Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Steve Martin har skrivit lite:

Final Cut Pro X - A first Look

iMovie Pro verkar vara den genomgående expert bedömningen, vilket är kanon för Svenne Banan, mig inkluderat, känner lite med sympatier för riktiga proffs dock.

  • Medlem
  • Borås
  • 2011-06-22 08:46

På ett sätt är det lite skönt. Hade tänkt att sätta mig och lära in det över semestern, men detta köper jag inte innan det blivit mer anpassat för mitt arbete.

Hade det funnits en trial hade jag säkerligen kollat lite på det, men nu blir det riktig semester i stället

Viktig info för oss som vill installera FCPX och ha FCP7 paralellt.

Final Cut Pro X, Motion 5, Compressor 4: Installation best practices

En sak till - förutom avsaknad av stöd för proffsvideokort och pluggar - som definierar FCPX som ett icke professionellt verktyg är att endast diskar direktkopplade (FW, USB, etc) läses. Alltså - inte diskar över nätverk !!!!! (blir det som med Aperture?...jag hoppas verkligen detta fixas redan första updaten...hur ska dom annars på allvar tro att produktionshus/shops ska köpa FCPX?)

Senast redigerat 2011-06-22 18:35

Jag tror de flesta prod. bolag är skeptiska med all rätt. De installerar FCPX på någon maskin under 2011 för att redigerarna ska kunna känna på programmet. 2012 när stöd för tredje part och pluggar finns väljer man att hoppa på eller kliva av FCP. Alla andra som gör kortfilm och dokumentär som kör FCP7 nu på egen iMac hoppar på så fort de kan, tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-22 21:39

Jag köpte som sagt "paketet" igår och började leka lite lätt, hittade som sagt cmd+b som har varit väldigt efterlängtad... tyvärr så slutade mitt "lyckorus" där.

Dom har ändrat och tagit bort så mycket att det är läskigt. Vad tänkte dom? Byta termer på saker som är så inarbetade... Jag har alltid varit för program som har 1 fönster, inte 17 som gamla fcp7 har... men att inte kunna ändra nått är bra jävla idiotiskt. Nu tillhör jag den skaran som 1 är vänsterhänt och 2 använder penna/tablet. Hemma sitter jag med en 27" ACD och en A3 Wacom och med nya FCP så blir min wacom ett hinder och inte ett verktyg som är "snabbare och mer precis" än en pissig mus.

Jag tycker inte om det, och jag verkar inte vara ensam. Nu ska ni inte tro att jag är helt anti, för det är jag absolut inte. Mycket har blivit brutalt mycket bättre. Bakgrundsrenderingen t.ex. och att man faktiskt kan använda HELA sin dator när man renderar/exporterar. Tog 10 år för apple att lyckas med det... (tänker på Fast Liquid Blue som jag skolades på)

Att den inte kan kommunicera med bandare har jag faktist inget emot då 99% av mitt arbetsflöde de senaste 6 åren har varit filbaserat men att inte kunna outputta till en ref är riktigt skrämmande. Än en gång... vad tänkte dom? Hur kan nått som är pro (broadcast/till och med film) INTE kunna skicka en signal via ett capturekort till en refmonitor? Blir så jävla förbannad. Jag sa det för ett par år sen när dom skrota shaken... "Tror apple håller på att lämna pro segmentet" ...och på senare år så har fler o fler produkter droppats. När jag ser "share" dropdownen så blir jag förbannad också. Jag är oftast en väldigt tolerant person men jag är nog en av få som verkligen tycker att youtube ska försvinna från den här planeten. Kvalité-tänket slutar snart att existera. Många i tråden kanske tycker jag är en riktig röv nu men Apple tvingar mig nu att tänka om min framtid.

Jag är övertygad om att Autodesk, Avid och Adobe har skrattat i närmare 2 dygn nu...

Det har stått klart för väldigt många en längre tid att FCP aldrig skulle bli 64 bitars cocoa, det var en alldeles för stor rewrite, så det var logiskt och bra gjort av Apple att starta upp en helt ny kodbas. Hade de inte gjort det hade de aldrig kunnat ta steget in i en modern arkitektur. Problemet är möjligtvis att de inte gjort det tidigare, så att de i de avseendena har blivit frånåkta av konkurrenterna.

