

  • Skärmsläckaren hoppar igång i spel där man bara styr genom att vinkla iphonen då man inte rört skärmen på en stund. Kan inte spelen avaktivera skärmsläckaren?

Hårdvarurelaterat:

  • Inbyggda mikrofonen är rätt dålig, folk har påpekat flera gånger att de hör mig sämre än med min förra Nokia-telefon.

  • Mikrofonen i handsfreen är ren katastrof. Försök prata med någon när du går på gatan då det passerar lite bilar och blåser.

Ursprungligen av PsychoSaurus:

Mjukvarurelaterat:

  • Nog inget som andra här inte upplevt men jag har haft problem med av att dataanslutningen genom 3G/Edge slutat fungera. Men genom att klicka in den i flygplansläge och sen tillbaka igen så har det fungerat bra.

  • Safari har startat om ett par gånger.

  • Väldigt laggigt GUI. Sjukt irriterande om man bara ska ringa upp någon och man måste vänta som tusan bara för att välja en kontakt i adressboken.

  • GPS'en kan visa totalt fel ibland? I lördags fick den för sig att jag var någonstans i USA.

  • Några av tredjepartsprogramvarorna har dåligt stöd för svenska tecken. Facebook-applikationen är verkligen katastrof. Den kapar av text i textsträngar fram till det svenska tecknet. Växjö blir tex. "äxjö", "Sjöberg" blir "öberg", osv...

  • Skärmsläckaren hoppar igång i spel där man bara styr genom att vinkla iphonen då man inte rört skärmen på en stund. Kan inte spelen avaktivera skärmsläckaren?

Hårdvarurelaterat:

  • Inbyggda mikrofonen är rätt dålig, folk har påpekat flera gånger att de hör mig sämre än med min förra Nokia-telefon.

  • Mikrofonen i handsfreen är ren katastrof. Försök prata med någon när du går på gatan då det passerar lite bilar och blåser.

Jag håller med om i stort sett varenda sak här.
Samt att jag tycker att sensorerna är inte riktigt vill när man växlar från horisontelt läge till vertikalt. Det är mer ofta än sällan att den stannar kvar i horisontelt.
Har nästan funderat på att klaga på det faktiskt.
Känns inte som någon mjukvarusak.

Micen verkar vara dålig, har hört flera gånger att folk sagt att de inte hör vad jag säger.
Det är nog den största besvikelsen ändå, just eftersom det är en telefon =P
Det är ju prio 1 att göra en microfon som fungerar...

  • Medlem
  • Vällingby
  • 2008-07-22 15:20

Det ända som jag har upptäckt och stör mig ordentligt på är att jag nästan aldrig har 3G täckning.

Jag antar att det är mobilen som är problemet, annars är det så att Telia i princip inte har någon 3G i Trollhättan/Uddevalla.

Desstuom så har mina kollegor på jobbet Telia men då med andra mobiler med full 3G. Mycket störande med bara GSM och Edge.

Ursprungligen av PsychoSaurus:

Mjukvarurelaterat:

  • Några av tredjepartsprogramvarorna har dåligt stöd för svenska tecken. Facebook-applikationen är verkligen katastrof. Den kapar av text i textsträngar fram till det svenska tecknet. Växjö blir tex. "äxjö", "Sjöberg" blir "öberg", osv...

Uppdatera till FaceBook app 1.1 så löser det sig iaf. Åtminstonde för mig.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-21 13:55

När jag t.ex. surfar hit till 99 och har "zoomat" in på login-formulären och börjar skriva, så rycker bilden upp till vänstra hörnet av sidan och tillbaka till formulären för varje bokstav jag skriver.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-22 19:52

Jag har fått upp en ruta som säger;

"Reparation krävs.
Det går varken att ringa eller ta emot samtal"

När jag var på Telia så hade dom ingen aning om vad det var. Och dom ringde både Apple-store och någon Iphone-service men dom hade ingen aning och dom visste ej var den skulle skickas. Personalen ringde även ett antal andra affärer runt om i Sverige. Men ingen hade fått in någon trasig Iphone.

Värdelöst.

Ursprungligen av klinsi:

Jag har fått upp en ruta som säger;

"Reparation krävs.
Det går varken att ringa eller ta emot samtal"

Det där dök upp flera gånger på min gamla iPhone i samband med att man fixade och trixade med baseband. Jag tror att jag var tvungen att nedgradera det och sedan uppgradera det igen för att få det att fungera.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-23 07:06
Ursprungligen av thevil:

Det där dök upp flera gånger på min gamla iPhone i samband med att man fixade och trixade med baseband. Jag tror att jag var tvungen att nedgradera det och sedan uppgradera det igen för att få det att fungera.

Kommer dessvärre inte ens in i mobilen. Så kan ej göra någon "formatering".

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-23 09:05
Ursprungligen av klinsi:

Kommer dessvärre inte ens in i mobilen. Så kan ej göra någon "formatering".

