Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G: Har ni stött på några problem än?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Habo
  • 2008-08-27 14:39

Installation av program tar lång tid... 3-4 minuter... och under den tiden är iPhone ganska oanvändbar.. eftersom allt segar fast.
Föreställ dig att du ska visa för någon: "så här installerar du ett program enkelt från app store" så får ni står i 5 min och titta.

Men "problemet" är till början med att jag skulle synka några uppdateringar från iTunes vilket fick iPhone att starta om sig och inte vilja startar längre än bootlogon. Fick återställa 3 gånger eftersom samma sak skedde om jag lade in backupen...
Men två gånger när jag ha installerat ett program eller installerat uppdatering (på iPhone)... har det slutat i att iPhone startat om sigsjälv i processen eller att den helt hänger sig så jag får tvinga omstart.
Mycket irriterande.. och bara längtar OCH hoppas att 2.1 fixar detta.
Är nämligen mycket folk med samma problem på apples support-forum.

Fattar inte hur MobileMe kan kräva en på 79€ när deras tjänst fungerar som en gratis beta-version.. Ibland fungerar det kanon, men för det mesta så vill det ju inte synka för fem öre.. Tack o lov att jag har det gratis till den 11 December.. Fixar dom inte alla problem innan dess vette katten om jag kastar bort pengarna på det.. :/

Ursprungligen av Pain Reaper:

Fattar inte hur MobileMe kan kräva en på 79€ när deras tjänst fungerar som en gratis beta-version.. Ibland fungerar det kanon, men för det mesta så vill det ju inte synka för fem öre.. Tack o lov att jag har det gratis till den 11 December.. Fixar dom inte alla problem innan dess vette katten om jag kastar bort pengarna på det.. :/

Jag har haft mitt mobileme i en vecka och hittils har det fungerat klockrent...

För mig - sedan en vecka tillbaka efter en lång tid av strul (som gav mig 3 mån. gratis - funkar nu MobileMe också klockrent.

Ursprungligen av Zimmerman:

För mig - sedan en vecka tillbaka efter en lång tid av strul (som gav mig 3 mån. gratis - funkar nu MobileMe också klockrent.

Har haft mitt snart en månad, har fått gratis till den 11 Dec, men det funkar inte riktigt som det ska än.. Det som krånglar just nu är Kontakterna.. De grupper jag skapat (tex familj, kollegor osv) vill inte funka som det ska alls.. Bara några kontakter dyker upp i en av min 5 grupper.. Annars fungerar MobileMe helt ok just nu.. (Fattar dock inte att dom ska ha 79€ för det, det är ju äckligt dyrt..)

Jo, det borde kosta max 50€...men tittar man på alla funktioner/tjänster - t.ex. (snygga!) film/bild-gallerier med synk från iPhoto/Aperture, web-synk direkt från iWeb, 20 GB lagring, iDisk (även om det är söligt) - så förklarar det en del av priset.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det borde kosta max 50€...men tittar man på alla funktioner/tjänster - t.ex. (snygga!) film/bild-gallerier med synk från iPhoto/Aperture, web-synk direkt från iWeb, 20 GB lagring, iDisk (även om det är söligt) - så förklarar det en del av priset.

Jag är PC-användare så det där med bild-/film-/iWebsynkningen har jag ingen större nytta av (vad är iWeb btw?).. Använder mig inte av det heller så även om jag körde Mac så hade det varit sak samma.. Men det vore ju kul om iaf det jag faktiskt använder fungerade som det ska, nämligen Mail, Kontakter & Kalender.. Men jag kan klara mig med att kopiera större ändringar i de 3 sakerna när jag kopplar in min iPhone i min PC hellre än att betala så mkt för en tjänst som gör samma sak, fast trådlöst..O:-)

Var jag PC-användare så skulle jag totalt ignorera MobileMe - MobileMe är specialdesignat för Mac. MobileMe är en förlängning av en Mac över det globala nätet. MS kanske kommer med något liknande snart...det brukar dom göra.

Ursprungligen av Pain Reaper:

Jag är PC-användare så det där med bild-/film-/iWebsynkningen har jag ingen större nytta av (vad är iWeb btw?).. Använder mig inte av det heller så även om jag körde Mac så hade det varit sak samma.. Men det vore ju kul om iaf det jag faktiskt använder fungerade som det ska, nämligen Mail, Kontakter & Kalender.. Men jag kan klara mig med att kopiera större ändringar i de 3 sakerna när jag kopplar in min iPhone i min PC hellre än att betala så mkt för en tjänst som gör samma sak, fast trådlöst..O:-)

Ursprungligen av Zimmerman:

Var jag PC-användare så skulle jag totalt ignorera MobileMe - MobileMe är specialdesignat för Mac. MobileMe är en förlängning av en Mac över det globala nätet. MS kanske kommer med något liknande snart...det brukar dom göra.