Självklart kommer det att ta tid för dem att komma upp i funktionsparitet, låt säga att att version 3 blir riktigt anständig, så om låt säga ett par år. Den intressanta frågan är hur användarna kommer att reagera. Apple har ju världens mest lojala användare som är beredda att lida ganska länge och mycket för att inte behöva överge "sitt" företag.

Om konkurrenterna nu är smarta så ger de "cross-grades" nu, dvs. alla som uppgraderar från FCP till AVID/Premiere får en mega-rabatt.

Bara dom fixar stöd för videokort och nätverk så lossnar det för många proffs. Att dom (delvis) stekt bandimport är helt okej - vem fn filmar på band idag :-D? För mig kan dom helt steka det helt och hållet - även att man kan som nu i alla fall ta in via FW (utan loggning). Att man inte kan krana ut till band är ju ännu mera logiskt - vem fn bandar grejerna man klippt ihop? Band är ett passerat stadium och skulle man nödvändigtvis måsta tanka in band i framtiden så finns en uppsjö möjligheter via FW och USB och via SDI och HDMI via videokort och dom som säljer videokort (BlackMagic, AJA, etc) skickar med fina intankningprogram för videoströmmar (band t.ex.). Att FCPX har rudimentärt stöd för band är en gäspning - det är andra saker som är problem för industrin: Man måste kunna krana ut till referensmonitor via SDI och man måste komma åt filer även över nätverk. Och man måste kunna importera/exportera XML och EDL. DET är avgörande för industrin. Allt annat är småsaker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-27 10:42
Citat:

Att man inte kan krana ut till band är ju ännu mera logiskt

Där håller jag inte alls med. Vissa människor nyttjar band väldigt lite idag - ja. Framför allt på inspelningssidan har band blivit allt mindre använt. Men på output-sidan i broadcastsammanhang och post-produktion sammanhang är band fortfarande vanligt. Apple lanserade i och med FCP7 en rad nya ProRes-codecs just för att hålla alla delas av post-flödet "glada" med denna codec som en "go-to" codec. TV-program och film är fortfarande väldigt vanligt att det lagras på band.

Men, ovan kan man kring gå / leva utan om:

a) Apple förlitar sig på tredjepartstillverkare av i/o hårdvara att lösa pucken
b) Apple har ett internt API / SDK i FCPX som möjliggör att en tredjepart kan expandera FCPX så stödets finns.

Vad som är oroväckande är att Apple HELT slopat video-output. Hur hur i helvete tänkte man där? Oavsätt om du behöver köra output till tape kommer vart enda seriösa proffs sitta mot en broadcast eller tv-monitor för att se hur deras media faktiskt ser ut. Detta är en gigantisk brist och är även något Adobe valde att inte satsa på med Premier Pro. Jag förstår inte alls hur man tänker här. AJA har en ful-lösning för att få det fungera men det inte är inte riktig video-output utan en segling av skärmbilden OCH det begränsar dig till att jobba med en datorskärm.

Vidare helt avsaknat stöd för OMF / AAF / XML / EDL är fullständigt galet. FCPX kan inte leva i ett riktigt post-flöde för du har ingen som helst möjlighet att dela med dig av ditt arbete. Vad som än mer är galenskap är att du inte ens kan sitta flera FCPX-redigerare och jobba parallellt då du inte ens har möjlighet att dela projekt-filer med varandra.

Någon hos Apple har totalt tappat fotfästet. Personligen tror jag vi kommer se över alternativa lösningar. Resolve ersätter Color väldigt väl och kanske att Premier Pro kan ersätta FCP, jag är lite osäker men kanske.

Har nu läst en del av supportinfo om FCPX hos Apple. Man kan i alla fall importera från en nätverksdisk. Alltid något.

Såja…då har man kladdat lite med FCPX. På iMacen MBP'n hemma.