Om det är en iPhone 3G som du har köpt av telia är det bara att lämna in den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 16:09

Jag har upptäckt ett skumt problem. Om jag surfar och lyssnar på musik/podcast låser sig hela telefonen och musiken bara står och hackar när jag åker i tunnelbanan mellan Skanstull och Medborgarplatsen. Samma ställe varje dag och jag har aldrig märkt det någon på någon annan plats. Jag utgår ifrån att det har något att göra med att telefonen växlar mellan två basstationer och kanske mellan 3G och Edge.

Jag har inte märkt det när jag åker i den andra riktningen.

Det påminner lite om ett fel jag har på min Fiat Multipla: Om det regnar ute och jag stänger av bakrutetorkaren, slutar högtalarna på höger sida att fungera och jag måste stänga av och sätta på radion igen för att det skall fungera igen.

Johan

Ursprungligen av klinsi:

Jag har fått upp en ruta som säger;

"Reparation krävs.
Det går varken att ringa eller ta emot samtal"

När jag var på Telia så hade dom ingen aning om vad det var. Och dom ringde både Apple-store och någon Iphone-service men dom hade ingen aning och dom visste ej var den skulle skickas. Personalen ringde även ett antal andra affärer runt om i Sverige. Men ingen hade fått in någon trasig Iphone.

Värdelöst.

Fick samma fel efter 1 dags användande. Den lämnades in och jag fick tillbaka den idag utan att de gjort ett skvatt. Exakt samma fel fortfarande så det var bara att lämna in igen. Snacka om drygt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 17:54

Jag startade en tråd under Garantier/Service, för att få någon koll på trasiga 3G telefoner och vad som händer med dom hos telia. Fyll gärna på där.
http://www.99.se/garantier-service/247585-trasig-iphone-3g-vilka-besked-har-ni-f-tt-fr-n-telia.html

Mvh

Kan man skicka kontakter till någon annan ? och kan man vidarbefodra ett sms ?? verkar inte gå !

Det där med hur det laggar när man skriver sms och lägger till mottagare från kontaktlistan var ju otroligt irriterande. Får verkligen hoppas en kommande uppdatering löser det.

David Heinemeier Hansson har sammanfattat problemen i 2.0 hyfsat väl.
iPhone 2.0: The glory wore off in wash - (37signals)

  • Annoying delays all over the place.

  • Changing to the SMS view can take more than 10 seconds at times.

  • Transitions between apps are being dropped entirely or cut short (the latter looks like a UI stutter).

  • It some times requires 3 clicks on the fast-forward button in iTunes to get a response.

  • The screen will freeze for 4-5 seconds not accepting any input, then replay ALL your feverous tapping when it finally returns.

  • Some times the keyboard will not keep up with your input (and I’m not that fast of a typer).

  • I’ve had applications crash numerous times.

  • The entire phone has crashed twice.

  • Restarting the phone kinda helps some of these problems, but not for long and it feels so dirty and Windows-like to do.

Jag har inte haft så många problem som David och upplever inte heller att varken telefonen eller program krashar. Hursomhelst så håller jag med Rickard A i förhoppningen om att en uppdatering fixar till det för alla som har dessa problem.

  • Medlem
  • 2008-07-24 10:24

Börjar lägga märke till att sms tar mycket längre tid att skicka iväg nu en för ett par
dagar sedan. Har gjort omstart av mobilen men det hjälper inte. Någon annan som
har detta problem och kanske någon vänlig själ kan tala om hur man fixar till det ?

VAFALLS?? nu 8sedan 8 i morse) rinner sms en iväg som oljade blixtar.
Kan det vara att telia har högtryck på sina servrar så här i semestertider
som gör att smsen tar tid ibland?+

/Nöjd

Senast redigerat 2008-07-25 09:14
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-24 13:28
Ursprungligen av zn8ke:

Börjar lägga märke till att sms tar mycket längre tid att skicka iväg nu en för ett par
dagar sedan. Har gjort omstart av mobilen men det hjälper inte. Någon annan som
har detta problem och kanske någon vänlig själ kan tala om hur man fixar till det ?

Samma problem, sjukt irriterande. Nu får 2.0.1 komma snart...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-24 13:45
Ursprungligen av Vai:

Samma problem, sjukt irriterande. Nu får 2.0.1 komma snart...

Jag med.

  • Medlem
  • 2008-07-24 13:55

Ok i och för sig skönt att det inte "bara" är jag. /känns lite lättare att bära) men jag håller
med er bägge att det måste komma nåt snart. Har ingen erfarenhet av snabbheten hos
Apple men Sony är extremt snabba att skicka ut uppdateringar till PS3 om det är nåt som
är vajsing. Det är min erfarenhet i alla fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 14:53

Upptäckte just att bara ena högtalaren fungerar när jag spelar musik...

  • Medlem
  • 2008-07-24 14:55
Ursprungligen av baller:

Upptäckte just att bara ena högtalaren fungerar när jag spelar musik...

Tror bara det finns en (högtalare alltså) det andra är Mic

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 08:43
Ursprungligen av zn8ke:

Tror bara det finns en (högtalare alltså) det andra är Mic

Aha, där ser man

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 15:02

Stämmer, finns "bara" en högtalare.

Bevaka tråden