Haha ja det är ungefär precis min tanke..
Har kvar det tills dess att min gratisperiod tar slut, sen läggs det på hyllan..
Tackar för dina kommentarer iaf!!

BTW är det någon som vet om det på något sett är möjligt att komma över en bärbar Mac för att testa och se om det är något för mig? Är lite sugen, men vågar inte köpa ifall det inte är något för mig som är PC-användare..

Ursprungligen av Pain Reaper:

Haha ja det är ungefär precis min tanke..
Har kvar det tills dess att min gratisperiod tar slut, sen läggs det på hyllan..
Tackar för dina kommentarer iaf!!

BTW är det någon som vet om det på något sett är möjligt att komma över en bärbar Mac för att testa och se om det är något för mig? Är lite sugen, men vågar inte köpa ifall det inte är något för mig som är PC-användare..

Pluggar du på något Universitet/Högskola? Där finns det möjlighet att sitta ner en stund med Apple on Campus representanterna och få svar på sina frågor. Finns ju även i Apple butiker. Fast du kanske menade att låna hem ?

Ursprungligen av Marcus_R:

Pluggar du på något Universitet/Högskola? Där finns det möjlighet att sitta ner en stund med Apple on Campus representanterna och få svar på sina frågor. Finns ju även i Apple butiker. Fast du kanske menade att låna hem ?

Jobbar dessvärre och jänner ingen som har en Mac.. Tänkte om det går att låna en med sig hem lr liknande för att testa en vecka lr nåt.. Eller kanske hyra en kort tid för en acceptabel peng.. Men nu känner jag att jag gått lite väl utanför denna trådens ämne så länka mig gärna till en annan tråd som rör detta eller skicka ett PM till mig med tips..

Jag har börjat tröttna lite på att iPhonen då och då slutar upp med att hämta nya mail, så jag måste starta om den för att få igång det igen.

Jag har ett stort problem med min iPhone. Batteriet dör innan lunch fast jag knappt använder telefonen i skolan. Den är alltid varm som om den jobbar med något, även i standby. Jag hade inga problem på 2.0 och från början inga problem med 2.0.1 heller, men efter att ha använt 2.0.1 ett par dagar började problemen. Så jag återställde den med en Pwnad ISPW (2.0.1). Från början var allt okej, men när jag installerade Open SSH kom problemen tillbaka. Nu har jag gjort en riktig återställning och än så länge fungerar det bra (gjorde det för 30 minuter sedan).
Är den någon som vet vad som kan ha orsakat problemet? Snälla kommentera.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 19:52

Jag tycker att Safari + iPod samtidigt fungerar alldeles för dåligt! Bara på vägen till mitt jobb ikväll satt jag på bussen och lyssnade på musik och surfade på 99.se. När jag skulle svara på inlägg crashade Safari och jag kom till hemskärmen. 3 gånger på 4 försök!! Uruselt. Sådant gör mig sjukt besviken.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-05 00:53
Ursprungligen av henkebarn:

Jag tycker att Safari + iPod samtidigt fungerar alldeles för dåligt! Bara på vägen till mitt jobb ikväll satt jag på bussen och lyssnade på musik och surfade på 99.se. När jag skulle svara på inlägg crashade Safari och jag kom till hemskärmen. 3 gånger på 4 försök!! Uruselt. Sådant gör mig sjukt besviken.

När safari börjar crasha har jag märkt att det hjälper att starta om telefonen så gör den inte det på ett tag iaf

Nästa gång det händer ska jag först testa att tömma historik, cookies och cache. Kan ju ligga i det också.

EDIT: För jag tycker inte att en omstart är okej för att kunna använda iPhones två huvudsaker: internet och musik.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-05 01:11
Ursprungligen av henkebarn:

Nästa gång det händer ska jag först testa att tömma historik, cookies och cache. Kan ju ligga i det också.

EDIT: För jag tycker inte att en omstart är okej för att kunna använda iPhones två huvudsaker: internet och musik.

Det tycker inte jag heller, men en gång varannan vecka är inte så farligt (är ungefär så ofta safari brukar börja hänga sig för mig).

Ursprungligen av kainen:

Det tycker inte jag heller, men en gång varannan vecka är inte så farligt (är ungefär så ofta safari brukar börja hänga sig för mig).

Nog för att man ska akta sig för att ge sig in i debatt med en seniormoderator:cool: men hade du varit lika tålmodig om det hade varit en windowsmobil?

Mitt personliga svar är: nej, det hade jag inte varit:)

Av någon anledning så är jag lite mer förlåtande gentemot Apple och iPhone, och jag undrar varför (ingen ironi). Det måste bero på att när den fungerar så... rockar den verligen.