1. Det är verkligen sanslöst piggt. Hur dom fått till realtidsrendering och att dom inte fixat det tidigare är ett mysterium. So far har bara snabba text/skylt-råddningar gett en badboll…någon sekund. På en iMac 2,93 / i7 / 8 GB RAM. Nu kan man t.o.m. köra ganska hårt HD på en MacBookPro :-). MacPron på jobbet kommer nog att köra FCPX med en svindlande speeeed. Detta under huven är vad jag betraktar som det enda sensationella och "nya" i FCPX. Det är värt tre gånger priset i kronor. Det är en ny värld.
2. FCPX slukar RAM - det var ju väntat. Jag anser att 8 GB är ett absolut minimum (har tack och lov 18 på jobbet).
3. Filtren som följer med är trevliga - en del mycket trevliga och man kan se testresultat när man skimmar tumnageln (!!!) - men jag ser givetvis fram emot tredjepartare - först och främst Red Giants Looks.
4. Att "lära om" arbetssättet är ingen stor sak. En baggis. Man behöver inte vara rymdastronom för att fatta flödet direkt :-D. Det är på gränsen till naivt enkelt…och roligt.
5. Textdelen - skyltar etc - är finemang och det lirar helt transparent med Motion - man bara öppnar en template i Motion - bygger om den som man vill - och sparar den som ny template som direkt finns att tillgå inne i FCPX. Klockrent.
6. Om 2-3 år - när dom fixat till grunderna som saknas för seriöst arbetsflöde och industrins perifera hårdvara - är detta ett av världens mest spridda proffsverktyg för redigering av video. Konkurrenterna kommer att kopiera en hel del.
7. Fördelen med att samma företag skriver både kod och bygger maskinen har aldrig synts så tydligt mitt framför näsan. Varenda muskeltråd i burken jobbar 100% effektivt. Det känns ända in i märgen på en gammal räv.
8. Compressor är som förr (många fönster usch) ungefär. Ni kanske måste flytta om era settings i Application Support - jag var tvungen att lägga in mina i en ny mapp däri som heter Settings - sedan såg nya Compressor dom.

Har inte tid att testa mera nu.

Tack, Zimmerman för en balanserad analys. Blir lite förskräckt när man läser inläggen på apples supportsidor. Det finns en hätskhet bland proffsen där som och denna flopp är världens ände.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-23 16:26
Ursprungligen av Ulf Boström:

Det finns en hätskhet bland proffsen där som och denna flopp är världens ände.

Fast samtidigt är det förståeligt. Många personer har investerat pengar och tid i att lära sig Final Cut Pro. Även de minsta förändringar i ett programs beteende kan vara allvarligt. Folk som inte förstår det har inte suttit med i en klippning på ett postbolag där varje timme kostar mycket pengar.

Apple kunde ha valt att släppa FCPX om 6-12 månader i stället och ha flera gamla funktioner på plats. Nu valde det i stället att köra med någon slags public beta-släpp. Inte hela världen då gamla FCS fortfarande fungerar och jag utgår i från att det både kommer gå snabbare att skriva nya funktioner i ett program med modern kod och att flera av nyheterna kommer att släppas gratis. Min gissning (färgat av vad jag har läst) är att vi kommer att få se 1.1 - 1.5 gratis och att uppdateringarna kommer innehålla många och stora funktioner.

Håller med. Jag fattar inte varför dom inte väntade och utvecklade mera klart. Vadan denna brådska? Varför retar dom upp en massa proffs helt flagrant medvetet? Varför söker dom konfrontation? För dom kan väl inte vara så korkade - och leva så isolerat i sin bubbla - att dom inte fattade denna reaktion på många håll när dom släpper ett Final Cut Pro som inte är Pro? Är det så illa? Blev dom tagna på sängen när alla andra förstod vad som skulle hända? Vilken planet bor dom på? Varför gör dom dåliga affärer på detta till synes medvetna sätt? Har dom SÅ mycket pengar att dom vill bli av med kunder :-D?

Ursprungligen av acke:

Fast samtidigt är det förståeligt. Många personer har investerat pengar och tid i att lära sig Final Cut Pro. Även de minsta förändringar i ett programs beteende kan vara allvarligt. Folk som inte förstår det har inte suttit med i en klippning på ett postbolag där varje timme kostar mycket pengar.

Apple kunde ha valt att släppa FCPX om 6-12 månader i stället och ha flera gamla funktioner på plats. Nu valde det i stället att köra med någon slags public beta-släpp. Inte hela världen då gamla FCS fortfarande fungerar och jag utgår i från att det både kommer gå snabbare att skriva nya funktioner i ett program med modern kod och att flera av nyheterna kommer att släppas gratis. Min gissning (färgat av vad jag har läst) är att vi kommer att få se 1.1 - 1.5 gratis och att uppdateringarna kommer innehålla många och stora funktioner.

  • Medlem
  • Borås
  • 2011-06-23 18:05

Är alla verkligen helt 100 på att detta kommer att utvecklas till ett riktigt arbetsprogram? Har Apple sagt att det kommer fler funktioner till programmet?

Jag har full förståelse för att folk som köpt det blir snea, Apple har ju pushat för detta som ett pro-program och då får man faktiskt stå sitt kast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-23 18:10
Ursprungligen av odlarn:

Är alla verkligen helt 100 på att detta kommer att utvecklas till ett riktigt arbetsprogram? Har Apple sagt att det kommer fler funktioner till programmet?

Jag har full förståelse för att folk som köpt det blir snea, Apple har ju pushat för detta som ett pro-program och då får man faktiskt stå sitt kast.

Du menar utöver det faktum att 2.0 rimligen måste innehålla mer funktioner? Den här killen tror att fler pro-funktioner i framtiden.

Jodå, jag är 100. Minns Aperture 1. :-). Klart att det blir ett fullvuxet proffsprogram - har svårt att tro att dom skiter i stora delar av film/tv-industrin som redan rullar på FCP. Apple har bara - som ofta - släppt FCPX för tidigt. Dom brukar göra så - både vad gäller hård- och mjukvara (iPad1, iPhone1, Aperture 1, etc, etc). Dom har t.o.m. släppt OSX för tidigt :-D. Alldeles för tidigt (kolla in historien).

En del som varit specialinbjudna till Apple och snackat med utvecklarna tror på utvecklingen - the roadmap. En del av dessa är ju rövslickare (Larry Jordan verkar vara en sådan) som talar i tungor bara dom fått besöka den heliga Gral i Cupertino - dom känner sig utvalda - dom är emotionellt mutade bortom all räddning. Men andra har integritet och även en del av dessa tvivlar inte en sekund på Apples seriösa ambitioner att klämma in FCPX i den professionella biotopen - industrin.

(Jordan kallade FCPX för icke proffsredo. Efter besök i Cupertino ändrade han sig och säger att FCPX ÄR proffsredo - detta trots att vi nu alla klart och tydligt ser att FCPX INTE är proffsredo :-D.)

Ursprungligen av odlarn:

Är alla verkligen helt 100 på att detta kommer att utvecklas till ett riktigt arbetsprogram? Har Apple sagt att det kommer fler funktioner till programmet?

Jag har full förståelse för att folk som köpt det blir snea, Apple har ju pushat för detta som ett pro-program och då får man faktiskt stå sitt kast.

Senast redigerat 2011-06-23 18:39
  • Medlem
  • Borås
  • 2011-06-23 18:13

Dum formulering av mig, de funktioner som efterfrågas menade jag.

Det känns kanske som att det är på sin plats att Apple säger något officiellt nu när nätdrevet går

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-23 18:21
Ursprungligen av odlarn:

Dum formulering av mig, de funktioner som efterfrågas menade jag.

Ja det verkar som det. Apple är ju inte helt tokiga i huvudet, de vet ju exakt vilka funktioner som efterfrågas av proffs. Apples släpp av FCPX kan tyckas vara lite udda men anledningen till att vi sitter med FCPX är inte att Apple inte har en aning om vad proffsen vill ha eller behöver. Enligt mig är inte frågan om utan när flera proffsfunktioner trillar in.
Folk jag pratat med är mer irriterande över att Soundtrack Pro och Final Cut Server är borta.