-jall

Nej det är absolut ingen fara. Man ska bara komma ihåg det. Tyvärr verkar den jävlas oftare än varannan vecka

* Ska det ta runt 2-3h att säkerhetskopiera var ända gång man synkar?

Jag orkar verkligen inte med det! =/

* Bara jag som tycker att vibratorn är lite väl soft?
Får jag ett sms när jag har tele'n på ljudlöst så är det inte en chans att jag märker något.

Ringer det så märker jag det om jag sitter stilla, men om jag skulle gå o snacka med någon så känner man typ inte att det ringer (nästan).

Har jämfört med min gammla 2G och den vibrear mycket mer!
Normalt?

* Högtalarna hade jag mycket högre förväntningar på!
Visst, ljudkvalltén är bättre, men en riktig DunkaDunka låt går på långa vägar inte att dra! =/
Och högre volym än på 2G'en kan man ju inte ha heller! Bara aningen bättre kvallé...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-05 22:54
Ursprungligen av Erik Dungert:

* Högtalarna hade jag mycket högre förväntningar på!
Visst, ljudkvalltén är bättre, men en riktig DunkaDunka låt går på långa vägar inte att dra! =/

& hur ska du få "DunkaDunka" ur en mobiltelefon? (Snälla, säg inte att du lyssnar på musik via högtalaren...)

[quote="henkebarn;1609970"]2-3h?! Min tar högst 6-7 minuter. Hur ser dina inställningar ut? Har du valt att synka allt eller sköta något manuellt? Har du uppdaterat till 2.0.2?
quote]
Jag sitter faktist på firmware 2.0 just nu... Hade tänkt uppgradera mig ikväll, men jag hinner väll somna innan den är klar med säkerhetskopieringen!
Jag pluggade in USB sladden runt kl 21:00, nu är klockan 11!

Ursprungligen av DaPhox:

& hur ska du få "DunkaDunka" ur en mobiltelefon? (Snälla, säg inte att du lyssnar på musik via högtalaren...)

Hehe, det händer...
Givetvis tar man hälst lurarna, men kan vara trevligt med lite högtalarmusik ibland tycker jag.

Nämen alltså, det jag egentligen menade var att vissa här på 99 skrev att "det är de bästa mobila högtalarna jag har vart med om" och sådant - vilket ledde till att mina förhoppningar satt alldeles för högt.
Vi lämmnar högtalarna!

Det som är tråkigt är säkerhetskopieringen!
Om det inte löser sig nu (om jag hinner ikväll) när jag uppgraderar mitt firmware så vet jag inte vad jag gör!
Typ självmordstankar allaredan... ^^

Jezez! För mig har det aldrig tagit mera än en minut. Det är helt klart något som är vajsing.

Ursprungligen av Erik Dungert:

* Ska det ta runt 2-3h att säkerhetskopiera var ända gång man synkar?

2-3h?! Min tar högst 6-7 minuter. Hur ser dina inställningar ut? Har du valt att synka allt eller sköta något manuellt? Har du uppdaterat till 2.0.2?

VIbratorn kan nog vara lite soft ja, men helt ok i min mening. Lite starkare hade inte skadat, men det är ingen fara.

Med tanke på att det bara finns en högtalare i iPhone blir den lätt överbelastad, men ärligt talat, förväntar du dig en bergssprängare i det formatet?

Jippie!
Uppgraderade till 2.0.2, säkerhetskopieringen tog 2min och 4sek!
bara två timmars skillnad =P

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-06 00:14

Går det att stänga av så den inte säkerhetskopierar utan bara synkar?

Bara till att klicka på det lilla krysset upp i mitten av iTunes när den sätter igång och säkerhetskopierar.

Ursprungligen av CEk:

Går det att stänga av så den inte säkerhetskopierar utan bara synkar?

Uppgradera firmwaret till 2.0.2 ni som har säkerhetskopierings-felet!
Fungerar bra för mig nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-06 01:12
Ursprungligen av Erik Dungert:

Bara till att klicka på det lilla krysset upp i mitten av iTunes när den sätter igång och säkerhetskopierar.

Såvitt jag vet så kommer du stå där med en korrupt backup om du avbryter med krysset. Och eftersom iTunes skriver över samma backupfolder varje gång så betyder det att du inte har nån backup kvar. Det är bara om man gör en manuell backup som iTunes gör en ny backupmapp.

Ursprungligen av Erik Dungert:

Uppgradera firmwaret till 2.0.2 ni som har säkerhetskopierings-felet!
Fungerar bra för mig nu.

Fungerar felfritt för mig också, men det tar dock mellan 30-60 min att göra en säkerhetskopiering varje gång vilket känns lite drygt..:tveksam:

Bevaka tråden