Ursprungligen av odlarn:

Det känns kanske som att det är på sin plats att Apple säger något officiellt nu när nätdrevet går

Jag tror, någon gång i nästa vecka kommer Apple uttala sig och ge svar på de frågeställningar som önskar svar.

Vad jag tvivlar på är om det lyckas bli bättre än FCP7 inom en rimlig tid. När nya iMovie släpptes tog det ett år, '08-'09, att bli ett program att överväga att gå över till från gamla '06 som dock saknade stöd för nya format och nya kraftigare maskiner, likt FCP7 som var i behov av att bytas. Men det tog tre år, '11, att bli ett bättre program.

FCP7 behöver bytas men jag vill inte vänta till 2014. Jag hoppas FCPX är längre kommet än vad iMovie var.

  • Medlem
  • Borås
  • 2011-06-23 18:35

Ja, det blir säkerligen bra i slutändan.

Känns som en underlig strategi bara, när Adobe har tokinriktat sig på att få över FCP-användare till cs5.5 hela våren, att släppa detta.
Adobe har haft julafton på twitter med inlägg som "så här importerar du fcp 7-xmler i premiere" "så här gör du chapter points till dvder" osv osv med många av de saker som saknas i FCPX. Som någon skrev här förut så gnuggas det nog händer på Adobe/Avid just nu.

Nya inom industrin kanske hoppar på Adobe eller Avid p.g.a. FCPX's ofärdiga tillstånd, men för oss gammelrävar är det inte riktigt så det ligger till. Vi har FCP7 och FCP7 fungerar ju fortfarande - åtminstone igår senast jag kollade :-D. Om inte Apple fixat basgrejerna inom ett år så kan det dock bli problem för Apple vs. gammelrävarna.

Ursprungligen av odlarn:

Ja, det blir säkerligen bra i slutändan.

Känns som en underlig strategi bara, när Adobe har tokinriktat sig på att få över FCP-användare till cs5.5 hela våren, att släppa detta.
Adobe har haft julafton på twitter med inlägg som "så här importerar du fcp 7-xmler i premiere" "så här gör du chapter points till dvder" osv osv med många av de saker som saknas i FCPX. Som någon skrev här förut så gnuggas det nog händer på Adobe/Avid just nu.

Apple uttalar sig bara vid katastrofläge som berör breda kundgrupper och media (läs: antennagate). Jag skulle bli förvånad om dom uttalar sig om FCPX över huvud taget. Jag tror inte det kommer ett enda knyst - det är Apple vi snackar om :-D. Dom kommer att tala med uppdateringar - nästan varje uppdatering kommer att - i början - vara direkt riktad mot industrin tror jag - varje uppdatering blir en liten uppenbarelse. Tyvärr kommer det att ta tid att snyta till FCPX och ta in bastarden i proffsrummet, men för nejsägarna så spelar det nog ingen roll om det fixas imorgon - dom kan ju inte ändra sig efter så råa knytnävsslag :-D.
Apple tar ju ofta risker och går på som en ångvält - denna gång tror jag att dom flippade ut en aning (understatement). Företag som går så fruktansvärt bra och inte verkar kunna göra fel på sin promenad genom skogen där dom täljer guld med sina designade knivar - hamnar givetvis i en bubbla förr eller senare. Uppenbarligen har dom analyserat industrin helt fel och dom rådgivare (kända proffsredigerare) dom konsulterat har antingen svamlat dynga eller så har Apple ignorerat deras varningar och påpekanden om industrins infrastruktur/behov. Något har klickat när dom släppte för tidigt och därmed dragit på sig usel press, smutsig djungeltrumma och ett skadskjutet varumärke (FCP). Hur kunde dom riskera att skada ett av sina fina varumärken? I don't know. Jag har inte en susning.

Som sagt...Apple är som dom är...paranoida, autonoma och stundom i dimman :-D:

Red Giant - Red Room Blog » Final Cut X is Here

Efter två dagar av läsande om den nya versionen, och framför allt denna artikel (som jonte0 länkade till) så överväger jag att köpa den nya versionen (och köra parallellt med den gamla ett tag). Det började med en massa hurra-rop, för att sedan bli en del besvikelse, men känns som ett steg framåt nu...

Bevaka tråden